Materialen kopen

Started by Woenos, November 28, 2017, 12:17:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Woenos

Dag allemaal,

Heb al wel wat vliegbindmaterialen in huis en heb wel enkele vliegjes gebonden. Maar wil de komende winter graag wat nymphen, caddis en muddler minnows gaan proberen te maken. Nu zoek ik op internet naar bindmaterialen maar wat een keuze. Denk ik de juiste deer hair gevonden te hebben zijn er weer keuzes in light/medium etc.

Kan iemand helpen met wat en ook vooral waar ik dit kan aanschaffen? Zoveel webshops en keuze  :-\

Gert

Hallo Woenos,
Als je begint met alle webshops die GEEN sponsor zijn van dit forum weg te strepen, wordt de keuze al een stuk makkelijker  ;)

En misschien kun je je vraag wel gewoon bij die sponsorende webshop voorleggen, dan krijg je precies wat je zoekt.

wat betreft light/medium etc. - dan gaat het om de kleuren neem ik aan? Deer hair is niet duur, dus ik zou gewoon van alles wat kopen.

Groet,
Gert


Beertje

#2
Als je pas begint, moet je niet direct  als een gek alles gaan kopen. Wil je deer hair? koop dan één of 2 stukjes  naturel. b.v.  stukje rug en een stukje buikhaar.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Bone F

Helemaal gelijk Beertje. Als ik weg zou doen wat ik al 2 jaar niet aangeraakt heb zou ik aardig wat ruimte krijgen.  :D!

Gert

#4
Inderdaad niet alles kopen, maar als je bijvoorbeeld weet dat je deer hair caddis gaat maken, maak die dan ook in verschillende kleuren (tinten). Kwam misschien niet helemaal duidelijk over.

Als je nog 2 maandjes kunt wachten, kom dan naar de binddag op 20 januari, daar is ook altijd veel te koop, bijvoorbeeld door mensen die veel te veel hebben gekocht. ;) Deer hair wordt ook vaak zo maar weggegeven door mensen die een complete huid hebben gelooid. En als het goed is, is er ook een sponsor aanwezig waar je de materialen direct kunt kopen.

hannus

hallo Woenos,
je kunt even kijken bij mij op http://www.muddler.nl    Veel deer hair (ook belly) op voorraad en ik ben momenteel bezig met een stevige inkoop order voor nog meer bindgenot. Wellicht kan ik je op  gang helpen.
mvg
Hans (Hannus).

Woenos

Goede tips!
Ja deerhair elkhair etc. Misschien moet ik een paar patronen uitzoeken en daar verder op borduren. Begrijp dat mijn vraag wat algemeen is maar er is zoveel keuze.

Bone F

Overigens wordt hertenhaar niet zoveel meer gebruikt. CDC is misschien een betere keus voor de sedgeachtige en die kun je bv. bij een jager kunt scoren als je die toevallig in je "netwerk" hebt zitten. :D

henkverhaar

Quote from: Woenos on November 28, 2017, 12:17:48
Dag allemaal,

Heb al wel wat vliegbindmaterialen in huis en heb wel enkele vliegjes gebonden. Maar wil de komende winter graag wat nymphen, caddis en muddler minnows gaan proberen te maken. Nu zoek ik op internet naar bindmaterialen maar wat een keuze. Denk ik de juiste deer hair gevonden te hebben zijn er weer keuzes in light/medium etc.

Persoonlijk zou ik in deze adviseren om even ver te blijven van de webshops / het internet - vliegbindmaterialen kopen via mailorder is vooral zinvol als je al weet wat je moet hebben en waarom - en bij sommige soorten materialen als je de leverancier vertrouwt - denk aan hertenhaar (ooit bestelde ik dat bij Chris Helm - die kon je gewoon vertellen voor welke vlieg op welke haakmaat je hertenhaar nodig had en hij stuurde precies het juiste type haar...). In jouw geval zou ik toch echt binnenlopen bij een deskundige vliegvishengelier en de goede man (of vrouw?) jouw probleem voorleggen en vragen om je een aantal materialen te laten zien die voor het beoogde doel geschikt zijn - en je laten vertellen hoe ze te gebruiken.

maurice

Mudller.nl betrouwbaar en ook Hans weet waar hij het over heeft.
Zijn ervaring als binder zullen je zeker goed op weg helpen.

Je zou je ook voor de biddag op 21 januari op kunnen geven
Daar zullen er vele zijn die je verder helpen met hoe te binden.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

MarcelN

Quote from: maurice on November 29, 2017, 08:16:13
Je zou je ook voor de biddag op 21 januari op kunnen geven
Daar zullen er vele zijn die je verder helpen met hoe te binden.
Amen ::bidden::


Woenos

Misschien is die binddag niet eens zo'n gek idee dan, ken niet eens een andere vliegvisser laat staan een vliegbinder.
Ga ook mij netwerk eens langs om een jager te zoeken!

Maar om ervoor al wat te proberen, kan ik bijvoorbeeld bij muddler vragen om bindmateriaal voor een specifieke soort vlieg op te sturen?

Verder vermaak ik me ook wel met de spulletjes die ik heb, maar wil gewoon eens aan de gang met de muddler type vlieg en dus met haren.

Floor

In contact komen met andere vliegvissers en binders is altijd een goed idee. Vraag bij Muddler wat je van plan bent en je krijgt precies wat je nodig hebt. We hebben hier prima sponsors!
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

Woenos

Quote from: Floor on November 29, 2017, 16:40:36
In contact komen met andere vliegvissers en binders is altijd een goed idee. Vraag bij Muddler wat je van plan bent en je krijgt precies wat je nodig hebt. We hebben hier prima sponsors!

Heb muddler een bericht gestuurd! Hopelijk niet een te algemeen verhaal :)