Nog ff op de Baars...

Started by Sieger, August 29, 2011, 19:10:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Rossie69

ach trek het je niet aan.

je hebt maar mooie baars gevangen :)

ik zou ook zo gedaan hebben denk ik

tis net forel vast houden hahahha

lord4163

#26
Heel schadelijk lijkt het me niet. Ik strijk gewoon altijd z'n vinnen naar achter. Dan krijg je ook geen vlieg of dreg in je vingers. ;D Forel en vlagzalm grijp ik altijd met schepnet en pak ze vervolgens met een doek die glippen zo weg  >:( (ja misschien niet goed maar beter dan dat je ze een paar keer laat vallen en een dubbele hersenschudding hebben toch?)

En leuke vangst ;)

Plantje

Quote from: Sieger on August 30, 2011, 17:57:38
Zal het nooooit meer doen, maar ik geloof er niets van dat het schadelijk is.... Ik weet nu ook weer waar ik het recent gezien heb... Onze grote knuffelbeer uit Vis TV houdt ze ook zo vast.... :)

En met weinig respect heeft het helemaal niets te maken.....
Joh maak je niet druk. Ik bedoel het niet zo negatief.

Ik zeg alleen dat ik het geen gezicht vind en het bijna respectloos uit vind zien. Het is gewoon heel persoonlijk.

Of het kwaad kan? Zou het niet eens weten!

Bert J.

Ik denk ook niet dat het kwaad kan. Veel zeebaarzen en stripers worden op deze manier vastgehouden.
The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

weerwolf

Het verbaast me een beetje dat hier over gevallen wordt! Voorop gesteld dat ik het zo ook niet doe maar ik zie vaak foto's van vissen die aan de tippet hangen. Dit is ook niet de manier. Boven water is het voor de bek van de vis ook een grotere "belasting" dan in het water.
Met een doek (droog) is ook  niet goed voor de vis. en zo zijn er wel meer methodes waar mensen het mee oneens zijn.

Dat de vis in het buitenland standaard zo vastgehouden wordt wil niet zeggen dat het goed voor de vis is. Of het slecht is weet ik ook niet maar zoals de meesten van ons vissen en dat is niet voor de "pot" dan moeten we maar zo voorzichtig mogelijk met de vis omgaan zodat we ze nog een keer weer kunnnen vangen of dat ze kunnen zorgen voor nageslacht die we kunnen vangen.

Het valt me wel op dat ik wel vaker baarzen vang met schade aan de bek, het blijft een gevoelig deel van de vis. Ook kan ik me nog foto's herinneren van vissen zonder bovenlip.
Zelf heb ik ook wel eens dat een vlieg achter in de keel van de vis zit en dan haal ik de vlieg eruit. Soms zal de vis dit niet overleven en dat is minder mooi maar ik denk dan maar dat de vis gewoon in de voedselketen verdwijnt.............er is wel weer een roofvis die hem lekker vindt en opruimt.
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

harlin

Mooi vissie Sieger, is idd een raar gezicht om ze zo op een plaatje te zetten.
Heb het zelf ook wel zo gedaan. ;)
Maar je ziet ook wel andere foto's waarbij je een ? zet.
Bijvoorbeeld vis die aan de vlieg of haak in de lucht bengeld zonder ondersteuning. (een paar dagen terug nog ergens in een topic)
Op een ander forum, waar ik ooit m'n eerste visjes op de vlieghengel ving en op die manier plaatste, brak de hel los.
Heb er zoiets ook eens geplaatst met een paar OV2 (meen ik) visjes maar ook nooit wat van gehoord.

Misschien is er nu een nieuwe lichting diervriendelijk vissers er bij gekomen.  ::duim::
Volgende keer gewoon even een hele vinger er in, blijft ie ook mooi recht. ::blozen::

M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

catchem

Een baars in zijn bek vasthouden ziet er in iedergeval vriendelijker uit dan een kieuwgreep bij een snoek. Ik pak een grotere baars bij voorkeur in zijn bek beet, hij blijft rustiger en kan niet wegglippen. Bij een kieuwgreep heb ik altijd het idee dat toch de kieuwen beschadigd raken (ook al is het door de achterkant van je vingers).

Maar Sieger ik zou graag zulke baarsen aan mijn lijn, en aan mijn vingers, hebben (gebeurt mij nu alleen maar met de spinhengel)

Rossie69


lord4163

Baarzen zijn ruw, die glippen niet weg, dus pak ik hem gewoon in mijn hand, vinnen naar achter strijken, of wachten tot hij ze zelf plat laat leggen. En een vis die half dood is kan je beter doden, anders kunnen de andere vissen ook schade oplopen, en baars is een lekkere vis zeggen de mensen die van vis houden. Hoe pakken jullie forel en vlagzalm? Zoals ik zei die kan je niet in je handen houden, die glippen zo weg

Plantje

Forel en vlagzalm pak ik met de hand.

Soms (is al heel lang geleden) als ik er één mee wil nemen pak ik hem vast...tikje met de priest en ik kan de boel onthaken en de vis schoonmaken.
Verder: gewoon vastpakken, onthaken en terugzetten. Als ie iets te snel ontglipt en direct na het onthaken terugplonst: ook prima!
Kleine visjes probeer ik vaak bij het haakje te pakken terwijl het nog in de bek zit. Ik hoef dan de vis helemaal niet aan te pakken (en kan hem ook niet beschadigen). Als je direct de haakbocht vast kunt pakken schudt de vis nog een keer en maakt ie zichzelf los. Hoeveel mooier kun je het hebben?

Willem

Mooie foto! Maarre niks mis mee om zo vast te houden. Zelfs de grotere hebben er geen last van. Maar het staat niet zo mooi ;)

Ik had een tijdje terug ook zo'n snoek met gespleten bovenkaak, gek hoor.