OVM (Nieuw seizoen '14-'15)

Started by Franky Boy, December 01, 2014, 08:47:05

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

MarcelN

Nou weet ik niet waar jij loopt, maar aan de westside LW als Oostvoorne kant, zag je alleen maar botten voor je voeten wegspuiten als je er liep.
Ook zag je overal zwarte gaten met daarvoor een afdruk van een platvis, het sterft nu overal van de grondels, er is gewoon genoeg meer dan genoeg te eten voor iedereen daar....
dat maakt het ook een stuk lastiger om een vis te foppen natuurlijk.
Het zit nu ook echt vol met aalscholvers, op bepaalde stukken zijn de dammen gewoon volledig bedekt met stront :o
Ik ving de laatste forel met een flink gat erin, rara....

wh82

#451
Dat was aan de Westside (Westside is the BEST, restecp ;) ) bij de palenrijen. Bot heb ik denk ik inderdaad gezien maar ik zag vooral VEEL grondels, en ook andere kleine beestjes. Ik weet me zo gauw niet te herinneren wat voor beestjes precies, het was ook een beetje smerige boel met die algen. Ook waren er Polen met een strandhengel aan t vissen met pieren vanaf de eerste dam links van de loswal, ik vermoed ook op bot?
Wat betreft vogels: Toen ik er een maandje geleden was zaten er vooral honderden zo niet duizenden meerkoeten in een grote groep bij de loswal. Toen zaten er wel Aalscholvers maar niet in enorme getallen.

MarcelN

Quote from: wh82 on October 14, 2015, 09:27:20
Ook waren er Polen met een strandhengel aan t vissen met pieren vanaf de eerste dam links van de loswal, ik vermoed ook op bot?
Ja die vissen op bot, lekker laten zitten ::argh::
Ben je nu zo naïef of doe je alsof, bij dat soort waarnemingen dien je gelijk actie te ondernemen >:(

wh82

#453
Hengels werden uitgegooid toen ik spullen aan t inpakken was en onderweg naar huis ging..
Ik vroeg me dat inderdaad in al mijn naieviteit af. Ik ben daar 15 jaar niet geweest voor afgelopen zomer, toen speelde dat helemaal nog niet zodoende ook mijn verbazing.

In de tijd (die eindigde 15 jaar terug) viste ik vooral met kunstaas (geen dreg en geen weerhaak en met vergunning) op het OVM. Het vliegvissen dat ik deed was altijd met de droge vlieg en dat is zoals je weet niet altijd de meest effectieve methode op t OVM. Ik ving er wel mee, alleen midden in de winter niet..

Franky Boy

Beste Wh82, ik heb je een PM gestuurd.
Stroperij en illegale visserij altijd onmiddellijk melden bij de instanties die daarvoor zijn.

wh82

Thanks Franky!
Zal t voortaan melden, je hoopt eigenlijk dat t niet nodig is maar helaas..

Franky Boy

Vandaag (1 november) is het de eerste dag van de gesloten tijd van het Oostvoornsemeer.
Tot 1 december mag er niet meer worden gevist.
Op 1 december (openingsdag) zal ook meteen een 'Monitoringsdag' worden gehouden.
Deze dag wordt georganiseerd door Sportvisserij Zuidwest Nederland in samenwerking met Sportvisserij Nederland.
Het is de bedoeling om die dag zoveel mogelijk vangsten door hengelaars te registreren en tevens enkele vissen voor de wetenschap 'op te offeren'. Deze vissen zullen o.a. op maaginhoud worden bestudeerd en ook zullen van enkele vissen schubben-monsters worden genomen om de leeftijd vast te stellen.
De monitoringsdag maakt deel uit van een reeks onderzoeken die in en rond het OVM plaats zullen vinden.
Nader nieuws volgt!

j.klopper

Is er nog wat van die uitgezette zalmen terecht gekomen?
En hoe waren de vangsten verder over het algemeen?
Zeebaars in OVM was alleen een gerucht?

Franky Boy

Ja, wat is er van die zalmpjes terecht gekomen?
Dat is nog steeds de vraag. Er zijn er een paar gevangen, maar de vangsten vallen behoorlijk tegen.
De uitzetting viel ook samen met de algenproblemen in het Oostvoornsemeer, gecombineerd met een enorme toename van de aalscholvers.
Het kan zijn dat er een stuk of wat deze winter nog opduiken, maar ik houd mij hart vast...
Iemand meende dit jaar jagende zeebaarzen in het ondiepe te zien, maar of die waarneming klopte... Er zijn nog steeds geen zeebaarzen in het OVM aan de hengel gevangen :(
De vangsten van forellen waren dit jaar weer bedroevend. Pas aan het eind van het visseizoen was er weer sprake van redelijk goede vangsten.

wh82

@Franky Boy, de vangsten zijn misschien niet wat het geweest, maar in mijn waarneming is het aantal vissers ook drastisch verminderd. In de keren dat ik er recent geweest ben was ik vaak alleen of samen met 1 andere visser. Dat is een schril contrast met het bijna moeten vechten om een plek op een van de dammetjes zoals ik ken van vroeger.
Het is een lange tijd zo geweest dat er vaak best veel kunstaasvissers rondliepen, die zie ik nu eigenlijk nooit.
Nu denk ik dat de vangsten jaren geleden inderdaad beter waren maar niet met een hele grote marge.
Ook toen had ik vaak zat een blank. Wat me wel opviel is dat er niet alleen meer aalscholvers zijn maar over het algemeen veel meer verschillende watervogels zoals ook de enorme scholen meerkoeten.
De wat zeldzamere vogels zijn denk ik op het zelfde niveau of iets meer als vroeger.
Van de winter zal ik eens de loswal in de gaten houden om te kijken of de vissen zich daar laten zien. Het was altijd zo dat als je daar op een enigzins heldere dag was je ze voor de loswal zag zwemmen (dicht op de bodem), zeker in de paaitijd. Ook bij de dammetjes. Zoveel algen als dit jaar heb ik overigens in het verleden nooit gezien.

