beginnerset voor alround en ardennen

Started by tomvliet, December 05, 2013, 13:34:17

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

tomvliet

hallo
Ik ben nieuw op het forum en wil beginnen met vliegvissen .
Ik ga vissen op grote vijvers kanalen kleine parkwaters en zeker ook de ardennen (ourthe enzo .)
De vissen die ik wil vangen zijn vooral forel kopvoorns kleine karpers en snoek en witvis, baars .
Ik zelf zat de denk aan een aftma 5/6 en dat ik later wanneer ik het echt te pakken heb een 7/8je koop voor karper en snoek .
Ik heb al een setje gezien en deze staat mij echt aan .
Verder heb ik ook al een dag gevliegvist aan de ourthe en heb al redelijk wat informatie opgestoken .
wat zouden jullie doen heb je misschien tips .

hier is mijn set

http://www.goedkopervissen.nl/Abu-Garcia-Diplomat-Fly-5-6-LH.html?cPath=1327_4175

Koen

Hey Tom, welkom. Een tip die ik je kan geven is: Ga eens langs bij de locale vliegvisclub. Die kunnen je heel goed vertellen wat handig is en wat niet. Dat 5/6je kan wellicht wat zwaar zijn voor forrelletjes in een klein riviertje, maar misschien weer te licht voor dikke regenbogen op het Oostvoornse meer.   Niet makkelijk al je wilt beginnen, maar daar kunnen je mensen in een locale vliegvisclub je wat beter mee helpen en je wellicht wat verschillende hengels laten proberen om zo een goeie keuze te maken. Meeste clubs geenven ook wel werp en bind les, iets wat ook wel handig is.

Ik weet dat hier wel wat Ourthe gangers zijn, die kunnen je wellicht wel wat meer vertellen over hun materiaal die ze daar gebruiken :)

tomvliet

Ik dacht dat 5/6 wel oke zou zijn zeker als je er ook even wat snoeken op wil vangen en karper .
En ik zal ook is zien naar een club .
ik heb ook een ander setje gezien dit was aftma 4/5 deze stond mij ook aan alleen hij is duurder en ik den iets te licht . 

Koen

Quote from: tomvliet on December 05, 2013, 14:22:41
Ik dacht dat 5/6 wel oke zou zijn zeker als je er ook even wat snoeken op wil vangen en karper .
En ik zal ook is zien naar een club .
ik heb ook een ander setje gezien dit was aftma 4/5 deze stond mij ook aan alleen hij is duurder en ik den iets te licht .

Kijk het probleem is een beetje dat de ene 4 de andere niet is. Lengte en aktie (slap en stijf) maken het allemaal verschillend. Ik denk dat een 5/6 voor de forelletjes of voorns tot een cm of 40 iets te zwaar is (het kan wel hoor, maar het is wat minder sport). Ik ga meestal met een 4 of een 2 naar Duitsland om in de Kyll achter forelletjes aan te gaan of voorn in de polder. Daarin tegen is hij voor snoek of karper waarschijnlijk iets te licht, tenzij je achter de kleinere formaten aan gaat (Snoeken doe ik met een 8 om ook de drill kort te houden). Voor snoek zit je ook nog eens met streamers en die zijn zwaar en wellicht iets te zwaar voor een licht 6je ( maar misschien wel weer toe doen met een wat stijfer 6je.) Dan gooit het niet lekker en heb je kans dat je je hengel breekt. Ik denk dat je met een all-round hengel altijd aan het korte eind trekt, hij is of the zwaar of te licht.

Trouwens, een 4/5 betekend als je een weight forward lijn gebruikt dan je dan een 5 lijn moet nemen, of een 4 dt lijn, dus die 5/6 is eigenlijk een 6 met een WF lijn.

tomvliet

Koen ik denk dat je gelijk hebt ik denk dat ik eerst een 5/6 je koop allround
Later koop ik een hengel voor karper en snoek (7/8) en een andere voor in de ardennen op forel (4/5) en die 5/6 verkoop ik of hou ik bij voor bijvoorbeeld de ronde bleek ofzo .
Ik noem gewoon effe een water op waar ik weet dat de forellen iets groter zijn .

BV

Hey Medebelg!

Van waar ben je?
Ik ben van midden Limburg!

Hier in de regio begint quasi iedereen met een #6 , om op de forelvijvers ver te gooien..
Maar een #4 is voor op forel zalig!

tomvliet

ik woon in balen dat ligt in provincie antwerpen aan de rand van limburg (lommel) in belgie .
waar woont u dan ?


BV

Ik woon in Helchteren.

Je woont zowat tussen twee clubs is.
Fly only in Kessel , en  V V K Gammarus in Zolder.

Ik lees dat je heel veel dingen gelijk wil leren.
Ik ben zelf lid van Gammarus en kan je aanraden om zeker in het voorjaar je aan te sluiten bij een club.
Daar zal men je leren werpen en leren vangen.
Want zo maar onervaren naar de Ourte rijden zal je niets dan frustratie op leveren.
Het zelfde voor de Ronde bleek.

Als je perse eenhengel wil kopen om in de winter wat te testen : bij de Decatlon heb je voor 50€ een compleet setje aftma 4/5 (daar ben ik ook mee gestart).
Maar reken dat je er een jaar mee doet en dan moet je het weg gooien.   Bij een van de sponsors hier of bij P&S in Koersel raak je voor 125€ aan een setje waar je wat langer mee zal kunnen spelen.

Maar je gaat echt wel een setje en een half jaar nodig hebben om te ontdekken of je het iets vind.

Als je een  echte #6 koopt kan je snoeken en nog steeds fun hebben op forel in de buurt.
Karper vergeet je hier best.
Snoeken zou goed zijn op de Nete en het kanaaltje in Leopoldsburg... das bij jou in de buurt..





tomvliet

ik denk dat ik toch wel bij een club ga aansluiten want ik doe niks anders dan vissen .
en eigenlijk heb je gelijk als ik toch helemaal naar de ardennen of duitsland wil is het misschien niet erg om wat les te nemen .
Krijg er misschien veel info en plezier voor terug .
en ik wil vooral gaan vliegvissen op snoek aan de lak de visclub in balen wezel  .
maar in leopoldsburg gaat ook maar daar heb ik persoonlijk nog nooit niet echt succes gehad .