wintervoorn ,wie,wat,waar??

Started by wouter veuger, November 06, 2012, 14:37:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

wouter veuger

beste forumfreunden,zoals jullie weten ben ik nog maar een vliegvis rookie,nu moet ik zeggen dat het snoeken me aardig afgaat.
dit zal ook te maken hebben met het feit dat ik al 18 jaar op snoek vis en logischerwijs de geijkte stekken en dergelijken wel weet.

in september heb ik ook een #3 tje aangeschaft om in de polder te gaan vissen,maar mede doordat mijn vriendin en ik eind juli ons eerste kind,een prachtige zoon,hebben gekregen heb ik daar nog niet heel veel mee kunnen vissen.
de keren dat ik geweest ben heb ik wel een 20 tal ruisvoorns weten te vangen,een geweldige beleving, :D

ik zou  het ook graag een keer op de wintervoorn willen proberen ,maar ik heb hier geen havens in de buurt en heb ook geen auto...,nu vraag ik mij af of het ook de moeite zou kunnen lonen om bij afstervende rietkragen en wiervelden een poging te wagen?
dit zijn immers meestal goed snoekplekken dus zal er ook wel prooivis zitten,wat voor stekken zouden jullie verder proberen?

en vissen jullie pertinent in de winter altijd op/vlak boven de bodem?

in het "vis en vlieg" subforum zag ik van die mooie fluo kleurige nimfjes voorbij komen, gebruiken jullie die omdat je dieper vist en het daar logischerwijs donkerder is,of ook om een extra visuele prikkel af te geven zodat ze wellicht iets eerder (uit nieuwsgierigheid) happen??

ik hoop dat jullie ervaring mij een stukje verder kan helpen!

edit:als de moderators vinden dat het in een ander subforum thuishoort,zouden jullie hem dan willen verplaatsen voor me? bedankt!

BV

Ik kan niet helpen met de wintervoorn omdat ik ze zelf ook nog niet heb gevangen , maar de beste manier hier is effe polsen bij buurtgenoten om een samen te zwiepen.
Dus de onoverkomelijke vraag : van waar ben je?

j.klopper

grachten in nieuwbouwwijken kunnen erg goed zijn.
Voor wintervoorn moet je de voor jouw dichtst bijzijnde IJselmeerhaven pakken.

wouter veuger

is er dan wellicht iemand die mij kan vertellen waar ik (online ) een paar van die fluo nimfjes kan kopen??

ik kan ze nergens vinden in een webshop... >:(

alvast bedankt maar weer.

ow ja ,en verdere antwoorden op mijn eerdere vragen zijn ook nog steeds welkom hoor ::)

jur606

flouor nimpjes ga ik zelf proberne te binden (vind ik nog vel leuker ook)
heb ze nog niet online gevonden (zullen er vast zijn)

en ja havens of plekken waar vis zich verzameld diepe stukken van sloten havens beschutte plekken bruggen etc.
zoeken als je een paar jaar vist worden de plaatsen vanzelf duidenlijk
s6

wouter veuger

@jurj606:
ik ga idd gewoon dat soort plekjes proberen,zal wel goed komen. 8)

wat betreft de fluo nimfjes,zelf binden is hartstikke leuk idd,en ga helemaal los op de snoekstreamers,maar ik heb geen spullen voor nimfjes en ander klein pielwerk,en heb ook geen zin om dit allemaal aan te schaffen voor een paar nimfjes.

ik zoek wel wat witte en kleur ze wel met een marker  :P

jur606

haha dan zou ik bijvoorbeeld geel alvast nemen (scheeld weer 1 kleuren :P)

Plantje

Interessant topic Wouter! Zelf heb ik ook nog niet actief op wintervoorn gevist en ook een aantal van dezelfde vragen als die jij hebt! Ik hoop, dat de ervaren mensen er alsnog wat aandacht aan kunnen besteden.

Maar de vraag die jou gesteld werd is ook nog onbeantwoord gebleven: waar kom je zelf vandaan? Misschien zijn er wel mensen in je omgeving die je kunnen wijzen op een plek waar bij jou in de buurt de wintervoorn huist.

Als je een haven gaat opzoeken let dan even goed op: mag je er wel vissen? En als je er mag vissen zorg dan dat je tijdens het vissen goed let op voorbijgangers. "Vertrouwen komt te voet en gaat te paard" zegt men wel eens!

