avontuur in Namibie en Botswana. Zou het me lukken?? deel 1

Started by sjoerd, November 03, 2015, 21:02:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sjoerd

Afgelopen september maakte ik samen met vrouwlief, een  avontuurlijke rondreis door Namibie en Botswana. Meer dan 4 weken trokken we in een terreinauto met daktent door diverse fascinerende landschappen. Van woestijnen, berggebieden, de zandduinen, de ruige kust en  ook naar het binnenland langs de Angolese grens. Zo'n 5000 kilometers hoofdzakelijk gravelwegen.Prachtige natuurlandschappen zagen we maar ook ontzettend veel  prachtige/bijzondere  dieren  , teveel soorten om hier even op te noemen. Kortom schitterend maar viel er ook te vissen???? Ik had  namelijk toch maar een vliegenlat meegenomen met een kleine selectie kunstvliegen onder het mom:  Je weet maar nooit. Of ik de mogelijkheid zou krijgen om er te vissen, dat wist ik niet ,maar  stel dat het wel zou kunnen en je hebt niks bij je. Daar moet je toch niet aan denken????
In onderstaande fotoserie krijg je een heel kleine indruk van  het land en de natuur. Ik heb de serie in twee delen gedaan anders wordt het te lang. Het wordt met een knipoog,een zoektocht naar water en dan met name viswater. Veel  kijk -en leesplezier.

1.   Rijdend door dit landschap, dor en droog vroeg ik mij wel af of de hengel deze trip wel uit de koker zou komen.


2.   Hier viel iig niet veel te vissen


3.   Wel makkelijk. Bindmateriaal liep vaak  zomaar op de camping


[4.   Tsja, kajakkend  in een inham van de Atlantische oceaan, tussen de honderden zeeleeuwen, die nieuwsgierig  rond en –onder  onze kajak doorzwommen,  had vissen ook niet veel zin.


5 ze lieten zich wel van heel dichtbij bewonderen. Ik zag ook eentje met stukken visnet om het lijf.


6 Aan de overkant liggen prachtige visstekken. Leuk hoor maar hoe kom je daar?


7 Dan maar even vragen bij een dorpje of er viswater in de buurt lag.  Daar werden we ook niet veel wijzer van.


8 Onderweg kwamen we deze borden tegen


9 Nouja ze stonden er iig niet voor niks


10 Heb je eindelijk een mooi watertje ontdekt, krijg je dit bord en ja wat doe je dan hé.


11.Uhh, vissend langs deze oever laat je wel uit je hoofd . Daar wil je echt niet tussen komen.


12  Op deze camping moest je ook weer opletten dat je plekje niet werd ingenomen door een dikhuid


13 Ze plonsten met tientallen tegelijk in een ondiepe modderige poel. Zodra ze  na de dorst gelest te hebben wegwaren, zag ik tot mijn grote verbazing dat er vissen plonsten!het waren meervallen, bubblefish genoemd vanwege de vele bellenplakkaten die ze maken net als azende karpers of brasems.


14 Deze visarend zat dus niet voor niks de hele dag bij dit waterpoeltje.Let ook even op de andere vogel achter de visarend


15 Mooi om na te binden voor de liefhebbers


16 maarja dan moet die niet verdwijnen in de bek van deze bijeneter


17 . Oog in oog met een fraaie giraf. Leuk al die dieren maar hier viel ook niet te vissen.

in deel 2 kun je zien of het wel of niet gaat lukken om te vissen...........

HappyFisherman

Ik zat er al een poosje op te wachten Sjoerd, prachtig!
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Floor

It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

Gerrit59

Wat een belevenis! Dan maar niet vissen.....
Een heel mooi verslag Sjoerd.
Kom maar met deel 2.

Gerrit

gijsie20

Prachtig om te zien Sjoerd! En wat maak je weer erg mooie foto's!!
Het meeste komt me erg bekend voor vanuit Zuid - Afrika en Kenia  :) In ZA hebben we nog op de rivier op forel gevist, ben benieuwd naar jouw vis ervaringen daar in Namibie/ Botswana.

Bert J.

Geweldig, wat een belevenis! Jou kennende denk ik dat je in deel twee vast wel een watertje gevonden hebt om te vissen....
The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

henkverhaar


Jan Damman

Mvrgr   Jan.

A bad day fishin' beats a good day workin'.

Bone F

Prachtig Sjoerd, komt mij heeeel bekend voor. Hoger op de Zambezi...? ff $100,- doneren aan Mugabe voor een visum  ::grrr::Tigerfish uit de Okavango wat een tanden, een soort uitgerekte Piranha.
grtn Frans

maurice

::bbq:: ::proost:: ::proost::

iMarco

Supergaaf zeg. Doet me aan mijn eigen trip Botswana in een gelijksoortige auto met tent denken. De keren dat ik water heb gezien zou een visactie pure zelfmoord zijn.... Ofwel stikte het van de nijlpaarden ofwel van de crocs.

Ben benieuwd!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

henkverhaar

Overigens, die libel, was dat een Crocothemis-soort?

sjoerd

Quote from: henkverhaar on November 05, 2015, 08:51:24
Overigens, die libel, was dat een Crocothemis-soort?

Geen idee Henk, ik ben niet zo van de entomologie maar ik vond het wel een mooie soort.
Deze vond ik ook wel apart.


wh82


FSCHAMP

Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

sjoerd

Quote from: FSCHAMP on November 05, 2015, 18:37:30
Schitterende foto's Sjoerd.

Thanks, maar dit zijn nog maar een paar van de 1200 foto's die ik maakte.

henkverhaar

Quote from: wh82 on November 05, 2015, 13:21:11
Is het niet de Trithemis Aurora?

Weet ik niet, want die ken ik niet, maar volgens wikipedia (NL en GB; zie b.v. hier https://nl.wikipedia.org/wiki/Trithemis_aurora) komt die niet in Afrika voor maar in het verre oosten, en is het een meer Libellula-achtige soort (zie de vorm van het achterlijf op de NL wiki); waar Crocothemis wel tot in zuid-Afrika voorkomt (en overigens ook in zuid en midden Europa, ze trekken forse afstanden) en meer op een Sympetrum-achtige lijkt. De foto leek mijns inziens op de afbeeldingen van Crocothemis die ik ken.

wh82

M.. ik heb nog eens zitten zoeken en ik denk dat het de purperlibel is.
Trithemis annulata
https://nl.wikipedia.org/wiki/Purperlibel



Die Crocothemis ken ik uit de Camargue (kende m niet van naam maar heb t nagezocht in de foto's) maar die is wel serieus knalrood.

wh82

Overigens, schitterende foto's Sjoerd. Jaloersmakend.

henkverhaar

Quote from: wh82 on November 05, 2015, 20:28:53
M.. ik heb nog eens zitten zoeken en ik denk dat het de purperlibel is.
Trithemis annulata
https://nl.wikipedia.org/wiki/Purperlibel
Hij lijkt er in elk geval wel op - ik ging er in eerste instantie van uit dat die 'paarse zweem' wellicht een foto- of belichtingsartefact was.

Gerrit72

The only difference between men and boys is the price of their toys.