Hoe hou je een vis vast

Started by catchem, August 31, 2011, 10:56:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

willyzuid

doe ik ook nog een duit in het zakje ::)
Ik ga met de witvis zeer beleeft om,onthaak ze in het water ,til ze ook niet op,als ik vanwege de hoge wal of kade er niet bij kan,schep ik ze,met een nat net,onthaak ik ze,en laat ze in het net weer netje s te water.

Maar als ik op de kotter zit,en een dikke gul aan de pilker heb,sla ik hem een gaf in de donder,en sla hem met een beste klap op de hersenpan,naar de vissen hemel.
Ook de makrelen liggen nog een kwartier naar lucht te happen in de specie kuip.
Ook heb ik al een paar tongen de blinde darm eruit getrokken,om m,n paternoster weer terug te krijgen.

Ben ik dan een dierenbeul?
Ja beslist wel,maar het eerder genoemde kudde gedrag komt hier dan boven drijven.
Ik heb nog nooit iemand tijdens een makrelen takel tocht,de visjes stuk voor stuk met een priest uit het lijden zien verlossen.
Nou zijn die kottertochten dan ook niet enigzins in verband te brengen met sportvissen.
Het is gewoon panvissen.
En alle ethiek wordt hier uit het oog verloren.
So bee it

Cornico

Quote from: Gerrit72 on April 09, 2012, 22:13:56
Ik weet wel dat wij forummers natuurlijk allemaal perfect met onze vis omgaan ;).

Daar hoor ik niet bij.
Ik geniet van de paniek  en het ongemak van de vis, waardoor hij vlucht en mijn hengel krom trekt en af en toe zelfs lijn van de reel.
Ik baal als ik een hele dag heb staan werpen, maar niet één visje gehaakt en ik zou een leugenaar zijn wanneer ik vervolgens zou zeggen toch een hele fijne visdag te hebben gehad.
Anders had ik wel een vlieg zonder haakbocht aan mijn leader geknoopt.
Volgens mij kun je niet perfect met een vis omgaan als je vist.
Je doet een poging om een vis aan een haak door het water te sleuren en geniet er van wanneer die vis zoveel mogelijk tegenstribbelt, drillen noemen we zoiets.
Onze lol is m.i. op geen enkele manier te rechtvaardigen tegenover de vis en de vissershaters.
Daar zullen we mee moeten leven i.p.v. "doekjes voor het bloeden" te zoeken en op te schrijven.
Dat we het op onze manier netjes doen is slechts een flauw excuus voor ons visonvriendelijk gedrag.

Ik kan het natuurlijk helemaal bij het verkeerde eind hebben en wacht dan ook met smart op argumenten die mijn  woorden ontkrachten en het voor mij nog gemakkellijker maken om te blijven vissen.

gerrit

Cornico @ heb hier niets aan toe tevoegen
ben het hier helemaal mee eens  ::proost:: ::proost::
grrrrrrrrrrrrr gerrit

Rossie69

We zijn oud en wijs genoeg.

hebben onze eigen manieren.

We weten wat wel kan en niet.

Dus ik geniet ,als ik vang, of niet.


Heb een hele discussie gehad met Jan van de Ronde Bleek over een foto,van een forel vast houden.
en achter af,heb ik zekers mn excusses aangeboden.
Maar 1 ding weet ik zeker,stuur nooit meer foto,s naar een forelput beheerder.

Alles wat je zegt of laat zien,kan tegen je gebruikt worden.

maar ik weet beter.

zo ken ik gasten,die ze zelfs uit de handen laten vallen en dan schugtig om zich heen kijken of iemand het heeft gezien.
En dan praten we over,Steelheads,van 6 a 7 kilo.

Die willen dan ook nog wat vertellen op een bepaald,topic.



Rossie69

Ja kan je geen ongelijk geven.

geld verdienen ermee nee toch.

als dat zo moet ,dan hoeft het neit meer.

en ja helaas had ik een kleinere foto gestuurd pech voor hun en geluk voor mij :)

yeb je hebt ze erbij die doen dat ze dan,alles en de hele wereld mogen vertellen.
en onder tussen de dikste bende maken.

