De Eifel ...... mij zien ze er niet meer .......

Started by Waterhen Bloa, February 26, 2011, 09:31:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Waterhen Bloa

Dat klinkt misschien een beetje drastisch ...... als je gaat voor de gezelligheid, lekker eten en het betere bier is het nog steeds een perfect gebied met veel leuke riviertjes, waar je voor weinig kunt vissen, maar waar sta je daar nu eigenlijk op te vissen zo gemiddeld ...... uhh juist een vis van 30 cm is al een hele beste en een vis van 35 cm is niet zelden de beste van de week.

Ik ben de afgelopen jaren regelmatig aan oa. de Kyll geweest, soms ook met groepjes klanten en daar zaten zeker ook heel goede vliegvissers tussen die net als ikzelf al jaren (30+) met de vlieg zowat overal al hebben gevist en als je dan ziet dat er met alles uit de kast door een groep ervaren vissers 20 visjes (van 15 tot 25 cm) op een dag worden gevangen is het maar goed dat het bier en eten er goed zijn.......

Vroeguh kwam ik vrijwel wekelijks in de Eifel, soms wel gewoon voor een dag, dus 's-ochtends vroeg vanuit Rotjeknor naar Hillesheim, hele dag vissen, soms wel 50 vissen in de ochtend en in de middag/avond nog eens iets dergelijks, met een reële kans of een 40plusser en dan daarna nog ff naar huis kachelen...... Dat waren nog eens tijden !

Maar tegenwoordig is het 3xnix en als ik dan weer zo'n verslag lees, waarin de mannen staan te jubelen over die paar visjes, die soms nog niet aan beide kanten over de hand hangen ....... kun je afvragen of het nog wel de moeite loont ....... of kunnen we maar beter iets verder Duitsland in karren en iets meer betalen voor een vergunning.

HappyFisherman

Volgens mij geeft het dan die mannen, die staan te jubelen om dat kleine visje, het zelfde gevoel dat jij vroegah had. Wees dus blij voor die kerels :)
Vliegvissen is bevlogen vissen...

A{b}r{a}xa{s}

Voor veel mensen zal waarschijnlijk hetzelfde gelden als voor jou, zij hebben al (heel) vaak in de Kyll gevist, komen er al jaren en weten door hun ervaring dat het met de visstand niet meer is zoals het geweest is.
Maar als ik naar mijzelf kijk, met nog maar een beperkt aantal jaartjes vliegviservaring en nog minder tripjes naar de Kyll, dan vind ik het nog wel een uitdaging om op de Kyll te gaan vissen.
Vissen op stromend water, de kans op vis die je in Nederland niet zomaar aan de haak krijgt, een omgeving die mij meer boeit dan de Nederlandse, en het samen met vismaten op pad zijn, maken het voor mij nog steeds iets om naar uit te kijken.

(...moet ik er wel bij zeggen dat als ik de komende keer weer een lang weekend moet gaan staan ploeteren voor zegge en spreken één visje, dat ik er dan misschien toch wel anders over ga denken  ::) )

GuusGeluk

Tja...... moet je ervoor kiezen om wat verder door te rijden. Voor een paar visjes van klein formaat vind ik het inderdaad de moeite niet waard om een trip te maken en een paar honderd euro uit te geven. In Nederland heb je genoeg stromende beken, waar je ook met gemak mooie voorns kan vangen. Die vis is dan net zo mooi als een forelletje van 30 cm. Bovendien kost het je niets.... Iedereen zijn eigen keuze.
Ik wil nog wel een keer een weekje weg, maar dan kies ik het gebied wel zorgvuldig uit, zodat er genoeg en grote vis te vangen is.... Ervaringen van andere mensen neem ik in mijn keuze mee.

