Fullers Mud

Started by Arie de Vries, June 15, 2016, 08:41:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Arie de Vries

Iemand hier die ervaring heeft met Fullers Mud? Het goedje wordt gebruikt om leaders en lijnen te laten zinken. Werkt het? Of is er beter spul te koop? Het zou ook zelf te maken zijn. Hoe doe je dat?
Groet, Arie

wh82

Werkt prima maar het is niet geheel risicoloos (maargoed wat is dat wel tegenwoordig ;) )
http://flyfishing-and-flytying.co.uk/articles/view/sinkants_and_floatants/

Goedkoop:
http://www.labshop.nl/Webwinkel-Product-120936551/Attapulgit-Vollersaarde-1-kg.html

1 kg moet genoeg zijn toch :D

Marco B

Uiteindelijk gaat het alleen maar om het ontvetten Arie. Gewoon een beetje afwasmiddel werkt ook prima.
Volg je slechts de kudde, dan loop je altijd door de stront!

Arie de Vries

Als het net zo goed werkt als alleen afwasmiddel, hoef ik het niet. Ben niet echt tevreden over de afwasmiddel- resultaten, maar misschien gebruik ik het verkeerde merk??
Wat zijn de risico's? Op het internet kom ik Fullers earth tegen als spul om op je gezicht te smeren waardoor je er meteen jaren  jonger uitziet en (en dat vind ik dan wel weer grappig) als basis voor kattenbakkorrels, dus hoe gevaarlijk kan het zijn? Of maakt het je lijn zo zwaar dat er risico ontstaat voor hengelbreuk?
Groet, Arie

HappyFisherman

Eigenschappen van een lijn liggen vast in de grondstoffen die gebruikt worden en de manier van verwerken. Als iets ergens niet geschikt voor is vind ik het kunstelen met 'goedjes' een noodgreep. Als je dieper wil moet je zwaardere vliegen en/of een langere leader gebruiken en niet een vliegenlijn gaan vergallen met "kattengrind"...
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Arie de Vries

Op zich heb je wel een punt Bram, maar ik vet mijn droge vliegen in en daarbij worden mijn vingers onvermijdelijk vet. Ik kan niet voorkomen dat ik met die vette vingers aan de tip, leader of lijn zit. Veel adviezen bij het vissen met droge vliegen zijn, zorg ervoor dat het eerste stukje van de tip onder water gaat, wat voor de (on)zichtbaarheid beter is. Juist dat eerste stukje van de tippet vanaf de aangebonden vlieg krijgt het nodige van mijn vette vingers mee en blijft dus drijven. Ingrijpen met middeltjes dus. Daarbij lees ik dat juist het kattengrit de lijn wat minder reflecterend maakt wat de onzichtbaarheid ook weer ten goede zou komen.
Groet, Arie

HappyFisherman

Volgens mij is juist het ontbreken van het reflecteren/doorlaten van licht dat er voor zorgt dat een vliegenlijn zichtbaar is ;)
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Arie de Vries

Tsja, maar hoe laat je hem dan zinken, of eigenlijk voorkomen dat hij op de waterfilm drijft?
Groet, Arie

Sieger

Gewoon je leader een aantal keren door je mond (speeksel) halen.... geen idee waarom, maar dan blijft die niet meer drijven.
Ook toe te passen op de laatste 10cm...  ;)


Sieger

wh82

@Arie, volgens het artikel: (bij cosmetisch gebruik) Ooginfecties, ademhalingsproblemen en mogelijk kankerverwekkend (dat laatste vermoed ik bij inhaleren).
Met Sieger eens dat speeksel ook goed werkt nog gratis ook ;)

Rossie69


henkverhaar

Quote from: wh82 on June 15, 2016, 09:27:23
Werkt prima maar het is niet geheel risicoloos (maargoed wat is dat wel tegenwoordig ;) )

Dat geldt alleen voor het basis materiaal (volaarde - bentoniet), en feitelijk alleen omdat het vaak heel fijn verdeeld (gemalen) is, zeker de cosmetische kwaliteit. De 'gevaarlijke' eigenschappen deelt het dan met alle zeer fijnpoederige silicamaterialen, inclusief zand.

Je kunt een sinkant gebaseerd op Fuller's earth / volaarde eenvoudig zelf maken met bentoniet, een beetje glycerine en eventueel wat dreft (zou ik denk ik achterwege laten - het vrijelijk in het oppervlaktewater gooien van synthetische detergenten is niet zo'n heel goed idee. De belangrijkste eigenschap van bentoniet is het verwijderen van vetten en vuil (door middel van adsorptie aan het grote silicaoppervlak van de fijne deeltjes) en een licht schurend effect op het nylon.

