B&B zur Post verslag

Started by HappyFisherman, July 31, 2011, 17:04:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

HappyFisherman

Na het lezen van het verslag van Sieger realiseerde ik me dat ik ook maar eens aan zo'n visavontuur moest beginnen. Oostenrijk is (relatief) ver, maar dat moet je er maar voor over hebben. Om dit direct in mijn eentje te doen leek me, met het oog op zowel de vangsten als de veiligheid, niet verstandig. Bas was ook nog niet op vakantie geweest en dat jagen op grote baars schoot ook niet op en die wilde dus ook graag mee. Last minute geprobeerd om nog iets te regelen en na een paar dagen mailverkeer met Fam. Kohlmayr, was het dan ook daadwerkelijk een feit. B&B zur Post zou een mooie ervaring moeten worden en voor dit vakantierecept waren de volgende ingrediënten meegenomen: Vijf vrije dagen, ruim 2100km asfalt, meer visspul dan je eigenlijk nodig hebt, de (diesel)auto van paps en mams, een uitstekend hotel en een goeie vismaat.
Gezien er op dinsdag toch niet gevist ging worden zijn we niet al te vroeg vertrokken en heb ik Bas rond een uur of 10 opgepikt op Arnhem CS. Inmiddels kent Bas het station op z'n duimpje, want hij heeft zo'n kwartier lopen zoeken naar mijn parkeerplaats en kwam uiteindelijk weer uit waar hij in het begin was gestart :D.
De TomTom aangeslingerd en die gaf aan dat we zo'n 9,5 uurtjes in de Pruis mochten vertoeven voordat we op bestemming aan zouden komen. Een LKW nabij München dacht daar echter anders over en zorgde voor 20 km file, waardoor we een uurtje vertraging hadden. Geen probleem, maar dat betekende wel dat we tot 1 uur 's nacht aan de lekkere Oostenrijkse biertjes hebben gezeten ;)

Dinsdagavond hadden we al uitleg gekregen van de zoon van de eigenaar (wat een ubervriendelijk joch!) en die gaf aan dat er niet heel veel vissers waren. De strek van het hotel is 18km(!) lang op de rivier de Taurag en het hotel bezit ook in de bergen een privemeer van 3ha. Het bestand bestaat uit Bron-, Beek-, Regenboogforel en Vlagzalm. Er mag met alle mogelijke weerhaakloze vliegen gevist worden, behalve met dubbele haken en dreggen. Er zouden 3 controleurs rondlopen die toezien op het naleven van deze regels, maar die hebben wij in drie dagen vissen niet gezien! Het is allemaal nog heel vrij en daardoor kreeg ik echt het gevoel in de vrije natuur aan het vissen te gaan.


Woensdagmorgen een beetje brak bij het ontbijt en dus maar een paar bolletjes meegenomen naar het water. Ook de thermos met koffie had ik bij me en nadat we bij de beek waren heb ik eerst een bolletje opgekouwd en een bakkie koffie gedronken. Bas stond al in het water, want die was al een paar uurtjes wakker en ik kon dus mooi de kunst een beetje afkijken. Tippet van 20/00 aan de leader, grote hare's ear nimf er aan en zelf ook maar eens aan het vissen. Ik zeg nog tegen Bas: "Als je indicator ondergaat altijd slaan toch?

De afgelopen dagen had ik al zitten lullen over mijn beginnersgeluk en je raad het al... Na 2 worpjes gaat ie al onder en staat Brammetje de mazzelpik al vis te drillen! Bas moest nog lachen om dat verbaasde gezicht van me en na het terugzetten van het regenboogforelletje vis ik, nog beduust van dit snelle succes verder en na drie worpjes is het al weer raak! Dit was een iets grotere en ook een stukkie sterker. Vijf worpjes en twee vissen, dat beloofd nog wat!!!


Dit snelle succes was echter geen voorbode voor de rest van de dag en na het afvissen van een (overgens meer dan prachtig) stuk water besloten we, zonder verder nog iets te vangen, tegen 12 uur maar weer naar het hotel te gaan om wat te eten. Op het eerste stekkie staan we nog even te vissen en pak ik er nog 1. 's Middags rijden we naar het bergmeer dat op 1600 meter hoogte ligt en bij aankomst snappen we waarom er op de website staat "dat je je in Canada waant". Werkelijk PRACHTIG water midden tussen de besneeuwde toppen en geen ziel te bekennen.



