Nog plannen maken voor zalm of zeeforel in Noorwegen?

Started by Cornico, May 10, 2012, 22:58:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Cornico

Nu ook voor de 2 noordelijkste provincies van Noorwegen voor elke rivier de periodes zijn vastgelegd, waarin op zalm en zeeforel mag worden gevist, is de de landelijke lijst kompleet.
Zie het PDF bestand waar per provincie en gemeente voor iedere rivier de openingstijden staan vermeld.
L= Laks = zalm
Ø=Ørret = in dit geval zeeforel

Met dit lijstje op zak kun je teleurstellingen voorkomen als je op de bonnefooi gaat of als je iets wilt plannen.

johannes


Hans-oet-remunj

is zeker handig

Vraagje, er zou  ook een recente lijst met al meer dan 100 zalm zeeforel wateren waar niet gevist mag worden. Is die geintegreerd is met deze lijst ? Zo ja, zijn dat dan de rivieren waar  geen seizoen info opstaat mbt zalm/zeeforel ?

Hans

johannes



Cornico

Quote from: Hans-oet-remunj on May 11, 2012, 17:07:54
is zeker handig

Vraagje, er zou  ook een recente lijst met al meer dan 100 zalm zeeforel wateren waar niet gevist mag worden. Is die geintegreerd is met deze lijst ? Zo ja, zijn dat dan de rivieren waar  geen seizoen info opstaat mbt zalm/zeeforel ?

Hans
Geen idee Hans.
Maar dat er een hele rits rivieren dicht is lijkt me geen nieuws.
Dat is al langjarig.
Als ik het goed heb zijn er sinds 2010 7 rivieren bijgekomen.

Vrij nieuw is dat van 2011 tot 2014-15 in veel rivieren een soms behoorlijke beperking van vistijd is en dat sommige provincies een nieuwe hele strakke baglimit hanteren.
Die maatregel wordt ieder jaar geëvalueerd en er wordt lang en hard onderhandeld met grondeigenaren (meestal verzameld), die natuurlijk een versoepeling willen omdat het hun behoorlijk wat inkomsten scheelt.
Dit jaar ook weer.
In maart waren de meeste provincies klaar, maar in Finnmark en Nord-Troms duurde het tot vorige week.

Het lijkt me duidelijk dat, waar in de lijst geen visperiode vermeld staat, de rivier gesloten is voor bevissing.
Het zijn overigens vrijwel allemaal kleine riviertjes en watersystemen.

Hans-oet-remunj

t'is maar hoe je het bekijkt, toen ik voor het eerst in noorwegen ging vissen waren er geloof ik maar 14 rivieren dicht... als dat zo door gaat ....

En hoewel de meeste wateren inderdaad vrij klein zijn staan er toch echt ook wel een aantal juweeltjes op die lijst...  :'(