The Norwegian Adventure (mocht tijd worden ook)

Started by Willem, May 20, 2013, 16:32:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Willem



Het is alweer twee weken geleden dat ik thuis kwam uit Noorwegen, maar hier toch een verlaat verslag van de vakantie. Een vakantie waarbij we genoeg vis vingen, genoeg gelachen hebben, topweer een pokkeweer gehad hebben maar bovenal gewoon heel veel lol in het prachtige Noorwegen.
Voor ik begin met het verslag wil ik toch alvast de trailer laten zien. We hebben niet alleen gevliegvist dus er zijn ook een paar spinhengels in te zien. Later in dit verslag meer filmpjes!

http://www.youtube.com/watch?v=vqy-f4B9750

Vrijdag avond 26 mei was het tijd om te vertrekken. De camper van Nick´s opa en oma was helemaal volgeladen met visspullen, tenten, slaapzakken, genoeg warme kleding, waadpakken en de nodige hengels, reels en molens. De hele nacht hebben we doorgereden naar Hirtshals, waar we rond 10 uur in de ochtend aankwamen. Na 2 uur wachten vertrok de boot en rond 4 uur waren we aangekomen in het Noorse Kristiansand. De bedoeling was om daar een camping aan zee te vinden voor de eerste avond en de volgende ochtend. We zouden dan zondagmiddag doorrijden naar Evje om daar op forel te vissen.



Die avond zijn Nick en ik begonnen met wat vissen met kunstaas om te kijken of we wat vis konden vangen daar. Voor ons allebei een nieuwe visserij. Toch lukte het me om die avond 3 gullen en 3 pollakken te vangen. Bij Nick ging het wat moeizamer, en die ving 2 gulletjes in het donker.
De volgende ochtend was ik van plan het met de vliegenlat te proberen. Dat is natuurlijk het allermooiste, en als het zo zou zijn als gisteravond moet het zeker lukken. Om half 6 stonden we op en rond kwart voor 6 stonden we te vissen. Het was nog aan het vriezen in de schaduw, maar dat zonnetje, de windstilte en de sfeer maakten het  super te doen. En wat nog mooier was, na een worp of 8 liep m´n streamertje vast, maar het begon te mokken. Na een kort maar krachtig potje touwtrekken mocht mijn eerst gul op de vlieg even op de foto.



Toen we daarna helemaal niks aan actie meer kregen besloten we naar een ondiepte verderop te gaan kijken of er zeeforel rondzwom. Voor ons allebei ook weer wat nieuws. Toen we aankwamen zagen we in het rimpelloze water al de eerste kolkjes van zeeforel. Snel gooien, en in de eerste worp volgde een klein forelletje mijn garnaal en hapte op het laatste moment toe. De vis hing heel even maar schoot weer los. Op dat moment ving Nick zijn eerste zeeforel op een lepeltje. Toen bleef het stil daar, maar toen we even later terugkwamen haakte ik op een afstandje toch ook een zeeforel. Meteen de lucht in en na een best nog leuke dril mocht ie het net in. Verbazend veel kracht zit er nog in die beesten.



Het was tijd voor het ontbijt. Na een heerlijk ontbijt hebben we de tent ingepakt (Nick en ik moesten buiten slapen omdat de camper toch nog vrij krap is). Op de tent zat nog steeds rijp, het heeft de hele nacht gevroren. Ondanks dat hebben we toch prima geslapen. Maar goed. Toen doorgekacheld richting Evje. Daar zijn we op een camping gaan staan waar ik in 2011 ook heb gestaan. De helft van het water, het stilstaande deel was nog helemaal bevroren. Maar waar het wat meer stroomde lag helemaal geen ijs meer. Ik had al wat mailcontact gehad met de campingeigenaar, die zei dat we het wel konden vergeten zo vroeg in het seizoen. Maar wie niet waagt wie niet wint dus we besloten de gok toch te nemen.
De rest van de dag stond in het teken van regen, kou en harde wind. We hebben alleen in de avond wat met spinners gevist, wat niks opleverde(daarover later meer). Ook de volgende dag was het erg slecht weer, maar toch zijn we even gaan vissen. Weer met de spinners. Al na vijf minuutjes steeg het vertrouwen van nul naar honderd toen ik het eerste forelletje wist te landen. Na een paar uur met wat vage tikjes en volgers kwamen we aan bij een plek waar we onze ogen niet konden geloven. Het was even windstil en het zonnetje kwam door en... stijgende forellen. Stonden we dan zonder vliegenlatten. Kunstaas werd volkomen genegeerd. Snel de vliegenlatten gepakt, maar toen we aankwamen stond de wind weer op standje hoog en de zon was weg, tot overmaat van ramp begon het te regenen ook. Met een zware zwarte tungsten nimf wist ik toch een harde aanbeet te krijgen, maar die miste ik. In de avond was de vis wel "los" en wisten we samen met spinnertjes 7 vissen te vangen.
Het begon bij mij toch te knagen. Dat spinneren is leuk en aardig, maar niks vergeleken met vliegvissen natuurlijk. Bij de camping ving ik de zevende forel. Snel naar de camper gerend en de vliegenlat gepakt. Het kostte me denk ik 2 worpen en de bonk op het nimfje resulteerde in een goede stripstrike en eindelijk was daar die forel op de vlieg. Yesss!