Patrick(WF)

Dat is in de Rivieren van Denemarken niet anders hoor, maar
toch blijf ik er heen gaan. Met een beetje geluk vang je dan
3 miniatuur forelletjes op een dag, maar gewoon het van huis
weg zijn en niks meer moeten, de rust, en de prachtige
natuur zijn me zoveel meer waard dan wat zo'n vergunning moet
kosten. Dat heb ik er graag voor over. Als ik dan een hoop en grote
vis vangen wil dat ga ik wel naar een putt toe.
Groet Patrick

johannes

Ach wat is het probleem het is ieder zijn ding.
het is in iedergeval duidelijk dat je uitgekeken bent op de kyll
ik vis hier een heel seizoen in de bergen de gemiddelde maat is 20 cm of minder honderd op een middag/avond is goed te doen (zelfs voor een benedengemiddelde riviervisser als ik)
de 30 + vissen zullen er op een seizoen 30/40 stuks
toch blijf je doorvissen omdat afgelopen seizoen twee vissen echt de bonus waren 7 ons, en 2,2 kilo.
en verder blijf ik gaan omdat er op de meren vissen van 5 kilo plus zitten.
o ja er is hier nog nooit een uitzetting gedaan. dit in tegenstelling tot het oosten van noorwegen.

zolang je plezier hebt in de dingen die je doet moet je doorgaan.

heb je geen plezier meer zoek iets anders.

Sieger

'Moet' zeggen dat ik het er nog steeds erg naar mijn zin heb... Maar ik ben dan ook een relatieve nieuweling op de Kyll, dus de dagen van weleer ken ik niet. Bovendien gaat het mij niet alleen om het vangen, maar zeker ook de gezelligheid en het weer zien van de mensen die ik daar heb ontmoet... Veel grote vis heb ik er niet gevangen, maar ik vang er toch elke keer mijn visje... Met af en toe uitschieters boven de 30cm of heel soms boven de 40 cm. Maar ze zitten er wel... Heb gezien dat er nog steeds boven de 50 cm wordt gevangen, maar niet al te regelmatig...

Dit jaar hoop ik ook nog een aantal andere riviertjes te gaan proberen. Zien wat dat brengt..

En nog dichterbij dan de Eifel..


Sieger

Rossie69

hebben we mooi de ruimte :)

weet nog stukjes waar je wel 40 + kan vangen.


bazookadude

het gaat mij gewoon om de rust, natuur en gezelligheid als je met een stel gaat vissen.
ik vind een forel van 20cm vangen nou eenmaal leuker dan een voorn van 25cm.

maar als ik in een ochtend 50 vissen zou vangen, dat begint toch al redelijk op werken te lijken en gaat voor mij de lol eraf.
ik vind het ook wel leuk om te zoeken naar die ene juiste vlieg.
ach, en dan ga je een weekend weg en vang je maar 10 vissen
om dan meteen een heel gebied de rug toe te keren vind ik een beetje te ver gaan.


HappyFisherman

Mooi dat er zo'n verschil in ervaren zit! Ik vertelde laatst Ubertrots dat ik m'n 1e snoek op de vlieg had gevangen tegen iemand, zegt hij dat ie er in hetzelfde weekend 2 boven de meter had. Hij vist al 30 jaar met de vlieg en ik ben nog niet eens 30. Vroeg ik hem of hij zijn 1e snoek nog kon herinneren en of dat er ook 1 van bijna 80 cm was. Op beide vragen was "niet" dus het antwoord.
Allemaal dus lekker je eigen ding doen en als het moet opnieuw ervaren, daar ligt voor mij echt wel de uitdaging!
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Waterhen Bloa

De reacties zijn een beetje zoals verwacht, natuurlijk valt er met een weekje pielen best nog wel een uitschieter te vangen, maar meestal bijven mijn Kylldagen beperkt tot een 10-15 visjes (van een teleurstellend formaat) en natuurlijk heb ik ook in de laatste vijf jaar nog wel enkele 50+ vissen gevangen en ook wel eens een dag waarop we het na zo'n 30 vissen de man tot zo'n 40 cm. voor gezien hielden.

Ik vind het niet onlogisch dat je achteraf zegt dat je voor de gezelligheid komt, maar als je een ochtend, middag en avond hebt staan pielen voor 3 visjes en achteraf hoort dat ze dit jaar door omstandigheden maar heel weinig vis hebben uitgezet, voel je jezelf toch bekocht, kan je daarna nog zeggen dat het gezellig was, maar echt je ging niet alleen voor de gezelligheid vissen, toch........ je reist toch af met gedachte aan een 10-30 vissen per dag en de kans op een leuke uitschieter.

