Vliegenlijn voor Snoek kiezen i.c.m. hengeltype

Started by Martijn, December 26, 2018, 14:05:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Martijn

Hoe kiezen jullie je vliegenlijn?

Ik ben op zoek naar een nieuwe vliegenlijn voor het vissen op snoek (bij voorkeur ook te gebruiken op Oostvoornse meer?)
Ik vis nu met een Scierra-lijn van heel wat jaartjes oud, type weet ik niet meer. Sinds ik een nieuwe Airflo Stealth intermediate lijn heb merk ik groot verschil in werpen en ben ik op zoek naar een nieuwe drijvende lijn.

Lastig zoeken, of de lijn bij de hengel, manier van vissen en persoonlijke voorkeur past....
Ik ben dus op zoek naar een drijvende lijn, #7, geschikt voor een Orvis HLS #7 hengel, streamers van max. ca. 15cm maar geen halve kippen, korte belly om na binnen halen snel weer op lengte te komen, prijsklasse tot een euro of 70.

Goedkopere lijnen heb ik, met name bij zinkende varianten slechte ervaringen mee, bijvoorbeeld vanwege kinken bij koudere temperaturen.
Ik heb wel eens wat andere lijnen van anderen op mijn hengel geprobeerd, maar dat waren ook wat oudere lijnen.

Hoe gaan jullie doorgaans te werk?
Bedankt!

p.forel

Hoe ik te werk ga
Eerst het echte werp gewicht van mijn hengel bepalen door middel van ccs methode
En dan een lijn zoeken die binnen mijn werkelijke gewicht voor de hengel past

Team

Kijk eens naar de AIRFLO PIKE  aanbieding bij Flysupply
NUNC  AUT  NUNQUAM

MartinT

Voor alles wat je omschrijft heb ik sinds kort de Airflo Ridge Striper op mijn Sage Xi3. Fijne lijn maar de belly is niet uitgesproken kort. Daarvoor altijd gevist met zgn. Pike lijnen met korte belly en over het algemeen zijn deze vlot 2 klassen zwaarder. Striper bevalt me prima. Heb deze zowel drijvend als int.

Ben Tabak

Guideline Pike is perfect en van de juiste # klasse. Maar een snoeklijn leent zich niet voorhet OVM.....
Grt. Ben

Martijn

@ P.Forel: CCS ben ik vaker tegengekomen op het forum. Met zoeken in het forum kom ik dit ook vaak tegen. Maar staat die CCS methode ook ergens omschreven? (ik heb met google gezocht, maar dan kom ik uit op "CCS = carbon capture and storage), oftewel CO2-afvang en opslag" maar dat is niet wat je bedoelt neem ik aan  8)

@ Ben: Het gebruik van de lijnen voor de verschillende doeleinden.... snoeklijn voor Forel, merk je groot verschil tussen die lijnen (lijnen voor forel danwel snoeklijnen?
Grootste variatie die in een lijn zit is toch het gewicht van de lijn en de plaats van het gewicht (lange belly/korte belly)? Of heeft de snoeklijn gewoon veel gewicht voorin de lijn zitten waardoor het bij vissen op forel overkomt alsof je je vlieg aan het uitwerpen bent met een bonk lood?   :o

Bedankt! Ik ga de genoemde lijnen meteen bekijken  8)

Ben Tabak

Een pikeline heeft een heel korte, dus heel dikke, belly en is perfect voor het werpen van grote streamers. Met kleine(re) vliegen is alle subtiliteit verdwenen. Helaas is het zo dat elke visserij zijn optimale lijn heeft.
Besparen op de hengel is beter dan besparen op de lijn(en).

p.forel

Guideline Pike is perfect en van de juiste # klasse. Maar een snoeklijn leent zich niet voorhet OVM.....


