Zelf geknoopte leaders zijn het beste !

Started by Waterhen Bloa, March 02, 2011, 13:18:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Waterhen Bloa

Ik durf rustig te stellen dat alle "getrokken" fabrieks leaders eigenlijk rommel zijn ...... wel gemakkelijk natuurlijk !

Een 9 voet leader bestaat meestal uit zegmaar 2,5 voet level - 4,0 voet naadloze taper van zeg 50/00 naar de opgegeven puntdikte - 2,5 voet tip, maar een leader van 7 voet heeft dan over het algemeen slechts een kortere level en een kortere punt en bij een langere bijvb. 12 voet leader zijn het level gedeelte en de punt dan weer langer, maar de taper blijft over het algemeen gewoon hetzelfde.......

Niet zelden zijn ze ten eerste al moeilijk recht te krijgen (doe dat overigens nooit met zo'n rubbertje, want daarmee veroudert de lijn heel snel door de te grote warmte ontwikkeling), maar daarnaast slaan ze ook vaak slecht over.

Alle fabrieksleaders worden uit een soort nylon gemaakt, te stug of te soepel !

Als je van een 5X (15/00) leader een bijvb. 3X (20/00) leader wilt maken, zul je een deel van de taper moet weg knippen, wat natuurlijk ook niet een erg goed idee is, of je moet de hele leader vervangen.

Als je je leaders zelf knoopt kun je gaan zitten klooien met een plank en gewichten en gaan zitten twisten en eindig je met een taper die zo ongeveer dezelfde beperkingen kent als de getrokken fabrieksleader (okee ....... 25 reacties van mensen die zweren bij hun truucje  ;) ).

De beste keuze is zelf leaders knopen, je kunt dan zef tapers maken die bij uitstek zijn geschikt voor normale omstandigheden, maar ook voor met wind mee of wind tegen, je kunt stug nylon gebruiken voor de butt, medium stiff voor de taper en soepel nylon voor de punt ....... kortom de variaties zijn oneindig en heb je een leader nodig van 5 meter, kun je die nog steeds zo maken dat ie mooi presenteert.

Ik begin meestal met een stuk 50/00 en dan telkens 10 cm langer van een 5/00 dunnere dikte tot je bij 20/00 of 15/00 aankomt en dan nog een tippet er aan ....... moet je tegen de wind in bouw je andersom, dus in plaats van steeds 10 cm. meer naarmate je dunner gaat, doe je 10 cm minder naarmate je dunner gaat.

Een leader voor een tweetje of drietje hoeft natuurlijk niet bij 50/00 te beginnen, maar je zou ook kunnen beginnen op 40/00 !

Veel vliegvissers klagen ook steen en been over Fluor Carbon, maar dat heeft alles met knopen te maken, Fluor carbon is namelijk harder dan nylon en heeft de neiging om te lossen tov. nylon ....... knopen in FC worden beter naarmate je minder slagen doet ! Een andere oplossing is gebruik te maken van van die kleinste ringetjes, dus daarmee nylon niet rechtstreeks aan nylon te knopen, maar via zo'n ringetje.

Troutbuster

Helemaal mee eens!!!
Nooit meer fabrieksleaders!!
Te vaak rotzooi!! >:( >:( >:( >:(
Opbouwen met nylon van 35/100 naar 28/100 en 24/100 (tot. langte ca 1,5 meter), ringetje en een punt van fluoro Carbon naar gelang je wens qua dikte en lengte!!
Werkt prima!! :) :)

Jan.
"Petri Heil"


Sieger

Heb het eerlijk gezegd nog nooit geprobeerd om zelf een leader te maken ( ben nogal makkelijk en lui... ;) )..

Misschien toch maar eens proberen... Nog wel even een vraag... Als ik de beschrijving van Ger lees, dan heb ik in een leader van 3 meter een enorme hoeveelheid knopen (of lees ik dat verkeerd).. heb je dan geen last van "verstoring" op het water? Of gebruik je deze meestal op ruiger/stromend water?

En welk type nylon gebruik je hiervoor.. gewoon tippet materiaal of standaard visdraad...?