De Rur bij Blens is in 5 jaar behoorlijk veel minder geworden, het was altijd een gezellig boel bij Roel, maar ik ben er drie keer met klanten geweest en als op een gegeven moment we 's-avonds de dagvergunningen weer moesten inleveren om de met potlood geschreven datum te zien veranderen in een voor de volgende dag en twee klanten zowat met een dubbelloops uit het water geschoten werden omdat ze zonder vergunning (uhhh was geregeld .... maar toch niet helemaal ;-)))))) ) in het water stonden, was de maat wel vol hoor.

De visserij is er best redelijk goed, maar je bent wel erg afhankelijk van de stroomsnelheid, gaat de uitlaat van water uit het stuwmeer omhoog omdat het meer te vol is, spoel je als visser ook zowat weg en kun je jezelf zelfs in kuit hoog water nauwelijks staande houden, als je er van maandag tot donderdag naar toe gaat en vooraf vraagt naar de stroomsnelheid, wil je eerlijke info en niet dat je na twee dagen van uitstekende vangsten wordt geconfronteerd met een gierende kolkende massa, omdat de sluizen open waren gegaan.......

Als je dan vraagt hoe dat kan en een beetje doorvraagt, blijkt dat al weken van te voren besloten en bekend was ...... dan zakt je waadpak toch wel een beetje af.

Het prive stuk in Heimbach is wel goed, maar voor 1000 euro per jaar mag dat dan ook wel.

Birresborn, Densborn, Lisingen, Gerolstein, Moosbach, Hillesheim (allemaal Kyll) ........ trouwens wij hebben het over de "Kiel" maar in Duitsland schijnen ze die de "Kuul" te noemen ...... is prima viswater als je een paar mooie dagen meemaakt in april-mei-juni, kom je later dan zul je jezelf tevreden moeten stellen met de vis die nog over is van de maart uitzetting en de vis op onmogelijk plekken (waarvoor je achterwaartse worp langs de boom moet werpen en de voorwaartse worp met een bochtje onder drie laaghangende takken moet doorsturen voor een dragvrije drift van 4 seconden).

Natuurlijk zit "zelfs" voor mij daar nog wel een uitdaging is en is het leuk om daar dan nog twee visjes uit te trekken, maar daarna is het feest weer voorbij .....

Hoe gezellig het dan in deze streken mag zijn, als je voor komt dan die gemutlichkeit, het eten en het bier, zijn de mooiste tijden aan oa. de Kyll allang niet meer wat ze geweest zijn en het lijkt de visverenigingen daar ook niet veel te deren.......

A{b}r{a}xa{s}

Ik weet nog een reden waarom ik in de Kyll 'blijf' vissen (ben er overigens pas een handvol keren geweest) :)      De kosten
Bedragen zoals je noemt voor zo'n privé stuk (Heimbach) zijn voor mij simpelweg te duur.
Ik denk dat de relatief lage kosten voor het vissen in de Kyll, samen met de niet echt gekke reistijden om er te komen, bij een hoop mensen ook zeker meespelen.

johannes

QuoteIk denk dat de relatief lage kosten voor het vissen in de Kyll, samen met de niet echt gekke reistijden om er te komen, bij een hoop mensen ook zeker meespelen.

wat kost een weekeindje kyll alles meegerekend?


Sieger

#13
@Johannes: Een dagvergunning (afhankelijk van de plaats) zo tussen de 15-25 euro.. Overnachting tsja dat is maar net waar je voor gaat... Je kunt er huisjes huren met een stel maten (drukt de kosten) maar je kunt ook luxe hotels pakken en dan natuurlijk je eigen versnaperingen...

De laatste keer in oktober was ik ong. 350 euro kwijt... Van donderdagmiddag t/m maandag ochtend... 4 nachten, 4 keer eten incl drinken (genoeg en lekker) en de vergunningen..... :D Maar volgens mij kan dat ook wel goedkoper, wij zitten in een "niet zo heel goedkoop" hotel... (maar wel heeel gezellig en goed....)


