<<<viswater in de maak!?>>>

Started by harlin, January 24, 2013, 00:04:29

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

harlin

Mooi stuk viswater in de maak!?






Dit watertje
doet me
denken
aan het
park van
Luna in HHW

Met een doorlaat 
naar het
IJsselmeer,  ;D


10-15 minuten
van huis in
het water.
Heb het wel over het park van Luna, maar dit staat toch wel even rustiger zo langs het grote water en geen snelweg in de buurt. :)
http://www.noordhollandsdagblad.nl/stadstreek/enkhuizen-westfriesland/article20104773.ece/Koopmanspolder-Andijk-als-leeglopend-bad?photoId=20104753




Staat het je niet aan dan 3 kwartier rijden (over een jaar of wat) en je hebt weer mooi nieuw stuk water.

http://www.noordhollandsdagblad.nl/stadstreek/alkmaar/article20266383.ece/Slimme-aanpak-zout-water-bij-vismigratierivier-Afsluitdijk







M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

Koen

ben benieuwd of we er dan ook mogen vissen? als het een vistrap wordt niet. kost geld heb ik ondervonden toen ik nog een kleine jongen was :P

Plantje

In wezen is het een vistrap. Alleen er zal geen verval zijn tussen de ene kant en de andere. Ik verwacht niet dat je in dat water mag vissen aangezien het enige doel is vissen de mogelijkheid te geven om van A naar B te gaan.

jelle

#3
Quote from: Plantje on January 24, 2013, 12:13:17
In wezen is het een vistrap. Alleen er zal geen verval zijn tussen de ene kant en de andere. Ik verwacht niet dat je in dat water mag vissen aangezien het enige doel is vissen de mogelijkheid te geven om van A naar B te gaan.
hoezo geen verval?
hoogte verschil is bij laaglaag water iets van -1.2m NAP ijsel meer is nu -41
Groet Jelle

Boosheid, is een gevoel dat er voor zorgt dat jouw vingers sneller tikken dan jou hersens

Plantje

Ah ok, my bad. Wat ik bedoel is dat bij stuwen de vistrappen bewust gemaakt worden om de vissen het verval te laten overbruggen en het hier meer is om van zout naar zoet mogelijk te maken.

Dat buiten beschouwing gelaten: lijkt me, dat je dit gewoon als vistrap moet zien.

jelle

is ook zo, het verval is dus over 6 km en minder dan 1 promiel gemiddeld ;)
word geen wildwater rivier.
was vanmiddag nog bij de sluizen dan zie je water echt naar beneden vallen, kan me voorstellen dat dat niet goed is voor de visstand
Groet Jelle

Boosheid, is een gevoel dat er voor zorgt dat jouw vingers sneller tikken dan jou hersens

harlin

Quote from: Plantje on January 24, 2013, 12:13:17
Ik verwacht niet dat je in dat water mag vissen aangezien het enige doel is vissen de mogelijkheid te geven om van A naar B te gaan.

Als je de link had geopend Koen had je het volgende kunnen lezen:

@ LINK @ >>> De provincie Noord-Holland is nauw betrokken bij het project.
De vier initiatiefnemers zijn de Waddenvereniging, Sportvisserij Nederland, Verantwoord Beheer IJsselmeer en Vereniging Vaste Vistuigvissers Noord.
Zij zien de vismigratierivier net ten zuiden van Kornwerderzand ook als
een impuls voor de recreatie en het toerisme, zoals sportvisserij.
Er komt ook een bezoekerscentrum. Jaarlijks bezoeken 250.000 toeristen de Afsluitdijk.


Misschien zit ik er naast, met die kronkel van mij, maar ik ga er van uit dat je straks mag vissen als het zover is.
In ieder geval wordt het voor ons al een verbetering met meerdere soorten vis. 

M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

Plantje

Natuurlijk hoop ik voor je dat je er niet naast zit, maar ik denk dat dat wel zo is :)

Het zou inderdaad wel een mooi viswatertje kunnen zijn. Rustig stromend water waar je op optrekkende vis kunt vissen. Iets wat in diverse landen ook gedaan wordt met de zalm die de rivieren op trekt.