Franky Boy

@wh82: Ja, dat speelt ook wel een rol. Een heleboel vissers reizen tegenwoordig eventjes verder door naar de Maasvlakte of de Nieuwe Waterweg om op zeebaars of fint te vissen en ik geef ze daarbij geen ongelijk! :) Het is ook een beetje het kip-en-een-ei-verhaal: Als de verhalen van vangsten niet goed zijn, gaat men er eerder niet vissen...
Hoe waren jouw vangsten overigens dit jaar?

wh82

Niet bijzonder. Ben ook net voor de zomer weer begonnen. Vooral veel hinder door de algen, die zaten toch op plekken waar je normaal het meest ving. Meer blank als vangst maar meestal ook maar een uur of 2-3 geweest. Hele dagen is er voor mij niet zo snel bij. Nu is de periode tussen begin zomer (dat ik weer begonnen ben) en nu natuurlijk niet de beste van het jaar. Als ik komend voorjaar gevist heb kan ik misschien beter vergelijken met wat ik van vroeger kende.

bartkoper85

Ik ben een week of 3 geleden voor het eerst naar het OVM geweest. samen met mijn maatje een hele dag gevist ( van donker tot donker ) smorgens en einde vd middag veel aktie gehad. 7 aanbeten met zn 2e. Wat mij betreft niet slecht. Uiteraard ken ik de situatie uit het verleden niet.
De algen waren mijn inziens aan het afsterfen, veel zwarte drap in de kanten en ook op de bodem.

sjoerd

Quote from: bartkoper85 on November 06, 2015, 19:40:43
Ik ben een week of 3 geleden voor het eerst naar het OVM geweest. samen met mijn maatje een hele dag gevist ( van donker tot donker ) smorgens en einde vd middag veel aktie gehad. 7 aanbeten met zn 2e. Wat mij betreft niet slecht. .

Nou...over de gehele dag per persoon 3 aanbeten. Of je dat nu echt veel actie mag noemen, vind ik persoonlijk erg ver gaan.
Ik herinner mij nog avonden , dat ik samen met Franky boy daar viste. Soms hadden we elk maar enkele vissen maar we hadden ook avonden dat ik meer dan 10 forellen ving. Dat was dan in goed 3 uurtjes of soms nog minder vissen.

MarcelN

Klopt, ik had pas nog in 3 uurtjes 8 forellen ofzo, niets mis daar....je moet wel weten hoe natuurlijk ;)

wh82

Het tijdstip is volgens mij een groot deel van het hoe.. Op het midden van de dag is het in het warmere gedeelte van het jaar geen vetpot..

MarcelN

Da's dan vreemd, want ik vang de meeste vissen tussen 12 en 15uur en dat is het hele jaar door ook in de winter.
Misschien helpt het als je zeker weet dat het er sterft van de vis, zo vis je een stuk scherper ;)
Want ze zitten er echt wel, je zou voor de gein eens met een cam op je lijn moeten vissen, ik denk dat je je rot schrikt hoeveel er achteraan zwemt!

wh82

Wat betreft 's winters ben ik het met je eens maar in de zomer zeker niet. Als je dan überhaupt al vangt is het toch 'sochtens vroeg of 'savonds laat in mijn ervaring. Misschien doe ik t overdag wel helemaal fout, dat kan natuurlijk.

RiverHunter

Ja we zijn niet allemaal zo goed he, volgens mij moet er iemand gekloond worden 8) ::blabla:: ::blabla:: worden.
'' Eventually, all things merge into One, and A River was cut by the world's great flood and runs over rocks from the basement of time. Some of the rocks are timeless raindrops. Under the rocks are the words and some of the words are theirs.

I am hauted by waters.'' -Norman Maclean-

Franky Boy

Monitoringsdag op 1 december was een succes.
Er werden een paar mooie grote bruine forellen gevangen, iets minder grote regenbogen en een boel uitzettertjes (ook regenbogen).
De uitgezette regenboogjes bleken van goede kwaliteit (super-mooie visjes!).
De dag was verder erg gezellig en goed door Sportvisserij Zuidwest Nederland georganiseerd.
Meer informatie: http://www.vnv.nu/index1.php?id=3&cat=&archief=0&page_id=565ed33c7dba9

wh82

Mooi nieuws! Binnenkort ook maar weer eens een poging wagen.

wh82

Wat voor tippetlengte gebruiken jullie eigenlijk op het OVM? Ik gebruik normaalgesproken gewoon +/- 1.5m froghair achter een gevlochten leader.
Is dat wel "stealth" genoeg?

MarcelN

Ik gebruik zelf meestal een meter of 5-6 tippet wanneer ik op het ondiepe vis(flats), maar daar zit niet zoveel meer.
Met de sinklijn varieer ik tussen de 1-2meter, inter 3-4m en float 5-6meter dus.
Ik zal er binnenkort nog eens gaan kijken, al is het mij té warm nog.

wh82

Is die 5-6 meter tippet bovenop de leader of heb je de tippet direct aan je lijn geknoopt?

MarcelN

Dat is inclusief leader, dus vaak een tippetringetje aan getrokken ±10ft. 2X leader, daaraan dus afhankelijk van de vlieg ca.2-3m 20/100e stroft nylon of FC.
Het werpt lastig, maar aldoende....
Dit is in het geval van floating lijn he ;)