Sieger

Rossie69

gemiddeld zijn wij inclu brandstof 200/225 euro kwijt.


drefter

Ik begrijp niet wat je hier mee wil bereiken als jij en je klanten vis willen van gewoon weg blijven uit de kyll dat is alleen voor dummy's en jij bent zo goed en vangt lekker veel vis gewoon niet meer op de kyll komen en ergens anders gaan vissen waar wel vis zit. Toch gek dat er nog zoveel vissers naar de kyll gaan. sorry voor deze reactie deze is net zo nutteloos als die van jou
::klappen::


Quote from: Waterhen Bloa on February 27, 2011, 07:44:53


De reacties zijn een beetje zoals verwacht, natuurlijk valt er met een weekje pielen best nog wel een uitschieter te vangen, maar meestal bijven mijn Kylldagen beperkt tot een 10-15 visjes (van een teleurstellend formaat) en natuurlijk heb ik ook in de laatste vijf jaar nog wel enkele 50+ vissen gevangen en ook wel eens een dag waarop we het na zo'n 30 vissen de man tot zo'n 40 cm. voor gezien hielden.

Ik vind het niet onlogisch dat je achteraf zegt dat je voor de gezelligheid komt, maar als je een ochtend, middag en avond hebt staan pielen voor 3 visjes en achteraf hoort dat ze dit jaar door omstandigheden maar heel weinig vis hebben uitgezet, voel je jezelf toch bekocht, kan je daarna nog zeggen dat het gezellig was, maar echt je ging niet alleen voor de gezelligheid vissen, toch........ je reist toch af met gedachte aan een 10-30 vissen per dag en de kans op een leuke uitschieter.

De Rur bij Blens is in 5 jaar behoorlijk veel minder geworden, het was altijd een gezellig boel bij Roel, maar ik ben er drie keer met klanten geweest en als op een gegeven moment we 's-avonds de dagvergunningen weer moesten inleveren om de met potlood geschreven datum te zien veranderen in een voor de volgende dag en twee klanten zowat met een dubbelloops uit het water geschoten werden omdat ze zonder vergunning (uhhh was geregeld .... maar toch niet helemaal ;-)))))) ) in het water stonden, was de maat wel vol hoor.

De visserij is er best redelijk goed, maar je bent wel erg afhankelijk van de stroomsnelheid, gaat de uitlaat van water uit het stuwmeer omhoog omdat het meer te vol is, spoel je als visser ook zowat weg en kun je jezelf zelfs in kuit hoog water nauwelijks staande houden, als je er van maandag tot donderdag naar toe gaat en vooraf vraagt naar de stroomsnelheid, wil je eerlijke info en niet dat je na twee dagen van uitstekende vangsten wordt geconfronteerd met een gierende kolkende massa, omdat de sluizen open waren gegaan.......

Als je dan vraagt hoe dat kan en een beetje doorvraagt, blijkt dat al weken van te voren besloten en bekend was ...... dan zakt je waadpak toch wel een beetje af.

Het prive stuk in Heimbach is wel goed, maar voor 1000 euro per jaar mag dat dan ook wel.

Birresborn, Densborn, Lisingen, Gerolstein, Moosbach, Hillesheim (allemaal Kyll) ........ trouwens wij hebben het over de "Kiel" maar in Duitsland schijnen ze die de "Kuul" te noemen ...... is prima viswater als je een paar mooie dagen meemaakt in april-mei-juni, kom je later dan zul je jezelf tevreden moeten stellen met de vis die nog over is van de maart uitzetting en de vis op onmogelijk plekken (waarvoor je achterwaartse worp langs de boom moet werpen en de voorwaartse worp met een bochtje onder drie laaghangende takken moet doorsturen voor een dragvrije drift van 4 seconden).

Natuurlijk zit "zelfs" voor mij daar nog wel een uitdaging is en is het leuk om daar dan nog twee visjes uit te trekken, maar daarna is het feest weer voorbij .....

Hoe gezellig het dan in deze streken mag zijn, als je voor komt dan die gemutlichkeit, het eten en het bier, zijn de mooiste tijden aan oa. de Kyll allang niet meer wat ze geweest zijn en het lijkt de visverenigingen daar ook niet veel te deren.......

