hoogzwangere voorns

Started by sjoerd, April 09, 2014, 19:06:13

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sjoerd

Vanmiddag, eigenlijk tegen beter weten in, geprobeerd of er al trekkende vissen op de Ijssel en daarmee in verbinding staande wateren te zien/vangen waren.  Nog geen brasems gezien of gevangen, ik denk dat ze er nog niet zijn.
Ofschoon de natuur dit voorjaar een stuk vroeger is merk je daar nog weinig van bij het vissen op dieper water.
OK in ondiep water, dat immers veel sneller opwarmt, kun je wel merken dat alles vroeger is, maar het grote diepere water blijft nog lang koud.
Toch nog even een uurtje  een ondiep water bevist en een aantal blank- en ruisvoorns gevangen waarvan de vrouwtjes al behoorlijke buikjes hadden en de mannetjes al een ruw schubbenpakje hadden! De paai zit er aan te komen.!!! Nu maar wachten op de grote Ijsselbrasems, die we straks weer mooi kunnen vangen op zicht.
Sjoerd




merijn1982

Tight lines!!

Gerrit72


Mooi dik is niet lelijk  :)

Idd al dikke buikjes. Ik wou dat de IJssel langs Assen liep.
Lijkt me een geweldig en uitdagend viswater.
The only difference between men and boys is the price of their toys.

sjoerd

Hee Gerrit,
ja de Ijssel is een machtig mooi water met mogelijkheden. Maar wat wel heel jammer is dat de roemruchte voorjaarstrek van jaren terug, waarbij je ieder voorjaar veel en kneiters van blankvoorns en brasems kon vangen. Op hele goeie (schaarse) dagen tot wel 30 stuks per uur, oftewel bijna iedere worp raak was, toch stukken minder is door allerlei oorzaken, beroepsvissers aalscholvers of wat dan ook. Gelukkig is er nog wel mooie vliegvissport te beleven.
Denk maar eens aan het hoogwatervissen op winde en karper vorig jaar zomer. Schitterend was dat!
Maar jij hebt dan weer Baggelhuizen en de Hunze in de buurt. Ook mooi toch? ;D

gr.
Sjoerd

Gerrit72



Precies Sjoerd, je moet blij zijn met wat je hebt  ;)

Maar ik vis het liefst in natuurlijk gebieden met weinig bebouwing en weinig mensen (andere vissers).
Die uitgestrekt en 'woeste' IJssel lijkt me daarom geweldig. Als ik jouw verhalen lees over de visserij daar, dan zit ik te watertanden.
The only difference between men and boys is the price of their toys.

fairplay

20 jaar geleden eens op het goede moment bij de IJssel gestaan. De blankvoorns zwommen bijna het land op, en dat was gewoon tussen de kribben bij Zwolle. Machtig moment was dat, voor een westerling, die alleen in de polder ruisvoorntjes ving :)
Maar Sjoerd, dat bestaat nu niet meer?


sjoerd

De voorjaarstrek is nog maar een fractie van wat het ooit is geweest!! Naar de oorzaken daarvan kunnen we alleen maar gissen. Het zijn denk ik een aantal factoren. Ik noemde al de beroepsvisserij, de aalscholvers, maar misschien ook minder visbroed door anti conceptiemiddelen die met het rioolwater in de rivier terechtkomen. Wellicht de rivierkreeftjes, de uitheemse grondelexplosie. Wie het weet mag het zeggen. Feit is dat er gewon veel minder vis optrekt.
Maar de afnemende visstand is overal merkbaar. Ook poldersloten lijken soms visloos. Strenge winters hebben daar ook aan meegewerkt, zeker in afgesloten ondiep water.
Vanmorgen nog een berichtje in het nieuws dat de visstand in de Waddenzee drastisch terugloopt. Onderzoeksfuiken waarin jaren terug 75 kg vis werd gevangen leveren nu nog maar 5 kg vis op! Het gaat echt lekker hé

Sjoerd