De ongeschreven regels van het vliegvissen

Started by Hilco, December 14, 2012, 08:19:05

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Cornico

Quote from: Gert on December 15, 2012, 19:10:37
Marten, ik begrijp het niet helemaal...

Het is ook een beetje off-topic Gert, laten we het aub. ook niet zwaarder maken dan het is, ik benoemde slechts 2 misverstanden die veel voorkomen bij niet-zalmvissers.

Quote from: Koen on December 15, 2012, 10:41:19
zalm vliegen kun je nou niet echt droge of natte vliegen noemen.

Er bestaan veel en ook klassieke patronen van droge zalmvliegen en zelf heb ik wel meer dan 100 zalmen aan een droge vlieg gevangen.

Quote from: Troutbuster on December 15, 2012, 13:27:25
FF over zalmvisserij
Natuurlijk is het vliegvissen, want men vist met (ok zware) vliegenhengels,

Een 6 of 7 vind ik geen zware vlieghengel en je hebt echt geen zware 2-handige vliegehengel nodig om zalm te kunnen vangen.

Die algemene misverstanden wilde ik graag benoemen zonder direct persoonlijk te worden.
Niet om eigenwijs te zijn, maar om bv. aan iemand zoals jij duidelijk te maken dat wanneer je weer een keer op de motor naar Noorwegen gaat en je hebt een 6 hengel mee, dat je gewoon kunt gaan zalmvissen.
Misschien zul je dan ook ontdekken dat het geen drol kost en dat het echt de moeite waard kan zijn. ;D

Hilco

Het leuke bij het benoemen van regels omtrent het vliegvissen vind ik bijvoorbeeld het begrip "vliegenhengel"

Wanneer is een hengel een nou een vliegenhengel? 

de opmerking omdat het reeltje achterop zit vind ik te makkelijk  :P

HappyFisherman

Nou, jij mag je vliegenhengel best een werphengel noemen, gezien je em toch minimaal 10m de plomp in smijt...
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Hilco

dat  lees ik toch over al dat gewichtloze van het aas.............

en die zware tungsten nymfen .........hmmmmmmm  ;)

HappyFisherman

Die "zware tungsten" nimphen die je met een werphengel makkelijk wegzet...
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Rossie69

Quote from: weerwolf on December 14, 2012, 16:04:04
Maaaaar.....................wat is Hilco dan????? ;D ::wtf:: ::hulp::
een halflinger die niet weet wat ie wilt.

zeg maar meer een uh!


hendri

voor mij is maar 1 regel in het vliegvissen maar ook privé die altijd opgaat.

respect voor mens en dier.

Plantje

Ik vind dat Inderk een heel mooi setje algemene regels heeft opgesteld. Dat is het soort van regels waar ik me graag aan hou!

Verder, als je gaat kijken naar de essentie van vliegvissen, speelt voor mij vooral mee, dat je aas dermate licht is dat je het gewicht van de lijn (en de daarbij behorende manier van werpen) nodig hebt om je aas op de juiste plaats te krijgen.
In dat opzicht heb ik ook wel eens mijn twijfels als ik met een redelijk zware clouser minnow sta te werpen!

Hilco

#34
Ja, ik denk dat daar de essentie ligt van het vliegvissen ;  het aas moet een vliegend insect nabootsen en  zo licht zijn dat je het gewicht van de  lijn nodig hebt om het  op zijn plek te krijgen

en dan ook geen beetverklikker of iets dergelijks , maar de lijn laat zien of je een aanbeet hebt ?

over de reel kan je dan nog twijfelen , maar je ziet al vrij snel de houten reel zijn intrede doen in de geschiedenis......




Plantje

Principieel heb ik moeite met beetverklikkers, maar ze kunnen wel verdraaid handig zijn!  :)


Beertje

If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Rene V.

Hallo Beertje,

Dit is volgens mij onder andere waar het om gaat.

Groet Rene V.

fly only

Ikzelf kijk er, anno nu, als volgt tegenaan. De verhouding tussen lijnzwaarte en vlieg moet zo zijn, dat de lijn, de vlieg/streamer op een vloeiende wijze gepresenteerd kan worden aan de te vangen vis. Dat betekent dus niet halve kippen gooien op een 6 of 7. Eerder met een 9!
Ik zou zelf ook geen crab imitaties (loodverzwaard!) gooien met een 7, maar 9 of 10 lijn. In deze ben ik het met Hilco eens. Streamervissen is geen vliegvissen als je streamer loopt te trekken aan je top. (ik hoop dat ik hem goed begrepen heb). Vist niet eens lekker. Maar ieder heeft zijn eigen gevoel/idee hierbij natuurlijk. En aan de winkeliers ligt het niet. Die hebben te kust en te keur en alles kan en mag. Als het maar verkoopt. Maar daar zijn we zelf bij natuurlijk! Dus............... ::blabla::
Het vliegvissen, wil ik niet missen.

Beertje

Flyonly,Hilco heeft dit topic gestart.En het lijkt er nu op dat een deel van de volgers het heeft opgepikt als;"wat is vliegvissen" en een ander deel;"wat is de ethic van het vliegvissen".daar door is er nu een door elkaar lopende discussie ontstaan.Dus Hilco,als jij dit nu even  recht zet dan weten we waar we over willen praten.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Hilco

Vaak wordt gezegd    "volgens de ongeschreven regels van het vliegvissen" ....................

dus wil ik wel eens weten of die regels op te schrijven zijn ......

of te wel , wat is dan wél vliegvissen.



Rossie69


Beertje

Hilco,Begrijp ik het goed,het gaat jou om de definitie van vliegvissen?
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Hilco

een beetje wel ja ,   maar zonder uit te halen naar mensen die op "hun" manier vliegvissen.