lijn uithangen

Started by HappyFisherman, January 18, 2011, 14:39:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

HappyFisherman

Ik heb een 2e hands lijn die al te lang op de reel heeft gezeten. Dat ding krult dus enorm als ie er van afgetrokken wordt en om dit te verhelpen heb ik em in de kamer langs het pafond gehangen om die krullen er uit te hangen. Iemand enig idee hoe lang die lijn nodig heeft om weer uit vorm te komen?
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Rossie69

jaren :)

je kan het geehugen weer een beetje dr inrekken volgens mij,oprekken aanhangen.
onder spanning brengen.
wat ook kan,maar denk dat het gelijk wordt afgestraft hier,is in heet water gooien mischien ?

Rossie69

of aan een paal en trekhaak.
en dan gas dr op  :P
ben je snel klaar.

HappyFisherman

Vliegvissen is bevlogen vissen...

Rossie69


HappyFisherman

M'n fiets wil alleen maar naar het cafe en terug  ;D Die lijn hangt me niet in de weg, dus elke dag ff kijken of die krullen er al uit zijn. Als dat niet lukt ga ik wel aant trekken...
Vliegvissen is bevlogen vissen...

HappyFisherman

#6
Dat zal ik morgen ff proberen. Als ik geklaag krijg over die nattigheid moet ik niet zo zeuren :D
Kwam er net wel achter dat ik het niet superhandig had opgehangen aan het haakje van het luik boven de deur. Gordijn wil niet meer dicht :)
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Rossie69

hahaha ja ach 1 voor het ander laten.

warm water was het dus,wist het niet meer,kokend water heb ik ook wel is geproeert,werkt wel.
maar volgende keer net zo hard weer de krullen dr in :)


HappyFisherman

Gisteravond al ff gekeken of er minder krullen in zaten en het verbaasde mij hoe strak die lijn al weer was. Vanavond dus maar weer van't plafond afhalen en als ie dan nog niet helemaal goed is gaat ie lekker in bad :D
Vliegvissen is bevlogen vissen...

bij

kun je er lekker bij zitten. Weet je in elk geval zeker dat het water niet te heet is als je er zelf bij ligt.


weerwolf

Ik maak altijd eerst de lijn schoon in een sopje van dreft (redelijk warm water) en zet de lijn daarna in met tiemco. Dit doe ik in een oude theedoek en knijp deze behoorlijk hard dicht als ik de lijn erdoor haal (keer of 4-5) en daarna hang ik de lijn in grote lussen een paar dagen aan de deurklink (is de vrouw meestal niet zo blij mee!) en dan zijn ze meestal weer voor 98% goed.
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

HappyFisherman

Heeft een dag gehangen en ziet er eigenlijk al weer prima uit. Zit al weer op de reel, maar die dreft en warm water ga ik vaker gebruiken.
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Henkie

Had ook een oude, gekringelde lijn op een reel zitten. Heb hem door een warm soppie gehaald en vervolgens goed gedroogd. Daarna in het vet (of dressing, hoe heet dat spul) gezet en om een (lege) koektrommel gewonden. Met een weekje waren de kringels er uit.

Nu alleen nog die koektrommel vullen en dan kunnen we er weer tegenaan.

Erik

Zo gauw het voorjaar is,(en dat duurt hier nog wel even) hang ik mijn lijnen uit in de tuin . Ik heb een goede 35 meter
afstand tussen het droogrek en de vlaggemast en dit is ideaal voor de lijnen . Alle lijnen worden eerst gewassen en gespoeld
, daarna drogen en speciaal voor de drijvende lijnen nog even met een siliconendoekje van het benzinestation erover .
Deze doekjes kosten bijna niks en na 5/6 keer vissen moet je het weer doen , maar je kontroleert en reinigt je lijn regelmatiger en de siliconen houden je lijn soepel  . Ik heb zelf een Hardy #8 lijn die ik al 7 jaar gebruik in zoutwater .
Geen probleem en de lijn ziet er uit als nieuw .