Denemarken 2018

Started by paul de bruijn, September 30, 2018, 11:35:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

paul de bruijn

Afgelopen week weer Denemarken bezocht.Weersvoorspellingen waren niet te volgen,en je doet er weinig aan.
Bij aankomst op Funen bleef de verwachte regen uit,wel stond er erg veel wind en een behoorlijke hoge waterstand.Op sommige plekken stond een meter meer dan normaal,en vanwege wind en golven was het water volledig bruin met erg veel losgeslagen troep
Door deze condities bleek al snel dat de gehele westkant onbevisbaar was,vanwege vies water en elke dag noordwest 5 of 6.
Maar ondanks dat zaten we op dag 1 al in de vis,en na een weekje toch nog rond de 40 gepen en zo rond de 60 forellen.De echt grote hebben we niet gezien,bleef bij maximaal rond de 50 cm.Op een aangedane stek bleek die morgen nog een mooie zalm gevangen te zijn,de visser had dat zelf niet gezien :)
Op de waterstand was geen peil te trekken deze week,vooral erg hoog en het verwachte tij bleef uit.
De gevangen vis was in elk geval in goede conditie,mooie dikke vis.De geep was op sommige stekken zeer aanwezig,eerste jaars.
De forel had niet echt een voorkeur voor patronen,mijn maat viste met andere patronen dan ik,maakte qua vangst niet veel uit.
Al met al een goede week,zeker gezien de beperkte stekkeuze,volgend jaar weer een kans

markpiet

Dan heb je toch een uitstekende vistrip gehad Paul. Ondanks de slechte omstandigheden niet bij de pakken neer gaan zitten en gewoon doorgaan betaalde zich uit.
groeten van Mark
><((((0>

Marco B

Prima resultaat toch...? Heb wel eens betere weken meegemaakt maar ook veel, maar dan ook echt veel slechtere. Je moet met dit soort tripjes gewoon de mazzel hebben dat je er precies op het juiste moment bent en dat kun je op basis van ervaring enigszins inschatten, maar je hebt het weer, waterstand, luchtdruk enz. nu eenmaal niet in de hand.
Volg je slechts de kudde, dan loop je altijd door de stront!

paul de bruijn

Was ook zeker een prima trip,en komen er lang genoeg om te weten hoe of wat.
Het is inderdaad onmogelijk om met alle omstandigheden rekening te houden.
Maar dan is het leuk om te zien dat de ervaring na al die jaren zijn vruchten afwerpt en de vis gewoon gevangen wordt

Scaramouche

Ik heb besloten mezelf een tripje naar Fyn cadeau te doen dus komende week hoop ik net zulke resultaten te halen. Weersvoorspellingen zijn redelijk goed dus ik hoop op een paar mooie dagen. De dozen raken elke avond weer wat voller met brendas, magnussen, garnalen, mysis, kobberbassens en zandaaltjes. Is er nog een patroon dat zeker niet mag ontbreken in deze periode?
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

wh82

Ben ook benieuwd, voor mij ook binnenkort.

paul de bruijn

Patronen zijn vangend die je noemt,en ik heb de ervaring dat als ze los zijn het niks uitmaakt wat je eraan knoopt.Kan wel nog verschil maken qua setup.
Maar ook dit jaar weer gezien dat ze er al gekken achteraan gaan er ze soms naast je erop knallen

Scaramouche

#7
Net terug, een week geweldig weer gehad met heel veel zon, redelijke wind. 1 dag geblankt, voor de rest wel vis gevangen. Het meeste was klein, en dat hoorde ik ook van de locals; het hele seizoen zijn de grote vissen schijnbaar al schaars. Alle vissen zagen er wel goed gezond uit. Zandaaltjes, magnussen en beige of bruine garnalen deden het het beste.

edit: even een fotootje van de mooiste vis van de week; 49cm mannetje in topconditie.

Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

wh82

Ook net terug uit Denemarken. Ben met het gezin geweest, was erg leuk en heb ook nog redelijk wat kunnen vissen. Wat weer betreft had ik minder mazzel: Zon in overvloed dat wel en de eerste dagen was de wind nog prima, ongeveer 3-5 bft. Daarna nam de wind echter flink toe tussen de 6 en 8 bft met stoten van soms in de 9. Resultaat was dat op veel plekken het water koffiekleur had en werpen met een vliegenhengel bijna onmogelijk.
Bij Go Fishing in Odense een bombarda gescoord en tips gehad voor stekken in de luwte.

Toen heerlijk gevist op sommige plekken waar het bijna windstil was. Redelijk gevangen, geen grote vissen maar wel erg mooie gekleurde vissen tot een cm of 40. Zelfs mijn dochtertje van 4 ving een zeeforel, had de bombarda voor haar uitgeworpen en ze haalde in en riep opeens: "hè wat is dat?", een zeeforel dus.

Ving het best met Grey Frede en Blodtud Frede. Garnalen kreeg ik vooral staartbijters op, had waarschijnlijk een kleinere maat moeten pakken. Kijk wel uit dat je doorstript, heb gehad dat ze diep gehaakt zaten, nog net niet te diep maar wel vervelend als t meer tijd kost om te onthaken.

Een Bombarda is aardig voor als vliegvissen echt niet kan. Wel erg grof en weinig gevoel, mooi redmiddel voor geval van nood. Go Fishing was absoluut de moeite waard, vriendelijke mensen en goede tips, daarnaast enorm assortiment.

Voor vliegvissers met kinderen: Odense Zoo (erg leuk), Fjord en Belt (kids leren over waterdiertjes, dat geeft je zelf ook de gelegenheid wat te leren over zeeforel prooi) en Vikingmuseum Ladby zijn de moeite waard (laatste is wel klein).

Met deze omstandigheden was een intermediate lijn fijn, hoge golven en anders voelde je geen enkele aanbeet. Foto's volgen wellicht later.