2 Weken rondtrekken door zweden en hoofdzakelijk noorwegen.. tips Zweden?

Started by Twan, January 19, 2014, 20:32:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Twan

Hallo medeforumgenoten,

De laatste week van juni en de eerste week van juli trekken mijn broer en ik 2 weken rond door Noorwegen via Zweden met een camper.

Doel: Genieten en Vissen (vooral met de vliegenlat)

We hebben deels een plan en deels willen we van de vrijheid gebruik maken en kijken wat ons brengt. Via Zweden willen we het oostelijke deel van Noorwegen intrekken en dan naar het noorden om zo langzaam terug, via het midden en westen, weer naar het zuiden te trekken om daar de oversteek te maken naar Denemarken.

Voordat we het oostelijke deel van Noorwegen intrekken, willen we misschien nog een rivier of mooi viswater in Zweden bevissen. We rijden dus door de provincie Varmland. Wie o wie heeft er vistips voor ons in Varmland in Zweden?




Een paar dingen die in de planning zitten:

- Gjerfloen Fluefiske (Trysil) (Graag ervaringen delen over deze camping)
- Koppang of Kvennan (Graag tips wat de ervaring van deze campings zijn om de keuze te vergemakkelijken)
- Door naar Noorden en daarna westen om met de bellyboot en vliegenlat pollakken etc. te bejagen
- Misschien een keer een boot op de Fjorden met de werphengel
- Misschien ergens een dagje eenhandig op een zalmrivier
- En alles wat bevisbaar is wat we onderweg tegen komen als we op een camping staan, of als we aan het wildkamperen zijn.

::bbq::

Als iemand tips heeft op de bovenstaande opsomming, dan is dat zeer welkom, maar dit is niet de hoofdvraag  :)

Heintje Davids

Ik hoop dat je 2 maanden rondtrekken bedoelt want zoals jij je wensen beschrijft hou je weinig tijd over om te vissen. In Värmland vissen, in Trysil, de Glomma, een zalmrivier en ook nog in de fjorden. En dan ook nog heel veel kilometers maken in landen waar je met een camper op al die 2 baanswegen echt niet hard opschiet.

FSCHAMP

Quote from: Twan on January 19, 2014, 20:32:06
- Koppang of Kvennan (Graag tips wat de ervaring van deze campings zijn om de keuze te vergemakkelijken)

Ik heb twee jaar terug in een huisje verbleven in Koppang op de camping en ik kan je zeggen het is een mooie camping en de moeite waard. Ook het vissen op de Glomma daar is een aanrader.  Ik heb niet verbleven op de camping in Kvennan, maar heb er wel in de buurt gelogeerd in een huisje. Dit was ook schitterend.  En ook daar heb ik schitterende avonden beleefd aan de Glomma.
Voor het vissen op de Glomma kan ik je beide plaatsen aanbevelen.

Nu wat betreft de planning, kan ik je Heintje volgen, ik vermoed als je dat allemaal wil doen dat je met twee weken niet gaat toe nemen.  Denk eraan dat de verplaatsing daar niet zo snel gaat als in Nederland of België.  Ik vermoed dat je al twee dagen nodig hebt om tot in Kvennan te geraken en twee dagen om terug te komen en je bent al een halve week kwijt.  Althans dat is de tijd die ik nodig gehad heb met de wagen om tot in Kvennan te komen als je via Zweden gaat.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Koen

Kvennan is tof. Ben ik geweest en als ik de camping gangers mag geloven velemalen beter  dan koppang.

Rena

Twee weken rondtrekken is zoals al door anderen opgemerkt, erg kort.

Kies voor deze twee weken een gebied uit voor het riviervissen en een gebied voor het zeevissen en zoek zoveel mogelijk info over deze gebieden.
Dan kom je als je aankomt goed beslagen ten ijs en heb je tijd om te vissen op de plekken die je als "goed" hebt beoordeeld.
Je kent ze al omdat je kaarten en satelliet beelden hebt bekenen en vis verhalen enz. hebt gelezen.
Op het internet is zeer veel info te vinden en kun je je goed voorbereiden.