wil geen geld verdienen met foto,s ,en doe ik het toch,nou dan spaar ik het op,en dan geef ik een bbq voor heel vliegvissers,nl


jur606

Kan de reactie en sommige dingen wel begrijpen (al heb ik er neit veel mee)

ik ben voor 90 95% een C&R visser maar er gaat zo af ent oe echt wel een zeevisje mee voor de paar keer per jaar dat ik met de kajak op zeevis (paar haringen zeebaars geepje etc. tuurlijk gaat er wle een een visje mee dus ja)

maar buiten dat met zoetwatervis doe ik mijn best om deze zo goed mogleijk te behandelen (of ik het bij elke vissoort volgens de regels doe vast niet (zie karper die ik pasgeleden op de foto heb gezet) maar soms breekt noot de wet en is dit de makkelijkere manier om te zorgen dat de kant sessie zo kort mogelijk is

jah ik denk je behandeld de vis zoals de situatie het toelaat (stond met terugzetten wel tot halvewegen mijn been in het water) dus daarna was vissessie over en heeft mijn sport schoen 2 dagen staan drogen :()

Ik heb iemand het al horen zeggen
als je je zelf in de spiegel kan kijken en ook van de omgeving niet heel veel gek commentaar krijg doe je het redelijk goed in mijn optiek




catchem

Op het moment ben ik al erg blij als ik zie dat mensen hun best doen om een vis onbeschadigd terug te zetten of zo snel mogelijk dood maken als hij in de pan gaat.

Ik heb ook wel eens pech dat een vis uit mijn handen schiet of i.d., zo heb ik het een keer gehad bij de kribben dat een vis tussen de stenen viel. Ik ga dan echt niet de hele krib afbreken om de vis te redden.
Ook het genieten van de dril en het haken van de vis is niet het meest diervriendelijkste manier van sporten, dat ben ik Cornico eens, het blijft een soort jagen. Maar ik denk ook dat onze geliefde sport snel verboden zal worden als we niet onze best doen om zo goed mogelijk met de natuur en de vissen om te gaan, onderbuikgevoelens overheersen de politiek op het moment.

HappyFisherman

Voordat ik aan het dierenbeulen toe kom heb ik er vaak al voor gezorgd dat er van minimaal 4 diersoorten er 1 minder op deze aardbol rondloopt/vliegt ;D
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Rossie69

owja,vertel is ?

het is zwart ? duikt ? vliegt ook nog ? of niet meer ?

catchem

@happyfisherman
Ik denk dat jij de materialen bedoelt waarmee wij onze vliegen binden .........
Ik denk dat die ook niet allemaal even diervriendelijk worden gekweekt.

Plantje

Quote from: kolderiekie on April 09, 2012, 19:51:11
Aan de andere kant vis ik ook graag op platvis, tegen veel mensen hun gevoel in gaan deze lekker de pan in thuis en zelfs wel eens nog op het strand, na het vangen dood ik ze dan wel meteen.
Vis die je mee wil nemen direct afmaken lijkt me normaal. Is ook al eens een discussie over geweest.
Quote from: kolderiekie on April 09, 2012, 19:51:11
Praten over hoe je het beste een vis kunt landen, pakken of eigenlijk behandelen in zijn totaal kun je niet genoeg doen, we willen ons visbestand toch een beetje op peil houden, we hebben de aalscholvers en de oostblokkers al die ons bestand om zeep helpen, dus laten wij er met z'n allen wel zuinig op zijn.
Bovendien is daar volgens mij een forum ook gewoon voor.

Quote from: Cornico on April 09, 2012, 20:14:33
Ben je begaan met het lot van de vis die door vissers wordt gevangen geef dan zelf het goede voorbeeld door niet meer te vissen.
Pas dan ben je goed bezig met onze "geschubde vrienden".
In principe heb je daar gelijk in. Maar zelfs als je wel graag wil vissen kun je op diverse manieren met de beestjes omgaan. En daar zitten nogal wat verschillen in!

Quote from: Gerrit72 on April 09, 2012, 22:13:56
Wow :o! Wat een verhitte discussie en wat een verschillende meningen. Lijkt me daarom alleen al goed dat we er wel over schrijven.
Zelf denk ik super visvriendelijk te zijn, maar vind het daarom wel interessant te lezen hoe anderen over visvriendelijk/weidelijk vissen denken.
Mogelijk zie ik iets over het hoofd, of kan ik iets verbeteren.
Lijkt me een zeer gezonde houding! Ik zie dit soort discussies vaak ook gewoon als een gelegenheid om er iets van op te steken!
Quote from: Gerrit72 on April 09, 2012, 22:13:56
Toch hoop ik dat we allemaal open staan voor de mening van een ander en bereid zijn kritisch naar onzelf te kijken (als een vliegje beter geknoopt kan worden, dan pikken we tips toch ook rap op ;))
Dit vond ik een heel sterk argument!
Quote from: Gerrit72 on April 09, 2012, 22:13:56
Gezien de 'respect voor dieren' trend  (en ik de 2e kamer discussie over de levende aasvis live heb gevolgd van een behoorlijk mildere regering=ging helemaal nergens over, maar kwam er wel door), lijkt het mij goed dat we waakzaam zijn en sportvis-haters geen munitie geven.
Dat is zeker iets waar we op moeten letten.