Arno

helemaal mee eens Drefter
::klappen:: ::klappen:: ::klappen:: ::klappen::

Waterhen Bloa

#17
Quote from: drefter on February 27, 2011, 10:00:29
Ik begrijp niet wat je hier mee wil bereiken als jij en je klanten vis willen van gewoon weg blijven uit de kyll dat is alleen voor dummy's en jij bent zo goed en vangt lekker veel vis gewoon niet meer op de kyll komen en ergens anders gaan vissen waar wel vis zit. Toch gek dat er nog zoveel vissers naar de kyll gaan. sorry voor deze reactie deze is net zo nutteloos als die van jou
::klappen::

Kyll is voor een dubbeltje op de laatste rang :P

Degenen die nu zo jubelen over de Kyll ..... hebben waarschijnlijk geen flauw benul van hoe het er 25-30 jaar geleden was ;)

Het net zoals met een enthousiast verhaal uit de polder komen, 25 ruisvoorn gevangen tussen de 10 en 14 cm en dan ook nog eens die ene van 18 cm. met echte rode vinnetjes, terwijl wij 30 jaar geleden niet naar de Krimpenerwaard of Wilnis gingen voor dat soort visjes, maar voor ruisvoorns van 20-30 cm en niet voor een enkele maar gewoon voor minimaal 10 op een middag ........

Dat die polders zijn veranderd, niet zoveel aan te doen, heeft veel te maken met een andere manier van "boeren" ,,,,, maar dat de Kyll ed. zoveel zijn veranderd heeft veel te maken met commercie en slecht visstandsbeheer (oh ja ........ ook met de aalscholver natuurlijk).

HappyFisherman

The more you practice, the luckier you get (ook hier op het forum ::)).
Vliegvissen is bevlogen vissen...

hendri

ik kan me uitstekend vermaken hoor op de kyll. ben dr 2 keer geweest. hoe het er vroeger was is voor mij niet belangrijk, want daar heb je nu geen fluit aan. buiten de forel zit er ook cker mooie andere vis op de kyll. afgelopen april een paar barbelen op mn #3tje gehad. pfff mooi hoor. ga ik rustig nog wel een keer voor heen.

en degene die er al 25 jaar komt en het niet aanstaat, ja lekker niet meer doen dan. ieder zn ding laten doen.  ;)

harry

qoute

Degenen die nu zo jubelen over de Kyll ..... hebben waarschijnlijk geen flauw benul van hoe het er 25-30 jaar geleden was


het is waar dat het niet meer zo is als 23 jaar geleden toen ik daar voor t eerst kwam
maar toen ging het ook  bergafwaarts hoor, ben dan ook in 2000 gestopt om naar de kyll te gaan omdat de vangsten zo bedroevend waren (weinig en vooral hele kleine visjes)
heb de kyll toen links laten liggen maar ben er vorig jaar toch maar weer eens met een forumlid heen geweest niet zozeer om de vangsten maar om er gewoon weer eens in een andere omgeving uit te zijn
veel hebben we er toen ook niet gevangen mede door het hoge water in het voorjaar maar moet zeggen van de kleine visjes geen last gehad waren allemaal wel 30+
het was me toch weer goed bevallen en ook voor dit jaar staat er weer een tripje op de planning (waarschijnlijk 2e week van mei)
ik denk dat ze toch weer op de goede weg zijn en er weer verbetering is te bespeuren genoeg in ieder geval om het voordeel van de twijfel te geven en het nog eens te proberen


maar is dat niet met alles     "vroeger was t beter "    ::)

Gert

Ik kwam er 25 jaar geleden (of zo) voor het eerst, en was dolblij DAT ik wat ving....
Maar dat kwam omdat het mijn eerste ervaring was op een echte rivier, met echte (maar ook uitgezette) forellen en vlagzalmen. En ik denk dat dat nog steeds geldt voor iedereen die toch ergens zijn eerste ervaring moet opdoen.
Je zal wel gek zijn om veel verder te rijden, dik te moeten betalen voor een vergunning en vervolgens maar wat aan te klooien omdat het allemaal nog nieuw voor je is.
En daarnaast kom ik er nu ook nog af en toe, op vakantie als ik op doorreis ben of om iemand het een beetje bij te brengen die ook een keer die eerste ervaring moet opdoen.

