Peddelen in de Belly Boat

Started by Jempy56, November 23, 2015, 12:56:49

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jempy56

Hallo,

Gisteren de eerste ervaring met mijn belly boat. Viel niet mee  ::zucht::. Om eerlijk te zijn .... viel zelfs zwaar tegen ::hulp::
Heb een Mac Fishing Hi&Dri met de lange flippers van Mac Fishing. Een neopreen waadpak van Spro (5mm) met laarzen.

Ik kwam niet tegen de wind op. Bleef bijna rondjes draaien, dus het wenden ging niet :'( :'( :'(.
Wat ziet het er eigenlijk makkelijk uit in het filmpje op Youtube ;D ;D ;D https://www.youtube.com/watch?v=KxwjVTfyx5g

Het moet waarschijnlijk voor mensen op de kant een heeeeeeeeeeeeeeeel komisch gezicht geweest zijn ;D ;D ;D

Wat doe ik fout ::hulp:: ::hulp::

Vrijdag wil ik opnieuw gaan, want mijn principe is: de aanhouder wint en oefening baart kunst.

Thanks voor elk advies

groetjes,
Jempy

wouter veuger

denk dat dit voor iedereen opgaat /ging die voor het eerst in de bellyboat zit/zat

zeker met veel wind kan dat wel eens tegenvallen... :),zoals je zelf al zegt het ziet er zo makkelijk uit.

kwestie van oefenen,eerste paar keer spierpijn maar je zal zien dat het volgende keer  beter gaat,en na een keer of 3/4 gaat het vanzelf!

Jempy56

Hallo Wouter,

Heb vandaag een beetje pijn in de kuiten. Valt nog reuze mee
Moet leren omgaan met die flippers aan die laarzen. En... misschien eerst een plaatsje zoeken waar de wind niet zo hard staat. :)
Of nog beter, waar er helemaal geen wind staat (indien mogelijk natuurlijk) ::)

sjoerd

Je moet zeker niet direct tegen de wind in willen peddelen of tegen de stroming. Vanmiddag de Ijssel overgepeddeld. Dat gaat goed zolang je maar niet tegen de stroming in wilt!! Met de stroming zul je zeker ook rekening moeten houden als je op groter water wilt gaan BB.Bijv in een Noorse fjord, waar de stroming ook fors kan zijn. Soms is het beter om dan niet te water te gaan.
Veiligheid voorop!

Gerrit59

Is de lage temperatuur van de afgelopen paar dagen ook geen factor?

Gerrit

Gerrit59

Quote from: sjoerd on November 23, 2015, 18:55:24
Vanmiddag de Ijssel overgepeddeld.

Ik heb wel bewondering voor je Sjoerd om dat - zeker in dit jaargetijde - te doen.
Ik ken de IJssel goed en het is bepaald geen ongevaarlijke rivier....

Gerrit

Jempy56

Hallo mannen,

Thanks voor de reacties.

Het water waar ik op peddel is een 50 ha grote plas, met name http://meerheuvel.webnode.be/
Er stond wel veel wind.
Ik zal niet op een grote rivier gaan. Zo ver ben ik nog lange niet. Zal al heel blij zijn als ik het hier onder de knie krijg, dan kan ik mij ook op het vliegvissen concentreren.
De temperatuur van het water was 9 graadjes. Ik heb het niet koud gehad, het zweet stond zelfs in mijn r... ;D ;D

sjoerd


Ik heb wel bewondering voor je Sjoerd om dat - zeker in dit jaargetijde - te doen.
Ik ken de IJssel goed en het is bepaald geen ongevaarlijke rivier....

Gerrit
[/quote]

Ik neem ook geen risico hoor Gerrit, ik ken de rivier en binnen 5 minuten was ik aan de overkant dus dat is te doen.

Bone F

Ik denk dat je net als bij kanoën een "stuurslag" moet maken met je flipper. Dat betekend dus een gekantelde en eventueel draaiende beweging moet maken. Maarrrrr bij  wind harder dan 3 op groot water kun je beter anders gaan vissen.