De volgende ochtend begon met mooi weer. Zonnetje, niet veel wind maar de wolken waren al wel onderweg. Al wandelend zijn we zonder hengels voor het ontbijtje even de omgeving verder gaan verkennen.  We vonden een prachtig kleiner riviertje verder richting Evje. Na het ontbijt meteen met de spinhengels erheen gegaan. Ik pakte ook de vliegenhengel maar mee, om Nick te laten zien dat dat veel leuker (en ik denk effectiever) is. Dat riviertje levert niks op, maar we vinden aan de Otra wel een prachtige spot. Ik zie al vrij snel twee forellen azen, maar niet echt regelmatig. Nimfje eraan en twee worpen later hing de vis. Terwijl de spinnertjes er al langs waren gekomen.



Een paar worpen later hapte de volgende forel alweer toe, terwijl Nick nog niks had. Tijd voor Nick om zijn eerste vliegvis-forel te vangen. Ik gaf m'n drietje aan Nick, gaf wat aanwijzingen en maar eens kijken wat er gebeurd. De eerste aanbeet wordt gemist, de vis maakte nog even een vreugde sprongetje en Nick en moesten lachen. Een tijdje later haakt Nick wel een forel, word uitgedrild en met het landen... los. Maar die was heel close! Het was weer bijna tijd voor de lunch. Ik probeerde het nog heel eventjes, en tijdens het afzinken werd de nimf al gepakt. Ook die loste tijdens de landing, maar dat  drukte de pret niet.

De tijd ging alweer veel te hard, en om 4 uur waren we bij de camping. Te laat voor de lunch, dan maar even snel een boterhammetje en bij de camping doorvissen. Daar lukte het ook Nick om op de vlieg een forel te vangen. Een prachtige rode forel met strepen. Wat een kleurverschil zit erin, super!

At the right spot




Na een heerlijk avondmaal snel de spullen gepakt en richting de spot gegaan. De forellen hadden er zin in, en allebei vingen we een aantal forelletjes. Steeds meer aanbeten en steeds meer vis, we moesten het even door krijgen. Allebei vingen we nu lekker vis, daar moest op geproost worden.







Om het nog even mooier te maken zagen we toen de wind weg ging een aantal azende forellen. Na een paar op de nimf kon ik het niet laten om met de droge vlieg even te proberen. De filmcamera maar aangezet en vissen maar. Na 2 worpen lag de derde perfect in de baan van een azende vis en... plons, weg vlieg. Hups, die hangt. Magische momenten zijn dat. Met een watertemperatuur van misschien net twee graden, ijskoude tenen, diep waden en dan toch die vis op droog. Super! Even later miste ik nog een vis, maar daarna bleef het stil.





Toen het te donker werd om verder te vissen gingen we maar richting camping. Nog even een biertje gedronken en maar gaan pitten. Zo'n lange dag is behoorlijk vermoeiend. Fietsen, wandelen, waden, veel werpen. En lachen, heel veel lachen.

Toen we wakker werden en de tent open ging leek het wel een droomwereld. Zon, heel veel zon. Geen zuchtje wind, een spiegelglad meer met hier en daar een stijgende vis, ver buiten werpbereik. We besloten even aan een picknicktafel te gaan zitten en wat te binden. De Pheasanttailtjes bleken erg goed te vangen, en daar moesten we allebei nog wat van bijbinden. Heerlijk in het zonnetje aan een prachtig water. Wat wil je nou nog meer?





Na het ontbijtje weer op de fiets gestapt en richting de spot. Ik heb de #5/6 er maar bij gepakt met een zinklijntje. Er zit daar een diepe kuil waar ik wel vertrouwen inhad. Vrij snel had ik uit die kuil de eerste 4 forelletjes al binnen. Ook Nick had er al 3 na een kwartiertje. Plotseling hing er bij mij wat anders aan de nimf, een Dwergzalmpje. Grappig visje!





Om de rest van de dag maar even wat korter samen te vatten: we bleven maar vangen. Ik gaf Nick een grotere zware nimf die ik zelf had bedacht. Zwarte staart van poolvos, lijfje van Ice dubbing in een dubbing loopje en een goudkop deden het. Dat ding ving als een malle en Nick ving op die ene vlieg in de hele vakantie 27 forellen. Aan het eind van de dag hadden we samen rond de 65 forelletjes gevangen.











