<<<WAAROM NIET? DAAROM NIET!>>>

Started by harlin, December 19, 2010, 19:49:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

harlin

In deze topic van Evert had ik het volgende geantwoord.
Quote from: Harlin
Quote from: EvertP.s wat zijn jullie aan het doen met dit weer.
Ik zie namelijk weinig foto,s van vliegen verschijnen.
Ben gewoon wat aan het klooien. :D
Wat sneeuwschuiven, koppie doen met visite.
Af en toe een vliegje binden voor komende zomer woensdagavond competitie.
Maar die dingen zijn het niet waard om hier te plaatsen. :wink:
Waar Henk de volgende vraag/stelling naar voren bracht:
Quote from: Rossie69waarom dan niet ?
insperatie op doen,van andere mensen.
is altijd mee genomen
Hier wil ik gerust op antwoorden, omdat het heel goed mogelijk is dat het een hele andere kant op gaat,
wat niets te maken heeft met Evert zijn topic, begin ik er zelf maar 1.

Dan nu mijn antwoord Henk.
Zoals verschillende hier weten begon ik te vissen met vliegen die door Lin gebonden waren.
Ze maakte mooie dingen, maar ik zag en zie ook de kwaliteit van anderen.
Dus ik denk dat ik wel een beetje in staat ben om kwaliteit te kunnen beoordelen,
nu Lin niet meer bindt ben ik op mezelf aangewezen.
Omdat ik zelf maar wat aanklooi en helemaal geen knap werk aflever plaats ik mijn bindsels niet,
of het moet ter sprake komen omdat men het vraagt wat ik gebruik of dat het ergens een aanvulling ter verduidelijking is.

Regelmatig zie ik dingen voorbij komen van een (beginnende) binder of in swaps wat er in mijn ogen minder uitziet.
Wat door anderen als zeer goed of mooi wordt gewaardeerd,
ieder zijn mening, maar niet de mijne.

Soms is er iemand die wat plaatst dat er niet uitziet,
maar na een paar weken kijk je je ogen uit
hoe groot de verschillen zijn met de/zijn eerste bindsels.
Nu kan je wel zeggen: geef zelf dan opbouwende kritiek.
Dat wil ik dus niet omdat ik te kort materialen en opbouw kennis heb,
en het me niet echt interesseert.

Ik bind omdat ik moet, om mezelf te laten vissen.
Nu kan je weer zeggen: je kan ze ook kopen.
Ook dat is waar, maar tijdens het vissen kom je er zelf achter wat er niet klopt aan de gekochte vlieg,
of gebonden vlieg van je andere helft.
Om  een ander duidelijk te maken wat er voor je gevoel aan mankeert en hoe je het wil hebben
valt niet mee en dan kan je het net zo goed zelf proberen te maken.
Verder ben ik ook niet zo van het geijkte vliegje er aan te knopen,
vaak begin ik er wel mee wat volgens de boeken of kenners goed moet zijn.
Maar als ik niets vang dan moet er wat anders aan, met de red tag van Lin heb ik zo goed als nooit wat gevangen.
Heb dat ding er jaren niet meer aangeknoopt, tot dat ik een andere versie kreeg
van iemand die mee draait in de top van (VNV) vliegvis competitie.
Daar vang je dan wel goed mee, omdat je er maar 1 hebt ga je die imiteren van ander goedkoper materiaal.
Die echte wedstrijdvissers gebruiken gewoon ander/duurder materiaal.

Maar ik zal een paar bindsels van mezelf plaatsen en er commentaar op geven.

Hier een "steenvlieg"  gedeeltelijk van een rietje gemaakt:

Ziet er redelijk uit als je het zo ziet, alleen de (nep) biot pootjes zinnen me niet.
Kijk je aan de bovenkant dan ziet het er niet uit met die schildjes, ze staan nogal scheef.

Als ze wel recht staan "brand" je de poten kapot,

ik wil ze wel vouwen, maar wil soms niet lukken met m'n gedeeltelijk moeilijk bestuurbare vingers.
Er zal nog wel meer niet goed zijn, zal mij een worst zijn.
Ga ze evengoed proberen,  al is het misschien niet voor hier bedoeld,
het ding is zwart en ben wel nieuwsgierig of er een roofblei in trapt.


Hier was ik bezig op haakje 18-20 voor de zomercompetitie.
Het tinsel is iets te ver of te slap door gewikkeld over de koperen ribbing,
trek je die naar voren dan kom je er achter dat het kontje er niet uitziet.
Misschien heb ik hem ook wel op de verkeerde manier naar voren gebracht.
Met blote oog zie je het amper, maar op de foto is het geen pan.

