Lijn verzorgen met baby-olie

Started by Fly4Fish, April 08, 2019, 10:30:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Fly4Fish

Hallo vliegvissers,

Vorig jaar heb ik een nieuwe Wychwood #6 lijn aangeschaft, welke echt fantastisch is. Op mijn spullen ben ik erg zuinig en daarom maak ik na elke sessie de lijn zuiver met een vochtige doek en wrijf deze na met een handdoek.

Echter vraag ik me af, of je de lijn zo nu en dan mag verzorgen met een zachte baby-olie van bijvoorbeeld Zwitsal en daarna 'oppoetsen' met een handdoek? Zacht voor de billetjes, zacht voor de vliegenlijn  ::)

Ik weet dat er al vele vragen zijn gesteld over dit onderwerp, maar ben nooit het 'baby-olie' idee tegen gekomen?

Groetjes,
Michaël

Gert

Als je ECHT zuinig op je spullen bent, koop dan een flesje Line Slick van Snowbee  ;). Doe je jaaaaren mee.
Kost 5,45 bij Muddler.nl, sponsor van ons forum.

En hier wat uitgebreide info.
http://flyandlure.org/articles/fly_fishing_gear_reviews/snowbee_line_slick_review

En nee: niet geschikt om je baby mee in te smeren, want dan glijdt ie uit je handen. ;D

Fly4Fish

Dank je wel, Gert, voor de informatie  :)

Lijkt me wel een goed spul te zijn!

henkverhaar

Quote from: Fly4Fish on April 08, 2019, 10:30:09Ik weet dat er al vele vragen zijn gesteld over dit onderwerp, maar ben nooit het 'baby-olie' idee tegen gekomen?

Johnson babyolie geeft als ingrediënten op minerale olie (paraffineolie) en geurstoffen. Zwitsal paraffineolie, geraffineerde kokosolie (kort door de bocht), vitamine E (antioxidant) en geurstoffen.

Paraffineolie heeft weinig effect op het PVC van je vliegenlijn. In theorie zou het de weekmaker eruit kunnen logen, als je m er lang in laat liggen, maar dat is bij insmeren niet echt een issue. Het bied echter ook niet veel voordeel. Wel zou de paraffineolie kunnen helpen bij het reinigen van je lijn, afhankelijk van wat er op zit. Of die geurstoffen onschadelijk zijn voor je lijn is zo niet te zeggen - dan zou je moeten weten welke geurstoffen er in zitten. Die kokosolie is wat eigenschappen betreft vergelijkbaar met de paraffineolie (in deze context dan). Vitamine E kan waarschijnlijk weinig kwaad, maar heeft ook geen toegevoegde waarde. Alle onderdelen zullen bij gebruik op/in water snel afspoelen (en in het milieu terecht komen...) Alles bij elkaar genomen zie ik geen grote voordelen van het gebruik van babyolie, tenzij je te maken hebt met een erg vervuilde lijn, en hij in water met zeep niet schoon wordt.

Voor het behandelen op budget-basis gebruikten wij altijd Armorall cockpitspray of 303 vinyl treatment. Allebei producten om PVC voorwerpen (met name die MET weekmaker) te onderhouden... De meningen hierover zijn overigens verdeeld ;-)

Gert

Inderdaad, cockpitspray wordt ook wel gebruikt. Maar een spuitbus Armorall kost 8 Euro; als je die toch al in huis hebt voor iets anders, is het nog te overwegen. Maar dan nog is het de vraag of het wel zo goed is voor je lijn.
Met Line Slick van 5,45 weet je wel dat het goed is (toch, Henk? ::hulp::)

henkverhaar

Quote from: Gert on April 08, 2019, 14:02:14Met Line Slick van 5,45 weet je wel dat het goed is (toch, Henk? ::hulp::)

Nou nee. Want daarvan weten we (ook) niet wat er in zit. Voor cosmetica (babyolie) geldt iig nog dat alle ingredienten, in volgorde van hoeveelheid, verplicht op het etiket moeten. Zowel van Armorall (waterige oplossing/microemulsie met weekmakervervangers hoogstwaarschijnlijk), als van Line Slick (kennelijk een siliconenolie) moeten we maar 'raden' wat er in zit. Als Line Slick inderdaad een siliconenolie is dan zal het uitsluitend een 'smeermiddel' voro je lijn zijn, en zal grofstoffelijk hetzelfde doen als babyolie - vuil oplossen en een heel dun laagje glad spul achterlaten. Het kan dan ook, net als babyolie, bij langdurig contact stoffen uit je lijn logen. En is niet afbreekbaar in het milieu.

Over het algemeen moet je ook het volgende in gedachten houden: een product voor vliegenlijnen kan niet heel uitgebreid getest worden, en de markt is zo klein dat er ook niet een twee drie relevante feedback komt - ik waag derhalve te stellen dat voor dergelijke producten (niet specifiek alleen voor Line Slick) een fabrikant geen betrouwbaar antwoord kan geven over hoe 'veilig' het product is. Cockpit spray (of andere producten voor onderhoud van auto's) kent/kennen een HEEL VEEL grotere markt, met veel meer klanten die onmiddellijk met klachten/claims komen als er iets mis mee is. De kans dat zo'n product dus schadelijk is voor het materiaal waar het voor bedoeld is ligt dus, statistisch gezien, lager. Wat uiteraard niks zegt over de effecten van cockpit sprays op vliegenlijnen... Ik wil maar zeggen - producten voor vliegenlijnen: daar moet je denk ik beter bij nadenken of je dat wel vertrouwt dan producten voor het kunststof binnenwerk van auto's...

Gert

Okay Henk, dank voor je uitgebreide antwoord.
Kan me er wel iets bij voorstellen dat er gezien de kleine markt niet heel veel wordt geïnvesteerd in een onderzoek naar de effecten voor vliegenlijnen op langere termijn.
Maar bijvoorbeeld Line Slick bestaat al jaren, en vind er geen slechte recensies over.

Gerrit59

Je zou ook kunnen overwegen om een budgetlijn (als j die hebt :) :)) als proef te gebruiken.
Als het misgaat is er financieel ook geen man overboord.

Gerrit

Troutbuster

Quote from: Gert on April 08, 2019, 11:19:56
Als je ECHT zuinig op je spullen bent, koop dan een flesje Line Slick van Snowbee  ;). Doe je jaaaaren mee.
Kost 5,45 bij Muddler.nl, sponsor van ons forum.

En hier wat uitgebreide info.
http://flyandlure.org/articles/fly_fishing_gear_reviews/snowbee_line_slick_review

En nee: niet geschikt om je baby mee in te smeren, want dan glijdt ie uit je handen. ;D

Line slick van Snowbee!! ::goodjob::

echt fantastisch spul!!

Reinigt en verzorgt, en ze hebben ook conditioner voor intermediate en zinklijnen!

(bij aankoop van een Snowbee lijn, zit er zo'n flesje bij!!)


ik gebruik nooit anders!!

gr

Jan
"Petri Heil"