Nou nou das nogal een uit spraak als ik zo op guideline site kijk

Pike WF H/I   #7 - 10   9,5 meter   17-19-21-23g   27,5 m/30 yds 
Das dus gewoon 5 gram boven gewicht aftma 7
En daar nog lekkere streamert aan   

Ben Tabak

Maar werpt als een speer op mijn Guideline LPXE...

p.forel

#9
Das misschien een teken dat jouw hengel ook gewoon niet is wat het lijkt

Aftma zal dan ook wel niet kloppen bedoel ik daar mee

En daarom is het ook niet mogelijk zo niet onmogelijk om lijn advies te geven 
Voor een jouw vreemde hengel

Ben Tabak

Ben ik het wel mee eens. Maar ligt ook aan het gebruik. Voor Fint en zeeforel met gemiddeld lange worpen werpt die zelfde hengel beter met een #6 lijntje. Snoek meestal korte worpen.

p.forel

Als hij beter met 6 lijn werpt op fint  en met snoek een lijn die 1/3 te zwaar is gooi mijn hengels dan maar op een berg brandhout.
Koop ik een guide line 5 en kan er de hele lijn reeks op werpen !!!!!!!

Ben Tabak

Wel vreemd dat een gewaardeerde fabrikant als Guideline niet weet hoe ze een vliegenlijn moeten specificeren.... Maar goed, mijn motto is dat je moet bewonderen wat je niet begrijpt. En ik vis heerlijk met die combinaties 😏

Ochi

Ben zelf happy met de Wulff Ambush, zowel floating als intermediate, voor snoek.
Denk dat ze op het OVM ook te gebruiken zijn maar ik vis met een zwaardere hengel op snoek dan wat ik op het OVM gebruik dus heb dat nog niet uitgeprobeerd.

Op welbekende veilingsite gekocht voor exact 70€

p.forel

#14
Quote from: Ben Tabak on December 26, 2018, 17:08:48
Wel vreemd dat een gewaardeerde fabrikant als Guideline niet weet hoe ze een vliegenlijn moeten specificeren.... Maar goed, mijn motto is dat je moet bewonderen wat je niet begrijpt. En ik vis heerlijk met die combinaties 😏
als hun zeggen dat 17 gram voor een 7 is dan ja begrijpen ze er niks van


ieder zijn ding  ieder zijn set   maar advies geven over lijn  is anders mans materiaal naar de kloten helpen
te zware lijn is einde flex/aktie  van het carbon

zoek maar eens in fly rod data base kan je zien welke aftma er bij veel hengels echt hoort 
en elke serie van een merk kan al veel verschil in zich hebben
zo kan een #5 van serie a een 7# zijn  en aftma 5 van serie b een echte 5
Aftma is het meest achterhaalde systeem op dit moment     kunnen beter in grains gaan werken dat is nog het beste op dit moment


Ben Tabak

Ik zie ook bij Rio Pike 19,4 g voor een #8.... Net als bij Guideline toch?

Ben Tabak

Maar genoeg discussie weer over lijntjes toch? Wel boeiend trouwens.

p.forel

Ja kan er alles wel neer zetten maar zet er dan geen aftma bij.
Aftma 8 is gewoon 13,61 gram ofwel 210 grain met een - of + van 8 grain


Maar zoek eens de aftma tabel ergens op en kijk wat je daar ziet en wat je ziet bij de merken zelf

Ik zeg hoe bedonder je de kluit  als ik op deze wijze een auto moest kopen dan werdt ik erg kwaad



Ben Tabak

Guideline zegt 10,4 meter en niet 9,14 zoals aftma specificeert. Kan het verschil zijn toch?

Ben Tabak


Ben Tabak


p.forel

dus een klote firma aftma 7# is 11.61 gram
lijnen ruk hengels ruk klopt geen klote van

als ik er een bario op zet aftma 7 die kloppen meestal wel.   gooit hij dus voor geen meter

maar ik wil een 7 dus verwacht ik ook een 7 #

kan je net zo goed niks er op zetten als het niet volgens de aftma regels gaat



p.forel

Quote from: Ben Tabak on December 26, 2018, 18:25:03
10,6 zelfs....

niet bij elke pike lijn zijn er ook met kortere belly zoals ik boven al had gezet

Ben Tabak

Barrio pike, 22 g wordt aanbevolen voor een #7 tot #9 hengel.

Rene V.


Als ik dit zo lees kan zo'n beetje iedere fabriekshengel de kliko in.....