Oostvoornse Meer 2018 - 2019

Started by Franky Boy, November 30, 2018, 19:18:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Franky Boy

Nog even aan wh82:
Elke bruine forel heeft dankzij zijn/haar DNA de mogelijkheid om zich tot drie vormen te ontwikkelen: Beekforel (de plaatstrouwe variant die in beken of rivieren leeft), meerforel (de variant die in beken opgroeit en na een of meer jaren het riviertje afzakt naar een meer, waar hij/zij verder opgroeit) en de zeeforel (de variant die in beken of riviertjes opgroeit en na 1 of meer jaren naar zee zwemt om daar verder op te groeien).
Nakomelingen van meerforellen zullen zich overwegend tot meerforellen ontwikkelen en beter aan het leven in meren zijn aangepast.
Beekforellen die op de Falkland Eilanden, op Nieuw-Zeeland, in Canada en in de USA werden geïntroduceerd, hebben zich vaak tot meerforellen of zeeforellen ontwikkeld.
Omgekeerd heeft de meerforel uit het Schotse Loch Leven zich in de USA op veel plaatsen tot 'beekforel' ontwikkeld! (Maar nog steeds zonder rode stippen!; zie bijgaande foto)

wh82

 Klinkt positief. Ben benieuwd hoe ze het doen. De zilveren forellen ving ik inderdaad aan de buitenkant. T is niet dat ik specifiek daar op vis, elke vis is meegenomen.

Menno_siemensma

Quote from: Franky Boy on February 02, 2019, 17:35:22
@Scaramouche: Men wil voorlopig niet meer met nieuwe soorten experimenteren. Dus men wil alleen nog maar bruine forel en regenboogforel uitzetten en misschien nog een keer wat grotere zalm... Aangezien de meerforel tot de bruine forel behoort, was dat geen probleem.
Voorlopig worden er ook geen Elzasser saiblingen meer uitgezet. De diepere (koudere) waterlagen waar die soort vroeger in de zomer erg goed overleefde, zijn tegenwoordig bijna zuurstofloos geworden. Ik was verbaasd dat er na de laatste zomer toch nog drie saiblingen werden gevangen!
Hetzelfde geldt nog in sterkere mate voor de Amerikaanse meerforel oftewel de Salvelinus (of Cristivomer) namaycush. Die heeft echt koud en zuurstofrijk water nodig om te overleven...
@wh82: Klopt! Sommige beekforellen 'transformeren' in zeeforellen, maar dat geldt niet voor de  meeste beekforellen. Minstens één bruine forel werd daardoor als 'regenboogforel' gemeld.
Volgens mij zijn lake trout uberhaupt niet echt gemaakt voor zout/brak water op een paar plekken na in het hoge noorden leven ze compleet een zoetwater leven.
http://journals.sfu.ca/cfn/index.php/cfn/article/view/1604

Misschien splakes nog wel een leuke optie voor later, lake trout x brook trout hybride.
https://en.wikipedia.org/wiki/Splake
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

wh82

Bizar genoeg zag ik op het hoogtepunt van de blauwalgstank mensen doodgemoedeerd honden loslaten in het water..

Mike

Quote from: wh82 on February 04, 2019, 12:23:20
Bizar genoeg zag ik op het hoogtepunt van de blauwalgstank mensen doodgemoedeerd honden loslaten in het water..

Ja, vreemd is dat idd. Ik heb dat ook vaak gezien.
Ik denk dat ze dat wel afleren als hun trouwe 4voeter aan de spetterpoep raakt en al spetterend een paar x om zn as draaid, midden in de woonkamer.. ;D
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Franky Boy

Nog een filmpje over de meerforellen (Duits: Seeforelen).
Voor vissen die bijna hun hele leven in een meer hebben rondgezwommen, beschikken deze vissen over een opvallend goede conditie.
In deze opname weten slechts een paar meerforellen deze hindernis te nemen.
Vreemd genoeg, doen ze dat 's nachts meestal veel beter.  :o
Als ze in het Oostvoornse Meer ook zulke sprongen maken, is zelfs MarcelN weer tevreden... ::)

https://www.youtube.com/watch?v=FNFbzauON7Q

wh82

T is grappig om te zien, een opticien zou t goed doen bij sommige vissen, als t katten waren was t een internethit. Zitten hele mooie vissen bij.

JB

Quote from: MarcelN on January 28, 2019, 23:19:04
lijkt mij logisch in de zomer is dieper koeler, in de winter andersom.
Volgens mij is het in de zomer op diepte koud en in de winter minder koud t.o.v. het oppervlakte water.
Een dag niet gevist is een dag zonder ergenis (vlieg aan de bodem, vlieg in een boom, vis verspeelt en mijn favoriet NIETS GEVANGEN)

SageX

't klopt wel omdat water van 4graden boven nul zwaarder is dan water van van een lagere of hogere temperatuur

JB

Een dag niet gevist is een dag zonder ergenis (vlieg aan de bodem, vlieg in een boom, vis verspeelt en mijn favoriet NIETS GEVANGEN)

Alex

Ongeacht de temperatuur🤪
Is de waterstand inmiddels al wat gezakt of nog steeds erg hoog?

Alex

Alex


Franky Boy

Pomp is niet defect, maar de nieuwe sloot bij de Loswal moet tot de rand gevuld worden... ;D

Alex


Alex


Franky Boy

Deze dus naast de 'onderzoekerskeet' op de Loswal:
(geen eigen foto)
(Waar die voor moet dienen: Geen idee!)

Alex

Is toch zo vol
Binnenkort met een starter naar oostvoorne. Vissen zal wel taai zijn maar wellicht nog een kansje in het donker vanaf een dammetje. Die bij de loswal links en rechts nog bereikbaar.?

sjoerd

Nieuwe natuur..?? Of  om onverlaten tegen te houden? Ben ook wel benieuwd.

Gert

Afgekeken van de Ronde Bleek ;D

paul de bruijn

Quote from: Franky Boy on February 10, 2019, 20:36:00
Deze dus naast de 'onderzoekerskeet' op de Loswal:
(geen eigen foto)
(Waar die voor moet dienen: Geen idee!)
Om de waterstand in de gaten te houden

Scaramouche

Of muggenlarvenkweekbiotoop (3x woordwaarde!)
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Bone F

Hoe gaat het eigenlijk op het OVM,  valt er nog wat te vangen?

Franky Boy

Ha ha ha...  ;D
Het is erwtensoep!
Niet meer komen hoor! :)
::goodjob::

Alex

Goh en ik heb al verlof gekregen voor woensdag middag
Misschien is de fint er al   ::hulp::

Ben Tabak