Het  kraagje is ook vernield met het afbinden.
Dan ga je het even anders doen op een maatje grotere haak, dan kan je even beter zien wat je doet.


Dit ziet er dan even beter uit,
maar vind het niets om zoiets simpels te plaatsen.
Kan me niet voorstellen dat iemand daar inspiratie van krijgt.
Het is wel zo dat ik inspiratie krijg van mensen die er wat knaps van maken en
simpele, snelle vliegen zijn om te binden aan de hand van svs foto's.
Verder ben ik ook van mening dat zolang je zelf in de gaten hebt wat je verkeerd doet
en jezelf nog steeds verbeterd, waarom ga je die foto's dan plaatsen.
Kom je er niet uit dan kan je ze nog altijd plaatsen en info vragen wat je verkeerd doet.

Ben nu wel nieuwsgierig wie er nog meer geen foto's plaatst of zou plaatsen om boven staande redenen.
Vraag me nu ook af of dit iets voor een poll zou zijn. :wink:
Quote from: GertIk herken het voor een groot deel wel Harry.
Ik bind ook vooral vliegen om (zelf en m'n vismaten die niet zelf binden) vis mee te vangen. En vaak zijn dat eigen variaties op bekende vliegen.
Even goed kijken hoe een vlieg eruit ziet van andere vissers die goed vangen, en dan maar proberen met de materialen en (beperkte) technieken die je hebt er wat van te maken.
Heb ook nog wel eens een svs gemaakt en geplaatst van een eendagsvlieg, maar dat ging met name om hoe je een extended body kan maken. Had ik ooit geleerd. Maar ik gebruik die techniek zelf niet voor eendagsvliegen - wel voor langpootmuggen en vang daar redelijk goed mee.

Verder heb ik van mezelf ook niet het idee dat mijn bindsels veel toevoegen voor anderen, zowel beginners als gevorderden.

Toch even een tip: de nimfjes die je hebt gemaakt - zo te zien draai je de koperen ribbing in dezelfde richting om de haak als het bodymateriaal. Probeer het eens in tegenovergestelde richting. Misschien lukt het dan beter?

En wat de inspiratie betreft: je hebt me in ieder geval weer geinspireerd om te reageren :wink:

Groet,
Gert
Quote from: Gertzo te zien draai je de koperen ribbing in dezelfde richting om de haak als het bodymateriaal. Probeer het eens in tegenovergestelde richting. Misschien lukt het dan beter?
Dank je voor de tip Gert, klopt wat je schrijft.
bij die rode ben ik de andere kant op gegaan.
Gunde ik me ff meer tijd. :wink:

Quote from: GertEn wat de inspiratie betreft: je hebt me in ieder geval weer geinspireerd om te reageren :wink:
:D
Quote from: HappyFisherman....dat je een rietje hebt gebruikt voor een schildje is voor mij nieuw en al weer de aanleiding om hiermee iets te gaan doen...
Voor mij was het ook nieuw, heb hem daarom ook er bij geplaatst om te kijken of er iemand op zou reageren.
Moet nu nog achter andere zwarte rietjes aan, om een betere te maken.
Uit 1 rietje kan je er 2 maken.
Ik weet niet in hoeverre dat ding blijft drijven of functioneert.
Misschien is er wel een rietjes gebruiker die dat wel weet.
Als hij wel goed zou zijn dan plaats je hem waarschijnlijk wel met
de vraag of er nog meer mensen rietjes of ander afval gebruiken.

Het is ook een probeersel, maar niet echt mijn ding om er zo veel werk er van te maken.
Het zal me niets verwonderen als hij totaal aan flarden wordt gebeten als
er een paar keer een flinke jongen er aan heeft gehangen.
En waarom zou je dan geen beter materiaal gaan gebruiken zodat de vlieg wat duurzamer is in gebruik.
Is anders weer zonde van de tijd die je er aan besteed.
Met dit weer heb je tijd genoeg,
maar als het weer lichter wordt sta ik liever met een hengel langs de kant.
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

harlin

Quote from: Rossie69nou daar hebben we het al.

met dat rietje vind ik dan wel weer iets dat ben ik nog niet tegen gekomen.
vindt hem nog niet echt verkeerd hoor.
vooral de eerste en 2e van boven gezien.
lijkt ie wel op een klever hoor.

moet ook niet de visser pakken maar de vis.
jij kan het ook zekers wel harry.
meer mee kijken meebinden.

