Werples zoeken en vergelijken

Started by Flysselmeer, February 19, 2011, 08:44:13

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Flysselmeer

.

A{b}r{a}xa{s}

Flysselmeer,
kijk eens op de site van Hooked on the Fly :)
daar kun je een cursus speycasten volgen.
maximaal 2 deelnemers, dus wel intensief !
wordt gegeven in Kerkdriel en kost dacht ik 135euro.

A{b}r{a}xa{s}

'k ken een aantal mensen die daar een speycursus hebben gevolgd en die zijn er goed over te spreken.
ik zelf trouwens ook (lol... heb hem al een paar keer bij Mike gevolgd)


Useless

Ik heb inmiddels hetzelfde virus als jij en als je FlyFever hebt gelezen dan ben je mij daar ook waarschijnlijk wel tegengekomen. Alles staat hier in het teken van de zalmvisserij en ik hoop dan ook van de zomer om de eerste stapjes op dit gebied te gaan zetten. Ik heb inmiddels 1 proefles gevolg bij Hans Boomsluiter en heb me naar aanleiding daarvan ook bij hem opgegeven voor zijn 2e speycastcursus die morgen begint. Ik weet dat er nog een aantal op het programma staan dus wellicht is het iets voor je. Lessen zijn overigens gratis. Kijk even op z'n website:  http://www.dutch-spey-cast.nl/Dutch-Spey-Casting/Welkom.html

Plezier bij alle voorbereidingen.

A{b}r{a}xa{s}

Gaaf he, dat zwieren met zo'n dubbelhandige stok :)

Sieger

Ben ook bij Mike "Hooked on the Fly" geweest en is mij zeer goed bevallen... Een hele dag van 9 tot 17 met max. 2 personen les... Leen hengel, lunch en een drankje alles erbij voor 140 euro....

http://www.hookedonthefly.nl/speycastcursus.html

Nog wel ff een vraag: Waarom een 14 voets speyhengel..? In Nederland zijn daar niet zo heel veel mogelijkheden voor... Heb er zelf ook 1 en die staat toch veel in de hoek.. Denk dat er voor mij een switchrod bij komt die ook goed op onze rivieren te gebruiken is...

Om het te leren is zo'n 14 voet wel lekker trouwens... Pick-up en de actie is erg goed te voelen.. ook belangrijk...

Hoe dan ook... welkom to the club...  ;)


Sieger

A{b}r{a}xa{s}

hij heeft plannen in Noorwegen, vandaar de wat langere hengel

Sieger

Ah niet gelezen... Maar dan nog... Een 12,6 voet bv is in Nederland ook nog te gebruiken en toch een 'echte' speyhengel...


Sieger

Useless

Toch nog een vraagje en een opmerking:

Waarom eigenlijk wachten tot 2012?

En pas op met lijnen. Ik ben er inmiddels achter dat de hengel op zich niet zo veel uitmaakt mits je de passende lijn erbij hebt en dat luistert nauwer dan ik dacht. Ik had in eerste instantie een Loop Adventue gekocht van 13,2 voet voor een #9 en daarbij ook twee lijnen gekocht. De ene was een speylijn WF en een shootinghead van Loop (adepted 8/9.
Het oefenen met de bijpassende speylijn ging niet optimaal doordat ik de loadingzone gewoon niet goed kon bepalen. Uiteindelijk heb ik een geleende skagitlijn van 550 grains gebruikt en tevens een Guideline shootinghead die beiden een stuk beter gingen. Ik heb van ervaringsdeskundigen begrepen dat een Skagitlijn wel erg makkelijk is voor beginners om het te leren maar dat het daarna vaak lastiger is om het werpen met een Speylijn aan te leren. Vandaar dat ik nu kies voor de tussenoplossing, de scandinavian shootinghead die sowieso blijkbaar veel gebruikt wordt op de Atlantische zalm in Noorwegen.
Morgen ga ik het proberen met de Loop shootinghead en hoop dat dit beter gaat. Heb op aanraden van een kenner nu toch maar twee nieuwe lijnen besteld in Amerika. Eentje voor de Loop en eentje voor de inmiddels ook verworven Redington Red Fly van 13 voet en ook voor een #9.
De verzamelwoede heeft een aanvang genomen.
Inmiddels dus in het bezit van twee hengels, de Loop en de Redington, Twee reels, een Danielsson LW 8twelve en een Scierra XDA 91W en een aantal lijnen: een onbekende Spey WF #8/9, een Loop adepted 8/9 shootinghead, een Zpey 8/9 sinktip en nog een Rio Steelhead en een Airflo scandi in bestelling. En dan heb ik het nog niet eens over het aantal vliegen dat ik inmiddels heb gebonden en dat allemaal terwijl ik vliegenbinden niet eens leuk vind. En nu maar vol ongeduld wachten op de zomer zodat ik weer 4 weken naar Noorwegen kan.

Man, man, wat heb ik het slecht  :)

dryfly

Ik heb ook verschillende lessen gevolgd bij Hooked on the fly waaronder de spaycast cursus. Is erg aan te bevelen erg leuk gezellig en je leert er erg veel.


Ne pas pipi contre le vent

harlin

Quote from: Flysselmeer on February 19, 2011, 08:44:13
Ja, ja Harry ook jij mag in het verhaaltje hoor. Reageer maar op één wc-velletje. Liever niet de hele rol. Dank U. ::bidden::
Doe het op een vloeitje: ik lurk wel mee.  ::fluiten::
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

vliegvisgek

tja heb destijds met dart zo,n curses gewonnen maar moeten nog steeds afspreken met mike anno 2011 ;)

en mocht het me niet lukken gaat hij terug naar de sponser (bas) effe kijken wat het word  ???