Snoeken op de rivier

Started by Jaspero, August 17, 2012, 21:42:11

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jaspero

Veel snoek vangsten zijn natuurlijk op groot water of in de polder. Maar over snoek op de rivier lees ik niet heel veel (of ik zoek verkeerd :P ).
Ik heb de mogelijkheid om op de grens maas (ouderlijk huis staat in Limburg) in Limburg te vissen, natuurlijk zit daar roofblei, maar ik vraag mij af of er ook snoek te belagen is met de vlieg.
Hebben jullie tips of ervaringen die je zou willen delen over snoeken op de rivier?


dank!

- Jasper

R.S.N Flyfisher

Ik ga mijn oren ook spitsen, of liever gezegd mijn ogen  ::)

Jaspero

Ik wil het topic niet beperken tot de maas natuurlijk! Ik ga er van uit dat informatie gegeneraliseerd kan worden naar de rivier in het algemeen.

A{b}r{a}xa{s}

Op de Waal/Merwede wordt volgens mij regelmatig snoek gevangen als bijvangst tijdens het snoekbaarsvissen.
Vooral vlak langs de kribben vergrijpt een (grote) snoek zich wel eens aan het aas.
Denk dat het dan wel voornamelijk kunstaasvissers betreft ? .... maar wie weet zijn er vliegvissers met ervaring in het vangen van snoek op grote rivieren hier in Nederland.

Jaspero

Dat zal inderdaad voornamelijk kunstaas vissers betreffen. Ik stel mijn vraag naar aanleidIng van De blog van pikeshack in de uk. De auteur gaat regelmatig vissen op de rivier vanaf de kant. De roer in limburg is bijv. Een stuk smaller dan de maas/ waal en misschien meer geschikt. Via google maps heb ik een aantal inhammen gezien van de grensmaas waar ik een keer langs gekano'd heb dat stuk was ondieper en minder snel stromend. In zweden en noord amerika vissen ze ook in de rivier op snoek en musky.

Sieger

Op de blog van Dyckers staan ook een aantal vangsten van snoek op de IJssel... staan ook filmpjes op... Zij gaan heel gericht snoekvissen op deze rivier.... Gewoon zoeken naar mogelijke 'ligplaatsen' net zoals je dat op ander water zou doen...

Ik ben zelf veel op de Schipbeek en Berkel bezig geweest. Ook rivier(tjes) maar in principe eigenlijk hetzelfde.. Rietkragen, oneffenheden in de wal, gaten in de bodem, omgevallen bomen..... etc...

Moet op de rivier net zo werken... ook de overgang naar diep water is een goede plek, maar vaak verder van de kant en daardoor met de vliegenhengel lastig te bereiken....

Moet zeggen dat het makkelijker klinkt dan in werkelijkheid... Ik krijg op grote rivieren altijd een beetje een verloren gevoel en weet nooit zo goed waar ik moet beginnen... Maar wel een mooie uitdaging...  :D


Sieger

Jaspero

Hoi Sieger, bedankt voor je reactie.
Ik zal eens kijken of ik hier in de buurt (amsterdam) aan de slag kan met je tips.
Er zijn hier geloof ik wel wat rivier mogelijkheden.

Het seizoen verhaal omtrent de snoek zal in dergelijk water ook gelden denk ik?


Sieger

In principe kun je het hele jaar door op snoek vissen, maar met deze hitte is het voor de snoek niet echt fijn. De snoek is nu erg sterk en zwaar en vecht gemiddeld langer.... Veel opbouw van melkzuren in het lichaam, die niet snel genoeg afgebouwd kunnen worden. Daardoor lijkt er in eerste instantie vaak niets aan de hand, maar gaat er toch veel vis later dood....
Kennelijk heeft de temperatuur invloed op die afbouw...
Het liefst snoek ik vanaf de herfst en dan de hele winter door, maar dat komt ook omdat er dan verder weinig andere alternatieven zijn...

Als ik in Amsterdam woonde zou ik beginnen met de Amstel en het IJ... Zit bomvol vis en dan moet er ook snoek zitten...

Veel plezier...


Sieger

Jaspero

Met deze temperaturen ga ik niet snoek vissen inderdaad. In theorie zou stromend water wel meer zuurstof moeten bevatten voor sneller herstel.
Amstel is vanaf de kant erg lastig heb ik ondervonden, wel leuk voor kleine baars als je een schooltje vindt. Ij nog niet geprobeerd. Heb een aantal riviertjes gevonden die de moeite waard lijken en die 'makkelijker' te vissen zijn in verband met de breedte.

Sieger

Ben benieuwd naar je resultaten... Laat maar komen....  ;)


Sieger

Gert

Quote from: Jaspero on August 18, 2012, 19:53:30

Ik zal eens kijken of ik hier in de buurt (amsterdam) aan de slag kan met je tips.
Er zijn hier geloof ik wel wat rivier mogelijkheden.

