Match the mayfly hatch...

Started by D.P., December 13, 2018, 22:33:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

D.P.

Beste mede-flyers,

het is mijn plan om aankomend voorjaar een trip naar Engeland of Duitsland te maken, en dan is de kans aanwezig dat er een mayfly hatch gaande is. Daarom vroeg ik mij af welke mayfly patterns ik zeker mee moet nemen, aangezien er vele verschillende mayfly soorten zijn. Zit ik bijvoorbeeld goed met een olive kleurtje in een paar verschillende maten, of moet ik het wat breder aanpakken?

Mvg,
D.P.

Wader

Gdm P.D.,

Mss is het wel zo netjes om jezelf eerst ff voor te stellen, en daarna je vraag te deponeren.
In de meeste gevallen kun je dan een schat aan info vergaren op dit forum ...

Grt.,
Wader

maurice

::bbq:: ::proost:: ::proost::

henkverhaar

Als je het echt over 'Mayfly', in stricte zin hebt, gaat het juist maar om een paar soorten - praktisch gesproken over E. danica en E. vulgata, waarbij je op 'normaal' stromend water eigenlijk alleen E. danica verwacht. Een of twee patronen in de juiste maten en kleur, met een zekere impressionistische overeenkomst met een grote haft zouden voldoende moeten zijn. Als je echter bedoelt dat je een hatch van eendagsvliegen verwacht (hoewel er maar een paar soorten zijn die echt zodanig massaal en gelijktijdig uitsluipen dat je kunt spreken van een hatch in klassieke vliegviszin, waarbij de vis echt gepreoccupeerd is met alleen deze hatch) zul je moeten inventariseren om welke soorten het, gezien locatie en tijd van het jaar, zou kunnen gaan. En dan voor alle kenmerkende gevallen patronen binden. In dat geval zou ik er denk ik voor kiezen om een paar search patterns te binden, en voor de rest gewoon een bindset met voldoende variatie in materiaal en haakgroottes mee te nemen om ter plekke, mocht er sprake zijn van een hatch, de juiste patronen te kunnen binden.

D.P.

Bedankt voor de tips! Ik zal wel iets meer onderzoek doen naar de verschillende soorten die er in het gebied in die tijd voorkomen.

HappyFisherman

Vliegvissen is bevlogen vissen...

Scaramouche

Hier iets voor je browser favorites. Kun je wel ff mee vooruit :-)

http://www.johnkreft.com/mayfly-fly-patterns/
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Beertje

If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

maurice

Zou het boek wondervliegen2 eens goed lezen.
Kom je een stuk verder mee.

::bbq:: ::proost:: ::proost::

sjo

Voor de regio Belgiƫ, Duitsland noord Frankrijk heb ik erg veel geleerd van de tweede uitgave van het boek "Wondervliegen" van Leon Janssen. O.a. nog te krijgen via de site van martensvliegvisproducten.
Let the fly be with you....

D.P.

Nogmaals bedankt voor alle tips! Ik waardeer het enorm dat jullie allemaal de moeite nemen om te reageren. Ik zal het boek ook maar eens gaan bekijken. Had de naam al een aantal keren voorbij zien komen, maar was er nog niet aan toe gekomen om een kopie te bestellen.