Langs het gehele meer zijn al paadjes uitgesleten in het bos en het vissen is ook op de meeste plekken niet makkelijk. Korte lijntjes en redelijk vaak in de bomen vastzitten, maar niet geschoten is altijd mis. Uiteindelijk vang ik een paar bronforellen op een miertje en na een "survival" naar achterop het meer nog een kleintje op een kleine sedge. Hiervoor zijn we gekomen en het vissen, de rust en de natuur is overweldigend. Na het diner in het hotel (we hadden halfpension, ideaal) ben ik vlak bij het hotel nog even de beek ingestapt. Gezien het had gesneeuwd het afgelopen weekend stroomde de beek nog sneller dan normaal moesten we echt wel goed verzwaard vissen en een verzwaarde dropper er bij was geen overbodige luxe. Ik pak op een stukje van zo'n 4 meter nog 3 regenboogforelletjes en kan dus na een moeilijke dag vissen redelijk tevreden naar het hotel voor een welverdiende Grosse Bier :D

Donderdagmorgen zijn we vroeg gaan ontbijten en bij navraag welk weer het werd kregen we wisselvallig te horen. Op de vraag of het veel ging regenen kregen we vrolijk te horen "misschien wel, misschien niet...". We hadden besloten om weer naar het meer te gaan en deze keer hadden we de sleutel van het boothuis meegenomen. Het hotel heeft op het meer 3 boten liggen die vrij gebruikt kunnen worden. Reserveren is niet nodig, want zoveel mensen vissen er toch niet werd ons verteld. Het weer was prachtig, aan het meer was het rustig en mijn eerste worpje vlak bij de auto was meteen al raak. Een bronforel greep m'n segde op #18 bij het neerkomen al en terwijl Bas de hengel nog aan het optuigen was had ik al weer vis. Dat beloofde nog wat voor de rest van de dag! Achterin het meer komt een klein beekje het meer instromen en daar zagen we vlagzalm staan.

Bas had al aangegeven dat ie die nog nooit op de vlieg had gevangen en dat moest dit jaar gebeuren. Heeeeeel voorzichtig dichterbij komen, met een paar korte valse worpjes proberen het vliegje in het water, interesse...interesse..., weigering! Nog een keer proberen en doordat je met zo'n kort lijntje vist werd Bas' sedge gesopt, maar nu wel gegrepen. Aanslag en JA, Bas heeft ook vis, Yes! Na een korte dril zwemt de vis zich vast in het riet en moet ik met m'n lompe poten het water in en kan ik de vis scheppen. "Je gaat best gelukkig zijn nu en 1x gokken welke soort het is" zei ik. Een vlagzalm voor Bassie was een feit :D

Bas is die dag aan de kant gebleven, omdat ie het met z'n slechte knieen niet aandurfde om vanuit de boot te vissen. Zelf heb ik die middag een paar uur op het meer gedobberd en dat was weer een ervaring om nooit te vergeten. Heerlijk weer, prachtige omgeving, de koeiebellen en vogelgeluiden op de achtergrond en overal (echt overal) stijgende vissen!

Die middag heb ik er een stuk of 10 weten te landen, waarvan een regenboog van 43 de grootste was. Met die ene vis ben ik op een #3 wel een minuut of 10-15 bezig geweest, want die was loeisterk! Zodra de wind een klein beetje opstak met een sedge (#10) op de kabbel vissen en met hele kleine stripjes tegen de wind in strippen. Knallen van aanbeten, waarvan de eerste 2 vaak mis, maar dan gewoon nog een keer terugkomen om te bijten. Daar gaat het adrenalinegehalte wel van omhoog :D

Bas heeft die middag twee uur staan werpen op een grotere bronforel vlak bij de auto die elk nieuw gepresenteerde vliegje wel greep, maar het presteerde om niet gehaakt te worden!
Die avond ben ik na het diner nog even weer teruggegaan naar het stekkie van die avond ervoor en pakten er in een kwartier 4 regenbogen. Daar stonden ze dus wel vlak bij elkaar. Iets verderop kwam er een waterval in de beek en daar ving ik er 1 van 46cm, wat een spektakel ;D Die moest ik gewoon "beachen" want die kreeg ik met een #5 niet tegen de stroom in bij m'n netje.

Vrijdag was het weer een stuk minder en dat was aan het vissen direct te merken. Na een kijkje genomen te hebben bij een waterval aan het begin van de strek besloten we om nog maar een keer bij het meer te gaan kijken.

Het vissen was een stuk minder en na een paar uurtjes dobberen en Bas er vanaf de kant drie pakte besloten we om weer op de beek te gaan vissen. Dit liep echter een half uurtje vertraging op doordat ik het presteerde om m'n rechtervoorwiel in 'het stomste gat van Oostenrijk' te parkeren en em daar op geen enkele manier weer uit kon krijgen. Gelukkig was er een Oostenrijker met een 4x4 in de buurt die me er uit kon krijgen, want anders hadden we er nu nog gestaan ;) Bij de beek aangekomen vol goede moed nog een uur gevist.




Na geen enkele aanbeet, een verdraaide knie voor Bas en al die visuren die mij niet in de koude kleren gingen zitten, besloten we om terug te gaan naar het hotel. Een dikke regenbui later had ik het helemaal wel gezien en na een hete douche heb ik de nette kleren maar weer eens aangetrokken.
Uiteindelijk hebben we drie dagen zo'n beetje non-stop gevist, maar echt veel gevangen hebben we niet. De rest van de hotelgasten die er eerder waren geweest zeiden ook dat het dit jaar erg moeilijk vissen was en de eigenaar gaf aan dat 'stekkennis' wel een hoop goed kan maken. De omgeving, de gemoedelijkheid in het hotel en de prachtige vissen zijn het echt wel waard om nogmaals een bezoekje te brengen aan Untertauern!