Hans-oet-remunj

Hue...  is dit iets voor als het hard waait of wat ver peddelen is ? 

https://www.youtube.com/watch?v=8_8VM6QoX08

Jempy56

Bone, je hebt helemaal gelijk met wind harder dan 3. Daar ben ik nu ook achter.
Maar, ik heb dat ding pas en wou hem uitproberen omdat het zo makkelijk uitzag. :D :D

Jempy56

Hans, inderdaad de elektromotor is DE oplossing. Behalve als je ongeveer 50 tot 100 m met alles moet sleuren :P :P
De auto kan gewoon niet tot bij het water.
De belly boat draag ik nu reeds met 2 riemen als een rugzak. Had dit bij iemand gezien en gaat prima :D :D
Ik ga nu zelfs de volgende keer de batterij van 12V voor mijn fishfinder vervangen door 8 oplaadbare batterijen.

Bone F

Nog een tip, je kunt ook de accu van een boormachine gebruiken. Die van 14,4 volt kun je bv. gebruiken. De leverancier van Eagle vertelde mij dat een fish finder tot 15 volt kan hebben. Je moet alleen ff een een klem constructie bedenken om stroom af te nemen. Ik gebruik eea. al een poosje en het bevalt goed, scheelt een hoop gewicht t.o.v een loodaccu.
succes Frans

Raymond

Quote from: Jempy56 on November 23, 2015, 12:56:49

Het moet waarschijnlijk voor mensen op de kant een heeeeeeeeeeeeeeeel komisch gezicht geweest zijn ;D ;D ;D

Wat doe ik fout ::hulp:: ::hulp::

Vrijdag wil ik opnieuw gaan, want mijn principe is: de aanhouder wint en oefening baart kunst.


Ik denk dat ik vrijdag maar eens stiekem kom kijken (met de camera in de hand...)  :P ;D :P
::wtf::

Jempy56

Hallo Bone,

Thanks voor die tip, maar ik zag dat de accu die ik heb voor de boormachine 18 volt vermeldt en dat is misschien toch wel iets teveel van het goede.
De accu is inderdaad wel een heel stuk lichter.

Jempy56

He Raymond,

Geef mij wel een seintje hoe laat je komt dan kan ik toch proberen te lachen :) :) :)

In deze klotetijd is humor wel belangrijk!!!!

johan1965

Quote from: sjoerd on November 23, 2015, 18:55:24
Je moet zeker niet direct tegen de wind in willen peddelen of tegen de stroming. Vanmiddag de Ijssel overgepeddeld. Dat gaat goed zolang je maar niet tegen de stroming in wilt!! Met de stroming zul je zeker ook rekening moeten houden als je op groter water wilt gaan BB.Bijv in een Noorse fjord, waar de stroming ook fors kan zijn. Soms is het beter om dan niet te water te gaan.
Veiligheid voorop!

Als ongeoefende BBter kun je beter tegen wind in beginnen. Dan kun je,als je moe word(en dat word je) redelijk makkelijk terug drijven naar waar je vandaan komt. Tegenwinds terug kicken met kramp in kuiten/voeten is zeker geen pretje.

Draaien vallt in begin ook niet mee, maar idd zoals hierboven beschreven met een been een zijwaartse beweging maken vanuit onder de BB en je draait. Slowmotion karatetrap😀😀ben de naam ff vergeten.


jur606

Deze bovenstaande redenen is juist waarom ik niet voor een bb ben gegaan.

S6

Raymond

Quote from: Jempy56 on November 24, 2015, 20:39:28
He Raymond,

Geef mij wel een seintje hoe laat je komt dan kan ik toch proberen te lachen :) :) :)

In deze klotetijd is humor wel belangrijk!!!!