Sieger

Waterhen Bloa

#3
Ik coat de knoopjes meestal met RM glue of knot preserver, worden ze mooi glad van, en hoeveel knoopjes zijn dat nu eigenlijk 5 of 6....... geen last van vind ik.........

Stugger nylon voor butt's is oa. dikkere Salwater FC of Mason, medium stug is oa. Maxima Chameleon en Rio Powerflex en voor tips gebruik ik persoonlijk altijd Tiemo Akron (Fluoro Stealth), maar ook Stroft GTM of Rio Suppleflex zijn prima.

Sieger

OK dank je... toch wel meer de in het vliegvissen bekendere nylon... Ga het eens proberen...


Sieger

Jan Muisers


Ik heb dat ook eens geprobeert, echter de knopen zijn net konijnen...het worden er steeds meer  ???

Bij een, inderdaad stuggere, gekochte leader heb ik dat niet. Dus ik doe wat verkeerd. Enig idee wat?????

Jan.

johannes

Voor de zeeforel vind ik een getrokken leader makkelijk aangezien ik graag zo niet alleen met FC vis gebruik ik dit de laatste tijd.

http://english.tiemco.co.jp/project/fishing_catalog/info_fly?brand=2&category=13&kind=3&commodity_code=1294

de 12 foot versie in een x0

hieraan komt een 75 cm 24/100 en bij de knoop een vlieg en op het einde 1

heerlijke combi die bij mij minder knopen gooit.

voor de rest gevlochten leaders van karel :)

Arno

En waar vissen jullie dan op met dit soort leaders van 24/100 of 20/100 ik neem aan de wat grotere vissen en forel enz.
ik pak dan altijd gewoon 1 stuk nylon van een bepaalde dikte en trek dan  3/4/of5 meter van de rol en ik vind dat dat prima werkt.

Gr Arno

Waterhen Bloa

Arno, als je op snoek vist met anderhalve meter 40/00 + een stalen of titanium onderlijn en een zware streamer zal een dikte best goed overslaan, maar als je een streamertje of een sprinkhaan immitatie vist aan 4 meter 20/00 wordt de energie van de vliegenlijn niet overgebracht naar de leader en zal die als een kaartenhuis in elkaar storten.

Ga je echter nimfen in een haventje waar 3 tot 4 meter water staat en de vis zich nabij de bodem ophoudt, zul je iets moeten verzinnen om je nimfje in de buurt van de bodem te vissen, knopen zinken langzamer dan een stuk ononderbroken nylon, vandaar dat veel zegmaar haventjes vissers geen leader gebruiken, maar gewoon 5 meter fluor carbon (is zwaarder dan water) van 12-14 honderste gebruiken. direct aan de vliegenlijn geknoopt. natuurlijk werpt dat waardeloos, maar daar gaat het bij deze visserij niet om.

Dus of jouw methode een goede keuze is, hangt erg af van hoe en waarop je vist en of een mooie presentatie van de vlieg wel of niet belangrijk is.

Los daarvan vindt ik voor heel visserijen dat er met relatief korte leaders gevist wordt ....... als je overschakelt op leaders van 3,5 - 4,5 meter zal het zo maar eens kunnen zijn dat je het dubbele gaat vangen.

Op forel op laag water gebruik ik zeker in de zomer als het water helder is rustig leaders van 5 meter en langer, en als je die zelf bouwt slaan ze ook nog prima over........

Arno

Dan moet ik toch maar eens aan het knutselen met leaders voor het voorjaar en de zomer hun intrede doen.
Dank voor je uitleg.
Gr Arno

Sieger

Quote from: Waterhen Bloa on March 03, 2011, 08:10:03
Op forel op laag water gebruik ik zeker in de zomer als het water helder is rustig leaders van 5 meter en langer, en als je die zelf bouwt slaan ze ook nog prima over........

Ger: ALs ik het goed gelezen heb bouw je de leaders dan op uit stukken van 10 cm ??? of lees ik dat verkeerd... Ik heb op m.n. Engelse ook wel eens een opbouw in percentages gelezen....