en eerst is zekers op een iets grotere maat haak binden en dan kleiner.
materiaal kennis heb ik ook niet.
en dat boeit me ook niet.

en tuurlijk met swaps heb je goeie mooie betere en beginners binders bij zitten.
daar zijn deze toch ook wel voor ja,als ze het tegen valt dan doen ze,van zelf niet meer mee.
ik vindt het leuk om mee te doen.

kijk maar naar dat rietje wat je hebt laten zien,vindt het best wel mooi,je kan zien wat het eigenlijk,voor moet stellen.
zag het meteen,ik scroll eerst voor ik ga lezen hahaha.

maar uh bedankt voor je respons harry.
Quote from: EvertWaarom probeer je niet is pootje te maken van nylon, en opdikkenmet bv epoxy, bug b, of uv paint.
Evert, dit werd even snel in elkaar geflanst met/door iemand die hem zelf al jaren terug had gebonden.
De nep biots was het enig passende wat op dat moment voor handen was.
Het was binden met aangeleverd materiaal vanuit de clubkoffer.
Hier thuis ligt genoeg wat ik er voor kan gebruiken denk ik, maar heb nog niet alles achterover gedrukt. :lol:
UV paint werkt het snelste lijkt me toe, bug b ken ik nog niet.
Maar uv paint moet ook niet te dik en te stug zijn ivm de aanbeet,
gaat ook ten kosten het drijfvermogen lijkt me.
Quote from: EvertWat het kraagje op de nimf betreft, misschien moet je dunner draad gebruiken of maar 1x afbinden.
Zo dat was weer het commentaar.
Nog dunner, moet ik nog voorzichtiger doen. ::zucht::
::houdoe::

Quote from: EvertToch blijf ik het jammer vinden dat er weinig foto,s worden geplaatst.
Vind het altijd wel mooi om te zien hoe anderen binden, beginner
of gevorderde binders.
Is dit ook voor je zelf om eventuele nieuwe ideeën op te doen?
Kan er zelf ook van genieten als ik een beginner zie die in korte tijd flinke sprongen maakt qua afwerking.
Quote from: EvertP.s met zo,n rietje kan je erg leuke dingen doen, ...Ook mij heeft het een tijdje geleden
op een idee gebracht, maar dat misschien een ander keer.
Als het wat wordt, dan plaats je de misbaksels ook?  :happy10:
Quote from: A{b}r{a}xa{s}Het feit dat ik niet zo vaak foto's van vliegen plaats zit 'em er vooral in dat ze veelal
'snel snel' gebonden zijn en niet bepaald kunststukjes van bindtechniek zijn.
Als ik daar foto's van zou plaatsen wordt dat denk al snel als 'fly-spam' gezien.  :lol:
Ik vind van mezelf dan ook dat ik niet echt fatsoenlijk kan binden.
Heb het mezelf een beetje aangeleerd zo goed en kwaad als het gaat.
Daarom zit ik al een poosje te denken om 'terug naar de basics' te gaan en voor mezelf aan een
soort van bindcursus te beginnen.
Eerst eens allerlei verschillende technieken goed onder de knie krijgen, om vervolgens weer hele vliegen te gaan binden.
Zit er wel aan te denken om de voortgang daarvan op foto's vast te leggen
met alle positieve en negatieve ervaringen er bij die ik dan tegenkom.
Dat wil ik dan wel proberen in de vorm van een blog of iets dergelijks
'aan de wereld kenbaar te maken'.... kortom, wordt vervolgd  :)
Quote from: KlaasHarry het valt allemaal wel mee.

Dat kleine nimfje daarvan is, zoals al verteld is,de koperribbing dezelfde kant opgedraaid als het lijfje.

(waar dient die ribbing voor ??? die is juist bedoeld om te voorkomen dat het materiaal van het lijfje loslaat van de
binddraad of gaat uitpluizen als er een vis mee gevangen is die tandjes heeft.
Het is daarom dat ze de ribbing de andere kant op wikkelen als waarmee het lijfje gewikkeld is,
kruislings wikkelen houd de boel beter bij elkaar.)

Het koperdraad is te dik voor zo'n klein nimfje,met dunner koperdraad wat beweeglijker is
bind je makkelijker op een klein haakje. Materiaal op elkaar afstemmen.

Maar daar heeft denk ik iedereen wel te maken gehad,gelukkig vangen ze wel gewoon vis.

