Geen 'kleine' hackle veren?

Started by JEVDE, February 11, 2017, 13:26:26

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

JEVDE

Ben bang dat ik het antwoord al weet, maar misschien ook niet, dus....

Wanneer ik hackle wil binden op droge vliegen in maat #12 t/m #16, vind ik op de hackle skin tussen alle veren eigenlijk geen hackleveren die de juiste maat hebben; ze zijn allemaal te groot als ik ze langs de hackle gauge leg. Als ik heel goed zoek aan het uiteinde van de skin, vind ik nog heel af en toe een maatje #12 of #14 maar niet vaak en voor kleinere droge vliegen (#18 of #20) zijn de veren al helemaal te groot.

Is dit een kwestie van te goedkope hackle skins? En zo ja, waarom worden deze dan verkocht? Want die zijn dan dus niet bruikbaar. Want je bindt niet snel droge vliegen met hackle, maatje 2, toch?

Scaramouche

Dat heeft waarschijnlijk toch met de kwaliteit van de skin te maken. Ik heb een paar goeie gekocht. Dat is even slikken bij het afrekenen maar met je ogen dicht op ok drukken bij het pinnen helpt een heel klein beetje. Je kunt dan tijden vooruit.

Maar er zijn genoeg patronen waar je grotere hackles voor nodig hebt. Magnus-achtige streamers, woolly buggers, leeches, dat soort werk. En pak voor de gein maar eens een haak 6, zet er een kort sparkle staartje op en palmer de hele haaksteel vol met veren die te groot zijn voor droge vliegen (van klein naar groot voor een lichte tapering. gebruik ook eens twee verschillende kleuren tegelijk.) Ziet er niet uit, totdat je ze in het water ziet bewegen :)
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Bone F

Leuke tip ga ik ook maar eens proberen, ff grote veren zoeken.... ;D

Beertje

Misschien een wat domme vraag, maar je hebt toevallig toch geen hennen skin ipv een hanen skin gekocht?
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Marco B

Vermoed dat je een slechte India skins hebt.
Een goede kwaliteitsskin kost een rib uit je lijf. Mocht je minder geld uit willen geven, koop dan van die pakjes (bijv. van Whiting) met een aantal lange veren die per haakmaat worden aangeboden. Zitten een 20-tal lange veren in waar je al gauw een 75 tot 100 vliegen mee kunt binden. Kosten ongeveer €17 per haakmaat.
Volg je slechts de kudde, dan loop je altijd door de stront!

henkverhaar

Idd mindere kwaliteit skins. Maar not all is lost. Neil Patterson bedacht zijn funnelduns precies omdat hij tegen dezelfde issues aanliep... Wellicht kun je maatjes 12-16 funnelduns maken?

HappyFisherman

Er zijn tegenwoordig ook kleine stukjes skin te koop van de bovenkant van een nek (vraag me niet waarom...). Voor een klein prijsje heb je dan dus de kleine veertjes van goeie kwaliteit.

Vliegvissen is bevlogen vissen...

Bone F

Of halve, daar zitten al zoveel veren op dat je voorlopig vooruit kunt. Ik deel een hele skin met m'n maatje dus twee blije gezichten voor elk een 10tje of 3/4.

Floor

http://www.featheremporium.com/Fly-Tying-Feathers/dry-fly-hackle.html

Cape tops, en meer mooi spul. Hier kan je best wel eens wat interessants vinden.
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

Bone F


Scaramouche

Net even zo'n vlieg van 'te grote' veren gemaakt, op een haak 6. Had ook op een 4 gekund. Drie kleuren door elkaar gehackeld: cream, grizzly en bruin. Is een behoorlijke 'dot' maar in het water ziet het er dan toch opeens uit als iets levends. Al leuke baars op gevangen, maar het idee is dat deze in september een grote bruine of zelfs huchen gaan verleiden in Slovenie. Nooit je te grote veren afdanken dus   :)

Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

henkverhaar

Hoe heette dat ook alweer? Apenschedel?