Baars op de vlieg (vraagjes)

Started by christianvt, May 27, 2011, 21:22:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

christianvt

Hallo mede-vliegvissers,

Aangezien het geslotenseizoen dit weekend afloopt kwam ik op het idee om met de vliegenlat op Baars te vissen.

Een paar vraagjes:

- Kan dit op een #5/6 hengel ?

- Kan het met een drijflijn ?

- Welke tippet moet ik gebruiken? (16/00 voldoende??)

- Welke vlieg/streamer kan ik het best gebruiken?

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen

Alvast bedankt!

Hilco

Ik heb een setje epoxystreamers voor dit doeleinde aangeschaft.

en de gemiddelde baars zal tich wel gaan op een #5 ?

tevens zie ik niet zo het verschil tussen vliegvissen met een streamer en spinnen met een plugje van 4 cm........

christianvt

Bedankt voor je reactie Hilco!

Quote from: Hilco on May 27, 2011, 21:31:42


tevens zie ik niet zo het verschil tussen vliegvissen met een streamer en spinnen met een plugje van 4 cm........

Lijkt me toch net iets spannender om ze op de vliegenlat te vangen...

Vincent

check ook even de Blog van Dyckers.com...onder de baars/perch-tag: superinfo...mooie (EP-)streamertjes ook!
kan dan niet meer misschien, veelplezier met de stekelaars!

Rossie69

Quote from: Hilco on May 27, 2011, 21:31:42
Ik heb een setje epoxystreamers voor dit doeleinde aangeschaft.

en de gemiddelde baars zal tich wel gaan op een #5 ?

tevens zie ik niet zo het verschil tussen vliegvissen met een streamer en spinnen met een plugje van 4 cm........
ow eg wel de actie Hilco  dat haal je niet met de spin

Hilco

ok uit dat oogpunt snap ik het wel weer.
had vorig weekeinde een kneiter van een brasem op een dropshot hengeltje ( misbrikt als methodfeeder) en dan gaf een gevecht van je welste .

aangezien het echte vechters baa(r)sjes zijn kan ik me voorstelen dat op de vlieghengel het flink veel leven geeft.

Maar als spons een vervanger is voor korst brood, waaom dan niet vliegvissen met een stukje ventielslang aan/op de haak?
daar waren baarsjes vroeger al gek op , dus nu ook nog wel denk ik ?

Bert J.

- Kan prima op een #5/6, ook wel op een #4.
- Kan ook wel met een drijvende lijn, maar een zinklijntje heeft toch mijn voorkeur.
  Met een drijvende zul je soms toch verzwaarde streamertjes moeten gebruiken,
  om te zien op welke diepte de baarzen zich ophouden.
- Ik ga liever wat dikker. Het kan gebeuren dat je een roofblei haakt. Is mij vorig jaar één
  keer overkomen. Tijdens de dril van een baarsje kan er ook wel een snoek(je) op knallen.
  Dit overkwam mij vorig jaar een keer of zes.  Deze vang je bijna niet. Omdat de snoek
  alleen de baars in de bek heeft, laat deze los als je wat meer druk zet of als de dril wat
  langer duurt. Baarzen zijn gulzige rovers die zich echt niet tegen laten houden door een
  wat  dikkere lijn.
- Hier heb ik vorig seizoen heel veel baars op gevangen:   
  http://www.vliegvissers.nl/archief/bindpatronen/2010/streamers/BertJ-vissie.html
The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

christianvt

Heb net via MSN even met Brian bijgekletst, die heeft me ook weer het een en ander verteld. Ik ga  het met een #4 proberen. Heb alleen geen andere tippet als 16/00..  Kan ik hier ook iets anders voor gebruiken? (bijv. draad van de molen van een werphengel 20/00 ofzo?? Weet ook niet of dat kan hoor...)

Bedankt voor alle tips!

brian

ja kan gewoon hoor, ik gebruik zelf 18/00 (maar 20/00 is ook goed!)

Rossie69

Quote from: Hilco on May 27, 2011, 22:42:48
ok uit dat oogpunt snap ik het wel weer.
had vorig weekeinde een kneiter van een brasem op een dropshot hengeltje ( misbrikt als methodfeeder) en dan gaf een gevecht van je welste .

aangezien het echte vechters baa(r)sjes zijn kan ik me voorstelen dat op de vlieghengel het flink veel leven geeft.

Maar als spons een vervanger is voor korst brood, waaom dan niet vliegvissen met een stukje ventielslang aan/op de haak?
daar waren baarsjes vroeger al gek op , dus nu ook nog wel denk ik ?
Heb je van Marco ;)

hendri


Hilco

Ja klopt , ik deed het vroeger ook , maar werd er weer aan herinnerd toen ik Marco Kraal van vistv  met een stukje ventielslang zag vissen

Plantje

Ik moet ook maar weer eens met de streamers op pad!

Nog tips hoe je goed kunt zien waar baars aan het jagen is?

HappyFisherman

Vliegvissen is bevlogen vissen...

hindick

echt jagen zie je ze denk ik nog niet.
maar kantjes afvissen en lang geultjes moet wel wat opleveren.

riekky

Als ik ga vissen op baars dan gebruik ik mijn #4 voor plekken waar je baarzen vindt van een grote tot 25 cm. Ga ik vissen aan rivieren-kanalen dan gebruik ik mijn #6 omdat de kans daar vaak groter is om een +30 cm tegen te komen. Tevens gebruik ik de #6 voor wateren die dieper zijn zodat ik met een zinktiplijn kan vissen zoals een teeny200.

Als tippet is 16/00 voldoende al vis ik vaak wel dikker omdat ik zo dicht mogelijk bij de bodem wil vissen en dan haak je wel eens iets anders dan vis.

Streamers van een cm of 4-5 is wat ik gebruik. Voor baars hoef je niet al te moeilijk te doen welke streamer je gebruikt omdat ze nagenoeg alles pakken wat maar voorbij komt. Wat ik wel mijn voorkeur heeft, is een verzwaarde streamer zodat deze een jiggende beweging maakt in het water tijdens het strippen. En ik het meeste vang als ik de streamer binnen vis. Bij een onverzwaarde streamer zal deze hoog in het water blijven wat bij water niet zo'n heel groot probleem zal zijn maar bij troebel water heb ik het idee dat ze de streamer dan te laat zien om nog een poging te wagen om achter de streamer aan te gaan of misschien helemaal niet zien.

Baarzen houden zich vaak op langs de kanten of bij obstakels in het water. Langs de kanten tref je meestal de wat kleinere baarzen aan terwijl mijn ervaring is dat je de grotere wat verder van de kanten te vinden zijn. Zolang er maar obstakels zijn in de vorm van een brug, stenen of een pilaar.

Let wel dat als je eenmaal een baars hebt gevangen er vaak meerdere moeten zijn omdat ze in scholen leven.

Succes met het vangen van baars.

Riekky