Klaas
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Quote from: GertHarry, hoe "brand" je die pootjes? Ik gebruik namelijk vaak haren uit borstels en kwasten,
en als je daar een hete naald bij houdt dan komen er vanzelf mooie "knietjes" in.
Maar houd je de naald ertegenaan, dan is het meestal gebeurd en brandt de boel inderdaad op.
We waren in groepsverband aan het binden, er werd voor gebonden door iemand die het zich nog vaag wist
te herinneren hoe die vlieg gebonden moest worden.
Bij het pootjes buigen pootjes werd er inderdaad een naald verhit en weg waren de pootjes.
Ik dacht: de mijne doe ik thuis wel met een Alcon Optemp maar om daar het gevoel voor warmte afgifte is nog niet helemaal in orde bij me.
Dat is te zien aan de linker voorpoot aan de onderkant.
Die is bijna doorgesneden.


Die nep biots zijn wel even gevoeliger als die haren van kwasten en borstels.
Heb hier zelf ook verschillende soorten (tocht)borstel haren, bezem en weet ik al niet meer.
Heb nog wel wat te oefenen dus, maar dat ga ik dus ook maar eens proberen om de warmtebron er vlak bij te houden.

Op bovenstaande foto heb ik de pootjes alsnog "gevouwen" met mijn vingers en even gekneld met de hackle klem.
Maar dat is wel prieken/een geklooi met die dikke vingers.

Quote from: A{b}r{a}xa{s}Het feit dat ik niet zo vaak foto's van vliegen plaats zit 'em er vooral in dat ze
veelal 'snel snel' gebonden zijn en niet bepaald kunststukjes van bindtechniek zijn. ,
wordt vervolgd  :)
Kijk, lees en huiver,
de leider lijdt met me mee. :lol:
Quote from: Klaas(waar dient die ribbing voor ??? die is juist bedoeld om te voorkomen dat het materiaal van het
lijfje loslaat van de binddraad of gaat uitpluizen als er een vis mee gevangen is die tandjes heeft.
Het is daarom dat ze de ribbing de andere kant op wikkelen als waarmee het lijfje gewikkeld is,
kruislings wikkelen houd de boel beter bij elkaar.)
Klaas, je geeft zelf het antwoord al achter je vraagtekens, :wink:
Zoals je waarschijnlijk al weet denk ik regelmatig een andere kant op, dus geef ik antwoord op de ???
Die kleine visje die er aan blijven hangen zullen het tinsel niet direct stuk bijten, ga ik vanuit.
Zoals ik eerder schreef, ik wil ze mee laten doen in de zomer avondcompetitie van het clubje hier.
Dit jaar heb ik de verhalen met kleine vliegjes voor zoete koek gehouden en gewoon wat grotere haakjes gebruikt.
Ik voel liever wat meer weerstand van wat grotere vissen.  :oops:
Maar ben nu wel nieuwsgierig naar mezelf of ik op deze manier meer ga vangen.
Zodat de verschillen qua aantal minder worden, het grootste verschil op een avond was van 0 tot 72 vangsten.
Ik was toen 2e met 29 stuks, ik had een vliegje van mijn koppel maatje die die 72 had.
Dat was ook het moment dat ik toch wat meer over de verschillen ging nadenken.
We stonden na een uur vissen op nul, want we zouden voor de grote vis gaan.
Ik had het bekeken en vroeg aan m'n maatje of hij het er mee
eens was om toch wat proberen te vangen onder de wal.
Daar vingen de anderen wel vis, hij kreeg ook wel kriebels ondertussen en gingen we richting wal.
De nr 2 en 3 van de kompetitie hadden er 11 en 17 op het moment dat wij daar in de buurt kwamen.
Na een half uurtje 3 kwartier waren we die dik voorbij.

Dus voor dit soort situaties ga ik kleiner binden.
Bij de competitie telt alleen de uiteindelijk totaal stand.
De visavond zelf is elke keer degene die de grootste vis pakt de avondwinnaar.
Dit omdat iedereen in principe de grootste kan vangen,
maar niet iedereen het gevoel of inzicht heeft waar vele kleintjes zijn te vangen.
Mij maakt het niet veel uit, ga er heen om wat op te steken, al is een prijsje winnen ook leuk.
Als je hem een paar keer hebt en de echt beginnende staat wat beteuterd te kijken
omdat die net een cm kleiner was, dan had je hem liever niet gevangen.

