Fireline Crystal tippet OVM nimf/streamer

Started by wh82, June 19, 2015, 09:19:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

wh82

Heeft iemand van jullie weleens fireline crystal als tippet materiaal gebruikt op het OVM voor streamer of nimf?
Je hebt een stuk dunnere tip dan 22/100, lijkt me fijn en ik kan me nauwelijks voorstellen 22/100 fluocarbon minder zichtbaar is dan de veel dunnere fireline crystal.

Vroeger gebruikte ik op de spinhengel gewoon fireline, niet eens crystal en het ving prima.
Ik kan me voorstellen dat het voor droge vlieg niet werkt maar ik vind 22/100 voor droge vlieg eerlijk gezegd ook verre van ideaal.

MarcelN

Als jij het wiel opnieuw kunt uitvinden, vooral doen!
Volgens mij onderschat je de explosieve kracht van de OVM forellen, die specs van de lijnen moet je met een korreltje 'zout' nemen, beter is een lijn met wat rek erin om de klappen op te vangen.
Ikzelf gebruik vaak een 12' polyleader met een tippetringetje met daaraan een 2-3m 18-20/00e stroft, FluorCarbon zou ik 2/00e dikker nemen vanwege de mindere rek.
Maar nogmaals, je kunt er wat mee of doe wat je zelf beter vindt/lijkt, maar verspeel aub geen vliegen en zeker niet mét weerhaak >:( die vind ik al genoeg in de vissen. :'(
En met de droge vlieg gaat prima met 20/00e daar hoor, neem wél een sterkere haak dan de TMC103BL want die breekt direct >:(

Of gebruik zagertjes uit een potje :-X

wh82


Koen

hoeveel rek zit er in 2 a 3 meter tippet?

MarcelN

Meer dan je denkt en vergeet de 12ft. leader ervoor niet, zelfs getwiste leaders rekken enorm goed.
Leuk voorbeeld, afgelopen winter heb ik voor de gein wat met een zeer harde spinhengel met rekloze spiderwire en dikke weerhaakloze firetiger plug gegooit...geen één snoek bleef hangen ondanks de juist zeer veel aanbeten.
Ze schudden ze allemaal los die haken, met meer souplesse hadden ze eraan gebleven.
Nu gaat dat hier om een andere lijn en het lastige OVM, maar ik heb er helemaal niets mee met die kg knaller lijnen, 1 flinke ruk en het is door, laat staan bij een knoopje...

Koen

Dan moet je wat minder hard drillen  :P

wh82

Mee eens Koen. Ik heb op kunstaas veel gevangen met fireline (ook allemaal al redelijk lang geleden), nooit een lijnbreuk gehad, forel, snoek, karper enz.

Ik ga met Marcels redenatie over de tip mee omdat ik met hem eens ben dat ik geen rek uit het systeem wil halen als ik toch al licht ga vissen.
Als 18 of 20 honderste "onzichtbaar genoeg" is, ga ik het systeem niet compromitteren door ergens onnodig rek weg te halen. Het ging mij bij het starten van dit topic vooral om met dunnere lijn te vissen dan het min of meer verplichte 22/100.

Koen

Voor het OVM moet je gewoon een tippet van 4kg a 5kg nemen, minimaal. Je hoeft echt niet met 0.30 te gaan staan, maar met al die planten is het wel fijn als je wat extra over hebt. Heb niet echt het idee dat die forel er erg wakker van ligt of je met 0.20 of 0.25 staat te vissen.