Snoek set #9

Started by Good-job, March 01, 2016, 09:01:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Good-job

Beste vliegvissers,

Voorheen vrijwel alleen met de vlieghengel op stap geweest, sinds de aanschaf van een visboot heb ik dit de afgelopen jaren vrijwel niet meer gedaan.
Het verticalen op snoekbaars nam de overhand, want wat zijn die aanbeten toch verslavend....

Nu toch een beetje terug gekomen.. Weer terug waar ik ooit begonnen ben: vliegvissen op snoek!
Ik heb een complete visboot (monark 1600dlx 40pk), met alles erop en eraan, dus waarom niet vliegvissen op snoek op de grotere wateren van Nederland!?

Ooit begonnen met een rozemijer Pike fly #9 9", maar nu op zoek naar iets nieuws.
Nu hoor en lees je meerdere blogs van verschillende 'webshops'  met verschillende merken en types.

Wat is de ervaring met deze set?
https://smartlures.nl/shop/vision-big-daddy-cork-9-9-pike-set-compleet/
En wat is het verschil met de Big Mamma ?
De tegenhanger in de vergelijkbare prijsklasse :
http://www.dyckers.com/Complete_Sets/Dyckers_Pike_Set_9_Medium_Heavy

Wellicht zijn er nog andere opties, wie kan mij helpen?
Als iemand het leuk vind kunnen we ook op korte termijn een afspraak maken om een dagje te streameren op groot water (vanuit mijn boot)!

Alvast bedankt! Groet Job

maurice

Persoonlijk zou ik voor de Loop gaan.
Mijn ervaring met Vision is niet echt goed, en er zullen andere vissers zijn die het tegenovergestelde zeggen.
Maar die loop is een mooie set, goed op elkaar afgestemd materiaal.
Zou wel aanraden om de hengel voor aanschaf te testen.


Succes met de keuze.

PS, hengel aanschaf heeft veel te maken met persoonlijke smaak en voorkeur
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Good-job

Maurice,

bedankt voor de snelle reactie!
Testen zal ik zeker gaan doen, maar ik wil wel eerst weten of ik naar Dyckers toe rij (als eerste) of naar bijvoorbeeld Smartlures...

Groet job

maurice

Zou zeggen alle 2 bezoeken, kijken en vergelijken.
Denken en dan aanschaffen.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

wh82

Mee eens. De loop booster heeft fans (pas was er hier een draadje waarbij iemand op zoek was naar zo'n hengel, daar sloten zich een aantal anderen bij aan).

jo flyfishing

#5
Ik heb nog niet met de loop booster gegooid, maar wel met de bigdaddy hengel/reel/lijn combinatie.
was wel de uitvoering met eva handvat, dus ietsjes zwaarder dan die met kurk.
Hengel is niet in balans met die reel, en de actie van de hengel is te traag naar mijn smaak.

Zou voor geen geld in de wereld ruilen met mijn (andere) Loop setup.

Fijne hengel die ik ook heb, als de hengel wat korter mag zijn, is de TFO minimag 6-8. Gebruik ik momenteel met een scientific anglers mastery bft #9 lijn.
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

wouter veuger

Ik heb zowel de booster als de big daddy in bezit, het zijn beide fijne hengels, maar wel anders.

De booster is lichter in eigen gewicht, en beduidend strakker dan de big daddy. Een fijne stok die ik regelmatig uit het rek pak,vooral vissend vanaf de kant op water met kans op grotere vissen nabij obstakels in combinatie met niet al te grote streamers. Dit is ook de hengel die ik voor het zeebaarzen gebruik.

De big daddy is wat zwaarder kwa eigen gewicht en heeft een veel tragere actie dan de booster, meer een medium hengel, de gedachte hierachter is dat het werpen met grote streamers wat relaxter gaat, en inderdaad gaat het werpen met grote streamers erg makkelijk, door de wat langzamere actie is de hengel ook wat "vergevingsgezinder" bij een werpfoutje, of iets verkeerde timing.  Ook deze stok gebruik ik vaak en dan vooral vanuit de bellyboat op groter water met relatief grote streamers.

De big mama van vision heb ik niet zelf,maar wel mee geworpen, deze is in vergelijking met de big daddy vooral een stuk taaier/ harder. Veel backbone om grote vissen mee te blokken.

Het beste advies is om ze beide of alle 3 eens te proberen, ik weer niet of je op de visma komt,ik sta zelf op de stand van bigstreamers en daar zou je d big daddy en big mama iig eens kunnen voelen.

Succes met je keuze!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

merijn1982

Ik sluit me aan bij wouter. Heb de booster geworpen en die is idd wat sneller. Vision is medium wat ik heb gehoord.. is ook een kwestie van smaak en wat je zelf prettig vind!
Tight lines!!

wouter veuger

zo is het,het zijn beide prima snoekhengels die doen wat ze moeten doen, de uiteindelijke keuze zal vooral een persoonlijke voorkeur zijn,wat betreft actie/ werpeigenschappen.

iets om ook nog mee te nemen in je keuze is dat de big daddy er ook nog in een #10 is,hetgeen vissend vanuit een boot op groot water echt niet overdreven is.

verder is de big daddy 4 delig en de booster 3 delig,waardoor die niet in de meeste koffers past...

wh82

Als het gaat om groot water.. misschien eens aan dubbelhandig denken?
@Ochi zei zo iets in een vorig topic.

wouter veuger

Ik heb absoluut geen verstand van dubbelhandig vissen,maar wat zouden daar dan de voordelen van zijn?  Je kunt verder werpen,maar dat is vanuit de boot nu juist niet echt belangrijk.


Wat me vooral onhandig lijkt is dat je met snoeken tot aan de hengeltop binnen stript,juist binnen enkele meters van je top komen veeeeel aanbeten.
Met een dubbelhandige stok moet je dan toch weer je hele lijn uit je top werken om een nieuwe worp te maken,of zie ik dit verkeerd??

merijn1982

Ik denk dat wouter wel gelijk heeft. Zeker vanuit de bb of boot is dit niet handig. Al denk ik aan zee bijv. Op zeebaars dat het wel effectief kan zijn!
Tight lines!!

wh82

Ik was de boot ff vergeten   :-[

Good-job

Vliegvissers,

Bedankt voor de informatie, komende zondag zal ik beide hengels even gaan voelen.
En zoals je zelf aan aangaf, een dubbelhanded rod is zeker niet geschikt, gezien het vissen vanuit de boot en de te gebruiken formaat streamers... ;D

Ik zal het hier wel vermelden waarom ik een bepaalde set heb gekozen!


Groet Job