advies voor beginnende binder.

Started by Paul Filius, August 30, 2017, 21:11:28

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Paul Filius

Goedenavond iedereen, ik ben nieuw hier op het forum en om eerlijk te zijn ook totaal nieuw in de wereld van het binden. Naast het vele vissen ben ik een fanatieke dobberbouwer, maar wil mijn kennis en activiteiten verder uitbreiden.

Ik wil al een tijdje aan de slag gaan met het binden van vliegen en daarnaast ook snoek en baars streamers. Maar ik moet eerlijk bekennen dat er zo veel info te vinden is op dit forum en daar buiten dat ik de bomen door het bos niet meer zie wat nu een beetje fatsoenlijk gereedschap is en wat je minimaal nodig heb voor wat ik wil. Het hoeft in eerste instantie niet het duurste van het duurste te wezen maar wel degelijk, want ben me zelf er wel van dan goedkoop in de meeste gevallen duurkoop is.

Dus nu komt de vraag.

Wat raden jullie me aan om mee te beginnen kwa vice enz. Zomaar eens benieuwd wat de experts er van zeggen  8)

p.forel

ik zou beginnen met een imitatie regal
goedkoop en perfect om te starten
bind er zelf nog steeds mijn snoekstreamers op
andere vliegen daar heb ik al jaren een andere vice voor
maar als ik nu pas zou beginnen met binden met de kennis die ik vergaart heb. dan toch weer starten met imi regal

voor je beetje alles heb gekocht wat je nodig heb m je vliegen te binden ben je wel paar honderd lichter

Scaramouche

verschillende winkels hebben startsets met de meeste gereedschapjes, vaak idd met zo'n imi regal vice. Daar heb ik het ook op geleerd, later wel overgestapt op een vice met een volledig roterende kop.

in ieder geval zou ik beginnen met:
- vice
- bobbinhouders (liefst 2)
- bindgaren (Uni 6/0)
- whip finish tool
- puntig schaartje
- oude tandenborstel
- selectie veren
- hertenhaar
- kraaltjes
- selectie konijnenbont
- dubbing
- ribbing (oude electriciteitkabel uitpluizen voor koperdraad mag evt ook :-) )
- haken (begin met maat 10-12 en blijf daar even bij tot je er handigheid in krijgt. maat 1/0 als je specifiek snoekstreamers wil gaan maken.

Bedenk vooraf even wat je wilt gaan binden, maak een beperkte keuze, koop daar de spullen voor aan en ga series knopen, dan leer je het het snelste en anders blijf je ook geheid met teveel spullen zitten.

Veren kunnen aardig wat kosten. Maar voor een mooie dobber stuur ik wel een selectie naar je toe  ;)

in oktober is er een forumdag in Utrecht, dan zitten er een paar ouwe rotten te binden die je nog heel veel praktijadvies kunnen geven.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10


Joey

K*t ik ben gevonden, ik vond hem zelf spuuglelijk dus bedankt haha 8) geeft weer een beetje extra motivatie om lekker door te binden!

Gert

Ja Joey, ik zag het ook. "Lekker dik gebonden" in combinatie met EP, dat is dus juist NIET de bedoeling ;)
Neem dan zo'n in allerlei kleuren verkrijgbare bucktail bijvoorbeeld.

Joey

Ik weet niet of je bekend bent met aliexpress. (Chinese webshop) sommige kopen er zelfs niet vanwege respect naar de nederlandse winkeliers, die kunnen gewoon niet tippen aan dat soort prijzen! er is wel een maar en dat is invoerkosten en lange verzendtijden. Soms 2 weken soms een maand. Over invoerkosten even Google raadplegen anders blijf ik typen haha. Zo kan je bij sommige shops goedkoop ep kopen voor de snoek streamers, en bij andere weer goedkoop veren en binddraad enz. Als je een simpele en goedkope vice wil kopen om het binden te proberen raad ik aan om er 1 uit nederland te kopen(al zou die niet veel verschillen met die uit china) als die dan kapot gaat kan je nog makkelijk de winkelier bereiken. Haken zou ik ook niet op Aliexpress kopen meestal zo bot als wat! Als je alixpress wil gebruiken wel de app downloaden is meestal alles goedkoper heel raar maar waar! En even zoeken want er zijn meestal meerdere verkopers met dezelfde producten en verschillende prijzen(al valt dat bij vliegbind materiaal wel mee) voor vliegbind materiaal uit nederland is Google je beste vriend hierbij paar namen, Dyckers, AM fishingtackle, flysupply, fly en spin, martens. Een lijstje met wat je nodig heb is al gegeven. Daarbij kan ik je veel plezier en succes wensen met het vliegbinden. We zien je creaties graag voorbij komen. Ik was en ben weeer bezig. Nog veel te leren voor mij, er zijn ook zoveel vliegen en streamers.  :o ik heb 1 gouden tip en dat is sla eens wat boeken open over het vliegbinden. En oefenen natuurlijk!