Zoals Marten al aangeeft, zijn Noren open en bereid je te helpen.

- Gjerfloen, heeft geen camping, maar Snorre kan je vast wel aan een plekje voor een tent en zeker aan een hut helpen.


Kijk op kart.finn.no voor kaarten en satelliet beelden, ideaal om het gebied van te voren te verkennen.

TL Peter

Heintje Davids

Eens met Marten. Varmland valt voor vliegvissers zwaar tegen. Je kunt beter meteen een paar dagen naar de Glomma gaan. Camping maakt weinig uit. Koppang wat dichter bij een dorp. Kvennan wat verder weg en wat spartaanser maar beiden leuk met mooi viswater. En dan zoals Marten al opperde een paar dagen richting westkust. Kun je zalm en zeeforel vissen en als je het leuk vindt pollak trekken in een fjord. Ook leuk, maar mij persoonlijk verveelt het snel.

Rena

Zweden uit o.a. Varmland komen vissen in de Rena en de Trysil, waarom zouden ze dat toch doen  ::) !?

Twan

Heren,

Bedankt voor deze reacties!! Zeker nuttig.

Ik snap jullie bezorgdheid wat betreft de tijd. Ik ben te onduidelijk geweest. Met "Door naar het noorden" bedoel ik richting het noorden. Van ergens tussen skarnsundet en maximum naar Rørvik. Hiertussen hebben we verschillende goede stekken voor bellyboaters geïnformeerd gekregen via via.

En met midden en west Noorwegen bedoel ik Møre og Romsdal, Sogn og Fjordane, Oppland.

En nog een nuance is dat 2 weken zijn als het goed is bij ons 17 dagen, omdat hier weekenden bij zitten. Dus dat scheelt al  ;D

Met mijn, nu hopelijk betere uitleg, is het onderstaande is zeker haalbaar. Het is gewoon een kwestie van s'morgens heel vroeg je nest uit en km's maken, en als je aankomt dat je dan nog minimaal een halve dag voor je hebt om te vissen.  ;)

- Gjerfloen Fluefiske (Trysil) (Graag ervaringen delen over deze camping)
- Koppang of Kvennan (Graag tips wat de ervaring van deze campings zijn om de keuze te vergemakkelijken)
- Door naar Noorden en daarna westen om met de bellyboot en vliegenlat pollakken etc. te bejagen

Ik heb expres misschien bij sommige punten erbij gezet, omdat dat misschien onrealistisch is, maar als we ergens tegenaan lopen waar we al zijn, dan kan dit prima. Als je s' morgens op een fjord zit b.v. je bellyboat en er worden ook boten verhuurd, kan je misschien s'middags/s'avond de fjord op met een boot.

Van zweden gaan we genieten als doorreis, maar dan zonder visplezier denk ik.

Wat betreft de Gjerfloen Fluefiske hebben we toch te snel gekeken. We waren in de veronderstelling dat er wel plek was voor campers. Toch maar even navragen.  :)

Meer tips zeker welkom!!


harlin

Quote from: Rena on January 19, 2014, 22:01:25


Zoals Marten al aangeeft, zijn Noren open en bereid je te helpen
Wel gelijk laten weten dat je een Hollander bent, scheelt een slok op een borrel.
Re: <<<NOORWEGEN 2009>>>
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

Twan

Quote from: harlin on January 19, 2014, 23:12:39
Wel gelijk laten weten dat je een Hollander bent, scheelt een slok op een borrel.
Re: <<<NOORWEGEN 2009>>>

Omdat? Zijn wij geliefder dan andere Europeanen? Ik ga je verhaal even lezen...

