Vis binnenhalen

Started by lord4163, August 18, 2011, 12:18:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

lord4163

Hallo,

Ik zag net een filmpje over vliegvissen, en toen meneer de vis binnenhaalde draaide hij de reel naar voren, als ik dat doe geeft hij alleen maar lijn. Heb ik de reel verkeerd geplaatst?  :o

SSMOOTHY

Als je de reel voor je linkerhand hebt staan, draai je tegen de klok in om binnen te halen.

christianvt

jouw lijn komt zeker aan de bovenkant van de reel af? Hij moet van onderaf komen.

lord4163

Ik heb hem nu omgedraaid, ik bedoel juist gemonteerd, moet nu de hengel met me linkerhand vasthouden en binnenhalen met me rechterhand, is dit een hengel voor linkshandige?

Herman

De hengel maakt niet uit, zal wel aan de montage van de reel liggen(dus de reel). Er zijn mensen die het prettig vinden om de reel met hun (goede) rechterhand te bespelen. Zelf heb ik hem zo staan dat ik met mijn linkerhand moet draaien.... De meeste vis die ik vang kan ik alleen met de lijn/hengel binnenhalen, heb ik geen reel voor nodig..... zo klein/niet sterk is de vis....
En ja, waarom een lijn altijd vanaf de buitenzijde van de reel moet komen? Ik heb geen idee.
Wel kan ik me voorstellen dat het handiger is met strippen als de lijn al een stukje van de hengel af staat.
Als je dat doet wat je altijd al deed, gaat gebeuren wat er altijd gebeurde..

lord4163

Ik bedoel de set/hengel die ik kocht.... Maarja, dan maar met links de hengel vasthouden. :-\

Rossie69

maak maar een foto van hoe je het doet .

denk dat het dan wat beter te begrijpen is en kan je natuurlijk een box vol mail verwachten ;)

weerwolf

Het schijnt wel amerikaans te zijn om de hengel over te pakken als je wilt binnen draaien. Doen de amerikanen ook veel met reels voor de baitcasters.(gelukkig voor mij want ik ben linkshandig dus rechts draaiend met de reel)
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

SSMOOTHY

Misschien zit de lijn er verkeerd om opgespoeld, dat het daarom niet uitkomt?

Plantje

Ik heb mijn reel ook dusdanig zitten, dat ik met rechts binnendraai. En inderdaad...de lijn komt er aan de onderkant uit.

Je moet het zo zetten als je het zelf fijn vindt. Simpelweg de reel omdraaien werkt niet. Ik heb een tijd geleden een hengel met reel van Hendri gekocht. Hij heeft de reel (in mijn optiek) linkshandig staan. Ik heb eerst simpelweg de reel omgedraaid, maar dan ben je tegen de slip in op aan het draaien en gaat het afrollen veel te licht. Gevolg: in Luxemburg had ik zo'n beetje mijn hele lijn in het water liggen :) Dan moet je even afrollen en weer opnieuw -in de gewenste richting- oprollen.

weerwolf

Je kunt je reel ook niet zomaar omdraaien. ten eerste moet de lijn opnieuw opgespoeld worden en  ten tweede moet je reel op linkshandig zetten. In de meeste gevallen doe je dit door een tandwiel met een appart binnenwerk fysiek om te draaien en dan heb je wel weer slip werking op je reel. Soms moet je eerst een borgveer verwijderen voordat je dit onderdeel kunt omdraaien. Tevens kunnnen niet alle reels op links en rechtshandige stand gezet worden, de meeste wel maar niet allemaal.
























Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

lord4163

Quote from: weerwolf on August 18, 2011, 23:46:51
Het schijnt wel amerikaans te zijn om de hengel over te pakken als je wilt binnen draaien. Doen de amerikanen ook veel met reels voor de baitcasters.(gelukkig voor mij want ik ben linkshandig dus rechts draaiend met de reel)

Ja, dat doen mensen ook met vork en mes.... Erg onhandig, een dikke snoek drillen van langer dan een meter, heb ik toch liever de hengel in mijn rechterhand. Maar goed ik had hem dus verkeerd om zitten. Nu zit hij goed alleen moet ik dan maar links de hengel houden, niks aan te doen, zal nog even kijken of ik hem kan wisselen naar rechts, anders guideline even mailen?

Plantje

Als ik er een wat grotere vis aan had (is al een tijdje geleden :( ) was het meestal simpel: Hengel in rechterhand en drillen met de lijn in de linkerhand. Mocht de vis te sterk zijn dan liet ik de lijn vieren tot de lijn rechtstreeks op de reel stond. Dan kon ik vrij simpel met mijn hand op de reel de reel stil zetten. Eventueel even laten vieren door mijn hand er vanaf te halen. Dan moet de vis toch nog altijd door de slip heen trekken.

Pas als alles faalde kon ik de linkerhand er weer bij betrekken en met de rechterhand binnendraaien en met links de hengel vasthouden.

lord4163

Dan komt het alleen maar in de tist, bij mij in ieder geval ;D