Bij het binden van die groene vlieg werd er koperdraad uitgedeeld, ik had zelf wel wat draad mee,
Maar dat was aanmerkelijk dikker, dan zink ie sneller, was mijn achterliggende gedachte.
Als je weet waar ze op diepte zwemmen dan maak je net even meer kans als een langzamer zinkende, denk je dan.
Als ik alleen vis dan heb ik ze er niet aan, of het moet speciaal kleintjes tikken worden in glashelder water.
Quote from: KlaasHet koperdraad is te dik voor zo'n klein nimfje,met dunner koperdraad wat beweeglijker is bind je makkelijker op een klein haakje.
Materiaal op elkaar afstemmen.
Kijk, dit vind ik nu zomaar een mooi voorbeeld van "kla(a)s-se verschil".
Bij zo'n simpele uitleg stap ik dus maar weer van mijn "bommenwerper" af.
Volgende keer toch maar wat lichter koperdraad om er wat meer beweging in te krijgen.
Iets wat je zelf ook wel weet, maar als beginnend denk je daar (nog) niet aan.
Ik vind dit ook een goed voorbeeld om als goede binder te zeggen ik doe niet mee met een swap.
Hier komt goed tot uiting (vind ik) de verschillen van een goed binder en eentje die maar wat "aanklooit".
Kan me goed voorstelen bij het aanzwengelen van een swap en bv
Klaas ziet mijn naam er bij staan dat ie zegt: ik sla deze keer even over. :lol: (sorry Klaas, dat ik jou naam gebruik, maar ik weet dat verschillende anderen er ook zo over denken.
Quote from: HappyFishermanGoed topic Harlin, heeft wel wat losgemaakt :)
Dank je, was ook een beetje de bedoeling, ga nu weer even aan de andere kant werken, :wink:
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

harlin

Quote from: KlaasOk Harlin

Je hebt zelf dus uit ervaring meegemaakt dat 2 dezelfde vliegen maar gebonden met verschillend matriaal degelijk verschil maken.
Goed materiaal hoeft niet duur te zijn,is wel ff zoeken.
Goede vliegen binden is ook niet moeilijk,gewoon vragen hoe je iets moet binden en iedereen heeft het zo moeten leren.
Wat ik jammer vind is dat er soms geld gevraagd word om bv vliegen te leren binden terwijl er veel filmpjes bv bestaan die precies hetzelfde laten zien.
Gelukkig bestaan er binddagen waar veel bekende vliegbinders belangenloos aan meewerken zoals hier op het forum.

Wat de swaps betreft zoek ik uitdagingen om bij mezelf de lat steeds hoger te leggen.
Die uitdagingen vind ik bijna niet op nederlandse fora,dus swap ik veelal op buitenlandse fora.
Niet dat ik zelf constant alleen maar hele moeilijke vliegen zit te binden hoor,vliegen die ik veel gebruik om mee te vissen zijn hele eenvoudige patroontjes.

Wel gebruik ik goede haken en goed materiaal.
Ik ken verhalen van vissers die met swapvliegen visten en waarbij haken afbraken of rechtbogen.
Zelf heb ik ooit swapvliegen teruggekregen waarbij fibers te lang waren ingebonden en die dan gewoon afgeknipt waren.
Vliegen die ondersteboven op het water bleven drijven,heb ik ook niets aan.
Hackles die te groot waren voor de haak en die na het hacklen gewoon rondom op "maat"geknipt werden,zo'n vlieg drijft niet meer.
Die gooi ik dus meteen weg en van een swap van 10 vliegen blijven er dan maar 3 of 4 over.
Ik bind ook niet elke vlieg perfect,er zit bij mijn vliegen ook wel eens iets scheef of de hackle steekt wat uit maar de proporties kloppen wel dus ik kan er gewoon mee vissen.

Ik begrijp ook dat niet iedereen veel geld kan of wil uitgeven voor goed materiaal.
Maar op die manier word een swap vervelend en kan ik net zo goed vliegen gratis gaan weggeven.

Jarenlang op zoek geweest naar goede nekken voor hackleveren.
Via een amerikaans forum een betrouwbare winkel gevonden die in elke prijsklasse gewoon superskinnen had.
Heb ze ooit meegenomen op een binddag,en heb er voor Bert een paar meegenomen afgelopen vakantie dus Bert kan weer jaaaaaaaren vooruit en is nu ook over de drempel waar ze te bestellen,als ze ooit opraken

Graag leg ik vanalles uit aan wie het vraagt,zo leer ik nog steeds bij.

Klaas
Quote from: siegerMooi item Harry... maakt veel los...

Ik ben dit jaar (3 maanden geleden) pas een beetje serieus begonnen met binden. Heb dus nog geen ervaring met vliegen die vangen (of niet)..

Ik ben wel lid geworden van de plaatselijke club... Ten eerste om de gezelligheid, maar ook voor de tip en trucs... In korte tijd leer je live meer dingen dan je in jaren uit boeken of van website leert..