Maar Belgie: nee, daar zien ze mij niet meer met een hengel.
En daar zullen ook wel weer andere meningen over zijn ;)

Trouwens, vroeger gingen we met een boot of bootje op de Wadden vissen (niet met de vlieg, maar wilde het toch ff noemen) en als je het trof had je 60 mooie schollen de man. Komt ook niet meer voor.....
De nieuwe generaties moeten het qua visbestand blijkbaar met minder doen. En voor ons valt het alleen maar tegen als je terug blijft kijken.

Groet,
Gert

HappyFisherman

Aan de andere kant zijn de technieken de laatste jaren zo ongelooflijk sterk verbeterd (en uitgebreid). De mogelijkheden die "we" nu hebben, t.o.v. zeg maar 30 jaar geleden, maken dat voor mij echt wel weer goed. De keuze is reuze :)
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Waterhen Bloa

Quote from: harry on February 27, 2011, 11:36:28
veel hebben we er toen ook niet gevangen mede door het hoge water in het voorjaar maar moet zeggen van de kleine visjes geen last gehad waren allemaal wel 30+

23 jaar geleden was het idd. al een stuk minder dan het in de 10 jaar ervoor was, ik was er het voor het eerst zo'n 35 jaar geleden en de tijd dat ik bij wijze van spreken toch zeker wel maandelijks was zal zo'n 32-30 jaar geleden zijn geweest).

Dat is dus tegenwoordig het verhaal in de Kyll...... door een zekere overbevissing is er van het zegmaar oorspronkelijke visbestand vrijwel niets meer over. In begin maart worden er in een gemiddeld stuk rivier zo'n 500 stuks beekforellen uitgezet van zo'n 25-30 cm (regenbogen mogen ze officieel niet uitzetten). Beekforel is in principe een stand vis, dus je douwt hem in het water en daar blijft ie dan zo ongeveer op diezelfde plek waar ze zijn uitgezet.

Dat uitzetten doen ze met een soort tankwagen, dus alleen waar zo'n vrachtwagen een beetje behoorlijk bij de rivier kan komen. Als je geluk hebt zijn er op een paar kilometer water een paar van dit soort plekken en wordt er nog een beetje verspreid uitgezet, maar lang niet zo gespreid als zou moeten natuurlijk.

Op en rond die zelfde uitzet plekken worden in de weken nadat het seizoen twee weken na de uitzetting opengaat die forellen weg gevangen en naarmate het seizoen vordert wordt het dan al snel minder en minder.

Kom je aan het einde van het seizoen, is iedere euro die je voor een vergunning neertelt, synoniem voor geld in het water gooien, dat het ondanks dat leuk is om een dagje leuk te werpen en met de vismaten te mijmeren over van alles en nog wat, staat daar los van.

Alles of veel heeft te maken met dit uitzet beleid.

Beter zou het zijn de vis veel verspreider uit te zetten, hier een paar vissen en in de volgende poel weer een paar, etc......

Doe je dat 5 jaar achter elkaar, heb je een heel andere kwaliteit visserij, waar ik graag 50 euro per dag voor zou betalen dan 10-15 euro in de sloot te gooien voor nada-noppes-niks........

Herman

Als ik het zo allemaal lees, ben ik blij dat ik pas een jaar of 10 geleden voor t eerst die kant opgeweest ben. Echt veel verslechtering heb ik niet meegemaakt. Of ik ben anders gaan vissen.....
Ik ben met gezellige medevissers op pad, drink mn drankjes, vang mijn vis(jes), enz. Elke keer dus wel lol gehad!
Elke keer leer ik ook weer, dus jammer voor hen die denken dat ik er niet meer kom...... dit jaar toch minimaal 2 keer!!!! Blijven er natuurlijk nog veeeeeeeeeeeeel te veel dagen over dat ik er niet heen kan....
Als je dat doet wat je altijd al deed, gaat gebeuren wat er altijd gebeurde..