Rena

Noren* hebben het niet zo op onze buren, akkefietje in de vorige eeuw  :-X

* over het algemeen de oude garde, de jeugd heeft er minder/geen moeite mee...

harlin

Quote from: Twan on January 19, 2014, 23:08:54
Wat betreft de Gjerfloen Fluefiske hebben we toch te snel gekeken. We waren in de veronderstelling dat er wel plek was voor campers. Toch maar even navragen.  :)

Meer tips zeker welkom!!
Zweden slaan wij altijd over, is hup in 1 x naar Noorwegen.
De oostkant doet al te Zweeds aan. ;)

Het is al weer een tijdje terug dat we er geweest zijn, maar als ik bij huizen in de buurt kwam dan liep ik een rondje om de camper.
Ik beoordeelde dan als ik in dit of dat huis zou wonen: zou ik dat leuk vinden om die camper voor mijn deur te hebben?
Heb het een paar x gehad dat ik de camper verplaatst heb.
1 x kwam er iemand naar buiten en stak zijn duim omhoog toen ik een meter of 5 verplaatste.
We zijn 1 keer weg gestuurd, we stonden mooi in een fjord waar een nieuwe haven was aangelegd,.
Ben naar het einde gereden waar geen boten lagen.
Maar er kwam een boot binnen, de eigenaar kwam direct naar ons toe na het aanmeren, en vertelde dat dit een gezamenlijk privé terrein was.
We zijn vertrokken, maar hadden evengoed nog lekker gezeten en gevist ;)

En idd, neem de tijd om te rijden, soms krijg je weggetjes waar je met 4 wielen door de berm gaat.
10 jaar terug waren ze (begrijpelijk) vriendelijker t.o.v. camperaars, hoe hoger je komt, hoe vriendelijker ze zijn, is onze ervaring.
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

harlin

Quote from: Rena on January 19, 2014, 23:23:19
Noren hebben het niet zo op onze buren, akkefietje in de vorige eeuw  :-X
Op het net genoeg films te zien uit die tijd, kan ik me heel goed voorstellen na het zien van die beelden.
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

Twan

Quote from: harlin on January 19, 2014, 23:28:19
Op het net genoeg films te zien uit die tijd, kan ik me heel goed voorstellen na het zien van die beelden.

Mooi verhaal harlin met mooie foto's. Nu krijg ik nog meer zin om te gaan!!!!

Ik kan me inderdaad goed voorstellen dat ze onze oosterburen niet mogen. Toch denkt men in het buitenland vaak dat wij Duitsers zijn. Toevallig afgelopen week deze film nog gezien. Het gaat over Duitse en Engelse piloten die samen moeten leven in de bergen van Nooorwegen http://www.moviemeter.nl/film/80202


Hans-oet-remunj

Hallo

Wellicht dat http://www.vastsverige.com/en/Tidaholm/products/45122/Fishing-on-Hokensas/ iets is voor een zweudse tussenstop ?

Ben er zelf nooit geweest maar het ziet er wel grappig uit...

Heintje Davids

Ik wel Hans, diverse keren zelfs. heb er op een andere website wel eens verslag van gedaan. Leuk als bezigheidstherapie maar uiteindelijk gewoon een ordinaire forellenput visserij in een iets mooiere omgeving dan je in Nederland gewend bent. Op zich best mooi maar als je de kans hebt om op wilde forel te kunnen vissen, is wat mij betreft de keuze snel gemaakt. Zonde van je tijd als die spaarzaam is.

Hans-oet-remunj

Idd herkenbaar, 

Maar goed, iedereen is anders, er zijn tenslotte ook vliegvissers die geregeld naar Engeland gaan om op een reservoir te gaan vissen...

Dus wellicht is het voor een aantal vliegvissers toch een interessante tussenstop om een meerdaagse heen-terug reis wat aangenamer te maken.

DocSalmo

Ik heb een paar foto-pagina's op PICASA die je een beeld kunnen geven van de visserij nabij Trysil en Glomma (ter hoogte van de Kvennan camping).  Ik vond beide locaties super.  Maar ondertussen al weer meer als 6 jaar geleden  :o

https://picasaweb.google.com/107665448542195930604/2006Trysil?authuser=0&feat=directlink

https://picasaweb.google.com/107665448542195930604/2007Glomma?authuser=0&feat=directlink

Van de andere locaties ga ik niets zeggen, want daar heb ik geen ervaring mee.  Wij hebben in 2012 in de fjorden op pollak, kabeljauw, koolvis en makreel gevist, maar dat was een pak meer naar het noorden, tegen Trondheim.