Ook de kleinste dingen helpen daarbij, zoals bv de tips van Klaas om de ribbing tegen de richting van de body-draad in te wikkelen... nooit aan gedacht en ook nog niet gehoord... Zo leer je van elkaar en dat komt de kwaliteit ten goede..

Wil ik een superbinder worden... euh nee, maar wel vliegen kunnen binden die er uit zien zoals (ongeveer) bedoeld en die uiteindelijk gaan vangen.. Ben nu druk bezig om natte vliegen te binden voor Ierland... Gelukkig is er een ervaren gids om eerst eens te kijken of ze in de buurt komen.. anders kan ik altijd nog naar de winkel...

En materiaal... Tsja niet alles hoeft even duur te zijn... kwestie van goed zoeken en de juiste adressen horen (daar is een vereniging ook prima voor), maar ik heb ondertussen wel gemerkt dat een betere kwaliteit het binden wel 'makkelijker' maakt...

Nou ja er valt nog zat over te zeggen volgens mij... dus ik lees nog even mee...  :)
Quote from: siegerMooi item Harry... maakt veel los...
Nou ja er valt nog zat over te zeggen volgens mij... dus ik lees nog even mee...  :)
Het is nogal hard water,
dus hebben we nog even de tijd om de boel wat op te schudden. :lol:

Quote from: KlaasOk Harlin
Je hebt zelf dus uit ervaring meegemaakt dat 2 dezelfde vliegen maar gebonden met verschillend matriaal degelijk verschil maken.
Goed materiaal hoeft niet duur te zijn,is wel ff zoeken.
Klaas, en anderen, deze vlieg:

gebruik ik in de zomer voor winde, zit alleen een tungsteen kopje op.
Meestal een echte pauwen fiber, maar dat begint wat magertjes te worden.
Dit voorjaar er mee gevist in de haven met een zinktip.
Nu drijvend, de hele haaksteel rondom vol gedraaid met 0,25 looddraad of alleen 2 reepjes langs de haaksteel.
Is  de zelfde vlieg, tegenwoordig in  3 verschillende zwaartes en  haakmaten.
"Goed materiaal" zoeken valt in mijn ogen ook nogal mee Lin heeft aardig wat ingeslagen. :D
Ze legt er bij gelukkig (nog) geen rem op. :D
Weet wel dat ik er nu zelf ook wel achter kom waar ik liever goed of slecht materiaal voor wil gebruiken.
Slecht komt nog uit de begin periode.
Quote from: KlaasWat ik jammer vind is dat er soms geld gevraagd word om bv vliegen te leren binden terwijl er veel filmpjes bv bestaan die precies hetzelfde laten zien.
Gelukkig bestaan er binddagen waar veel bekende vliegbinders belangenloos aan meewerken zoals hier op het forum.
Aan 1 kant kan ik het wel begrijpen dat er geld gevraagd wordt, heb je een extra centje.
Kan je steeds meer uitbreiden met wat je zo bezig houdt met je dure hobby.
Zo kan je wat langer op je vakantieadres blijven om lekker te vissen.
Doe je er nog een workshop bij dan zit je helemaal gebakken.
Wat ik dan niet begrijp is dat je in eerste instantie verteld dat er 5 vliegen zijn waar je alles mee vangt,
de zo genaamde top 5 voor .......
Enkele jaren later wordt die top 5 uitgebreid in de workshop met het verhaal dat je die of die vlieg echt nodig hebt,
Wordt de top 5 zomaar een top 50 van best vangende. :?
Maar binden met een workshop clubje is ook gezellig,
en zo kan je een leuk weekje hebben met gelijk gestemden.
Tja, het is maar net voor welke rol je kiest in het toneelstuk.  :wink:

Quote from: KlaasZelf heb ik ooit swapvliegen teruggekregen waarbij fibers te lang waren ingebonden en die dan gewoon afgeknipt waren.
Vliegen die ondersteboven op het water bleven drijven,heb ik ook niets aan.
Hackles die te groot waren voor de haak en die na het hacklen gewoon rondom op "maat"geknipt werden, zo'n vlieg drijft niet meer.
Die gooi ik dus meteen weg en van een swap van 10 vliegen blijven er dan maar 3 of 4 over.
Ik bind ook niet elke vlieg perfect,er zit bij mijn vliegen ook wel eens iets scheef of de hackle steekt wat uit maar de proporties kloppen wel dus ik kan er gewoon mee vissen.
Dit vind ik dus ook een heel mooi voorbeeld die de verschillen aan tonen tussen binders.
Zo wordt het steeds duidelijker waarom binders zich niet meer op geven voor een swap.
Maar het is wel jammer dat als deze mensen goed advies geven dat sommige mensen die het
niet goed lezen of snappen, het plezier om hier te reageren de grond in boren.