Geef jij maar even aan op welke tijd de "actie" begint, dan ben ik paraat...  ;D ;D ;D
::wtf::

Jempy56

Quote from: johan1965 on November 24, 2015, 22:42:07
Als ongeoefende BBter kun je beter tegen wind in beginnen. Dan kun je,als je moe word(en dat word je) redelijk makkelijk terug drijven naar waar je vandaan komt. Tegenwinds terug kicken met kramp in kuiten/voeten is zeker geen pretje.

Draaien vallt in begin ook niet mee, maar idd zoals hierboven beschreven met een been een zijwaartse beweging maken vanuit onder de BB en je draait. Slowmotion karatetrap😀😀ben de naam ff vergeten.



Johan,
Thanks voor deze tip. Ik ga morgen i.p.v vrijdag daar de wind dan toch minder zal zijn en ik wil dat toch proberen.

Ik heb al geoefend :D :D. Droog lukt de trap al  ;D ;D ;D nu nog in het water :) :) :)

Jempy56

Quote from: jur606 on November 25, 2015, 14:37:52
Deze bovenstaande redenen is juist waarom ik niet voor een bb ben gegaan.

S6

S6,

Had dit ook maar net besloten. De vis was voor mij aan het azen waar je van de kant niet kon komen. Ik zag dan  4 a 5 man met bb die wel bij de vis kwamen en vingen :'( :'(

En nu... ga ik ervoor ;)

Jempy56

Quote from: Raymond on November 25, 2015, 14:54:04
Geef jij maar even aan op welke tijd de "actie" begint, dan ben ik paraat...  ;D ;D ;D

Hallo Raymond,

Zoals juist aangegeven ga ik morgen i.p.v. vrijdag. Dit vanwege de wind.

Uit je reactie vermoed ik dat je ook lid bent van Meerheuvel. Misschien hebben we mekaar dan al zelfs gezien???

Normaal moet ik tussen 1300 en 1400 uur op het water zitten. ik ben wel ff bezig alvorens alles klaar is :P :P :P
Indien er meerdere vliegvissers op het water zouden zijn moet je wel even goed opletten...
Diegene bij wie de tong op de knieën hangt zal ik zijn ;D ;D ;D

Groetjes,
Jempy

Raymond

Nee hoor, ik ben geen lid van de Meerheuvel maar woon niet zo heel ver uit de buurt. Ik heb na twijfelen toch besloten om geen lid te worden, vind de kosten te hoog t.a.v. wat het me oplevert. Is een keuze omdat ik liever op stromend water vis.

Maar ik vind het wel leuk om eens te komen kijken, vandaar...
::wtf::

Jempy56

Quote from: Raymond on November 25, 2015, 20:54:39
Nee hoor, ik ben geen lid van de Meerheuvel maar woon niet zo heel ver uit de buurt. Ik heb na twijfelen toch besloten om geen lid te worden, vind de kosten te hoog t.a.v. wat het me oplevert. Is een keuze omdat ik liever op stromend water vis.

Maar ik vind het wel leuk om eens te komen kijken, vandaar...


Stromend water vind ik ook eigenlijk het leukst. Maar die heeft nu gesloten tijd. Ikzelf zit van half maart tot half oktober in Duren op de "Rur".
http://www.kreisfischereiverein-dueren.de/home.html
Maar tijdens de wintermaanden wil ik ook vliegvissen. Vroeger ging ik dan naar de Ronde Bleek.

Raymond

In de winter vis ik zo goed als niet. Mijn seizoen begint weer in maart... ;)

Vroeger viste ik veel hier op de Maas maar aangezien de rivier zwaar heeft nagelaten (door allerlei redenen) ga ik nu meer naar het buitenland. De Rur in Düren heeft ook wel mijn belangstelling maar ik weet het nog niet. Een vergunning is daar erg kostbaar, vind ik zelf. Maar goed, als je wekelijks twee keer gaat vissen binnen het seizoen, levert zo'n vergunning het wel weer op. Maar ja, als werkende...  :(
::wtf::