West Friesland, vliegvisstreek????

Started by sjoerd, May 31, 2013, 20:18:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sjoerd

Afgelopen week stonden we enkele dagen op een leuk boerencampinkje
nabij het mooie Twisk in West Friesland. Met twee zonnige dagen was het lekker fietsen en konden
we de omgeving verkennen. Ongeveer 100 km gefiets waarbij zo'n 80 km langs het water.
Want water is er genoeg in de streek tussen Enkhuizen en Medemblik. Maar is het ook
vliegviswater?? Ik heb tijdens het fietsen goed op het water gelet.Wat mij opviel is dat er veel gekleurde kleipolderwateren liggen maar ook
een aantal glasheldere sloten, die naar ruisvoorn ruikten. Maar dat laatste viel mij erg tegen.
Ondanks het feit dat je de bodem kon zien leken veel zo op het oog prachtige begroeide heldere sloten compleet visloos!!
Slechts op één plaats midden in een dorpje ontdekte ik grote scholen voorns,
In Medemblik, mooi helder water in de havens, maar vis???? Ik zag ze niet. Wel een tiental grote
karpers in de gracht van kasteel Radboud maar wel met bordje "Verboden te vissen."
Langs het Ijsselmeer, bij een ondiep deel zag ik toch nog een vliegvisser,die verwoede pogingen deed
om twee roerloos ligende brasems met een nimf te verleiden. Ik wees hem op twee karpers die op de ondiepte
zwommen, maar daarvoor moest hij zwaarder vissen, zei hij.
In de twee dagen fietsen door het toch wel schitterende polderlandschap met heel veel vogels, heb ik
op drie plaatsen karpers gespot en op één plek veel paaiende brasems.
Kortom er zit wel vis maar opvallend vond ik dat er veel aalscholvers de slootjes afschuimden.
Wellicht dat het koude voorjaar er voor zorgde dat er weinig vis zichtbaar was
Hieronder enkele foto's van ons minitripje


éen van de gespotte karpers


mooi hollands tafereeltje


fuut met jongen


grote scholen voorns in een zeer ondiep slootje,
nog niet afgepaaid waarvan ik er mooi aantal
wist te vangen met de nimf


aalscholvers zag je overal,ook in dat dorpje met de vele voorns zat deze vogel brutaalweg
op het gazon


meerkoetfamilie


torenvalk broedend op de boerderij

Sjoerd

Gert

#1
Leuk verslagje en mooie plaatjes Sjoerd.

O ja, en die vliegvisser - grote kans dat het er eentje is van het forum. J. Klopper?

Groet,
Gert

Arie de Vries

Dank voor verslag en foto's. Leuk.
Groet, Arie

HappyFisherman

Voorjaar is echt begonnen met al die jonkies! Beetje laat, maar nu krijgen we dubbelop in een paar weken...
Vliegvissen is bevlogen vissen...

harlin

Quote from: Gert on May 31, 2013, 21:06:06
Leuk verslagje en mooie plaatjes Sjoerd.

O ja, en die vliegvisser - grote kans dat het er eentje is van het forum. J. Klopper?

Groet,
Gert
zal Sjaak wel zijn, die vist nooit op karper.
Jaap ook niet (met de vlieghengel) zo ver ik weet.
Het is idd een hele mooie vliegvisstreek, neem mijn verhaaltjes (van voorheen) maar eens door. ;)
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

harlin

Dit bericht kreeg ik van de week via mail:
QuoteGoede morge Harry..
Je was net weg gister middag en er klapte een snoek van 1,19m op een plug van een jongen.. Een monster!!!!
Zijn super foto's man!!
Hartstikke bedankt..
Mvg Stef en Dylano..
Heb wel de foto gezien, Dylano is een jongentje van 135cm naast hem de snoek, wat een gezicht op die manier. :o
Stond er een tijdje op roofblei te vissen, was even te vroeg weg dus.  :(
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