Zo worden de mensen waar je wat aan hebt de lurkers  waar je weinig aan hebt. :(
Soms mag je nog blij zijn dat ze nog lurken,
dan krijg je via pb tips en aanvullingen hoe je het beter kunt doen.
Persoonlijk vind ik dit wel wat jammer,
want hoe mooi kan het niet zijn als iedereen van de opbouwende kritiek kan profiteren.
Zoals mij nu overkomt, en waar anderen ook nog wat aan hebben. :D
Quote from: KlaasIk begrijp ook dat niet iedereen veel geld kan of wil uitgeven voor goed materiaal.
Maar op die manier word een swap vervelend en kan ik net zo goed vliegen gratis gaan weggeven.
(H)eerlijk helder antwoord voor mij die af en toe een vliegje bind. :wink:

Quote from: KlaasJarenlang op zoek geweest naar goede nekken voor hackleveren.
Via een amerikaans forum......
Klaas zeggen deze avatars jou wat?? 

....................................................................

Ze komen ook van een Amerikaans forum waar ik ooit lid was of nog ben.
Heb het nooit meer kunnen vinden vanwege pc :forcefeed:
Wil er nog wel eens neuzen, Sjo zat er ook op volgens mij.
Dus als jij of een ander me aan een link kan helpen dan graag.
Quote from: KlaasGraag leg ik van alles uit aan wie het vraagt, zo leer ik nog steeds bij.
Hier kom ik nog op terug,
hopende dat het hier niet uit de hand loopt. :wink:
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

harlin

Quote from: KlaasHarry nog een klein stukje.

Het koperdraad is niet bedoeld om de vlieg te laten zinken,natuurlijk zinkt het wel.
Knip nu eens 2 stukjes koperdraad af van gelijke lengte maar van verschillende dikte,dat verschil in gewicht is te verwaarlozen als je het verschil al kan voelen of wegen ( misschien een microweegschaal :razz: ).

Klaas
Klaas, ik reken in milliseconden zinken. :twisted:
Maar je hebt gelijk. :D
Quote from: Harlin
Quote from: KlaasGraag leg ik van alles uit aan wie het vraagt, zo leer ik nog steeds bij.
Hier kom ik nog op terug,
hopende dat het hier niet uit de hand loopt. :wink:
Dan nu toch nog maar even verder, was er mee bezig.
Was al een aardig stukje op weg, toen was het zomaar over.
Alles weg, als dat maar terug komt, want nu loopt het wel uit de hand, was mijn gedachte,
vond het niet echt leuk dat bij het plaatsen de boel hier uit de lucht plofte.

Maar om terug te komen op jou uitleg als je er om gevraagd wordt.
Vraag me nu af of ik ergens om gevraagd heb, dacht het niet, :twisted:
maar ben wel erg blij met de aanvulling van je. :D
Bij de rode lettertjes* was jij een van de eerste die me stof tot nadenken gaf.
Gevolg dat ik meer van/over je ging lezen, en me wakker hebt gemaakt voor het vliegvissen.
Samen met Sexyloops hadden jullie, voor mij in ieder geval) de meest waardevolle info toen die tijd.
Bert met info wat niet helemaal volgens het boekje gaat, waar ik me wel in kon/kan vinden.

Een van de verhalen, volgens mij van jou Klaas,
die me het beste is bijgebleven was deze korte samenvatting.

Je staat in ondiep water te vissen, je vangt wat kleintjes.
Achter je staat een visser die in nog minder/lager water vist.
Tot (je) grote verwondering ving die wel grote vis.
Die vissen zaten dus in diepere gaten in de rivier.

Met dit gegeven ga je als toen nog troller op vakantie naar Frankrijk.
Een zogenaamde watervallen trip door Lin uitgestippeld
We kwamen echter bij deze bruidsluier waterval.
Niets zag er uit als op dat plaatje, hier en daar nog een drupje en geen riviertje te zien.
Dan ga je even zitten te roken en kijk in het poeltje wat toch wel aardig diep is.

Opeens zie je een forelletje  zwemmen, van onder de rotsbloken komen er nog een paar vandaan.
Kinderen gooien stenen te water.
Ze vluchten, maar ik blijf zitten, het is warm, het water komt tot rust.
Daar in de diepte komt er weer 1 tevoorschijn, een 2e volgt, maar blijven diep zitten.

