Kan ik nou niet knopen of wat?

Started by Roel, August 09, 2015, 18:15:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Gert

#25
Ja uhhh Floor, leuk dat je reageert, maar lees dan wel ff het hele topic  ;D

Floor

Quote from: Gert on August 15, 2015, 18:07:53
Ja uhhh Floor, leuk dat je reageert, maar lees dan wel ff het hele topic  ;D

Nou, dan heb ik nog wat; het draadje in het begin twéé keer door het haakoog doen geeft extra zekerheid. Eigenlijk doe ik dit bij al mijn knopen. En inderdaad, een extra wikkeling kan nooit kwaad.
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

Jever

Quote from: Gert on August 15, 2015, 10:47:46
Jever, bedoel je dat je de knoop als volgt maakt?



Daar heb ik juist slechte ervaringen mee, vooral bij Stroft.

Groet,
Gert


Ja, die knoop bedoel ik. Ik duw wel altijd voorzichting de wikkelingen tegen het oog van de haak aan terwijl ik het losse eind aantrek. De knoop voor het aantrekken goed nat maken is heel belangrijk.

Kan het zijn dat stroft niet zo knoopvast is? Zijn er ook problemen met andere knopen?

Gert

Ja, knopen met Stroft is wel wat anders dan met fluorcarbon.
Je moet veel meer wikkelingen maken, maar dat blijft wel heel. Fluorcarbon breekt sneller als je veel wikkelingen maakt.

Beertje

Ik lees hier een aantal keren tippet van "stroft" is dat zoveel beter dan ander materiaal of  kost het alleen maar veel geld? Ik vis met gewoon ordinair nylon of evt fluor carbon. Wat me wel opvalt is: dat er vermeld wordt dat het slecht knoopt.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Scaramouche

Het kost in ieder geval veel geld  :)

Ik vind het wel fijn spul: het is heel soepel en laat een nimf mooi bewegen. Maar datzelfde bereik je met bijvoorbeeld een rapalaknoop. Ik gebruik tegenwoordig Drennan double strength maar mijn rolltetjes Stroft komen ook wel op. Ik heb geen problemen gehad met Stroft bij het maken van de standaard kunstaasknoop die hier al een paar keer als plaatje is langs gekomen. Wel is het belangrijk dat de knoop aan allebei de einden goed wordt aangetrokken. Uiteraard nat (het liefste onder water, dan blijft de lijn goed koud maar spuug werkt ook), maar wat vaak wordt vergeten is dat een knoop zich soms even moet 'nestelen'. Dat wil zeggen dat je de knoop na het leggen een paar seconden blijft aantrekken. Vaak zie je dan dat je lijn nog een beetje slipt. Pas daarna moet je het losse eind afknippen. Even op spanning houden helpt ook om een slechte knoop te testen. Wat ik wel eens heb gehoord over Stroft is dat de sterkte van de lijn nogal kan varieren per strekkende meter. Dat hebben alle lijnen maar de slechte berichten die je soms leest over Stroft lijken vooral daar over te gaan.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Gert

Quote from: Beertje on August 17, 2015, 09:54:25
Ik lees hier een aantal keren tippet van "stroft" is dat zoveel beter dan ander materiaal of  kost het alleen maar veel geld? Ik vis met gewoon ordinair nylon of evt fluor carbon. Wat me wel opvalt is: dat er vermeld wordt dat het slecht knoopt.

Beertje, fluor carbon is veel duurder dan Stroft. Het is iets duurder dan Drennan Double Strength. Stroft kost 6,70 voor 100 meter, Drennan 5,75. (Prijzen ff bij Peeters opgezocht).

En ik vind niet dat het slecht knoopt, maar je moet meer wikkelingen maken, en de simpele clinch knoop is niet goed genoeg voor Stroft, de verbeterde clinch wel.

Ik zou zeggen: probeer het zelf eens!

Groet,
Gert

wh82

Ik gebruik de clinch (en soms de improved clinch als ik geen eindje wil) al bijna mijn hele vissende leven en heb eigenlijk nog nooit gehad dat hij los ging. Altijd lijnbreuk als er toch iets verloren ging.
Denk dat het idd een kwestie is van verkeerd aantrekken. Je moet hem nat maken en aantrekken aan de kant van de tippet, niet het uiteinde.

Caslambalk

Ik raak zelf ook wel eens vliegen kwijt als ik hem te kort afknip dus ik laat hem altijd ruim een halve cm lang.
En het kan mischien ook aan je werptechniek liggen want als je hem te vroeg naar voren haalt wilt de lijn knallen en dan kan je hem ook kwijtraken.
als ze me missen ben ik vissen ;)

FrancoisCKX

Quote from: wh82 on August 19, 2015, 15:36:19
Denk dat het idd een kwestie is van verkeerd aantrekken. Je moet hem nat maken en aantrekken aan de kant van de tippet, niet het uiteinde.

Voor mij was dit een gouden tip. Ik deed altijd maar wat qua aantrekken en ik verloor dus ook vaak vliegen doordat de knoop los kwam. Sinds ik doe wat wh82 zei verlies ik niets meer. Althans niet door losse knopen. Dank!

henkm

Opvallend dat iedereen andere ervaringen heeft. Ik gebruik ook Stroft en leg de clinch knot zonder de lijn nog eens door de grote lus te voeren.
Nooit problemen mee gehad. Ook niet met grote sterke vis.

Koen

Ik gebruik deze knoop altijd. Nooit problemen mee.


sjoerd


André_84

mij werd altijd verteld dat de Palomarknoop het meeste trekkracht blijft behouden. Of het zo is weet ik niet, maar ik ben om deze reden deze knoop blijven gebruiken wanneer het gaat om enkel een haak aan te zetten (al dan niet incl vlieg), tot zover bevalt het mij prima. Bij de knopen die hier werden genoemd (grinner en clinch) had ik ook wat de ts beschreef. De Palomar is ook nog eens hartstikke makkelijk om te knopen: