Bugger zinkt niet snel genoeg, zwaardere bugger of andere leader?

Started by Gretl, March 21, 2012, 11:44:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Gretl

Hallo,
afgelopen weekend had ik met 't probleem te maken dat m'n woolly bugger in een relatief snelstromende rivier niet op tijd naar beneden zonk.
ik viste met #6 hengel met WF lijn en 'normale' leader. Bugger had een goudkopje, dus al redelijk van gewicht.
Hoe krijg ik een dergelijk bugger sneller naar beneden. Nog meer verzwaren of een andere lijn, cq leader?

gr.
Toro

Rossie69

looddraad op je haak tungstenkop 4mm wha moet lukken.

of zinkleadertje.


Troutbuster

Stroom op of stroom afwaarts Toro?

Maakt wel verschil!!

Een minder zware WB gaat stroomopwaards dieper (wordt door de stroming naar beneden gedrukt
Stroomafwaarts krijgt de WB juist een opwaartse druk en "loopt" dus minder diep!

Stroomaf geviste WB's moeten dus wat zwaarder zijn dan de stroom op geviste!

Met je leader kan je ook spelen
Vis 'm eens aan een zinkende poly leader, "loopt" ie ook dieper!!

Succes

Jan
"Petri Heil"


Gretl

stroom afwaarts. presenteren stroom opwaarts, mee laten driften over de vis heen en voor -ie gaat dreggen weer opnieuw presenteren.

gr.

Gert

Mijn ervaring is ook dat alleen een goudkop niet genoeg is op snelstromend water. Looddraad op de haak onder de body is het beste denk ik. Loodje erbij knijpen op de leader kan ook altijd nog. Of een zinkende leader. Maar ik zou voor dat soort riviertjes geen zinklijn nemen, want die blijft onder water al gauw achter stenen en zo haken. Dus je mooie "drift" ben je al kwijt, en met een beetje pech sloop je je lijn ermee.

Groet,
Gert

Troutbuster

Juist dat  "dreggen" zoals jij dat noemt moet je positief gebruiken!
Als de stroomdruk op je lijn toeneemt, komt de WB omhoog
Nu niet opnemen en opnieuw presenteren maar uit laten waaieren in "de swing" zoals dat heet
Juist dat omhoog komen van de vlieg triggert de vis, en geeft juist op dat moment de meeste aanbeten!

Succes en Groet

Jan
"Petri Heil"


Gretl

Jan, bedankt voor de tip, juist voor het sneller laten zinken van de bugger had ik jullie hulp nodig.

zal de volgende keer een zwaardere goudkop proberen. Stenen had ik inderdaad ook last van. Rivier is behoorlijk breed, en met de snelle stroming heeft de bugger max 10 sec om goed te zakken. door verder te werpen komt er meer lijn mee, waardoor ik 'm langer kan laten meedriften op de stroom.

gr

DMeijer

Quote from: Troutbuster on March 21, 2012, 12:45:13
Nu niet opnemen en opnieuw presenteren maar uit laten waaieren in "de swing" zoals dat heet
Juist dat omhoog komen van de vlieg triggert de vis, en geeft juist op dat moment de meeste aanbeten!
Di ervaring heb ik ook Jan.
In Tsjechiƫ heb ik bij het Czech-nymphing vaak gehad dat ik geen aanbeten kreeg. En inplaats van opnemen en opnieuw presenteren, kreeg ik bij het uitwaaieren vaak wel de aanbeten. Vooral Vlagzalm liet zich hierbij beetnemen.

Gretl

Maar die 'swing' moet toch niet lijden tot dreggen? Dan heeft volgens mij de vis ook wel door dat 't nep is  :-\

DMeijer

Het is niet de bedoeling dat je de lijn blijft vasthouden. Dat merkt de vis wel.
Even loslaten, dan zakt de nymph en dan weer vasthouden. De nymph zigzagt als het ware door het water. Wel van belang is dat je de nymph met de stroming mee laat voeren. Versnellen gebeurt doordat de drijflijn op de oppervlakte vaak sneller gaat dan de stroming onder de oppervlak. De drijflijn neemt de nymph dan mee en sleept het sneller door het water. Dat merkt de vis wel.

Troutbuster

Quote from: Gretl on March 21, 2012, 14:29:22
Maar die 'swing' moet toch niet lijden tot dreggen? Dan heeft volgens mij de vis ook wel door dat 't nep is  :-\

Juist!!

Maar dat "dreggen" ("to drag" in goed Engels) is bij een Wooly Bugger, of andere streamers en ook nymphen geen punt!
WEL bij de presentatie van droge vliegen, dan heb je idd te maken met het feit dat de vis het "bedrog" van de kunstvlieg in de gaten heeft!

Verder, gewoon lekker door peuteren met een WB die dusdanig genoeg gewicht heeft dat ie af en toe duidelijk zichtbaar bodem haalt!

Succes

Jan
"Petri Heil"