Dan komt de eerste gedachte naar boven:
Zou ik deze vissen met een vliegje boven water halen als ik zo'n lat heb?

Later rijden we met de camper langs een dorpje, is stinkend heet, rijden met de ramen open
is lekkerder als dat gehang ergens  waar je het niet kan hebben ondanks eventuele schaduw.
We stoppen voor een ijsje of andere verkoeling.
We lopen langs een riviertje bij een boerderij, helder water en geen vis te zien.
M'n peuk is op gooi hem in het water.
Een paar flinke forellen schieten er op af, de peuk wordt gepakt.
De kaken gaan op en neer, de vloei komt naar buiten, even later de shag.
Draai weer en peuk, kan geen vis vinden tijdens het rookertje.
De peuk wordt korter, het laatste stukje gaat ook weer te water.
Waar ze vandaan kwamen mag joost weten, maar ze kwamen weer van alle kanten aanzwemmen.

Durf het bijna niet te zeggen:
[size=9]Hoezo netjes in verhoudingen binden.
Een imitatie peuk en je hebt ze. :wink:[/size]


*[size=9]Heb even een andere tint gebruikt, van de echte krijg ik nog de kriebels[/size] :lol:
Quote from: KlaasAntwoord is heel makkelijk.

Je stond bij een kinderboerderij en vlakbij een ijscokraam.
Wat je doet doen veel bezoekers van de ijscokraam,ze kopen een ijsje roken een peuk en lopen een stukje langs het water.
Dit gebeurt overal waar ijscokraampjes of patatkraampjes oid staan langs het water.
Vaak mag je op die stukken bij bruggen of in dit geval een kinderboerderij niet vissen,en die vissen weten dat......egwaar hoor  :wink: .
Wat doen veel mensen die ergens bij een brug staan of bij een stukje water vlakbij een "in dit geval een ijscokraampje" .
Ze gooien altijd wel een stukje voedsel in het water voor bv de eendjes,de eendjes zijn net zo slim als de vissen die weten dat mensen graag eten in het water gooien dus die zijn er ook te vinden.

Wat voor vlieg je er ook aanbind,op die stukken hierboven beschreven,geen vis stijgt ernaar.
Die willen stukjes friet of een stukje brood,een peuk lijkt er ook wel op,dus daar klappen ze meteen op.
Of je bind er een immitatie  aan van bv een broodkorst of patatje,zalmeitje wil ook wel eens werken.
(match the hatch van brood friet en snoep)

Beter is om hier niet te gaan vissen,zal in 99% verboden zijn anders lagen deze grote forellen er al lang niet meer.
Tevens haal je ook nog de woede van de lokale bevolking op je,het zijn lokale atracties en die zorgen ervoor dat bezoekers langer in het dorpje blijven hangen.


Nog over de waterval,overdags lekker meedoen met de kinderen,zoek de verkoeling van het water.
Tegen de avond kan je hier dan gaan vissen,het is rustiger en de vis,ja ook daar zitten grote vissen,komen vanzelf uit hun schuilplaats om te gaan eten.
Hoe later het word des te meer kans op grotere vis,helaas ook hier weer dat je een uur na zonsondergang meestal niet meer mag vissen.
Ideale stekken zijn het waar overdags kinderen zwemmen,ze woelen heel de bodem om en daar komt de vis weer op af.

Klaas
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

harlin

Quote from: HappyFishermanToch maar even aan de gang gegaan met een rietje, maar dan alleen met de ribbels.
Ongeveer zelfde patroon aangehouden als een vlokreeftje, maar dan twee keer een laag dubbing gebonden om het lekker dik te maken...
Lijkt toch wel aardig op een wasmotlarve voor op een forellenputje.
Henk, ik ben toch wel blij dat ik nu wat geplaatst heb,  ;D
dat ik een ander zover krijg dat ie vrijwillig aan het werk gaat. ::green::

Quote from: harlin on December 19, 2010, 19:49:54
....., was ook een beetje de bedoeling, ga nu weer even aan de andere kant werken, :wink:
Via de andere (achter)kant werd er ook gereageerd.
Tot mijn grote verrassing werd mijn adres opgevraagd. ???
Heb er op geantwoord, wat denk je,
een envelop met rietjes viel gisteren op de mat. ::dance::
Kan ik weer aan het werk, ::muur:: en hier weer verder gaan met m'n rietjes.  ::badgrin::
Moet er nu wel wat knaps van maken met alle aanvullingen. ::zucht::
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN