Vraag/antwoord aan/van Visserij Nederland

Started by Gert, December 22, 2010, 01:08:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Gert

Geplaatst op het vorige forum: Wo jan 13, 2010 14:07
----------------------------------------------------------------------

Naar aanleiding van de discussie in dit topic:
http://vliegvissers.messageboard.nl/viewtopic.php?t=3676

maar even een nieuw topic geopend waarin ik de vraag die ik aan aan Visserij Nederland heb gesteld nog eens herhaal, samen met het antwoord dat ik gisteren heb mogen ontvangen, EN mijn persoonlijke reactie daar weer op.

Dit was de vraag:

LS,
Op het forum van Vliegvissers.nl is naar aanleiding van een vraag van een beginnend (vlieg)visser een discussie ontstaan over het "meeslepen" van alle documenten die je naast de VISpas verplicht bent bij je te hebben.
Naast de Landelijke lijst was dat tot en met vorig jaar ook nog de desbetreffende lijst van de federatie(s) waar je onder valt, maar ook nog eens alle aanvullingen per jaar en per document. En ook nu zien we al weer dat er aanvullingen/correcties bestaan op de lijst(en) die per 1 januari zijn ingegaan.
Het is een ieder bekend dat je die documenten in principe bij je MOET hebben, maar (en dat geldt met name voor vliegvissers maar uiteraard voor elke sportvisser die niet op een stretcher ligt, een tent of boot ter beschikking heeft, etc.) je wilt zo weinig mogelijk ballast in je zakken of tas hebben, en veel forumleden geven toe dat er dan ook wel eens wordt gezondigd.
Maar (vlieg)vissers zijn ook creatief en inventief, en zo is bijvoorbeeld ook het idee ontstaan dat het mogelijk is om de lijst van viswateren op te slaan in een mobiele telefoon; en er zijn nog wel meer elektronische apparaten te bedenken waarin dit zou kunnen. Niet alleen handig voor de vliegvisser, maar voor alle vissers. Denk bijvoorbeeld aan een lap- of palmtop, Blueberry, Blackberry, iPod, GPS/TomTom, fishfinder, etc.
Wat ons betreft kan het, maar het is ons niet duidelijk wat de wet ervan zegt.
Daarom bij deze dan ook de vraag dan wel het voorstel: is/maak het legaal om een elektronische versie bij je te hebben als alternatief voor de papieren lijst(en).

Een ander punt wat tijdens de discussie boven water kwam is dat er dit jaar geen Lijst van Viswateren meer bestaat die voor het hele land hetzelfde is – per federatie is deze nu verschillend doordat de aparte federatieve lijsten zijn komen te vervallen.
Dit heeft uiteraard als voordeel dat je geen 2 lijsten meer mee hoeft te nemen, EN dat het boekje toch relatief dun gehouden kan worden. Maar als nadeel zien wij dat je geen overzicht meer hebt welke wateren voor IEDEREEN bevisbaar zijn. Als je bijvoorbeeld wat wilt afspreken met vissers uit andere delen van het land (iets wat vooral dankzij Internet en de diverse fora steeds vaker voorkomt) weet je niet of het water dat je op het oog hebt valt onder de landelijke lijst, of alleen binnen jouw federatie.
Beide door ons gesignaleerde problemen zouden in ieder geval te combineren zijn als er een pdf-bestand beschikbaar komt waarin ALLE wateren voorkomen, met eventueel apart aangegeven of deze alleen bevisbaar zijn als men bij een bepaalde federatie is aangesloten.

Ik zie uw reactie op het bovenstaande gaarne tegemoet, mede namens de forumleden van Vliegvissers.nl, maar waarschijnlijk namens heel sportvissend Nederland, en wens u veel wijsheid toe.

Met vriendelijke groet,
Gert Huijser


Dit is het antwoord van Jan Kamman namens Sportvisserij Nederland:

Beste Gert,

De Visserijwet omschrijft de voorwaarden waaraan een 'schriftelijke
toestemming' moet voldoen. Die hebben wij niet bedacht of opgelegd, maar
zijn dus wettelijk verplicht. Het streven van Sportvisserij Nederland is
om zoveel mogelijk wateren beschikbaar te krijgen voor de aangesloten
sportvissers. De VISpas is je bewijs van lidmaatschap van een
vereniging, tezamen met de lijst van viswater vormt het de schriftelijke
toestemming om te mogen vissen.Dat er steeds meer water beschikbaar komt
merk je ook omdat het boekje steeds dikker wordt. Een dikker boekje is
dus goed voor de sportvissers ;-). Gedurende het jaar komen er wateren
bij, die zetten we vast op internet zodat de vissers daar ook terecht
kunnen. Het is zeker niet de meest ideale situatie, maar naar ons idee
de minst slechte van alle mogelijkheden die er zijn. Ik ben zelf
trouwens ook vliegvisser en dat 'dikke' boekje kan zonder problemen mee
in m'n vest.

