Het werpen van 'lichte'snoekstreamers.

Started by Gerrit59, October 20, 2014, 21:14:11

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Gerrit59

Collega 'streamerzwiepers'.

Ik heb onder een ander topic al eens aangegeven dat ik het meest met streamers vis van zonkers, arctic fox etc. Met andere woorden: kletsnatte exemplaren. Dat komt ook omdat ik meestal in kale polders vis en waar in de herfst/winter eigenlijk altijd wind staat. En dan werpt zo'n exemplaar prettig.
Nu vind ik bucktail, congo hair, kanekalon etc. ook mooi bindmateriaal. Het nadeel van deze streamers vind ik dat ze na enkele voor/achterwaartse worpen alle water verliezen en dan - zeker met een aardig windje - gaan dwarrelen.  Voor de goede orde: ik gebruik een goede vliegenlijn en vis met een nylonlijn van 1 a 1.5 meter 35/100 als leader.
Graag jullie ervaringen/tips

BV

Ik heb een Lee Wulf Ambush #6 lijn op een zachte 7/8 hengel of een strakke #7.
De belly is slechts 6m lang en compleet overweight , maar daar kan ik een dubbelle magnumzonker fijn mee wegzetten tot 15m.


HappyFisherman

Dan had je zaterdag naar Dronthen gemoeten Gerrit :)

Wijdere loops werpen zorgt er denk ik voor dat je je lijn wat minder zwabberig laat worden. Wat ik wel grappig vond is dat je meer controle hebt als je de lijn ook achterwaarts laat schieten. Ik kreeg ook de tip bij verdere worpen (achterwaarts tegen de wind in) de streamer achterwaarts niet te volgen tijdens de worp, maar te kijken naar het punt waar ie naar toe moet.
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Gerrit59

Met je eerste opmerking heb je volkomen gelijk Bram! Laat ik van die locatie ook nog geen 10 km af wonen!
We zijn in de weekenden in het 'seizoen' vaak weg en in de maand oktober moet de boot op de kant. Keuzes..............

MarcelN

Ik zwiep met een oude Orvis #8 10ft. en met een onbekende lijn, mits vers in de lijn balsem, wip ik hem er zo 30meter uit tot op de backing dus en ik gebruik hoofdzakelijk 'lichte' streamers groot en klein. Dit weer is helemaal makkelijk, schuin zijwindje en zoeffff weg. 8) Ik gebruik wel altijd een lijnmand ivm die meuk tussen het gras brandnetels e.d Wijd staande bucktails pushen wat meer tegen de wind en is lastiger.

merijn1982

Ik werp de lichtere modellen ook makkelijker verder dan de zware. Wat bram zegt beaam ik. Wijde loops gooien en lijn ook achterwaarts laten schieten. Knal je het er zonder veel moeite zo uit ( je hebt een voordeel met bepaalde lijnen )
Tight lines!!