Gerrit72




Sjoerd, mooie platen en verslag!
Hele mooie foto van die torenvalk  ::klappen::
The only difference between men and boys is the price of their toys.

sjoerd

Quote from: Gerrit72 on June 01, 2013, 12:38:27


Sjoerd, mooie platen en verslag!
Hele mooie foto van die torenvalk  ::klappen::

Was best nog lastig om die foto te maken. Het valkje vloog net weg vanaf de nestkast en dan heel snel een fot maken terwijl
mijn hond, die ik uitliet, aan de lijn stond te trekken. ik kon dan ook mar één plaatje maken maar die is wel aardig gelukt.
Sjoerd

Gerrit72



Zeker heel goed gelukt!
Ik probeer het ook wel eens, maar het is erg moeilijk een bewegende vogel
close en scherp op de foto te zetten.

Erg mooie veren ook zo'n torenvalk (een maatje heeft nog een aanrijdingsslachtoffer in
de vriezer en vroeg of ik er belang bij had. Ik heb, omdat het niet legaal is, 'nee'
gezegd, maar zou bijna gaan twijfelen...erg mooie bindveren :P). Maar ik ga een beetje  ::offtopic::
The only difference between men and boys is the price of their toys.

JurjenF

Ja, zeker mooi. Wij hebben kennissen in Zaandam wonen (tegen de Zaanse Schans aan) en aanrijdend vanuit de ri A'dam zie je die polder(s) al liggen. Dan krijg ik ook de (vis)kriebels. Wij hebben veel gewandeld in de omgeving daar en inderdaad : de sloten zien er uit of het er moet stikken van (ruis)voorn en karper. Misschien gaan we de volgende keer eens 2 dagen en  neem ik de hengels mee.
Mooi verslag en mooi foto's. Is altijd leuk om zoiets op het forum te zien/lezen.
Fishing is cheaper than therapy

Marksman

Zeker veel water in west friesland, redelijk bereikbaar en doorgaans valt er ook wel wat te vangen. Momenteel zijn de vangsten niet al te best maar dat komt wel weer. Groeten uit het mooiste dorp van West friesland, waar het wel altijd waait:)

sjoerd

Quote from: Marksman on June 01, 2013, 18:47:55
Zeker veel water in west friesland, redelijk bereikbaar en doorgaans valt er ook wel wat te vangen. Momenteel zijn de vangsten niet al te best maar dat komt wel weer. Groeten uit het mooiste dorp van West friesland, waar het wel altijd waait:)

En welk dorpje mag dat dan wel wezen? :)  Wij vonden Twisk  heel leuk , zeker met al die voorns daar  :)en ja het waaide er stevig, dus zodanig de fietstocht plannen dat je eerst in de wind hads en dan lekker voor de wind terug ::goodjob::

Marksman

Het dorpje is dus Twisk:) en al het mooie water eromheen wordt door mij bevist.

sjoerd

Quote from: Marksman on June 02, 2013, 00:08:45
Het dorpje is dus Twisk:) en al het mooie water eromheen wordt door mij bevist.

Leuk en toevalig zeg. Had ik het geweten hadden we samen even een lijntje kunnen strekken!
Maar we komen daar vast nog eel eens terug. Toch, muv de voorns in het dorp, zag ik daarbuiten eigenlijk nagenoeg geen
voorns zwemmen. Alleen een stel paaiende brasems nabij dat mooie natuurterrein enkele kilometers buiten Twisk, waar het wemelde van de kluten, bergeenden, talingen et, etc. Mooi plekkie. Maar meer dan een grote dode snoekbaars en een dode karper heb ik helaas dus zoals gezegd, geen ruisvoorns gezien. of dat nu komt door het koude weer met de harde wind? Maar ook in bijv de shciterend uitziende stadswateren in Wersvershoof, met mooi begroeid en glashelder water, geen ENKELE vis gezien. En dat vond ik vreemd.
Hoe zijn jouw ervaringen dan daar in die omgeving? Ben wel benieuwd.
gr Sjoerd

