How to remove a fish hook

Started by Heintje Davids, January 14, 2014, 13:23:36

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Heintje Davids

Hoewel ik met enig afgrijzen heb gekeken (zal wel teerhartig zijn  :-[) maakt dit filmpje wel eea duidelijk.

http://www.youtube.com/watch?v=zgfpsupmu98

FSCHAMP

Ik heb ook met enig afgrijzing gekeken.  Een van de methods wist ik al, daar we zo eens een droge vlieg hebben moeten verwijderen uit de arm van mijn vader.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Gerrit72



Lekker videootje  :-\ , ik zat net te eten.

Wat het mij duidelijk maakt is dat ik liever geen haak met weerhaak in m'n lijf heb.
(En liever helemaal geen haak in m'n pokkel...,al ontkom je er moeilijk aan...is me al vaker overkomen)
Dus gewoon lekker weerhaakloos vissen, is voor vis en visser veel beter... :)
The only difference between men and boys is the price of their toys.

FlueFisker

Was het gewoon de arm van z'n vriendin  ;D
Quote from: merijn1982 on January 16, 2015, 11:08:17

Heb al een hoop ijsvogeltjes gepot afgelopen tijd. Erg mooi!!

Beertje

@Gerrit, dat weerhaakloos vissen beter is,is niet juist of in iedergeval niet aangetoond..(al zou je dat gevoelsmatig wel zeggen) Een onderzoek (zie link) heeft aangetoond dat er niet of nauwelijks verschil is in verwonding van de vis.

   http://www.sportvisserijnederland.nl/vis_en_welzijn/politiek/?page=brief_svn_motie_weerhaak
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Mike

Een ondezoek van sportvisserij Ned.  :o wat een load of ... ! staat daar zeg.
Alleen dat begin al, zonder weerhaak zou haast niemand meer vis vangen, wat een larie!!

Ik vis al ong 30 jaar. Vroeger toen ik nog viste met de vaste stok, werphengel, enz. viste ik altijd met weerhaak.
Wat een schade heb ik veroorzaakt zeg, soms kwam de hele bovenlip mee als ik m los wilde trekken.
Flinke scheuren en gaten waren regelmatig niet te voorkomen, vooral bij kleinere vissen als voorn en baars.
Laat staan wanneer de vis geslikt heeft.

Het was voor mij echt een verademing toen ik zonder weerhaak begon te vissen.

Er zijn ook nog situaties waarbij ik de weerhaak wel laat zitten maar voor het vissen op zoetwatervissen en forel en dat soort visserij gaat ie er toch echt lekker vanaf.
En ik heb echt niet het idee dat ik nu minder vis vang dan voorheen.

Ik begrijp echt niet dat iemand die dat soort dingen zegt, zichzelf serieus neemt... (daarmee bedoel ik dus de aardappel van svn, die dat verweer heeft geschreven)

Bij het lezen van dat stukje vraag ik mij even af waar ik me meer aan erger,  het totale gebrek aan goede argumenten of de paniek die lijkt te ontstaan bij het idee te moeten vissen zonder weerhaak.
Ze laten het overkomen alsof vissen zonder weerhaakjes het vissen helemaal onmogelijk zou maken.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

merijn1982

Merk bij het snoeken wel erg veel lossers zonder weerhaak...
Tight lines!!

Heintje Davids

Persoonlijk merk ik niet veel verschil tussen met of zonder weerhaak vissen. Verspeel er in ieder geval zelden vis door en als het gebeurt is het meestal mijn eigen schuld. Qua haken maakt het wat mij betreft weinig uit maar qua onthaken des te meer. Beschadigingen zijn meestal het gevolg van slecht onthaken of het ontbreken van goede onthaakmiddelen en dan vind ik weerhaakloos toch een stuk makkelijker onthaken dan met weerhaak. Kan me overigens best voorstellen dat vaste stokvissers liever een weerhaakje gebruiken anders loop je misschien de kans dat je wormen of maden zichzelf van de haak weten te draaien.
Bij vliegvissen zijn er overigens ook wel vormen van visserij waarbij je het waarschijnlijk wel uit je hoofd laat om weerhaakloos te vissen tenzij je het echt niet erg vindt om die ene of 2 aanbeten op een dag te verspelen. Ik kan me voorstellen dat je bij het vissen op Tarpon bijvoorbeeld mét een weerhaak vist. 

JB

Quote from: merijn1982 on January 14, 2014, 20:22:20
Merk bij het snoeken wel erg veel lossers zonder weerhaak...
Merijn, dat probleem had ik in het begin ook maar sinds ik mijn haken na het bekleden eerst slijp hier minder problemen mee gehad.
Al prikken ze tijdens het binden nog zo lekker in je vingers, voor ermee te vissen gaat er eerst een slijpsteentje over.
En de vissen die ik lost komt meestal doordat ik de lijn niet strak houdt.
Een dag niet gevist is een dag zonder ergenis (vlieg aan de bodem, vlieg in een boom, vis verspeelt en mijn favoriet NIETS GEVANGEN)

Beertje

@Jb, met dat slijpen zou ik maar stoppen. de haken zijn tegenwoordig veelal chemisch geslepen. Door er met een slijpsteentje er gaan zitten slijpen helpje dat omzeep.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

JB

Quote from: Beertje on January 14, 2014, 22:16:26
@Jb, met dat slijpen zou ik maar stoppen. de haken zijn tegenwoordig veelal chemisch geslepen. Door er met een slijpsteentje er gaan zitten slijpen helpje dat omzeep.
En wat is dan het probleem?
Een dag niet gevist is een dag zonder ergenis (vlieg aan de bodem, vlieg in een boom, vis verspeelt en mijn favoriet NIETS GEVANGEN)

Beertje

Dat hij hierna sneller bot zal worden.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

JB

Quote from: Beertje on January 14, 2014, 22:55:57
Dat hij hierna sneller bot zal worden.
Kwestie van regelmatig testen en evt het slijpsteentje opnieuw gebruiken ;)
Een dag niet gevist is een dag zonder ergenis (vlieg aan de bodem, vlieg in een boom, vis verspeelt en mijn favoriet NIETS GEVANGEN)

MarcelN

Ik gebruik ook nooit een weerhaak, of ik moet hem vergeten zijn wat ik op het OVM wel eens meemaak vanwege het wisselen, rot dingen zijn het zodra er 1 aanhangt.
Ook met de snoek enkele haak zonder weerhaak, dan maar een staartbijter is ook lol net als gister weer, blijven proberen en vooral strak houden, zeker met die Swier haken!
Het is zoveel makkelijker onthaken en belangrijker, mocht je je vlieg verspelen, valt die er zo uit!
Ik had laatst een klein snoekje die zat alleen maar aan dat congo hair vast geklit met die scherpe tandjes ;D
Filmpje overigens niet bekeken, kan er slecht tegen denk ik. :-X