De vraag of je de omschrijvingen van je water digitaal mee mag nemen,
die hebben wij ook al gesteld bij het Ministerie van LNV. Momenteel is
dat nog niet voldoende en zul je het boekje bij je moeten hebben. Het is
aan de controleur of hij/zij daar streng op toeziet of niet, maar ze
zijn daartoe gerechtigd.  Ik denk persoonlijk dat het (digitale
waterbeschrijving) ook zeker een keer gaat gebeuren. Maar dat zal eens
wetswijziging vergen en dat kan dus nog wel een tijdje duren. Momenteel
zijn we bezig om alle wateren in te tekenen in GIS, deze zijn zichtbaar
via de website http://www.visplanner.nl. Het idee is dat je in de toekomst
alleen nog je VISpas bij je hebt en daarnaast je mobieltje. Dat je kan
laten zien met de pas dat je gerechtigd bent om te vissen en via
internet op je mobiel dat je daar mag vissen.

Het mooie aan dat dikke boekje is daarbij dat je met één pas in zo'n
85% van de Nederlandse binnenwateren mag vissen. Dat kan doordat heel
veel visrechthebbenden 'hun' viswater open stellen voor alle
sportvissers. In Nederland (en zo'n beetje alle andere landen) is het
visrecht van een water verbonden met de ondergrond. Als je het water
bezit, dan heb je ook het visrecht (met uitzondering van het zogeheten
heerlijk visrecht). Dat visrecht kun je verhuren aan bijvoorbeeld een
hengelsportvereniging of een beroepsvisser. Als sportvisserij hebben we
zo'n beetje het visrecht van 95% van alle Nederlandse binnenwateren. Dat
betekent dat een deel van onze eigen verenigingen en federaties het
water nog niet algeheel openstelt. Als sportvisser kun je daar wat aan
doen door naar je eigen vereniging te stappen.

Ik heb geprobeerd een beetje uit te leggen hoe de zaken in elkaar
steken. De vraag die je stelt is terecht. we werken er hard aan om het
zo eenvoudig en compleet mogelijk te maken. helaas zijn we daarbij
afhankelijk van heel veel partijen. Eén VISpas voor heel Nederland zal
waarschijnlijk niet mogelijk zijn, maar we kunnen gezamenlijk wel een
heel eind komen.
En die wijsheid zullen we hard nodig hebben. Dankjewel!

Met vriendelijke groet,

Jan Kamman
Sportvisserij Nederland


En daar heb ik deze reactie op gegeven:

Hallo Jan,
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Even een snelle reactie van mij persoonlijk: het doet me deugd dat bij jullie ook al het idee leeft voor een digitale, draagbare versie van het boekje, en dat jullie de vraag al hebben voorgelegd aan het ministerie.
Ik was er al niet van uitgegaan dat zoiets snel geregeld kan worden, maar uit je antwoord maak ik op dat Sportvisserij Nederland goed bezig is. Die wijsheid hebben jullie dus blijkbaar aardig in huis!

En van de week kwam ik er ook zelf achter dat de Lijst van Viswateren drie categorieen onderscheidt, aangegeven dmv verschillende achtergrondkleuren:
Bevisbaar voor alle sportvissers
Uitsluitend bevisbaar voor sportvissers van de daarbij vermelde federatie(s)
Uitsluitend bevisbaar voor sportvissers van de daarbij vermelde hengelsportvereniging(en)

Dus ik kan WEL zien of iemand uit een ander deel van het land bij mij in de buurt in een bepaald water mag vissen, maar als hij/zij dat niet mag, weet die ander bij wijze van spreken niet eens van het bestaan van dat water.
De visplanner zou hier inderdaad uitkomst kunnen bieden, maar die is volgens mij nog niet echt betrouwbaar.