Joey

Quote from: Gert on August 30, 2017, 23:26:12
Ja Joey, ik zag het ook. "Lekker dik gebonden" in combinatie met EP, dat is dus juist NIET de bedoeling ;)
Neem dan zo'n in allerlei kleuren verkrijgbare bucktail bijvoorbeeld.
waar kan ik vinden wat wel en niet kan ? ;D
Okee mensen willen het licht houden met ep. Maar dat is toch niet gelijk noodzakelijk. Ik vind dat deze meer waterverplaatsing hebben. En een mooiere fladder door de dikke staart. Misschien gooien ze wat minder. Maar een dikke bucktail kraag met  zonker staart enz enz streamer doet dat ook niet. Bucktail was ik paar jaar geleden al mee in de weer ik vond het niet heel fijn binden. Zonker vond ik veel beter. Maar goed iedereen ze do's en donts. Ik zou graag u mening erover horen. Groet Joey de dikke ep binder ;D

Gert

Quote from: Joey on August 30, 2017, 23:54:42
waar kan ik vinden wat wel en niet kan ? ;D

Zoals je zelf al een paar keer geadviseerd hebt: Google is je beste vriend. Dus daarmee kun je alles vinden, ook onzin ;D

Ik zeg niet dat het niet kan om dikke streamers te binden met EP. Ik zeg dat het daar nu juist niet voor bedoeld is. Dus zou ik het niet advisren aan een beginnende binder.

MarcelN

Als je er meeuwen mee wil vangen zijn ze goed, drijven als kurk zo, moeten de meeuwen alleen ook nog blind zijn ;D

Gert

Of inzetten als beetverklikkers  ;D

MarcelN

Hihi kan ook, je moet niet gek opkijken als een zeebaars zo'n ding weggritst van de oppervlakte...als je ziet wat ze met mijn finten doen :o mag je ze makkelijk 30cm maken.
Alleen beetje raar dat Joey niet de (zeer gulle) sponsor van dit forum noemt, maar wel bepaalde zaken met dubieuze acties :-X diverse dingen nooit ontvangen of defect, wel betaald >:(
Maar we dwalen af, zo'n nep Regal is een goede vice voor weinig PUNT!

Joey

#12
Een beetje epoxy doet wonderen maar goed, zoals ik al zei ieder ze do's en dont's. Jullie hadden beter jullie energie in wat tips kunnen steken ipv aftekafferen. ze te gebruiken als beetverklikker of meeuwenaas. Ik weet niet of het grappig bedoel moest zijn maar zo kwam het niet echt aan. Maar goed ik blijf lekker binden!  ;) edit: net of jullie eerste streamers de mooiste waren zoals de pro's ze bonden. Ik denk als jullie in mijn schoenen hadden gestaan jullie het zelfde hadden gedacht. Ik probeer hiermee geen ruzie te zoeken want er zijn nog maar zo weinig forums zonder discusie en gezeik.Misschien vatte ik het wat te persoonlijk op laatste tijd veel ruzie met mijn vriendin. Peace! Even goede vrienden.

Plantje

Joey, sommige zaken hier op het forum mag je met een korreltje zout nemen. Je geeft aan nog veel te moeten (en vooral willen) leren en dat is prima. Je moet dan natuurlijk ook begrijpen dat mensen wat sarcastisch kunnen worden als ze zien dat je gebonden streamers wel verkoopt op Marktplaats.nl

Lekker doorgaan met binden! (Mijn eerste vliegen waren ronduit misbaksels en nog steeds zitten er regelmatig vliegen tussen waar ik me hartelijk voor schaam) En hier op het forum niet te zwaar tillen aan de reacties.


On topic: inderdaad een imitatie Regal is een zeer goede vice om mee te beginnen. De andere adviezen kan ik ook zeker in komen. Vooral: niet te veel ineens kopen! Klein beginnen! Als het je bevalt zul je nog genoeg bindrotzooi kopen....geloof me :)
Kijk ook eens hier: http://muddler.nl/index.php?action=home&lang=NL Heb je zelfs al een rotary vice voor nog geen € 50,-. Kun je je geen buil aan vallen!

maurice

ik heb nog er nog wel 1 of 2 te koop en ook veel bindspullen te koop.
maar dan zou je langs moeten komen om te kijken
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Menno_siemensma

Wat het beste is om te leren is samen met iemand binden die er al een 'paar' heeft gebonden :) Er zijn zat evenementen, gratis of met entree in een jaar waar je de beste op dit gebied de oren van het hoofd kan vragen, kan zien binden en vaak ook zelf kan binden waarbij ze advies kunnen geven. Ook bij de meeste vliegvisverenigingen zijn er bindavonden (tenminste bij ons bij de Hunzepalmer elke maand een op de vakantie maanden na) waar men op elk niveau kan meedoen en leert hoe de gekozen vlieg van die avond goed in elkaar gedraaid kan worden.