Voor het overige ga ik akkoord met de rest hier op het forum.  Je neemt beter niet teveel hooi op je vork.  Concentreer je beter op wat minder plekken.  Je rijdt daar immers niet zomaar 1-2-3 van hier naar daar zoals je dat in de Lage Landen gewoon bent.  Vergeet dat zalmvissen voor 1 dag: dikwijls moet je op voorhand heel wat moeite doen om aan de juiste vergunning te geraken.  En of je op 1 dag al direct je zalm gaat vangen?  Ik twijfel er aan, maar het kan als je veel geluk hebt.  Zoals de lotto winnen.

Neem wat bier en een paar flessen sterke drank mee.  In Noorwegen hebben ze weliswaar bier, maar dat is nóg flauwer dan Heineken  8)  En sterke drank is er héél duur.  Als je daar even trakteert, dan ben je direct populair...

Twan

Bedankt voor je reactie. Mooie foto's!! Dat er veel drank en eten mee gaat dat staat zo vast als een huis, wees maar niet bang  ;)

Vind je ook dat wij te veel hooi op onze vork nemen na mijn nuance op January 19, 2014, 23:08:54 ?

Rena

Een mooie reisdoel voor alle soorten vliegvissen is het eiland Smøla.
Heb je ook een kano of bellyboot, dan kun je echt helemaal los.
Op het eiland, (zee)forel in de meren en aan de kust zeeforel, makreel, pollak enz.
Smøla heeft gigantisch veel eilandjes waar je perfect kunt vliegvissen.
Het is goed bereikbaar vanuit Hedmark en nog een mooie tocht ook, bv via de Imsdalsvegen of via Folldal.

TL Peter

Rena

Quote from: DocSalmo on January 21, 2014, 15:10:46
In Noorwegen hebben ze weliswaar bier, maar dat is nóg flauwer dan Heineken  8)

Ze hebben gewoon Heineken in de winkel hoor, en dat is gewoon Heineken :)

Rena

Ha ha ja.
Als ze je kaffedokter of karsk aanbieden, moet je op je hoede zijn ::koffie01::

DocSalmo

Quote from: Twan on January 21, 2014, 15:23:28
Bedankt voor je reactie. Mooie foto's!! Dat er veel drank en eten mee gaat dat staat zo vast als een huis, wees maar niet bang  ;)

Vind je ook dat wij te veel hooi op onze vork nemen na mijn nuance op January 19, 2014, 23:08:54 ?
Hoi, Daar had ik inderdaad te snel over gelezen :)  Mijn opmerking had betrekking op je allereerste post :)

DocSalmo

Quote from: Rena on January 21, 2014, 15:35:06
Een mooie reisdoel voor alle soorten vliegvissen is het eiland Smøla.
Heb je ook een kano of bellyboot, dan kun je echt helemaal los.
Op het eiland, (zee)forel in de meren en aan de kust zeeforel, makreel, pollak enz.
Smøla heeft gigantisch veel eilandjes waar je perfect kunt vliegvissen.
Het is goed bereikbaar vanuit Hedmark en nog een mooie tocht ook, bv via de Imsdalsvegen of via Folldal.

TL Peter
Heb je daar eigenlijk zelf al gevist?  Ik kan op dit forum niets vinden over Smøla.  Zelf was ik daar in 2012 en vond er echt geen bal aan.  Wij visten toen bij de fjorden van Aure met de bellyboot op pollak.  We hebben de veerboot genomen voor een uitstap naar dat eiland.  We hebben zowel de meren als de kustlijn gedaan en dat viel dik tegen.  We waren daar in juni en in augustus (voor een "herkansing")...  Ik ben nu zelf niet de beste vliegvisser, maar er waren toch wel een paar echte krakken mee in de groep hoor.