Een mooie avond in Assen.........(snoek en voorn)

Started by Gerrit72, June 23, 2013, 23:50:26

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Gerrit72

Na het hele weekend visite ivm de 6e verjaardag van mijn zoon, was ik er echt wel even aan toe.... Inderdaad even lekker vissen.
Om half negen nog even mijn geliefde Graphites gepakt en wandelend op pad. Tot mijn verbazing zag ik overal groepjes voorn paaien langs de kant. Op het midden en tegen de overkant zag ik ze echter ook zwemmen in het oppervlak. Na het lanceren van een drijvende vlieg, bleken ze die ook gewoon te pakken. De ene helft was kennelijk ge.l, de andere helft had gewoon honger :)



Ondanks dat het kleintjes waren vermaakte ik me er kostelijk mee. Ik had een 6# meegenomen voor de snoek, maar aangezien het leuk ging met de droge vlieg, verwachtte ik niet meer dat ik die hengel zou gaan gebruiken. Tot er recht tegen over mij een mooie hekgolf een schooltje voorns doorploegde, waar ik juist mijn zinnen op had gezet...dat kon ik natuurlijk niet over mijn kant laten gaan  ;)



Worp twee leverde niet ver van mij vandaan een grote kolk op, gevolgd door een lijn die naar mij toe zwom. Snel strippen en hengel omhoog, waarna het water explodeerde voor mijn  voeten...deze had er zin in.







Voor deze stek, een van de grotere vissen. Twee keer gooien en zo simpel kan het dus zijn...niet altijd helaas.
Die zal ik even uitleggen;

Met Arie zou ik een avond achter de snoek aan. Aangezien ze de laatste tijd makkelijk te vangen waren, moesten er kromme hengels komen (dacht ik).
We zouden tot het donker door vissen, een hele avond! Voor mij een ongekende luxe. Ik had er zin in en ging er helemaal van uit dat er mooie vangsten zouden komen. We begonnen op een mooie stek, waar we beide vanuit onze jeugd goede herinneringen aan hadden (we kwamen daar die avond achter, destijds kenden we elkaar niet).



Fluitende vogels, een bos dat heerlijk rook door de regen die de uren ervoor met bakken uit de hemel was gekomen, elkaars materiaal bekijken, praten over vissen, materiaal, een heerlijke avond.... Maar wat er ook gebeurde, geen enkel teken van snoek. Nadat we een mooi stuk tevergeefs hadden uitgekamd, zag ik de bui al hangen... Niet zozeer voor mezelf, maar ik hoopte dat Arie een mooie bak zou vangen. Na overleg besloten we het laatste uur in 'mijn' vijver te gaan vissen. Deze vijver in mijn woonwijk leverde altijd in korte tijd snoek op, vol goede moed dus die kant op. Helaas bleek na een uur dat ook daar de snoek even geen honger had. Geen vis voor Arie en mij, volgende keer beter, tsja het blijft vissen.



Vandaag zat alles mee, na nog even verder vissen, dook er zowaar weer een snoek op mijn  streamer. Een aanmerkelijk kleinere vis, maar qua gevecht deed deze niet onder voor die eerste. Maar liefst drie keer sprong het snoekje helemaal uit het water, echt genieten!



Daarna voldaan naar huis, helemaal happy met mijn vangst.

Aangezien ik toch de (vis) week aan het bespreken ben, ook nog even deze;
In Oost - Drenthe was ik vorige week stekken aan het bekijken. Op een gegeven moment zag ik een plek met ruisvoorn van formaat, een veelbelovende stek. Mijn oog viel daar ook op een eend, op een drijvend stuk hout. Naast het beest zat nog een eend, zo leek het. Dichterbij gekomen zag ik echter dat het een roodwangschildpad was, een beste joekel ook. Het beest zwom voordat ik een fatsoenlijke foto kon maken, naar de overkant van het kanaal. Een betere foto dan deze kon ik helaas niet schieten, maar het geeft een indruk.



The only difference between men and boys is the price of their toys.

Arie de Vries

Leuk verslag Gerrit, mooie snoek ook. Beter dan Baggelhuizen vandaag.
Groet, Arie

edjuhhh

Bûter, brea en griene tsiis, wa't dat net sizze kin is gjin oprjochte Fries

wouter veuger

#3
lekker bezig daar in het noorden heren!

ben gister voor de derde keer na de gesloten tijd wezen snoeken,zonder enige actie...,pas 2 mini snoekjes gevangen afgelopen weken.

met de #3 op de ruisvoorns gaat wel lekker,maar snoeken loopt dus totaal niet hier,zal wel komen doordat het water werkelijk uitpuilt van het speldaas,ze hoeven hun bek maar open te doen en de pens is weer gevuld...

ik denk dat ik het zomersnoeken maar laat voor wat het is (ik heb eigenlijk zomers nooit goed snoek gevangen hier in de buurt)

komende weken maar weer op ruisvoorn/baars/karper, laat ik dat streamer meppen voor het najaar :P


grappig trouwens die schildpad,ik heb ze hier ook wel eens gespot een paar jaar geleden.

Marksman


Gerrit72


Mannen bedankt!

Wouter, het is idd soms even zoeken, maar mijn ervaring in deze tijd met streamer vissen is, dat als ze los zijn, je dan ook echt mooie aantallen kan vangen. De laatste dagen idd veel speldaas (en broed van vorig jaar) gespot, genoeg te eten voor de snoek.
Twee hengels mee is me goed bevallen. Het overkomt me vaak dat ik sta te peuteren op voorn en dan een snoek of karper zie. Daarom gaan de komende tijd denk ik minimaal 3 hengels mee, om wat ik ook mocht zien, ik er een goede (verantwoorde) poging op kan wagen.
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Ron

Een mooi verslag en mooie foto's Gerrit72  ::goodjob::

wouter veuger

#7
zoekt en gij zult vinden inderdaad gerrit,uiteraard is er altijd wel een snoekje te vinden,maar zoals ik al zei,ben ik nooit echt een zomersnoeker geweest (ook niet in de tijd dat ik nog niet met de vliegenlat viste)

de laatste paar keren dat ik ben wezen streameren,en met een mager resultaat thuis kom,heb ik toch iedere keer het gevoel van was ik maar op de ruisvoorn,baars of karper gegaan.
ik heb ook niet het echte snoekgevoel nu,dat komt wel weer als de bladeren gaan vallen!

ik heb overigens geen auto,ik ga altijd op mijn geliefd mountainbikie vissen ;D,en neem altijd maar 1 hengel mee.

Gerrit72



Ik heb vanavond even getest, 2 hengels op de fiets lukt ook :)
The only difference between men and boys is the price of their toys.

wouter veuger

tuurlijk,7 lukt ook als het moet 8)

maar ik bedoel meer te zeggen dat als mijn kop naar karper of ruisvoorn staat,dat ik dan niet ineens naar de snoekmodus kan schakelen,en ik het ook niet erg vind dat als ik er eentje zie jagen dat ik geen snoekhengel bij heb.