Quote from: Cornico on April 09, 2012, 22:58:35
Je doet een poging om een vis aan een haak door het water te sleuren en geniet er van wanneer die vis zoveel mogelijk tegenstribbelt, drillen noemen we zoiets.
Als je altijd met een #1 gaat vissen heb je er nog langer plezier van, want dan moet je nog langer drillen... Waarom doen we dat niet? Alleen maar omdat we een grote streamer niet goed genoeg weggezet krijgen? Nee, volgens mij vinden de meesten van ons drillen inderdaad wel mooi, maar het we passen wel allemaal de hengel en lijn ook aan op het formaat vissen dat we verwachten te vangen.
Stalen onderlijn bij snoeken gebruik ik ook echt niet alleen om mijn "kostbare" streamers niet kwijt te raken. Ook omdat ik graag de vis wil landen en ook, omdat ik het sneu zou vinden als zo'n beest met een streamer in zijn waffel moet rondzwemmen.
Quote from: Cornico on April 09, 2012, 22:58:35
Onze lol is m.i. op geen enkele manier te rechtvaardigen tegenover de vis en de vissershaters.
Daar heb je vrees ik wel gelijk in. Maar als we wel een beetje fatsoenlijk met vissen omgaan kunnen we voorkomen, dat sportvissen op den duur verboden wordt. (Denk ik zo)

Quote from: willyzuid on April 09, 2012, 22:24:16
doe ik ook nog een duit in het zakje ::)
Ik ga met de witvis zeer beleeft om,onthaak ze in het water ,til ze ook niet op,als ik vanwege de hoge wal of kade er niet bij kan,schep ik ze,met een nat net,onthaak ik ze,en laat ze in het net weer netje s te water.
Klinkt inderdaad netjes. Denk dat velen van ons zich in dit gedrag herkennen.
Quote from: willyzuid on April 09, 2012, 22:24:16
Maar als ik op de kotter zit,en een dikke gul aan de pilker heb,sla ik hem een gaf in de donder,en sla hem met een beste klap op de hersenpan,naar de vissen hemel.
In één keer dood meppen? Niks mis mee. Lijkt me dat we het daar ook snel over eens zullen raken.
Quote from: willyzuid on April 09, 2012, 22:24:16
Ook de makrelen liggen nog een kwartier naar lucht te happen in de specie kuip.
Hier sta ik dan wel weer van te kijken! Waarom? Is toch niet nodig? Is het zoooooo belangrijk om nog meer binnen te halen?!
Quote from: willyzuid on April 09, 2012, 22:24:16
Ook heb ik al een paar tongen de blinde darm eruit getrokken,om m,n paternoster weer terug te krijgen.
Dat verbaast me ook bijzonder. Als een vis bij mij iets te diep geslikt heeft krijgt ie een tik op zijn harsens en kan ik daarna de boel verwijderen.
Quote from: willyzuid on April 09, 2012, 22:24:16
Ben ik dan een dierenbeul?
Ja beslist wel,maar het eerder genoemde kudde gedrag komt hier dan boven drijven.
Ik heb nog nooit iemand tijdens een makrelen takel tocht,de visjes stuk voor stuk met een priest uit het lijden zien verlossen.
Nou zijn die kottertochten dan ook niet enigzins in verband te brengen met sportvissen.
Het is gewoon panvissen.
En alle ethiek wordt hier uit het oog verloren.
So bee it
Als je met een hengel gaat vissen (en dat noem ik als tegenstelling tot beroepsvissers die met netten vissen) lijkt mij dat je gewoon iedere individuele vis uit zijn lijden verlost voordat je verder gaat vissen. Kuddegedrag is dan wel het meest kinderachtige excuus:"Ja, maar Pietje deed dat ook!"
Wat zeiden we daar vroeger op? "Als Pietje in de sloot springt...ga je er dan achteraan?"

Zoals eerder ook al enigszins geopperd werd: alleen al door de vele en zeer uiteenlopende reacties lijkt het me juist een zinvolle discussie! Laten we wel elkaar blijven respecteren!