Ik heb bijvoorbeeld mooie watertjes ontdekt - ben zelfs lid geworden van een plaatselijke vereniging naast de AHV waar ik al 40 jaar of zo lid van ben, maar ben er nog steeds niet van overtuigd DAT ik er mag vissen. In de vergunning wordt het namelijk niet genoemd, maar de secretaris heeft aan mijn vismaat verzekerd dat het mag.... Nou, dan doe ik het maar gewoon WEL. Maar dan had ik geen lid hoeven worden van die vereninging lijkt me, want ik kan toch niks aantonen. En op de visplanner is het water niet eens te zien, en het komt ook niet voor in de Lijst. (Maar het is wel een gouden stek).

Een ander voorbeeld: nog een mooi water ontdekt via Google Earth, staat genoemd in de landelijke lijst EN in de visplanner. Kom ik daar, staat er een bordje dat het uitsluitend voor leden van de plaatselijke vereniging bevisbaar is. Kijk, dan is het WEL belangrijk dat ik eventueel met het boekje het tegendeel kan bewijzen. Maar het zou waarschijnlijk wel een stevige discussie opleveren als ik gecontroleerd wordt. En daar had ik geen vrij voor genomen :o)

Beide voorbeelden zijn overigens van vorig jaar, want dit jaar heb ik nog geen hengeltje uit kunnen gooien.

Ik ga jouw antwoord uiteraard ook op het forum van vliegvissers.nl plaatsen, en dat zal ongetwijfeld wel meer reacties opleveren.
Je kunt dat zelf ook volgen als je wilt - je HOEFT geen lid te zijn. Maar wel als je via het forum wilt reageren. Anders kun je dat ook via mij doen.

Wordt ongetwijfeld vervolgd, en ik zie de toekomstige verbeteringen gaarne tegemoet.

Met vriendelijke groet,
Gert Huijser


Dit is dus mijn reactie tot nu toe. En die van jullie?

Groet,
Gert

Gert

(15 januari 2010)
-----------------------

Ik heb weer een reactie gekregen van Sportvisserij Nederland:

Beste Gert,

Er zijn inderdaad verschillende versies van de Lijst van Viswateren (vier stuks). Dit is gedaan om de omvang van het boekje enigzins te  beperken. Als we alle federatieve wateren van alle federaties in één boekje zouden zetten en verenigingswateren erbij, dan had je een boekje van 300 pagina's. In dat geval stijgen naast de omvang van het boekje de kosten van drukwerk, opslag, vervoer en verzendkosten. Ook zou je dan als sportvisser heel veel pagina's hebben waar je niet mag vissen. Die ballast willen we een beetje voorkomen. De lijsten zijn op deze manier beter toegespitst op de sportvisser.

We werken aan de betrouwbaarheid van de visplanner. Het is al een enorme klus geweest om elk watertje apart in te tekenen. Komende maand maken we weer een behoorlijke slag in die betrouwbaarheid. Ook sportvissers kunnen meehelpen met de visplanner door opmerkingen te mailen via ons contactformulier. Ik ben trouwens wel benieuwd naar die twee watertjes die jij aangeeft, mail ze me maar dan zal ik eens kijken.

Ik heb zojuist nog even gekeken op jullie forum. Interessante berichten, een korte reactie:
- We hebben inderdaad een aantal federaties in de lijsten geclusterd omdat die onderling water uitwisselen, zoals Midden Nederland en Zuidwest Nederland.
- De Berkel en diverse zijbeken staan bij zowel Midden Nederland als bij Oost Nederland in de federatieve lijst. Dat is nieuw dit jaar.
- Al die verschillende lijsten maken het inderdaad niet gemakkelijker. Gelukkig zijn al veel van de federatieve wateren overgeheveld naar de Landelijke Lijst, maar daar valt nog wel een slag te maken.
- Er zijn altijd wel excuses te vinden om water niet in te brengen. Maar in de praktijk blijken die niet te kloppen. In federaties waar al het water in ingebracht, bijvoorbeeld Groningen Drenthe, groeien de verenigingen ook in ledenaantal. Als al het water is ingebracht dan spreidt de drukte zich en is er geen probleem. Alleen bij visvijvers en beken kan ik me er iets bij voorstellen. Ook uit de reacties op het forum blijkt de wens voor één pas en overal vissen.
- Wetgeving schrijven kost niet de meeste tijd (wellicht wel in Den Haag...), wel het overleg, de juridische kanten en de commissies die er over gaan.
- Vind je het boekje veel te dik en je wilt het 'snijden', snij dan de pagina's eruit waar je toch niet vist.
- Als je het niet eens bent met het beleid van je vereniging, dan moet je er iets aan doen. Er is altijd een gebrek aan bestuursleden.
- Als je lid bent van twee verenigingen, dan krijg je twee VISpassen. De VISpas is het bewijs van lidmaatschap van de vereniging. De vereniging staat voorop de pas, de federatie en Sportvisserij Nederland achterop. Dit is de drieëenheid van de georganiseerde sportvisserij (plaatselijk-regionaal-landelijk).
- Digitaal de lijst meenemen is momenteel wettelijk gezien niet genoeg.

