Forel vel(made by Hendri)

Started by Rossie69, December 20, 2010, 19:23:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Rossie69

Voor een poosje trug had ik met Bas en MrProper hier in het forum over paling vel.
En of dat ook van andere vissen gemaakt kon worden, het antwoord was ja.
Dus dat moest ik dan maar een proberen, en het was een simpel klusje. Zie hieronder het resultaat.
Geprepareerde forel vel.

En een close upje.

Het voelt echt aan als een soort dun leer, en als je het iets nat maakt wordt het wat zachter.
Is er iemand die hier nog meer ervaring mee heeft?
Of heeft iemand nog een leuk patroontje voor palingvel of in dit geval forelle vel?
Groet Hendri

Gewo

Er stond me iets bij dat ik pas een ander vel had gezien ergens anders. En ja schoot me iets te binnen en wel bij Erik de N.

http://www.erikdenoorman.com/index.php?option=com_content&view=article&id=713:binden-met-inktvisvel&catid=41:bindmateriaal&Itemid=65

Misschien heb je er wat aan.

Hendrik

Hee das mooi gedaan,  ::duim::
Ik vraag me af hoe je zulke mooi velletjes krijgt,
Forrellen heb ik regelmatig maar hoe prepareer je zoiets

Rossie69

Wat Hendri me voor heeft gedaan is vel helemaal van vet ontdoen.
goed afspoele,zodat de reste weg zijn.
dan een bakje pakken,vullen met water en een flinke zoutlaagerin gooien en hier je velletjes inleggen en deze 24 uur laten staan.
dan de volgende dag vel eruit afspoelen en drogen maar.

wel wat op het vel leggen ander krult ie .


leo

he wat een geweldig idee ben namelijk bezig met een aantal bindpatronen van palingvel,
maar aan 11euro t stuk ben je redelijk snel genezen van dit materiaal. dirse bindpatronen
nl. vlokreeft mudler en andere waarbij palingvel word gebruikt. ga het zo gauw mogelijk proberen. zal het net zo vormen als palingvel
of zal het minder taai of elastisch zijn. och ja  voor patroontjes kijk ns op daddy longlegs breda onder programma
vlokreeft pissebed oostvoornevlieg

Rossie69


deckertje

héhé, ik durf wel eens een stukje gedroogd wijtingvel inbinden bij makreellijntjes die ik zelf maak, enkel wat flash en een stukje wijtingvel erbij, dat wijtingvel komt van droogvis...  ;)

mss hebben jullie er iets aan...

Hendrik

Ok`e duidelijk moet er binnekort maar een paar prepareren dan.
Als er nog zout is te krijgen LOL,
Wat een weer man das toch niks voor een vissert.

Groet`n uit een wit assen.

peterf

Quote from: Rossie69 on December 22, 2010, 18:37:25
Wat Hendri me voor heeft gedaan is vel helemaal van vet ontdoen.
goed afspoele,zodat de reste weg zijn.
dan een bakje pakken,vullen met water en een flinke zoutlaagerin gooien en hier je velletjes inleggen en deze 24 uur laten staan.
dan de volgende dag vel eruit afspoelen en drogen maar.

wel wat op het vel leggen ander krult ie .

Hier een beschrijving van Jan Reniers zelf.
Tijdens het binden de huid goed nat houden, en indien nodig in je mond.

PALINGHUID PREPAREREN


Het gebruik van palinghuid bij het binden wordt steeds meer toegepast, dat was ondermeer te merken aan de vele vragen die mij gesteld werden op de Fly Fair en de verhalen die ik te horen kreeg over mislukkingen. Om deze redenen wil ik de beschrijving geven van een werkwijze waarmee een zo goed mogelijk eindresultaat te behalen valt.



Een raad vooraf, gebruik geen huid van gerookte paling, die is ongeschikt... Het preparen is niet zo moeilijk, als je maar nauwkeurig werkt en niet te snel tevreden bent met het resultaat.

Om te beginnen, gooi zoveel zout in een emmer water tot dit wit van kleur wordt. Knip of snij de palinghuid aan de buikzijde open, plaats deze in het zoute water en laat het geheel een paar uur staan. Haal de huid uit het water en verwijder de slijmlaag door de huid tussen je handen en vingers te wrijven. Dompel van tijd tot tijd de huid in het zoute water en ga net zo lang door tot er geen slijm meer afkomt.

Spoel de huid goed uit  in zoet water, doe je dat niet, dan slaat deze later wit uit. Leg nu de huid met de vleeskant op een plank, op die manier blijft de buitenkant mooi en behoudt het zijn structuur.

Strijk de huid nu glad met de hand of een roller en laat deze aan de lucht drogen; niet in direct zonlicht of bij een warmtebron, want dan gaat de huid krullen en is vervolgens moeilijker te verwerken. Wanneer de huid droog is kun je haar van de plank halen en eventueel alvast in reepjes snijden. Doet dit altijd in de lengterichting van de huid om krullen tegen te gaan.



INKLEUREN



Het inkleuren van palinghuid kan met een watervaste viltstift gedaan worden. Voordat je hier aan begint moet de huid tussen kranten (of ander papier dat absorberend genoeg is) gerold worden om de olie uit de huid te verwijderen, anders kan de inkt van de stift niet in de huid doordringen en er zich aan hechten. Het inkleuren moet altijd aan de vleeskant van de huid gedaan worden.

Om de gele kleur van een kokerjuffer te krijgen kun je de huid ook gedurende ongeveer twee uur in picrinezuur leggen. Het is in Nederland waarschijnlijk niet meer te krijgen, maar in België is het met wat zoekwerk nog wel in vloeibare vorm te vinden. De hoeveelheid die je gebruikt is afhankelijk van de grootte van de huid en kan variëren van wat vloeistof op een schoteltje tot een bodempje in een pannetje waar de hele huid in past. De vloeistof kan steeds opnieuw worden gebruikt. Wanneer de vloeistof voldoende in de huid is getrokken, rol je de verkleurde huid weer uit op de houten plank om deze opnieuw te laten drogen.



Paling met een doorsnede van ongeveer twee en een halve centimeter heeft een huid die dun genoeg is voor kleine patroontjes zoals bijvoorbeeld vlokreeftjes en kokerjuffers. De grotere paling heeft een dikkere huid, deze is moeilijker te verwerken in kleine patroontjes en daardoor meer geschikt voor de grote patronen.



Wanneer je gaat binden moet je de huid eerst nat maken, daardoor wordt zij beter en mooier te verwerken.



Succes.



Jan Reniers


Rossie69

Jan Reiniers was ook bij de kingvissers laatste keer volgens mij.
als dat door gegaan is door het slechte weer op de wegen.

heb ik nog niks van gehoord van evert bert arna pas of wie van de kingfishers