Zaterdagmorgen zijn we voor het ontbijt vertrokken en daarom kregen we gewoon vrijdagavond alvast een ontbijtje mee (niet eens om gevraagd!) en na een voorspoedige terugreis zonder files en een gemiddelde van 124km/u waren we moe, maar voldaan weer terug op Arnhem CS. De laatste foto valt helaas binnenkort bij pa en ma op de mat, want die vonden ze bij Oberhausen nodig om te maken :)

Het was een geweldig avontuur en ik ga er zeker nogmaals naar toe! Bassie Bedankt ;) 
Vliegvissen is bevlogen vissen...

BV

Heren,
Mooi verslag en mooie foto's.
De omgeving op de eerste foto van het meer is echt indrukwekkend.
Al bij al mooi gevist en wat gevangen.
Ik heb nog nooit een bronforel in het echt gezien...

B

forel

Mooi verslag en mooie foto's.

A{b}r{a}xa{s}

Dat heb je fraai geschreven Bram.
Het waren 3 fantastische dagen, en de kans op een vervolg is best groot want de omgeving is echt schitterend !

Sieger

Mooi verslag mannen, jammer dat de vangsten wat minder waren, maar dan kun je nog een keer terug om revange te halen...  :)


Sieger

A{b}r{a}xa{s}

Thanks, Bram vond het maar een 'stink vis', maar 't is er wel 1 die nog op zijn lijstje staat. :)
Ondertussen heeft hij wel z'n eerste beekforel en saibling gevangen, dus die kunnen van 't lijstje geschrapt worden.
Als we teruggaan moet ik de saibling en Bram de vlagzalm gewoon zien te vangen. :)

ErickW

Heren, wat een mooie dagen hebben jullie gehad. De omgeving is echt schitterend en Zur Post staat bovenin mijn eigen verlanglijstje.......

Forelletje

Vlagzalm Bas :D heren mooi verslag en dito omgeving .
En de vangsten ach wat moet je er van zeggen ...je hebt genoten ff niks aan de kop gehad en een reden om weer terug te gaan .


Richard

Herman

Als je dat doet wat je altijd al deed, gaat gebeuren wat er altijd gebeurde..

Henry

Mooi verslag bram, en Bas zijn eerste vlagzalm. prachtige omgeving en dat jullie terug willen kan ik maar al te goed begrijpen.

Arno

mooi verslag mannen en wat een schitterende omgeving om te vissen daar
ik kan me inderdaad voorstellen dat je daar nog eens naartoe wilt.

Gr Arno

Troutbuster

Bram, Bas, mooi mannen!!
gave foto's mooi verslag, en tsja, de magere vangsten?? ach valt wel mee toch? wel heel mooie vissen!!!
Mooie stek om eens op 't verlanglijstje te zetten

Top mannen

gr.

Jan.
"Petri Heil"


Bert J.

Heel mooi verslag. Bas gefeliciteerd met je eerste vlagzalm. ::klappen::
The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

A{b}r{a}xa{s}

jammer dat het zo'n eind rijden is, anders zou ik er desnoods met de trein heen gaan ;)

johannes

mooi verslag hoor lekker bezig geweest


maurice

mooi toch B&B je hebt er wel weer wat van het lijstje af kunnen strepen.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Youri

mooie vissen hoor.
vooral die siepeldinges forel.

drefter

Gaaf he daar eens een forum dag daar doen zeg ik hahahaha.mooie foto's gemaakt mooie vissen gevangen en een leuk verslag super.

Gr Martin

Gert

Ja, dat is een leuk verslag van twee verslaafden-in-spe ;D
Mocht je netje nog wel in de auto Bas, na die vlagzalm? Want meuren doen ze inderdaad wel...

Groet,
Gert

A{b}r{a}xa{s}


hendri

mooi verslag heren, mooie vissen en wat een natuurschoon daar he! super toch.
maar euh bram, trokken die meren je meer dan het stromende water?? :o

A{b}r{a}xa{s}

kan ik wel begrijpen want dat meertje, zeker 's ochtends vroeg met de nevel nog boven het water en de rust en stilte om je heen, de eerste zonnestralen die proberen de nevel weg te drukken en koeienbellen op de achtergrond.....hmmm.....kan zo weer wegdromen :)

HappyFisherman

Precies :)
En de beek stroomde zo snel dat je elke 3sec opnieuw moest werpen. Voelde me op een gegeven moment net een robot...
Vliegvissen is bevlogen vissen...

hendri

hahaha ja das wel het lastige van stroming he! vliegen blijven verdomd lastig op de juiste plek drijven haha. :D ;D

HappyFisherman

2 verzwaarde nimfen met tungsten kraal kwamen net an de bodem zo snel stromen :)
Vliegvissen is bevlogen vissen...