Veel informatie over de VISpas is te vinden op onze website
http://www.sportvisserijnederland.nl.

Met vriendelijke groet,
Jan Kamman
Sportvisserij Nederland


Hier heb ik - vooral namens mijzelf - als volgt op gereageerd:

Hallo Jan,

Dat er voor gekozen is het boekje per federatie (of combi van federaties) uit te geven begrijp ik op zich (had ik ook al aangegeven). Maar voor een digitale versie speelt dat niet meer denk ik. De grootte zal niet veel uitmaken en je hoeft geen aparte versies meer te maken (maar nog niet iedereen stapt meteen over ga ik van uit - en jullie ook neem ik aan).Het uitsnijden van de niet nodige pagina's vind ik wel een goeie optie; mits je er zeker van bent dat je altijd "dicht bij huis" blijft natuurlijk.

In de toekomst zal er trouwens steeds meer de mogelijkheid ontstaan om vanaf je visstek een verbinding te kunnen maken met Internet. En dat biedt nog meer mogelijkheden, want dan kun je altijd de meest recente versie tonen, dus inclusief alle tussentijdse wijzigingen. Het zou mooi zijn als (ook) de controlerende instanties hiervan gebruik gaan maken.
En laten we wel wezen: bijvoorbeeld een rijbewijs heeft tegenwoordig ook de grootte van een creditcard, en daarbij wordt ook niet verwacht dat je er nog een wetboekje naast hebt.

Over de visplanner: Ik zal je de watertjes apart toemailen. Er zitten denk ik wel twee kanten aan om opmerkingen al dan niet door te geven. Want mijn instelling, en die van velen volgens mij, is toch een beetje van "als het niet duidelijk is, ga ik ervan uit dat ik er mag vissen". En bij eventuele controle heb ik zogenaamd een bloedneus.

Vwb de verenigingen: ik ben al een jaar of 40 lid van de "Amsterdamse", en die is zo groot dat het een professionele organisatie is te noemen. Maar dat zal voor de meeste lokale verenigingen niet gelden. Ik weet dat het binnen het verenigingsleven moeilijk is om actieve leden te vinden. Maar als het meer een club is dan een vereniging waar je nou eenmaal lid van moet zijn om ergens te mogen vissen, zou het een hoop schelen denk ik. Ik lees een beetje uit de reacties op het forum dat men het bestuur van hun lokale verenging ziet als een "cluppie" in de negatieve zin van het woord, waar je moeilijk tussenkomt.

Nou, ik zet het er weer bij op het forum - zal wel weer gespreksstof opleveren.

Groet,
Gert

Plantje

Leuk om te zien hoe ze correct reageren en goed op vragen in gaan!

HappyFisherman

In de BEET van februari staat er in het voorwoord ook een stuk over. Ook daar zijn ze het er over eens dat zo'n dik stuk onhandig papier niet meer van deze tijd is, terwijl de helft van NL rondloopt met een smartphone, PDA of iets dergelijks waarop hetzelfde stuk informatie kan staan. Volgens mij zijn ze van alle kanten hard bezig om dit aangepast te krijgen en komt dit in de nabije toekomst ook wel goed.
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Plantje

Wel even de smartphone in een waterdicht zakje doen...je weet maar nooit wanneer je te water raakt :)

harlin

M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

Rossie69

vindt en blijft ee n achtelijk idee.
bankpas vorm en een boekje qa rugletsel.
hoe krom kan je wezen.
laten ze een chipie op die pas plaatsen,van welke ver je bent?

dan kan je ook nog es 50 euro vragen voor een jaar.

stelletje domboos zijn het klaar.

wil dr zel niks meer van weten.
laat de mijne maandag door snijden.

sjoerd

Quote from: Plantje on February 12, 2011, 14:36:36
Leuk om te zien hoe ze correct reageren en goed op vragen in gaan!