Cornico

Quote from: Plantje on April 10, 2012, 15:49:23
Maar als we wel een beetje fatsoenlijk met vissen omgaan kunnen we voorkomen, dat sportvissen op den duur verboden wordt. (Denk ik zo)
De meeste, zo niet alle vliegvissers gaan netjes om met de gevangen vissen.
Maar dat netjes geldt alleen maar in verhouding tot hoe het volgens ons niet moet.
Ik vrees echter dat die nuance, die wij (meestal) wel zien, aan het grote publiek volkomen voorbij gaat.
Lijkt me daarom dat dit respectvolle omgaan niet kan voorkomen dat er ooit en onverhoopt voor ons onwelkome maatregelen komen.
Alle (sport)vissers bij elkaar vormen zo'n 6% van de bevolking en als die bevolking evenredig vertegenwoordigd is in de 2e kamer hebben we geen schijn van kans, zoals eerder is gebleken.
Daarom, het netjes omgaan met de vis doe ik vooral voor mezelf en zo zal het met de meesten ons ons gaan (denk ik zo  ;))

willyzuid

#37
@plantje.
Laten we met z,n allen niet de moraal ridder uithangen.
Als je de tranen over de wangen lopen door een naar luchthappende makreel,vraag ik me af .

Wel eens beelden gezien van de jacht?
Gaat ook niet altijd volgens het boekje.

Waar mij de tranen van over de wangen lopen,is het feit dat een tachtig jaar oud opaatje,door zes bontkraagjes het licht uit de ogen wordt gemept.(maar dat is dan weer off-topic)

groeten

Rossie69

#38
waarom nu weer een hunnebed dan ???

En ja dr zijn helden en geen helden in  de wereld.
die inspringen,voor een vergrijzde wereld bewoner.


willyzuid

@rossie
heb het al aangepast :-[
slaat inderdaad nergens op excuus

Rossie69


maurice

Ha haha, die Henk zit er boven op.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Rossie69

nee hoor.

had zelf ook wat erbij willen zetten,maar dan ben ik zelf geen haar beter hahaha.

weet je wat dan ??


Plantje

Quote from: willyzuid on April 10, 2012, 17:10:38
@plantje.
Laten we met z,n allen niet de moraal ridder uithangen.
Wat heeft dat met "moraal ridder" zijn te maken?
Quote from: willyzuid on April 10, 2012, 17:10:38
Als je de tranen over de wangen lopen door een naar luchthappende makreel,vraag ik me af .
Bij respect voor elkaar in deze discussie neem ik ook aan, dat we elkaar geen woorden in de mond gaan leggen! Waar zeg ik in vredesnaam, dat me de tranen over de wangen lopen door een naar lucht happende makreel?!? Enige wat ik me afvraag is: waar is het goed voor? Wat is het voordeel voor de persoon die dat doet om de beesten een kwartier naar lucht te laten happen voordat ze stikken?
En al zou ik er zo door geraakt zijn...wat vraag je je dan af?
Quote from: willyzuid on April 10, 2012, 17:10:38
Wel eens beelden gezien van de jacht?
Gaat ook niet altijd volgens het boekje.
Ik heb vele beelden gezien van de jacht! Mijn opa heeft altijd gejaagd; mijn vader en broer jagen nog steeds. En als ik daar IETS geleerd heb is het wel, dat jagen weliswaar een hobby is maar dat dat ook op verschillende manieren kan. Wanneer wild aangeschoten wordt kun je zorgen dat je dat betreffende dier terughaalt en zorgt dat het verder zo min mogelijk lijdt. Of je kunt veel wild schieten belangrijker vinden, dat beest lekker laten wegkruipen en verder gaan met de jacht. Ik denk dat je dan wel weet welke vorm mij bij is gebracht!
Maar waar ik je wel gelijk in moet geven is dat dat ook lang niet altijd volgens het boekje gaat! En waar ik dan weet dat mijn vader het wel netjes doet en ons de zaken goed heeft bijgebracht zie ik ook dat het bij andere jachtcombinaties wel eens anders aan toe gaat! Mijn vader ziet dat wat minder.
Maar los daarvan: wat heeft dat te maken met hoe je met een vis omgaat?
Quote from: willyzuid on April 10, 2012, 17:10:38
Waar mij de tranen van over de wangen lopen,is het feit dat een tachtig jaar oud opaatje,door zes bontkraagjes het licht uit de ogen wordt gemept.(maar dat is dan weer off-topic)
Zeker is dat off topic! Ga ik verder dus ook niet op in, want een punt maak je er niet mee.

Quote from: Rossie69 on April 10, 2012, 18:25:46
waarom nu weer een hunnebed dan ???

En ja dr zijn helden en geen helden in  de wereld.
die inspringen,voor een vergrijzde wereld bewoner.
Que?