Qua spul, veel hoef je niet eens te kopen! Loop eens langs het strand, de waterkant waar de wind op staat en je vind vaak de wereld aan veren.  2de hands zaken hebben vaak ook de meest uiteenlopende kleuren (wollen) kleding voor een duppie, of creabea zaakjes. Voor het absolute minimum voor gereedschap zie de eerdere post van scaramouche, beginner vice en ook voor de meeste ervaren binders, hoeft echt niet meer dan 50-100 e te kosten.

Voor de rest is het proberen, goed kijken dat je niet te veel, te lang of te ver naar voren bind, grootste punt vind ik vooral de verhouding van een vlieg, het silhouette is over het algemeen waar een vis naar kijkt.
Er zijn op internet ook ontelbaar veel step by step instructie bind videos te vinden, dus kijk daar ook zeker naar.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Scaramouche

Quote from: Menno_siemensma on August 31, 2017, 09:08:12
Qua spul, veel hoef je niet eens te kopen! Loop eens langs het strand, de waterkant waar de wind op staat en je vind vaak de wereld aan veren.

Zeker doen. Als ik in het Twiske loop heb ik altijd een zakje bij me om veren in te doen. vooral borstveren van ganzen zijn mooi spul. Wel goed schoonmaken en ontsmetten door ze in de magnetron en halve minuut te zappen en ze een tijdje in de vriezer te leggen. En bij de Pippoos kun je veel spul vinden waarmee je kunt binden. Als je secondenlijm koopt, kijk dan wel goed of die waterbestendig is!!
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Troutbuster

Beste Paul,

Ik weet niet waar je vandaan komt of woont, maar de komende maanden, okt/nov/dec. zit ik elke laatste vrijdag van de maand bij een van onze sponsoren (Megafish Roosendaal) vliegbind clinics te geven voor belangstellenden.

27-10-17,  24-11-17 en 22-12-17

Start omstreeks 15:00 uur tot sluitingstijd 19:00 uur (maar meestal word het later!  ;D)

Alle materialen zijn gratis voor de meebinders en vices + gereedschappen om te binden staan er zat dussss.......

Je bent van harte welkom (iedere belangstellende overigens! ;))

Gr

Jan
"Petri Heil"


Paul Filius

Iedereen bedankt voor de reacties.. mijn oog is gevallen op de volgende vice

https://www.amfishingtackle.nl/am-vices/am--pro-serie---vice-2

Iemand ervaring mee?

Verder ben ik al redelijk ingespannen kwa klein gereedschap ivm de dobberbouw.

Welke lijm gebruiken jullie om oogjes te lijmen en welke epoxy om kopjes te maken?

@jan
Dat is voor mij redelijk in de buurt. K kom zelf uit goes dus wie weet.

Troutbuster

"Petri Heil"


Paul Filius

Nou het is de Snowbee Prestige Vice nog geworden. Ook heb ik de laatste nodige gereedschapjes besteld. Ik ben op youtube opzoek geweest naar 2 modellen die ik niet al te moeilijk vond en heb hier ook de spullen voor mee besteld. Dus nu is het vol spanning wachten op de postbode en dan kan ik gaan proberen om mn eerste streamers te maken.

hannus

Goedemorgen Paul,
je bestelling met vice etc. gaat  straks naar Post.nl, en komt morgen bij je aan.
Dank voor je vertrouwen en veel bindplezier gewenst!!
vr. groet,
Hans
Muddler.nl

maurice

::bbq:: ::proost:: ::proost::

Paul Filius

Quote from: hannus on September 04, 2017, 10:18:41
Goedemorgen Paul,
je bestelling met vice etc. gaat  straks naar Post.nl, en komt morgen bij je aan.
Dank voor je vertrouwen en veel bindplezier gewenst!!
vr. groet,
Hans
Muddler.nl

Bedankt hans, alles is in goede orde ontvangen en ben er erg blij mee.. van t weekend mn eerste creaties gemaakt, en al zeg ik het zelf redelijk tevreden.



Menno_siemensma

Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.