De volgende dag was het alweer 2 mei, een dag voor mijn verjaardag. We zijn wat meer verschillende plekjes gaan opzoeken. Deze dag vingen we wel wat minder dan gisteren, maar dat gaf helemaal niks. We vingen de honderdste vis op deze vakantie op de meest gekke manier. Ik draaide de lijn op de reel, tijd om verder te gaan. Opeens hing er een forel aan de nimf. Daarvoor ving ik er ook al eentje toen de nimf twee meter voor me in het water lag, toen ik de lijn van m'n reel trok. Ik wilde werpen, maar de nimf zat vast op de bodem. Die bodem bleek een forel te zijn. Too easy.



Nog een dwergzalmpje








Vrijdag was het mijn verjaardag. Toen ik de camper in kwam hadden Nicks opa en oma de hele camper versierd met slingers en ze hadden een cake gebakken. Super! Het was prima weer in de ochtend. Nick en ik hadden wel zin om even bij Evje te gaan kijken naar het water daar. Na een mooie fietstocht kwamen we bij de rivier aan. Het stroomde een stuk harder, maar in de rustige stukken zat genoeg vis. De hengels hadden we thuis gelaten, we gingen even Evje in voor de gein. Toen we weer terug waren bij de tent was de regen en wind weer begonnen. Daarbij was het nog flink koud dus besloten we even wat relaxter te gaan vissen, gewoon met de spinhengel. Bij mij wilde het niet echt, Nick ving 2 forellen. Duidelijk dat ze de vlieg liever hadden.

Nick begon al leuk te gaan doen door grapjes te maken dat hij meer vangt, de karma is mij slecht gezind, ik ben jarig dus geen vis. Snel de vliegenlat maar gepakt en in 3 worpen 2 forelletjes gevangen. En bij de camping nog twee. 4-2 voor mij, haha.

De vlieg rechts ving Nick 27 forellen mee, links is een nieuwe.




Zaterdag pakten we de spullen, en zijn we weer richting zee gegaan naar het vliegveld. Daar aan zee was niks te beleven verder. Zondagochtend ben ik met het vliegtuig naar Oslo gevlogen, om na 5,5 uur wachten door te vliegen naar Amsterdam. Nick bleef nog een weekje aan een andere camping aan zee.

Volgens mij heeft de vakantie tig keer beter uitgepakt dan we hadden kunnen denken. Veel vis, misschien wel klein maar dat wisten we al van tevoren.

Op het vliegveld in Oslo heb ik al een en ander aan filmwerk gemonteerd, de rest had ik thuis gedaan. Dus hier alle drie de delen. Voor degene die niks van het spinvissen hoeft te zien, die kan bij het eerste filmpje maar beter doorspoelen naar 4:07.

Aan zee:
http://www.youtube.com/watch?v=TdPcNFWmLz4

Vliegvissen aan de Otra
http://www.youtube.com/watch?v=pIkbW4k74yg

Bloopers, outtakes en foto's
http://www.youtube.com/watch?v=8qU74up38Gk

Ik hoop dat jullie het verslag weer leuk vonden! Heb er m'n best op gedaan, net als de filmpjes.

Groeten!
Willem




Jan Damman

Goed en leuk verslag Willem met dito foto's en filmwerk.

Een heerlijke visvakantie geweest zo te lezen en zien.
Mvrgr   Jan.

A bad day fishin' beats a good day workin'.

Heintje Davids

Leuk verslag Willem, vooral de filmpjes. En jullie hebben duidelijk veel lol gehad wat ook veel waard is. Begin er meteen ook weer zin in te krijgen!

Koen

leuke fimpjes :) kleine forelletjes, de grote waren nog niet thuis zeker?

Willem

1 dikkert gelost, maar dat gebied staat sws bekend om de kleine forelletjes, er zwemt gewoon niet veel groots. In 2011 toen ik er was had ik ook veel kleine vis.

golddigger

De schitterende kleuren maken het formaat meer dan goed
Wat een kleurverschillen zeg!
Mooi verslag ook trouwens ::goodjob::
Perry

Gerrit72



Fantastische foto's en filmpjes Willem!
Weer heel goed bezig!
En nog gefeliciteerd  :D
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Marksman

Mooi verslag Willem, echt een succes geweest.

dryfly

Top verslag willem, zeker zo met die filmpjes, erg leuk om te lezen.
Ne pas pipi contre le vent

R.S.N Flyfisher

Top verslag Willem, met erg mooie foto's!  ::goodjob::

HappyFisherman

Vliegvissen is bevlogen vissen...

Rena

Vissen in Noorwegen, voor elk wat wils... mooi verslag!

Arie de Vries

Complimenten voor verslag en filmpjes. Werkt zeer inspirerend
Groet, Arie

DocSalmo

Quote from: Willem on May 20, 2013, 16:32:21




Prachtig Willem!

Dit soort gemarmerde forelletjes zie je wel meer in Noorwegen.  Meer bepaald de Otra rivier.  Kan je me de rivier or het meer zeggen waar jij deze hebt gevangen?

Deze Noorse gemarmerde forellen hebben niets te maken met de marmorata forel in Slovenië.