Welke beetverklikker?

Started by Gerrit59, March 16, 2014, 10:55:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Gerrit59

Nu het toch de tijd is voor de lichte vliegenhengel ben ik benieuwd naar het type beetverklikker wat jullie gebruiken.
Ik kan daar niet zoveel over vinden. Ik heb begrepen dat er hele simpele maar effectieve zijn.
Ben benieuwd naar de ervaringen.

Gert

Heb je al op het forum gezocht met de zoekwoorden "beetverklikker" en "indicator" Gerrit?
Is best veel over geschreven in de loop der tijd. ook over zelf maken etc.

De laatste tijd vis ik veel met een beetverklikkertje vanwege de voorzichtige aanbeten danwel aanbeten terwijl je je nimfje niet of nauwelijks binnenstript en dus niet altijd direct de aanbeten voelt.
Ik gebruik deze meestal:
http://www.amfishingtackle.nl/strike-indicator/strike-indicator-medium-fluo-yellow-1946

Soms is het handiger om het ventielslangetje te vervangen door een cocktailprikkertje, want dan kun je de beetverklikker van de lijn halen zonder je nimf(en) eraf te moeten knippen. Met name met 2 nimfen en een beetverklikker in combinatie met lastige wind, veel fietsers of andere voorbijgangers etc. gooi ik de boel nog wel eens in de knoop. Als dan even de beetverklikker eraf kan scheelt dat al gauw een paar minuten vloeken :-X

Groet,
Gert

weerwolf

beetverklikkers is voor mensen die niet kunnen vissen..................tenminste dat zeg ik altijd tegen Wilco die er heel veel mee vist.


moet ik er wel eerlijk bij zeggen dat hij op de moelijke dagen toch wel vaak meer mee vangt. ik gebruik ze alleen als het echt niet wil en zodra ik vang stap ik er vaak weer van af om de dan zonder beetverklikker te vangen. beetverklikkers is niet echt mijn ding.


afijn het antwoordt op de vraag is divers. Ik gebruik van loop van die kneedgum die bevalt goed maar gaat wel af en toe van de lijn af. Ik heb nu ook van dat plakfoam voor op de lijn en dat bevalt iets beter.  Ik heb ook die drijvertjes van AenM maar die gebruik ik weinig die raak ik wel erg veel kwijt.


ik ga liever dunner vissen...........dat levert dan ook vaak weer vis op
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

catchem

Ik heb veel gevist met de foam beetverklikkers maar die raakte ik ook veel kwijt, ook na geexperimenteer met verschillende manieren van vastzetten. Die kneedbare van loon heb ik ook gebruikt (is volgens mij een soort deeg) maar ook die schieten af en toe los, wel minder dan de foam dingen. Nu probeer ik indicator jarn die ik vastzet met een klein stukje silliconenslang die ik op een bolienaald heb geschoven (idee gejat van http http://www.strikeindicator.com). Mijn eerste bevindingen zijn erg positief; kan er niet vanaf vallen en verschuift niet en ik kan het toch verplaatsen en eraf halen.

Twan

#4
Ik sluit me aan bij cornico, wat betreft plukje egg yarn in een lusje. Ik heb veel goede ervaringen met, zoals ik het noem, pluim. Dat is de strike out. Voorkeur voor wit en en moeilijke situaties oranje (geel kan ook).

Waarom?


  • Makkelijke te monteren en te demonteren en te verschuiven op de juiste diepte, mist je hem er op de juiste manier op zet.
  • Goed drijfvermogen.
  • Met werpen weinig verschil. Met wind in de rug, heb ik het idee dat hij nog wel een gedragen wordt door de wind, maar dit weet ik niet zeker.
  • en belangrijkste, je haalt het gewoon door de ogen van de vlieghengel, tijdens een dril
  • Zelf de grootte te bepalen, afhankelijk van het gewicht wat eronder hangt.

Hier een linkje. http://richflyfishing.com/nl/accessoires/indicators/loon-outdoors-strike-out.html

Niet bedoeld als reclame, maar puur voor de beeldvorming.

Verder heb ik tochtstrip, Float-Do, Biostrike, Lightning Strike en nog een paar mogen ervaren, maar dit kan het allemaal niet tippen bij het pluimpje, wat mij betreft.

Wilco

De beetverklikkers die ik gebruik zijn eigenbouw. Tempex balletjes van ong. 8 mm gaatje in boren en daar het dunste siliconen slangetje inlijmen met siliconenlijm. Om de lijn vast te zetten gebruik ik 0,6 mm spin stangetjes van nog geen cm. en dat werkt perfekt. De kleinste aanbeet zie je al en een dergelijke beetverklikker kan net geen 2,4 mm tungsten nimpfjes dragen maar als je langzaam binnen stript dan blijven ze net drijven en dat is voldoende.

Wader

Het liefst vis ik zonder.
Maar bij ruw water gebruik hetzelfde type als Gert ook gebruikt, meestal dan maatje small.