Die zijn er zeker wel - ten zuiden van A'dam heb je naast de Amstel o.a. de Angstel, de Bullewijk, de Waver, de Holendrecht, Het Gein, de Kromme Mijdrecht, de Vecht.

Ik kan op het net niet zo gauw een waterkaart vinden voor dit gebied, maar daar kom je vast wel uit  ;)

Zijn allemaal riviertjes van een hele andere orde als de Maas, stroomt nauwelijks, maar snoek zit er zeker wel. (Vis er zelf ook maar zelden helaas - moet ik toch vaker gaan doen).

Groet,
Gert

Sieger

Das waar ook... BEn een keer een heel stuk lang het Gein gereden en toen wilde ik eigenlijk al dat ik de spullen bij me had.... Zo zie je maar
Kansen volop....


Sieger

Jaspero

#12
Even bing maps bestudeerd en Het gein ziet er goed uit.

Gert, als je in de buurt woont misschien een keer samen wat streamers gooien aldaar?
En Sieger, als je nog een langsrijdt met spullen hoor ik het wel  :P

Gert

Quote from: Jaspero on August 18, 2012, 21:56:22
Gert, als je in de buurt woont misschien een keer samen wat streamers gooien aldaar?

Ik woon in de buurt  ;) (Amstelveen), dus als het snoekseizoen weer aangebroken is moeten we maar eens wat afspreken.

Jaspero

Dat is inderdaad in de buurt, ik ben een aantal keer in een polder stukje geweest tussen amsterdam en amstelveen. Dat was nog voordat het zo warm werd.

Gert

Daar was ik gisteravond nog (Machineweg Middelpolder, bankrasweg, Kostverlorenweg) - geprobeerd of de karper een beetje wilde bijten, maar helaas. Had gelukkig ook een #3tje mee en toch wat voorntjes kunnen landen. maar er was ook een snoek actief vlak voor m'n neus. Nou, dat wacht maar lekker tot mijn snoekseizoen weer begonnen is ;D


Jaspero

Ja daar ga ik met regelmaat heen. Leuk :)
Weet jij of je ook op die weilanden mag lopen? Of alleen langs de omringende vaart?

Gert

#17
Quote from: Jaspero on August 21, 2012, 16:44:51
Weet jij of je ook op die weilanden mag lopen? Of alleen langs de omringende vaart?

Ik zou het zo niet weten, en in de vergunning van de AHV (Die heb je wel nodig - de polder staat niet in de landelijke lijst) staat er verder niets over.

15.   Ringvaart en tochten van de Middenpolder, met inbegrip van het recreatiegebied Elsenhove, maar met uitzondering van het toevoerkanaal achter het gemaal.

Maar er staan ter plekke natuurlijk wel borden omdat het een recreatie- en natuurgebied is met heel veel vogels.

Als er hekken staan die je zo kan openen is het meestal geen probleem. Klimmen of erger (breken, omkappen om maar wat te noemen) zal niet de bedoeling zijn. ::afspraak::

Edit: Oeps, foutje - staat tegenwoordig WEL in de landelijke lijst!

Gert

Quote from: Gert on August 21, 2012, 13:18:55
Daar was ik gisteravond nog (Machineweg Middelpolder, bankrasweg, Kostverlorenweg) - geprobeerd of de karper een beetje wilde bijten, maar helaas. Had gelukkig ook een #3tje mee en toch wat voorntjes kunnen landen. maar er was ook een snoek actief vlak voor m'n neus. Nou, dat wacht maar lekker tot mijn snoekseizoen weer begonnen is ;D

Ben er vanavond weer even naartoe gefietst - de pike line die ik van Sieger heb overgenomen moest toch even uitgeprobeerd worden.

Nou, mooie miskoop, blijkt een perch line te zijn. ;D



En omdat het een stuk makkelijker gooit met die lijn was ik even later m'n mooie pike trap streamer kwijt aan een boom waarvan ik nooit had verwacht dat ik dat zou halen 8)

Sieger

Tsja... Sorry.... (2x)....  ::)


Sieger

Jaspero

#20
Toch een mooi maatje, die heb ik in de amstel nog niet kunnen vangen. Volgende keer 5 meter vanaf de kant gaan staan met die lijn ivm de afstand  :)


Jaspero

Vandaag naar het Gein gefietst. Paar mooie plekjes gevonden waar je van de kant kunt werpen. Helaas geen enkele activiteit.. De snoeken laten vooralsnog op zich wachten.

Het riviertje zelf ziet er in ieder geval veelbelovend uit;


Sieger

Mooi watertje Jasper..... Moet je zeker snoek op gaan leveren...


Sieger

Jaspero

Denk het ook wel. Nog even wachten, veel plekken waren min of meer onbevisbaar door de waterlelie velden. Als die weg zijn dadelijk ontstaan er meer ruimte.

Sieger

Moet je eens met een Popper proberen... Als je dan een aanbeet krijgt weet je niet wat je meemaakt....

Maar wij hadden gisteren ook hele stukken waar ik het water bijna niet kon zien van de begroeiing.... Daar had zelfs een Popper geen zin....


Sieger