Dat is dan beter dan mijn ervaring. Twee keer een e-mail en geen enkel antwoord!!

quote Jan kamman:
Het mooie aan dat dikke boekje is daarbij dat je met één pas in zo'n
85% van de Nederlandse binnenwateren mag vissen. Dat kan doordat heel
veel visrechthebbenden 'hun' viswater open stellen voor alle
sportvissers.

Leuk voorgesteld maar ik moet van drie verenigingen lid zijn om een beetje (zeg in een straal van 20 kilometer)rondom mijn woonplaats te mogen vissen! Dus die 15% ligt dan net rondom Zwolle!!!!! ::wtf::
Voorbeeld???Al de wateren in Zwolle zijn NIET ingebracht in de Grote vergunning. Even vissen in de haven van Elburg. Geen grote vergunning. Even op roofvis in de Ijssel bij Kampen. Niet in de grote vergunning.
Belachelijk voor woorden.
Sjoerd

Raymond

Hier in het uiterste zuiden hetzelfde. Alle wateren rondom Maastricht incl. (Grens)Maas zijn niet ingebracht in de grote lijst van viswateren. Ook de visrechten op het riviertje de Geul en op alle vijvers en grindgaten in Zuid-Limburg zijn in bezit van hengelsportverenigingen. Ik begrijp overigens wel waarom en zeg ook niet dat ik het er volledig mee oneens ben maar het wordt door 'Sportvisserij Nederland' toch wel iets mooier voorgesteld dan in werkelijkheid het geval is.
::wtf::

Beertje

#9
helemaal met Sjoerds eens,Ik begrijp dat behoudend gedrag van sommige verenigingen en federatie's niet,waar zijn ze bang voor,dat half Nederland in hun wateren komt vissen?? Ik heb er nog wel enig begrip voor als het gaat om afgesloten putten (karper) maar verder.....om maar even bij jou in de buurt te noemen "de mastenbroek polder"dat is toch een stuk water dat zo in de landelijke lijst hoort.
Als je dat vergelijkt met Friesland,Groningen en Drenthe,een stuk gastvrijer.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Freek

Om in de Binnenmaas bij mij in de buurt te mogen vissen moet je ook lid zijn van de plaatselijke vereniging. en omdat ik lid ben van een andere vereniging betaal ik gewoon 2 euro voor een dagkaartje die je daar uit het automaat kunt trekken, daar zullen ze best wat aan verdienen dus misschien willen ze bepaalde wateren daarom niet in de landelijke lijst...

Beertje

Freek,Dat noemen ze ook wel profiteurs,wel gebruik maken van andermans water,maar zelf de deur op slot houden of er extra geld voor vragen.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Freek

 ::agree::, ik vind het daarom ook niet goed wat ze doen, maar dat zal wel de reden zijn voor sommige om gewoon niet hun water in de lijst te willen. Ze zullen minder dagvergunningen verkopen.... Beetje jammer.

Plantje

Van de Geul kan ik het me (hoe jammer ik het ook vind) nog wel voorstellen! Anders staat het daar het hele jaar vol met vliegvissers uit heel Nederland! Of erger nog: mensen die met spinners (met dreggen), wormen enz. het forellenbestand uitdunnen!

Raymond

Quote from: Rob van H. on December 29, 2012, 19:11:15
Dat doen de leden van de betreffende verenigingen zelf ook plantje, dus dat is geen excuus!!! ::houdoe:: ;)

Helaas vrees ik dat dat inderdaad de waarheid is, Rob... Hypocrisie van het hoogste niveau :(
::wtf::

Raymond

Nee hoor Rob, ik twijfel er ook geen moment aan.

En ik maar jaren op diverse wachtlijsten staan om ook misschien ooit eens een vergunning voor een mooi rivierdeel te mogen hebben.
::wtf::

Plantje

Groot gelijk Rob. En ERG jammer, dat de leden van de vereniging daar dat zelf ook doen! Schatten ze dat mooie water en de stroomminnende vissen die er zwemmen dan helemaal niet op waarde?!?

Maar waarschijnlijk is het niet eens verboden om met spinners, wormen enz op forellen te vissen.