Quote from: Cornico on April 10, 2012, 16:44:11
De meeste, zo niet alle vliegvissers gaan netjes om met de gevangen vissen.
Maar dat netjes geldt alleen maar in verhouding tot hoe het volgens ons niet moet.
Ik vrees echter dat die nuance, die wij (meestal) wel zien, aan het grote publiek volkomen voorbij gaat.
Lijkt me daarom dat dit respectvolle omgaan niet kan voorkomen dat er ooit en onverhoopt voor ons onwelkome maatregelen komen.
Alle (sport)vissers bij elkaar vormen zo'n 6% van de bevolking en als die bevolking evenredig vertegenwoordigd is in de 2e kamer hebben we geen schijn van kans, zoals eerder is gebleken.
Daarom, het netjes omgaan met de vis doe ik vooral voor mezelf en zo zal het met de meesten ons ons gaan (denk ik zo  ;))

Daar heb je zeker wel een punt!
Toch denk ik wel, dat mensen die weinig van vissen weten en er positief noch negatief tegenoverstaan juist wel de goede kant uit kunnen gaan als ze zien dat je er wel hobby aan hebt een vis te vangen, maar hem vervolgens onnodig leed bespaart. Want we zijn het er allemaal wel over eens dat het vangen en binnenhalen zelf (hoe cru het ook klinkt) in onze ogen "noodzakelijk leed" is voor onze hobby.

En dat brengt me ook weer een beetje bij het punt van de makrelen: het is toch onnodig leed om ze daar te laten verstikken?

Rossie69

Jee Plantje

je quote er wel oplos of niet  ;D

Que ? was dat dan ?


HappyFisherman

Plantje heeft z'n maandelijkse Quote quotum al weer gehaald denk ik ;D
Vliegvissen is bevlogen vissen...

maurice

mee eens Bram, meer dan.

een ding wil ik hier over zeggen,

hoe goed of vis vriendelijk men het ook doet,
men ziet toch alleen het slechte wat er gebeurt.

leer de jeugd hoe het wel moet en dan komen we er wel over een paar jaar.(als ze luisteren)
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Plantje

Wat is er mis met het gebruik van quotes?
Ik quote, omdat dat naar mijn idee duidelijk maakt waar ik precies op reageer of waar ik me iets over afvraag.
Zo heb ik nu al twee keer een stukje gequote waarin aangegeven wordt dat het schijnbaar normaal is om makrelen een kwartiertje naar lucht te laten happen. Zodoende kan ik direct bij zo'n quote aangeven wat mijn vraag is; namelijk: waar is dat goed voor?

Bovendien voorkomt het dat je maar wat in het luchtledige aan het roepen bent en het kan een heleboel aannames voorkomen.

Tenslotte is het voor mensen vrij snel duidelijk als ik iets verkeerd begrepen heb. Immers, ze zien het direct als ik iets van hen quote en daar naar hun idee het verkeerde uit haal.

Daarbij wel even proberen de quote regels en richtlijnen in acht te houden!

Met "que" bedoel ik: waar gaat dat in hemelsnaam over?!?

Plantje

Quote from: maurice on April 10, 2012, 21:48:42
hoe goed of vis vriendelijk men het ook doet,
men ziet toch alleen het slechte wat er gebeurt.

leer de jeugd hoe het wel moet en dan komen we er wel over een paar jaar.(als ze luisteren)
Goed dat je het bericht weer terug on topic brengt. Want dat is volgens mij wat Catchem zich 3 pagina's geleden afvroeg: hoe hou jij de vis vast en wat zijn je afwegingen daarbij? (Aangenomen, dat we allemaal het beste voor hebben met de vis). Zo kunnen we vast nog wel wat opsteken van elkaar als je een afweging hoort waar je nog niet bij stilgestaan had.
Als ik dat verkeerd zie Catchem moet je het maar gewoon zeggen!
Maurice, ik neem aan, dat jij je zoon toch ook bewust wel wat zaken hebt bijgebracht over het landen van een vis?

Rossie69

met que bedoel je dus waar het over gaat.
oke,das nu duidelijk,maar waar het over gaat,dat heb je dan gemist.
helaas.

Maar vondt ff dat er weer een bepaalde doelgroep of provincie de nek om gedraait werdt ;)
had zelf ook al,een berichtje geplaatst dus,maar voordat ik het plaatste,weer verwijderd het provincie scheld woord.
en ach was meer,met een knip oog bedoeld lijkt me.

Quote je quote er maar op los.
maar vindt het wel een heeeel lang gequote.
in 1 berichtje.