alternatief voor backing ?

Started by A{b}r{a}xa{s}, June 20, 2012, 17:50:26

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

A{b}r{a}xa{s}

Backing is soms relatief dik waardoor je er minder van kwijt kunt op een spoel dan je in eerste instantie denkt.
Veel soorten backing zijn 'gevlochten'.... zou het gebruik van gevlochten draad dan geen alternatief zijn om als backing te gebruiken ???  ???
Het is sterk genoeg en het is dun, dus je kunt er als je wilt genoeg van kwijt op je spoel.....


Mr. Tinus

Klinkt me heel logisch in de oren.
Tis alleen wat duurdere spoelvulling.

Helaas is het mij nog nooit overkomen dat ik de backing tijdens een dril heb gezien.

A{b}r{a}xa{s}

zo heel veel duurder is het toch niet in vergelijking met backing ?...gewoon een goedkope gevlochten lijn kiezen

harlin

#3
Had nog vele meters liggen van mijn troltijd,
heb het bij sommige reels ook als vulling er op.
Je moet het niet als backing gebruiken als je zeker weet dat de vis er mee vandoor gaat.

Het raakt na verloop van tijd toch echt wel in de knoop, is mijn ervaring.
Komt er een keer flink spanning op dan snijd de lijn stevig naar binnen.
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

A{b}r{a}xa{s}

oke, hooguit als opvulling dus :)

Sieger

Er wordt ook gel-spun backing gebruikt... En het lijkt verdacht veel op gevlochten lijn... Ook dun, heel hoge trekkracht en scherp... Wordt vaak in de zalm visserij gebruikt... Veel meters t.o.v. Normale backing op de spoel... Misschien wel 2 keer zoveel.....


Sieger

Rossie69

yeb geen van beide doenweer water en weet ik het,gaat op den duur plakken,en al niet eraan denken,je vingertjes.
is vlijm scherp als je wat wil inbrengen op een mooie vis,als die al in de backing wil.

stratenmakers touw gebruik ik wel,of vliegertouw maar dan de nylon versie.
ik vindt dat wel een goeie vervanger.

Maar als ik kijk bij de sponsors,kost het geen drol.en je heb 100 meter voor een 10tje ofzo.
wat wel een nadeel vindt is,dat het wel afgeeft.
op je lijn.

Kun je nagaan hoevaak het in de backing gaat.

;D

HappyFisherman

Ik heb nog nooit m'n backing gezien nadat ik het nieuw op de reel heb gezet.
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Rossie69

ook niet met ver werpen ?

of vals haken op baggel of eemhof hahaha.


peter

op ebay zie je vaak 75m voor net 5 euries inc.verzendkosten
Peter

2012 
platwaffels. 6.

2011
Platwaffels. 3.

2010
Platwaffels. 10. pr 81cm

Hilco

Metselkoord gaat ook prima , maar dat is volgens mij zelfde als vliegertouw.

Ik wil de backing niet eens zien , ik ben de baas.  Hier blijven jij ...........hup in het schepnet.

Peter B.

Quote from: Barbless on June 21, 2012, 16:20:10
Heb jij backing nodig voor Hilcara vissen?? ;)
::lol:: ::jumpers::

Hilco

psssssssssst  ik heb ook gewoon 3 reels hoor.......#3 #5 #7


Maar het heeft denk ik ook te maken met de discussie "te licht vissen"  .

Grappige is wel dat in het blad van mijn visvereniging een hele verhandeling staat over feedervissen onder je eigen kant.


Maar goed allemaal off topic  gewoon nylon vliegertouw is een goed alternatief.


peter

Peter

2012 
platwaffels. 6.

2011
Platwaffels. 3.

2010
Platwaffels. 10. pr 81cm

harlin

even apeldoorn bellen Arie?
denk dat bovenstaande link hier niet in de topic hoort.
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

Arie de Vries

klopt Harlin was antwoord op vraag van Hilco. Hoe deze hier terecht komt?
Groet, Arie

harlin

ach, die is toch mod tegenwoordig,
hij kan het wel weer aanpassen  :-X
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

DocSalmo

Volgens mij is er wat verwarring door al die namen en zoals ik het uiteindelijk zie is "gel spun" de basis-vezel die door een paar  fabrikanten wordt gemaakt, zoals Nippon in Japan (= "dyneema) en Honeywell in de USA (= spectra).  In het Engels: "Gel Spun Polyethylene yarns".  Die vezel wordt dan gekleurd, gevlochten en gecoat tot "gevlochten draad".  Door deze extra handelingen krijgt de "gevlochten draad" zijn eigenschappen.  Sommigen zijn heel goed voor zoutwater.  Sommigen gaan soepel door de ogen (ook van de vliegvishengel).  De ene is soepel en de andere stijf.  Enzovoort.

Zelf gebruik ik PowerPro van Shimano voor vliegvissen op zoutwater.  Trekkracht 60 tot 80 pond.  Op mijn reel heb ik ongeveer 500 tot 700 meter backing.  Tja, daar kan je al een serieuze vis mee drillen.  Ik gebruik dit dan ook voor big game vliegvissen op bvb sailfish, tonijnen, etc. 

(Er zijn ook een aantal bekende vliegvismerken die hun eigen gel spun hebben, maar die vind ik véél te duur!)

Er zijn trouwens maar enkele reels die deze vissen de baas kunnen.  Zo een vis neemt een run van enkele honderden meters en haalt daarbij snelheden tot 80 km/u en meer.  De slip van de meeste reels kan dit niet aan.  Hou er ook rekening mee dat de wrijving (rem) van de slip een enorme warmte produceert.  Enkele goede merken zijn Abel, Tibor, Hatch, Shilton (o.a. te koop bij Arjan Maat, Peeters Hengelsport, Dyckers, etc). 

Nog een goede raad tegen dat "insnijden".  Dat is een typisch probleem voor gevlochten draad.  Af en toe de lijn eens goed dwars opspoelen van links naar rechts kan veel problemen voorkomen, volgens mij.

Beertje

Ik heb nog nooit een vis aan de lijn gehad die in staat was om de backing er uit te trekkken.En op zalm vis ik niet.Dus maak ik me niet al te druk over backing.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

weerwolf

Ik zie mijn backing toch regelmatig.............met het schoonmaken van de lijn
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

Arno

ik zie mijn backing elke keer al ik de lijn er helemaal uitgooi maar voor de rest NOG nooit nodig gehad.

Gr Arno

DocSalmo

 ::agree::

Je moet je materiaal aanpassen aan de vissen die je wil vangen hé  ;D 

In de Ardennen of op reservoir gebruik ik ook geen pook van #13-15.