Marksman

Mijn ervaring is dat er momenteel slecht gevangen wordt, of het nu ligt aan het weer of aan de aalscholvers die in grote aantallen aanwezig zijn weet ik niet. Heel veel polder water bij mij in de buurt is altijd een beetje troebel maar ik vang daar ook. En als je dat natuurgebied bedoelt net achter het dorp dan moet je in de slootjes eromheen gaan vissen, kan erg verrassend zijn. En als je toch op de fiets bent ligt er ook nog een mooi pad tussen Lambertschaag en Aartswoud die helemaal door de weilanden loopt en aan mooi viswater grenst. Voor snoek is west friesland bekend gebied, uit heel nederland, belgie, duitsland, italie en polen komt men hier naartoe om te snoeken. Stond je op de camping in de bennemeer vlak bij de snelweg?

harlin

#15
Quote from: Marksman on June 02, 2013, 12:14:23
Mijn ervaring is dat er momenteel slecht gevangen wordt, of het nu ligt aan het weer of aan de aalscholvers die in grote aantallen aanwezig zijn weet ik niet. Heel veel polder water bij mij in de buurt is altijd een beetje troebel maar ik vang daar ook.

en polen komt men hier naartoe om te snoeken.
Dat is hier ook zo, je vangt alleen hele grote vissen of  klein spul.
Of je moet de plekjes weten waar je varend kan komen,er is genoeg mooie vis te pakken.  ;D
Als je weet hoe het zit met het grote water dan is er een mooie combi mogelijk.

Dit is bij Schellinkhout, vlak bij Hoorn, afgelopen dinsdagavond.


Vist lekker op een #2  :D , vooral als ze er met z'n 2en op springen. :)

Het zal niet zo lang meer duren dan komen de grotere vissen ook weer.
Ga straks even kijken bij de inlaat, de DH#11 15voet gaat dan mee voor de (+/- 1meter) grote roofblei in het IJsselmeer.
De wind komt momenteel uit de goede hoek, maar eerst een rondje met Lin maken.

En die polen?? Ze vangen ze niet alleen, de meesten nemen alles mee waar een vin aan zit. >:(


Of je de foto's kan bekijken via deze link weet ik niet,
maar is het wel zo, dan kan je een indruk krijgen van het grote water hier.

Poldervissen: http://s607.photobucket.com/user/Harlin24/library/poldervissen%20voorn?sort=3&page=1

Hier polder (oa roofblei) en 3 doornige: http://s607.photobucket.com/user/Harlin24/library/Roofblei?sort=3&page=1
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

Marksman

Succes Harry, ik zie graag de foto's verschijnen. Roofblei, dit jaar ga ik er eindelijk eens op vissen. Hoop ik.

harlin

Quote from: harlin on June 02, 2013, 13:22:23

De wind komt momenteel uit de goede hoek, maar eerst een rondje met Lin maken.

Dar rondje duurde langer als gepland, op de dijk komende zag ik dat het niets werd.
Ik weet niet hoeveel foto's verder,  zijn we nu net thuis.
Kan nog wel wat foto's plaatsen, maar die hebben niet veel met vissen te maken, al is er wel veel water op te zien.  ::fluiten::
Er zijn meer dingen niet door gegaan die eigenlijk moesten gebeuren  :-X, volgende keer beter.  ;D
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

Marksman

Doe alleen de foto's van de roofblei maar  ;)

sjoerd

Marksman, we stonden op de minicamping de Valkenhof, even over het nieuwe fietspad vanaf jouw dorpie en dan ben je er.

In Medemblik zou je het eens moeten proberen bij de z.g. Vooroever. In dat erg ondiepe plantenrijke stuk water zag ik karpers zwemmen en het lijkt me dat de windes daar straks ook graag toeven.


Sjoerd

Marksman

Camping ken ik, en de vooroever vis ik ook wel eens. Ben eigenlijk aan het wachten op de winde bij het nesbos. Als je weer richting Twisk gaat mail dan maar even, kunnen we een uurtje vissen.