Howto: Vlieg uit de boom.

Started by PdH, August 17, 2015, 17:34:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

PdH

Hallo allemaal,

Aangezien ik meer een oever visser dan een wadende visser ben zit ik regelmatig vast in de bomen/struiken.
Tijdens een van de laatste sessies kwam ik erachter dat , toen ik weer vastzat, ik mijn hengel eenvoudig als "vliegen-steker"  kon gebruiken.
Zoals je een hakensteker gebruikt om de haak uit een te diep gehaakte vis te halen, kon ik met mijn topoog mijn vlieg redden.

Je schuift de hengel over de lijn naar de vlieg in de boom. Daarna even doorduwen om de vlieg van de tak weg te halen. Het lukte me vaak om daarmee de vlieg los te krijgen waarbij de vlieg dan in het topoog haakte. Kon de boel zo terug halen tussen de takken vandaan.
Misschien omschrijf ik het een beetje kort maar ik denk dat de strekking duidelijk is.

Als je leader 7 slagen rond een tak gemaakt heeft is deze missie waarschijnlijk kansloos en moet je wat anders, Ook is de top van je hengel kwetsbaar en zie je deze methode daarom niet zitten.
Maar mij heeft het wel een paar vliegen gescheeld , ging op dat moment liever vissen dan binden. 
grtn, Peter.

Koen

Deze werkt toch het beste :P



:P

Beertje

Kijken waar je staat is een eerste vereiste. En als je een vlieg verspeeld, so wath! heb je ook een reden om weer achter de vice te kruipen.  ;) :)
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

jan114

Nou Peter ik zou maar voorzichtig zijn je bent niet de eerste die op die manier z'n top breekt.
Ik zou liever een vlieg verspelen.

RonM

Ik gebruik dezelfde truc en heb daarmee vele vliegen gered. En mijn topoog is nog nooit gebroken. Het helpt ook voor vliegjes die onder water vastzitten. En als dat gebeurt als je lekker aan het vangen bent kun je ook nog eens voorkomen dat je een schooltje wegjaagt.
vliegvissen: een
eindeloze puzzel

Gert

Ik gebruik ook dezelfde truc, en heeft me tot nu toe geen schade aan m'n hengel opgeleverd. Maar ik ben me bewust van het risico.
En ik heb die truc ook al een paar keer succesvol toegepast bij het onthaken van een (valsgehaakte) brasem.

W3stland

Nog even een tip wat betreft het onderwater toepassen van deze truc.. Op het moment dat je vlieg vast komt te zitten aan je topoog en het obstakel ben je naast je vlieg ook nog je top kwijt of een nat pak rijker. Ik zou gewoon mn lijn breken..
"A bad day's fishing is better than a good day at work."

jo flyfishing

"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

gijsie20

Soms kan je draad ook een paar wikkelingen rondom een tak maken...dan zou ik het zeker niet proberen, je gaat hem niet los krijgen. Je zou idd niet de eerste zijn die zn top breekt. (ja, heb ook een top van een hengel gesloopt een paar jaar geleden op deze manier)

Als ik er niet bij kan ( te diep water/mooie pool die nog niet uitgevist is/ sterke stroming oid) trek ik mijn leader gewoon in 2en. Kan een stuk voordeliger zijn  ;)

PdH

#9
Quote from: jan114 on August 17, 2015, 19:09:43
Nou Peter ik zou maar voorzichtig zijn je bent niet de eerste die op die manier z'n top breekt.
Ik zou liever een vlieg verspelen.

ja ik ben me bewust van het gevaar. En heb niet altijd zin om weer een nieuwe vlieg aan te binden.
Als ik hem kan zo terug kan krijgen ben ik ook weer sneller aan het vissen. Een beetje goed zicht op wat je aan het doen bent vind ik wel handig. Dus onder water zou ik weer niet zo makkelijk doen.
grtn, Peter.

Rossie69

als ik er zo bij kan schuif ik mn topoog naar de vliegen dan komt zekers los.
zit ook wel weer een risico aan vast.