het wordt(is ) weer tijd voor stekels en tandjes!!

Started by sjoerd, September 14, 2013, 21:33:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sjoerd

Met de afgelopen herfstachtige dagen is het wel duidelijk dat de zomer op zijn eind loopt.
De herfstdagen zijn echter ook weer mooi om met een streamertje of streamer te vissen, op baars, snoekbaars en snoek.
De afgelopen week lukte dat goed zoals gisteren toen kon ik  heerlijk  heel baarsjes op zicht  vangen, de meesten zo rond de 20 cm, sommigen wat groter,  Erg leuk maar ook weer  leerzaam om te zien hoe ze vaak het streamertje  fel aanvielen, maar soms ook  compleet negeerden, of  er in een groepje
naartoe zwommen en er  dan gewoon er naast bleven hangen. De manier van aanbieden, zo merkte ik was vaak heel bepalend of ze wel of niet aanvielen.
Opnieuw inwerpen en dan weer anders binnenvissen, bijv met snelle rukjes of juist een beetje in de stroming laten hangen, lokte dan vaak een aanbeet uit. Ook weer even een ander streamertje aan de leader knopen bracht de baars weer tot aanbijten.
Wel leuk om te zien was dat de baarzen toch de streamer pakten en niet het vele speldaas of hun veel kleinere soortgenoten.


leuk formaat visjes aan een viertje.

Eergisteren ook nog even in het duister naar de Ijssel. Het water was weer een stuk gestegen na de regen van afgelopen dagen.
Er was weinig actie te zien of te horen. Geen jagende vis of stijgende voorns/windes.
Toch na een half uurtje een forse dreun op de hengeltop en na de aanslag  de kenmerkende bonkende dril van een forse snoekbaars.
Het blijft wonderlijk hoe ze zo'n klein streamertje in het donker kunnen lokaliseren.

fraaie glasoog



het streamertje mooi voor in de bek



en zwemmen maar weer

Langzaam maar zeker wordt het tijd om ons weer te gaan opmaken voor vriend esox.
Ik zag alweer een aantal kleinere en één flinke dame staan in een helder maar nog erg zwaar begroeid water.
Maar het mag van mij echter ook nog wel even zomer blijven...................:D:D

grtz  Sjoerd

Marksman

Mooie glasoog Sjoerd, dat er nog vele mogen volgen.

wouter veuger

mooi die snoekbaarzen sjoerd!,en baars...sja wat een prachtvissen zijn het toch.

ik heb juist in de zomer veel baars gevangen,maar ben er nu al een paar weken niet aan toe gekomen,morgen weer even proberen...


edjuhhh

Bûter, brea en griene tsiis, wa't dat net sizze kin is gjin oprjochte Fries

Plantje

Mooie vissen Sjoerd! Ik had je topic al een paar dagen in mijn RSS reader staan, maar bewaard voor het laatst.

Vooral herkenbaar dat baarzen soms achter je streamer aan zwemmen, maar telkens maar niet bijten!

Gerrit72



Mooi verhaal en foto's Sjoerd!
Vandaag ook zo'n lekkere herfsterige / roofvisdag.
Helaas andere verplichtingen  :(
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Plantje

Bovendien dusdanig veel wind dat je constant bezig bent jezelf te onthaken :(

sjoerd

Quote from: Plantje on September 16, 2013, 13:45:42
Bovendien dusdanig veel wind dat je constant bezig bent jezelf te onthaken :(

Dat hoeft niet. Bekijk het positief. Maak de wind tot bondgenoot! Dat wil wel zeggen dat je (als het kan!) je viswater zodanig moet kiezen dat je de wind lekker vanachteren hebt en liefst een beetje schuin naar rechts, voor de rechtshandige werpers dan. Je voorwaartse worpen gaan vanzelf. :) :) En wat ook helpt tegen de onbedoeld jezelf haken met harde  wind. Tijdens het werpen de hengel meer horizontaal houden, dan blijft de lijn en daarmee ook de scherpe haak van je vlieg verder van je af.

sjoerd

Plantje

Dat is natuurlijk wel zo Sjoerd. Op zich heb je met een beetje streamer ook wat minder last van de wind dan wanneer je een droge vlieg precies op de juiste plek wil krijgen.