Scaramouche

Een fluorocrabon leader zinkt, dan ben je in 1 keer klaar. Als je alleen de tip van je leader wilt laten zinken, een fc tip gebruiken. Met een leader dispenser/keeper kun je heel snel en eenvoudig wisselen en hoef je niet met goedjes en spulletjes in de weer die geurtjes kunnen afgeven of de lijn zelfs verzwakken.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

wh82

@Scaramouche, als die FC tip maar heel licht vet is dan drijft ie als de beste. Zeker met droge vlieg (is t vaak beter als je leader een klein beetje zinkt en niet krullend op t water licht) heb ik liever nylon die je ontvet na de vlieg te hebben bewerkt.

p.forel

Is inderdaad goed zelf te maken
Beetje bentoniet beetje clycerine en beetje dreft
Goed roeren tot het mooi dik is  in een zelf vulbare tube doen en je kan poosje vooruit

Heb het in potjes geprobeerd maar droogt gauw uit vond ik in tube blijft het langer goed

Arie de Vries

Ha, wel grappig,
bij een Britse Hengelsportzaak kost 100 gram Fullers Earth, omgerekend zo'n 8 euro.
2000 gram bentoniet bij een tuincentrum kost ook ongeveer 8 euro, genoeg voor een leven lang Fullers Mud denk ik en dan ook nog genoeg over om de grond in de moestuin te verbeteren
Groet, Arie

p.forel

Ja alles wat vliegvissen  gerelateerd is gaat tich keer over de kop

Raymond

Quote from: Sieger on June 15, 2016, 12:19:54
Gewoon je leader een aantal keren door je mond (speeksel) halen.... geen idee waarom, maar dan blijft die niet meer drijven.
Ook toe te passen op de laatste 10cm...  ;)

Heel goed Sieger!!  ::duim::  Zo heb ik het 10 jaar geleden van iemand geleerd en zo doe ik het nog steeds. Zo simpel en het werkt...
::wtf::

Gert

Quote from: Raymond on June 16, 2016, 10:26:41
Heel goed Sieger!!  ::duim::  Zo heb ik het 10 jaar geleden van iemand geleerd en zo doe ik het nog steeds. Zo simpel en het werkt...

Ja, zo doe ik het ook wel eens, maar las laatst een artikel in het VNV-blad over de ziekte van Weil.
Als er ratten in (de buurt van) het water leven kun je blijkbaar maar beter geen lijn in je mond nemen. En ook oppassen met wondjes overigens.

Raymond

Ja, de ziekte van Weil is inderdaad iets wat je écht niet moet krijgen.  ::agree:: 

Maar ik neem de lijn ook niet in de mond, ik doe wat spug op mijn vingers en wrijf hier de lijn mee in. En met de genoemde ziekte in je achterhoofd kun je je vingers dus het beste heel voorzichtig voorzien van speeksel zonder dat ze in aanraking komen met je mond en tong. Je kunt de bacteriën die deze ziekte veroorzaken overigens ook binnenkrijgen via je ogen, ben dus voorzichtig met tijdens het vissen in je ogen te wrijven. En vanzelfsprekend altijd goed je handen wassen nadat je hebt gevist.
::wtf::

Arie de Vries

Kwam bij de Rima ( soort drogist) een pot met schoonmaakmiddel tegen. Bleek een soort steenachtige substantie te zijn die prettig riekte naar citroenen. Omdat de belangrijkste functie ontvetten leek te zijn, een pot aangeschaft. Van de steen wat gruis geschraapt, dit bleek vrij eenvoudig met chlyserine te mengen tot een pasta en daar een leader en een niet zinkende zinklijn mee bewerkt. Beide zonken als een baksteen. Mijn versie van Fullers Mud :)
Heb geprobeerd een foto van het spul tecplaatsen maar die was te groot en krijg ik niet kleiner.
Spul heet Kleisteen van het merk: La Fee du Logis Vert en het is niet gevaarlijk voor kinderen.........
Groet, Arie

goswit

Het is dat ik weet dat dit een vliegvisforum is , mis alleen nog kunstmest ander zou ik denken dat dit een recept is voor vuurwerk , zeg het netjes ;D ;D ;D

Ja ziekte van weil  , helaas weet er alles van   is niet leuk dik 2 maanden ziek geweest .
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

Team

Quote from: Sieger on June 15, 2016, 12:19:54
Gewoon je leader een aantal keren door je mond (speeksel) halen.... geen idee waarom, maar dan blijft die niet meer drijven.
Ook toe te passen op de laatste 10cm...  ;)

Dat is alleen als je geen zwemdiploma hebt ;D
NUNC  AUT  NUNQUAM