Maar wat ze (denk ik) bedoelen met "een impuls voor de recreatie en het toerisme, zoals sportvisserij" is, dat door deze waterweg vissen gemakkelijker kunnen migreren van zout naar zoet en daardoor meer vis en wellicht ook meer soorten vis in het IJsselmeer en de daarin uitmondende rivieren komt.

harlin

Vraag me dan wel weer af waar dat bezoekerscentrum voor nodig is,
dat zet je toch ook niet neer voor Jan Joker?
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

Beertje

If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Plantje

Bij de stormvloedkering hebben ze ook een bezoekerscentrum....daar is ook bijzonder weinig te zien ;)

erikdenoorman

Ik vrees ook dat het voor de sportvisserij ontoegankelijk wordt. Wellicht dat het idee momenteel anders gepland is maar de dierenvrienden lobbie zal aangeven dat JUIST die optrekkende vissen met rust gelaten moeten worden. Maar met een catch & release optie, en de daarbij horende handhaving (!!), lijkt me het persoonlijk geen probleem.

Koen

Quote from: harlin on January 24, 2013, 20:52:52
Als je de link had geopend Koen had je het volgende kunnen lezen:

@ LINK @ >>> De provincie Noord-Holland is nauw betrokken bij het project.
De vier initiatiefnemers zijn de Waddenvereniging, Sportvisserij Nederland, Verantwoord Beheer IJsselmeer en Vereniging Vaste Vistuigvissers Noord.
Zij zien de vismigratierivier net ten zuiden van Kornwerderzand ook als
een impuls voor de recreatie en het toerisme, zoals sportvisserij.
Er komt ook een bezoekerscentrum. Jaarlijks bezoeken 250.000 toeristen de Afsluitdijk.


Misschien zit ik er naast, met die kronkel van mij, maar ik ga er van uit dat je straks mag vissen als het zover is.
In ieder geval wordt het voor ons al een verbetering met meerdere soorten vis.

oh dat zal wel tof zijn dan, mist er ook iets zit waar je op kunt vissen :P

jelle

Quote from: Koen on January 26, 2013, 09:17:28
oh dat zal wel tof zijn dan, mist er ook iets zit waar je op kunt vissen :P
fint, zeeforel
Groet Jelle

Boosheid, is een gevoel dat er voor zorgt dat jouw vingers sneller tikken dan jou hersens

Koen

dat het er aantrekkelijk voor ze uit ziet betekend niet dat het er ook zit (komt) he :P ik zie forel in de Drentsche A ook wel zitten, maar die zijn der ook niet :P

Inderk

Mooi stekkie voor een staand want om zeeforel en zalm te vangen daar bij de afsluitdijk hoor ik de beroepsvisser denken...... ;)
"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


jelle

Quote from: Inderk on January 26, 2013, 13:28:43
Mooi stekkie voor een staand want om zeeforel en zalm te vangen daar bij de afsluitdijk hoor ik de beroepsvisser denken...... ;)
de beroepsvisser vangt ze nu ook al, en registreert ze netjes voor onderzoek en laat ze dan weer zwemmen
Groet Jelle

Boosheid, is een gevoel dat er voor zorgt dat jouw vingers sneller tikken dan jou hersens

jelle

in ieder geval word het informatiecentrum gesponsord met 2.000.000 euro door de postcodeloterij ::goodjob::
Groet Jelle

Boosheid, is een gevoel dat er voor zorgt dat jouw vingers sneller tikken dan jou hersens

Plantje

Dan vrees ik al helemaal het ergste voor de visserij daar! Als ik me niet vergis sponsort de Postcode Loterij ook de dierenbescherming

jelle

Quote from: Plantje on February 14, 2013, 16:26:41
Dan vrees ik al helemaal het ergste voor de visserij daar! Als ik me niet vergis sponsort de Postcode Loterij ook de dierenbescherming
dat is niet veranderd nl initiatief nemers zijn Fryske gea (natuurclub) en de waddenvereniging.
Ik ben al eens weggestuurd toen ik bijna in het gebied van het fryske gea lag te vissen.
Groet Jelle

Boosheid, is een gevoel dat er voor zorgt dat jouw vingers sneller tikken dan jou hersens