Ook ik vraag me af waar de keuze voor de fellere nimfjes vandaan komt. En wordt er dan met de pheasant tail, hare's ear enz niets tot weinig gevangen in de havens? Of wordt er met de standaard nimfen alleen in de winterperiode niets gevangen?

En gaat alle grotere voorn naar de havens? Of kun je wellicht ook in de diepere poelen in de polderwateren een verzameling van voorn vinden?

Cornico

Het is voor dit type visserij eigenlijk een beetje jammer dat zo langzamerhand het hele buitengebied ook op drukriolering is aangesloten of zelf z'n afvalwater moeten verwerken.
De beste plekken voor de wintervoorn waren idd. de havens en de ietwat beschutte gedeeltes van weteringen en andere waterlopen, het liefst ook nog plaatsen die iets dieper zijn. Een verzameling boerderijen of huizen was al vaak genoeg.
Hun keukenafvoer kwam uit in zo'n sloot of wetering.
's Winters een goede voedselbron voor de voorn door vooral de grote hoeveelheid tubifex dat voorkwam rondom zo'n keukenafvoer.
Als je zo'n plek nog kunt vinden is het bingo en anders zul je idd. de havens moeten zoeken.
Wanneer het water een redelijke zichtgraad heeft zijn fluornimpfen absoluut niet noodzakelijk.
Vis overdag langs de bodem (dus vrij zware nimpf).
Het laatste halfuurtje is op de plaatsen die ik eerder aangaf zolang er geen ijs ligt in de winter vaak een gouden half uurtje omdat de voorn dan komt azen op uitkomende (dans)mugjes.
Een licht verzwaard of onverzwaard nimpfje kon dan wonderen doen.
Die plekken zijn er nog steeds, maar je moet goed zoeken en als je zo'n plek hebt gevonden, die (en zeker niet hier) aan de grote klok hangen.

Hilco

mijn ervaring met wintervoorn is  in de haven van huizen en harderwijk.

Een roze nimfje aangeknoopt en me te barste gevangen aan de baars  ;D   was een groot feest.

In kampen met een koppejohn in de stadgracht leuke winde gevangen .


Wat wel opvalt is dat je wintervoorn vaak in de rug vangt,   je sleept je nimf door een school vis heen en voelt de weerstand en slaat aan ...................hoppa in ze rug.

maar ja is dat vangen?????


Beetverklikkertje of te wel dobber is wel makkelijk .

(ook een kleine dosis backup maden ;-)   )

wouter veuger

ah kijk,dit zijn reacties waar ik iets mee kan!

ik heb zelf nog niet de kans gehad om het te gaan proberen,aangezien mijn vriendin en ik allebei 2 dagen met 39.6 koorts en een fijne buikgriep op bed hebben gelegen,hoe bedoelt u naar de klote....

ik kom zelf overigens uit de omgeving amsterdam,maar heb geen auto,dus mijn actieradius is redelijk beperkt.

ik zie hier in de omgeving af en toe wel eens een vliegvisser,maar niet echt vaak.

maar ik zie zo langzamerhand al wat potentiele stekken in mijn gedachten,ik ga het gewoon een keer proberen :D

Hilco

grachten water van amsterdam is lekker warm................

als ze in de grachten van Kampen leuk vangen waarom dan niet in amsterdam?

enkel het werpen is wat linker .............

Wilco

Quote from: Hilco on November 11, 2012, 20:23:59
grachten water van amsterdam is lekker warm................

als ze in de grachten van Kampen leuk vangen waarom dan niet in amsterdam?

enkel het werpen is wat linker .............
Als ze in Kampen staan te schelden   ::asshole:: omdat je ze pet van het hoofd hebt gegooid dan versta je ze. In Amsterdam is de kans groot
dat je er geen reet van verstaat


wouter veuger

Quote from: Wilco on November 11, 2012, 20:50:46
Als ze in Kampen staan te schelden   ::asshole:: omdat je ze pet van het hoofd hebt gegooid dan versta je ze. In Amsterdam is de kans groot
dat je er geen reet van verstaat

laat dat bij mij nou precies andersom zijn....

Jasper

Quote from: Hilco on November 11, 2012, 20:23:59
grachten water van amsterdam is lekker warm................

als ze in de grachten van Kampen leuk vangen waarom dan niet in amsterdam?

enkel het werpen is wat linker .............

In Amsterdam kun je ook wel vangen in de gracht, maar die van Kampen is aanzienlijk ondieper en helderder...