Lijnenvraagje

Started by Useless, July 17, 2011, 14:04:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Useless

Onlangs heb ik bij Flyfishing Europe een nieuwe speyhengel gekocht. Een Beulah Platinum 11,7' geschikt voor #5. Het is mijn bedoeling deze in te gaan zetten bij het zeeforelvissen. Mijn ervaring is dat ik met een dubbelhandige hengel, in tegenstelling tot enkelhandige, geen rugklachten heb tijdens het vissen.
Ik had alleen de pech dat de Beulah Elixer switchlijn niet meer erbij geleverd kon worden. Ik mocht wel een andere lijn erbij uitkiezen maar ze hadden helaas geen passende lijn voor deze hengel en heb dus maar voor iets heel anders gekozen.
Op zich allemaal geen probleem en ik heb inmiddels de Beulah lijn elders besteld.
Ik vroeg me alleen af of ik ook een "gewone"enkelhandige schietkop kan gebruiken. De hengel "vraagt" om een lijn van ca 295 grains, dus zo rond de 19 gram en ik ben nog in het bezit van een schietkop van Zpey voor een 9-lijn die ook ca 19 gram weegt. Wat ik mij afvroeg is of ik deze ook kan gebruiken of wijkt de opbouw van een spey/switch-lijn zoveel af dat dit niet mogelijk is. En ja, natuurlijk, proberen kan altijd maar wellicht heeft iemand hier ervaring mee.

Sieger

#1
Hoi,

Ik moet zegen dat ik de Elixerlijnen wel heel erg lekker vind gooien,dus die heeft mijn voorkeur op de Beulah's. Op mijn Switch gebruik ik ook wel een Rio Shootinghead (ST. 10F) van 19,4 gram (300grain) en die doet het op zich ook prima.... Er zit alleen verschil in de lengte van de heads... De Vision Ace heads zijn ook prima sh's. Iets langere kop volgens mij en heel soepel...

De Zpey zou mbt het gewicht ook moeten kunnen. Ken de opbouw van de head niet, gewoon proberen zou ik zeggen...


Keuze zat dus :) .


Sieger

Useless

Is die switch-hengel van jou ook voor een vijfje Sieger en zo ja, hoelang is de hengel en de lijn. Waar ik een beetje bang voor ben is dat mijn Zpeylijn wel voldoet maar met z'n 10,30 meter net even te lang is voor de hengel.
Enne.... mijn complimenten dat je jezelf hebt weten te beheersen :). Zoals je ziet is het mij weer niet gelukt  :-[

Sieger

 ;D Ik heb zelf de Classic 5/6 switch.... De Rio lijn is 9 meter.. dus inderdaad korter..., maar als het gewicht goed is zou ik het gewoon proberen. Je voelt dan volgens mij snel genoeg of de lijn voldoet.....

Vind zelf een iets langere belly ook wel prettig trouwens..... Iets meer gevoel bij het werpen en het spul rolt wat mooier af (komt niet met zo'n rotklap op het water......)...

Lekker prutsen om de spullen in orde te krijgen is toch ook wel een leuk onderdeel van de sport... of niet  :)


Sieger

Sieger

Nog ff op een Speyforum aan het snuffelen geweest. Daar lees ik ideale lengtes voor Scandi-heads van 2,3-2,65 keer de hengellengte...

In jouw geval zou dat dan tussen de 26,9 en 31 voet.... (8,2 tot 9,45 meter...)

Maar ik trek me daar zelf niet zoveel van aan... als et voor mij lekker gooit dan is dat de lekkere lengte....  ;)


Sieger

Useless

Dank voor je info. Ik ga de Zpeylijn ook zeker een keer proberen tenminste als het ooit nog eens fatsoenlijk weer wordt. De Elixer is al besteld maar ik ben er inmiddels ook wel achter hoe lastig het in Nederland is om een goede Speylijn te kopen. Vrijwel alles moet besteld worden; hetzij hier of in Amerika.
Mijn persoonlijke voorkeur zou een Rio Steelhead scandi zijn omdat ik met m'n #9 hier ontzettend goede ervaringen mee heb maar ook deze lijn kan ik in Nederland niet vinden, dus ook dat wordt weer apart bestellen.