De gemonteerde siliconenslang vindt ik trouwens van slechte kwaliteit, en vervang ik op voorhand door een betere.
De sleufjes in de verklikker maak ik met een platte nagelvijl iets ruimer, zodat de vervangende siliconenslang mooi past.
Ik gebruik ze op getwijnde leaders, ze klemmen daar goed op en verschuiven niet tijdens het werpen.
Als ik zonder verklikker wil vissen haal ik 'm van de slangetje af en schuif ik het stukje slang op de punt van de vliegenlijn.

W3stland

Ik gebruik na alle ellende met losschietende verklikkers nu verklikkers die ik op de lijn schuif en waar een gaatje inzit waarmee ik een rubberen slangetje erdoor heen kan trekken.. Goed verschuifbaar en gaat nooit los. Ik haal ze bij de eemhof, zie ze eigenlijk nooit op internet maar zal vast wel bestaan.
"A bad day's fishing is better than a good day at work."

Troutbuster

#8
Broeders,

Wij wedstrijd(vlieg)vissers mogen volgens de reglementen geen beetverklikker gebruiken maar.....

Een beetverklikker met daarin een haak verwerkt mag wel mits deze "vlieg" bestaat uit tenminste 2 materialen!

Ik gebruik steevast "verklikker vliegen" gemaakt met diverse materialen en, uiteraard een haak!!

Lightning Strike Yarn werkt uitermate bevredigend, ook dik verpakkings Foam werkt prima (floating Fry)

Het voordeel is dat wanneer een vis (forel) een aanval waagt op de verklikker (en dat gebeurt nog al eens!) daar meestal "bekaaid" van af komt in de zin van hangen en drillen!! ;) ;)

Nadeel van deze montage is dat je niet dieper kan vissen dan dat de hengel lang is!

Moet het dieper gebruik ik het Lightning Strike Indicator Yarn rechtstreeks op de leader daar waar ik het wens. (helaas niet toegestaan tijdens de wedstrijden >:()

Voordeel is dat dit Yarn door de hengelogen is binnen te draaien!

Het drijf vermogen van dit materiaal is buitengewoon goed, de zichtbaarheid afhankelijk van de gekozen kleur en die zijn legio!

Geel en Oranje gebruik ik het meest

Gr

Jan
"Petri Heil"


merijn1982

Ik heb verschillende soorten maar gebruik nu eigenlijk de a&m dingetjes alleen maar. Voer alleen de lijn niet door de slangetjes zoals gert. Zet de indicator op het eind van de vliegenlijn. Dus kan niet veel dieper vissen als de hengel ( ook nog niet nodig geweest  ) gebruikte een tijdje havo leader en zette ze dan daarop. Maar ben er vanaf gestapt. Het is lang niet voor alle situaties inzetbaar. Dus dan maar niet:-)
Tight lines!!

Arjan Maat

Ik gebruik tegenwoordig beetverklikkers die je lus in lus aan je vliegenlijn en leader kan lussen met daaraan een soort Egg Yarn, voordeel van deze beetverklikker is dat als je leader langer is als de lengte van de hengel deze beetverklikker door je (top) (o) ogen kan bewegen en je zodoende toch een vis kan drillen en scheppen. Daarnaast blijft je leader in tact.

Voor plaatjes moet je maar even een PM sturen  :o

TL Arjan

Beertje

Ik heb enige tijd geleden een beetverklikker gepost die bestond uit aangepunte (met schuurpapier) bezemsteel haren met daar op een pluim gebonden van bv egg jarn op beide einden een stukje plasic tube, de jarn invetten klaar. Deze gaat ook door de lijn ogen van de hengel.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Plantje

Ik heb die dingen die Gert gebruikt en ook dat yarn met een lusje eraan. Yarn met een lusje zit me te los op de lijn; dat vind ik niet bijzonder goed bruikbaar. Die dingen die Gert gebruikt vind ik veel handiger.

Maar nog fijner vind ik het tegenwoordig om niet al te zware nimfjes te maken zodat ze simpelweg niet als een baksteen naar de bodem gaan. Ik gebruik dan gewoon het einde van de vliegenlijn als strike indicator. En natuurlijk het gevoel; want er is nog altijd niets mooier dan de aanbeet van een nimf te voelen in je handen!

Henkie

Quote from: Beertje on March 17, 2014, 21:07:41
Ik heb enige tijd geleden een beetverklikker gepost die bestond uit aangepunte (met schuurpapier) bezemsteel haren met daar op een pluim gebonden van bv egg jarn op beide einden een stukje plasic tube, de jarn invetten klaar. Deze gaat ook door de lijn ogen van de hengel.

Dat werkt inderdaad geweldig!

merijn1982

Gebruik ze van a&m. Maar wel met een halve cocktailprikker ( knip ze doormiden. Heb je er gelijk 2 :-) ) werkt prima onder de omstandigheden dat ze nodig zijn
Tight lines!!