ultra light vraagjes

Started by merijn1982, November 27, 2013, 20:32:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

merijn1982

Ik heb een aantal vraagjes m.b.t. het ultra light vissen. ik begin er namelijk langzaam aan wel de lol van in te zien. Tenminste als het maar niet TE light is:-) ik vis nu voornamelijk met een '9 #5. Vis er voornamelijk mee op forel en af toe op baars ( moet ik meer doen! ) maar wil er naast me pook voor het snoeken eigenlijk ook wel een lichtere hengel bij hebben. mooi voor het fijne forelvissen op zijn tijd. maar voornamelijk voor het light baarzen en witvissen..

Nou heb ik al e.e.a. gelezen hier en op het www. maar kan er niet echt vinden wat ik wil weten. namelijk het volgende:

Kan je met een #2 nog wel een forelstreamertje wegzetten of het echt voor de droge vliegjes en amdere kleine, lichte vliegjes? kan er nog wel een forel mee gedrild worden? valt er nog een btje mee te werpen als er wat wind staat. We wonen in nl en het waait hier bijna altijd. Valt een #2 nog in te zetten op de randmeren? dit ivm wind e.d.? of zou dan een #3 geschikter zijn?
nou snap ik dat de ene hengel de ander niet is. het ook ligt aan de actie die de hengel heeft enz. maar moet ergens met een soort van richtlijn beginnen:-)
Tight lines!!

Rena

@ Cornico
Daar heb ik niets aan toe te voegen.

De hengel die ik standaard het meeste in de hand heb is een #5.

weerwolf

ik blijf erbij dat het niet helemaal waar is, je moet vertrouwen op je materiaal en ik weet zeker dat ik niet langer met mijn #2 sta te drillen als jullie met zwaarder spul. Wat natuurlijk wel verschil maakt is waar je vist en wat je op het betreffende water kan verwachten. Veel mensen kunnen niet eens goed drillen! en weten niet wat ze wel en niet kunnen met hun hengel omdat ze bang zijn voor het lichte spul.
.
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

maurice

Ben het met allemaal eens.
Maar als je met een streamertje wilt vissen zou ik voor minimaal een #4 gaan.
Wil je gewoon winter haven vissen met 1 nimpf kan er #3 of twee meer dan genoeg zijn.
Maar zoals je al aangaf met een streamer zou ik voor een #4 of 5 gaan.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Sieger

Quote from: Cornico on November 27, 2013, 23:51:16
Heel graag wil ik mijn vakantie plannen wijzigen om jou met je tweetje op een wildstromende grote rivier als de Gaula een forel van 60+ achter een steen weg te zien trekken en vervolgens sneller te drillen als ik met m'n 6.
Wanneer gaan we?
Een mooie zeeforel die net van zee komt mag ook, maar dan moet je me niet kwalijk nemen dat ik m'n 7 gebruik en bij hoog water de tweehandige 10. ;)

Moet je wel ook deze zin quoten Marten: Wat natuurlijk wel verschil maakt is waar je vist en wat je op het betreffende water kan verwachten.


Sieger

weerwolf

@ sieger je haalt me de woorden uit de mond.


De wateren waar ik vis heb ik nog nooit een forel boven de 40 gevangen dus daar vis ik rustig met mijn #2 of zelfs met de #0. vaak bei te bange  ;)  dat is een populaire kreet waar veel waarheid in zit.


Onze meesterbinder Rossie maakt toch heeeeeele mooie streamertjes van ep waar je geweldig mee kan baarzen en die zijn heel goed te handelen met een #2
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

weerwolf

ik vis wel graag licht maar dat wil niet zeggen dat ik de vis schade wil toebrengen
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

weerwolf

@ cornico als je iemand niet kent ga dan niet invullen wat hij wel en niet kent


En ik zal bij het lichte vissen blijven. Dat doe ik al wat jaren en het wordt alleen maar lichter en voor mij mooier of dat nu vliegvissen of spinvissen of met de picker is het blijft licht bij mij

Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

MarcelN

Helemaal mee eens, sla voor je begint je haak eens in een boom ofzo en stel zo je slip eens af, je zult versteld staan hoeveel kracht je nog kunt uit oefenen, mits tippet/hengel in balans..

Maar als je met je tweehandige #10 in 2 dagen 16 prachtige zeeforellen om zeep mept zgn voor het eten, wat je nooit op krijgt, dan spoor je voor mij ook niet. :-X

Rena

Quote from: MarcelN on November 28, 2013, 06:50:05

Maar als je met je tweehandige #10 in 2 dagen 16 prachtige zeeforellen om zeep mept zgn voor het eten, wat je nooit op krijgt, dan spoor je voor mij ook niet. :-X

Het andere uiterste, maar niet relevant voor deze discussie Marcel ::)

merijn1982

Denk dat het verhaal nu een btje off opic word.. Maar voor de tips die kwamen bedankt! Als ik het zo een btje lees zal vooral de wind een factor zijn die roet in het eten gooit. forellen van 60 cm uit de rivier halen hoeft niet. grote streamers wegzetten ook niet. Zal om nimpjes gaan en misschien eens een klein forel streamertje. #3 is dan denk ik de betere keuze als ik de reacties zo lees. Zal voor zwaardere omstandigheden toch me vijf gebruiken. maar voorntjes vangen met een vijf is toch niet echt wat...
Tight lines!!

maurice

Zo zie je maar weer dat iedereen zijn eigen idee heeft.
Een #3 voor de Kyll is gemakkelijk te doen en voor de baars in de havens ook.
2 nimpfen of een EP streamertje voor baars zijn er gemakkelijk mee weg te zetten.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Jan Bruins

Merijn,

de situatie die jij noemt om lichter te vissen zou volgens mij een #3 hengel van 9 voet prima volstaan.

Ik ben hier in Nederland veel op pad met een Sage Light Line '9, #3  (lijn: Royal Wulff Triangle Taper)

En daar kun je ook tegen de wind in (geen storm) nog redelijk een lijntje mee wegzetten.

Ook heeft deze hengel genoeg "ruggegraat" om nog een stevige vis mee te drillen.

Maar nogmaals, dat is mijn mening.

I don't drink water, fish f*ck in it...

merijn1982

Thanks jan. ik denk dat ik ook voor een #3 zou gaan en dan idd een 9  of iets in die buurt. vind wat lengte wel fijn namelijk!! Zal eens rondkijken wat er is aan hengels. heb al een sage in #5 en bevalt prima!
Tight lines!!

Jan Bruins

Ik heb graag een '9 voet hengel om over de begroeiing heen te reiken.
I don't drink water, fish f*ck in it...

maurice

::bbq:: ::proost:: ::proost::

merijn1982

Idd een erg mooie hengel! zal deze zeker in me gedachte houden. 
Tight lines!!