Sieger

harlin

Heb jij hem ook zelf gemaakt Marc?
Hoef je op deze manier de knoop niet te bevochtigen als je hem strak trekt?
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

HappyFisherman

Ik flans alles aan elkaar met een double grinner...
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Waterhen Bloa

#13
Quote from: Sieger on March 03, 2011, 12:42:37
Ger: ALs ik het goed gelezen heb bouw je de leaders dan op uit stukken van 10 cm ??? of lees ik dat verkeerd...

Geintje zeker ......

Mijn standaard forel leader :

50 cm 45/00
55 cm 40/00
60 cm 35/00
65 cm 30/00
70 cm 25/00
75 cm 20/00

Totale basis leader is dus zo'n 3,75 meter

ca. 100 cm tippet (dunner dan 15-16/00 vis ik bijna nooit ......)

Moet een leader langer worden, maak ik in plaats van steeds 5 cm. langere stukken, 10 cm. langere stukken en is de basis 4,50 meter en met eventueel een basis stuk van 50/00 erbij, wordt de basis dan zo'n 5,50 meter.

Moet je tegen de wind in ...... ga ik voor andersom, dus de basis forel leader wordt dan :

75 cm 45/00
70 cm 40/00
65 cm 35/00
60 cm 30/00
55 cm 25/00
50 cm 20/00

En is de basis leader dus nog steeds 3,75 meter maar is de taper een stuk tapser.

Grtz., Gerald.

Sieger

Dank je Ger... was geen geintje, maar ik had het verkeerd gelezen... Je verlengt het eerste stuk met x cm... Ik dacht dat je stuk(jes)ken van 10 cm gebruikte... Vond het ook al een beetje vreemd... Met dit schema kan ik aan de slag... ;)


Sieger

Patrick(WF)

Toch een handig tooltje  ;D. Bedankt voor de opbouw van de leader, ga ik zeker een
keer proberen. Doe het steeds met 3 stukken nylon 20/00, 16/00, 12/00 en dan stukken van
1 mtr. Als ik zwaarder ga vissen gebruik ik wel dikker nylon uiteraard en dan
een meter tippet er aan. Dacht al dat het aan mijn manier van werpen lag dat de vlieg/nimph
zo beroerd op het water kwam maar dit verklaard een hoop.
Groet Patrick

Waterhen Bloa

Ook een aardig leader die we vroeger (30 jaar geleden) gebruikten in de wedstrijd afstand casting :

65 cm 50/00
55 cm 40/00
45 cm 30/00
55 cm 45/00 !
45 cm 35/00
35 cm 25/00

Vreemde leader maar strekken als een strijkplank !!!



HappyFisherman

Net dit topic ff nagelezen en Stroft lijntjes besteld om eens "echte" leaders te knuppen. Kwam uit op de website van stroft zelf en da's best goedkoop en zonder verzendkosten boven de 15 euro geloof ik. Voor nog geen 20 eurie krijg ik (hopelijk voor volgende week vrijdag) 8 klosjes draad a 25meter...
Vliegvissen is bevlogen vissen...

hendri


HappyFisherman

Kreeg al persoonlijk mail (netjes toch?!) van een medewerker en was iets te optimistich vanmiddag. 9 lijntjes a 25meter voor 32 eurie excl 5 euro verzendkosten... Heb wel een extra spoeltje besteld, want dan kwam ik boven de 30 euro en dan mag je 100 meter gratis uitkiezen (en benne we hollander of nie?).
Volgende site gebruikt:
http://www.aspo-gmbh.de
Vliegvissen is bevlogen vissen...

A{b}r{a}xa{s}

Bram,
die 30 euro is vlgs mij voor Duitsland, voor andere Europese landen is het 50 euro voor zover ik weet

HappyFisherman

Nou, ik had een keurige mail van meneer Stroft waarin hijzelf aangaf dat ik beter nog een klosje kon bestellen, omdat ik dan boven de 30 euro zat. Ik neem aan dat hij wel gezien heeft dat ik geen Duiters ben gezien hij de mail ook in het engels had opgesteld :D
Vliegvissen is bevlogen vissen...

A{b}r{a}xa{s}

ja, en, nee :)

heb effe gecheckt bij mezelf..... gratis klosje is idd vanaf 30 euro
verzendkosten : als je buiten Dld zit, krijg je proforma rekening gestuurd waarin de verzendkosten opgenomen zijn : €5,50 (in mijn geval dan :) )