Vakantie 2016

Started by Marco B, July 10, 2016, 21:42:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Marco B

Voor de verandering maar weer eens een heel kort verslagje maken van de afgelopen vakantie in Noorwegen en Zweden.
Half juni was het eindelijk zover. Maar wel anders dan andere jaren. Sowieso gingen we dit jaar maar 3 weken in plaats van de ruim 4 weken die we de laatste jaren gewend waren. De reden? Als je ruim 60 jaar oud bent en je vindt na 6 jaar plotseling toch eindelijk een baan is dat hartstikke fijn en onverwacht, maar betekent dit ook dat ik nu weer een baas heb en vond de gevraagde 3 weken al erg veel dus 4 weken was al helemaal onbespreekbaar.
En wat ook anders was; we gingen ditmaal zonder Hilda en Marten Keekstra. Helaas waren er gezondheidsproblemen en was er voor hun dit jaar geen Noorwegen. Dat bij elkaar maakte dat het dit jaar anders was dan voorgaande jaren. We misten een beetje de gezelligheid en zijn dan ook bewust niet naar de plaatsen geweest waar we de laatste paar jaar altijd samen stonden. Maar desalniettemin hebben we ons best vermaakt, maar we misten ze wel!
De 1e stop dit jaar was, bijna traditiegetrouw, de camping van Edward in Koppang. Eigenlijk komen we daar de laatste 8 jaar vrijwel ieder jaar wel even. De laatste jaren niet zozeer om er te vissen omdat ik nu eenmaal niet zo'n Glommafan ben, maar dit jaar had ik me voorgenomen om toch maar weer eens de hengels tevoorschijn te halen en te gaan vissen.
Van Edward kreeg ik wat stekinfo en eerlijk is eerlijk, het vissen was grandioos. Dit mede vanwege de extreem lage waterstand. Het was soms even zoeken naar een poeltje, maar had je die gevonden dan had je ook wat. De 1e dag een uurtje of 2 gevist en nadat ik een mooie poel had gevonden volgden al snel een stuk of 8 vlagzalmen, variërend van 25 tot ruim 40 cm.
De 2e dag volgden er nog een stuk of 30 en een tweetal forellen. De 3e dag heb ik het (vanwege luiheid) alleen even kort voor de camping gevist en dat was een stuk minder succesvol, maar ik had pret gehad.

Vervolgens zijn we verkast van Koppang naar Kvikne, een plek die normaliter goed is voor mooie forel. Het werd een beetje een deceptie!



Laag water aan de Glomma


Mooie vlagzalmen waren er te vangen


Prachtige natuur


Nog meer vlagzalm

In Kvikne aan de Orkla had ik de pech dat er net een viswedstrijd aan de gang was en toen wij er aankwamen waren er zeker zo'n 60 mannen, vrouwen en kinderen aan het vissen met alles waar je maar vis aan kon vangen.
Het gevolg was dan ook desastreus en na een dag vissen waarbij ik slechts een forel kon landen (wel een mooie van een cm of 40) ging ik maar advies inwinnen bij de eigenaar van de camping. Volgens hem was de visstand erg verstoord en maakte de koude noordenwind ook dat het vissen op dat moment niet best was. Ik kon beter mijn geluk proberen in de bergmeertjes. Gewoon de weg volgen, dan een privé (tol)weg op en daar gaan vissen. Wat hij er niet bij had verteld was dat je een four wheeldrive nodig had om er te komen want toen ik de supersteile bergweg zag waar ik tegenop moest besloot ik voorzichtig achteruit te rijden, te keren toen dat eindelijk kon en het vissen maar voor gezien te houden.


De Orkla


De camping rechtstreeks aan de rivier...


... waar het qua kampeerders erg rustig was...


... en waar het nog steeds best fris was, je ziet de sneeuw nog op de bergtoppen.

Het was de bedoeling om hiervandaan richting westkust te gaan om daar nog wat te gaan vissen in de fjorden en de kleine zalmrivieren. Helaas waren de weersvoorspellingen dusdanig dat we maar besloten om Noorwegen te laten voor wat het was en richting Zweden te gaan. Slecht weer in Noorwegen hadden we vorig jaar voldoende gehad en dus gingen we richting Zweden. Naar Vemdalen om heel precies te zijn. Een prachtig gebied waar je voor een paar honderd kronen een vergunning kon krijgen voor de hele gemeente.
En vis zat er genoeg. Geen hele grote (althans, ik ving ze niet) maar wel mooie gemiddelde vlagzalmen. Hieronder 2 foto's van 2 van de riviertjes die ik daar heb bezocht. Overigens stroomt de Veman, een rivier die een stuk groter is, ook door deze gemeente.





Vanuit Vemdalen zijn we een 400 kilometer naar het zuiden afgezakt en kwamen bij toeval terecht op een camping genaamd Sör Älgen, een van de mooiste terreinen die ik in Zweden ooit ben tegengekomen. Schitterend gelegen aan een meertje (nou ja, meertje... ruim 14 kilometer lang maar voor Zweedse begrippen niet heel groot) waarvan men zei dat het een goede snoekstand zou hebben.
Dat laatste viel een beetje tegen. Ik heb er een aantal dagen vanuit de BB gevist en best leuke snoeken gevangen maar niet meer of groter dan ik normaliter in ons eigen kikkerlandje vang. Maar het is best mogelijk dat ik op de verkeerde plek viste. 14 Kilometer water is erg veel en helaas is je actieradius met een BB beperkt, maar leuk was het wel.

Hieronder nog wat plaatjes.







Van hieruit in 3 dagen weer terug naar huis en terugkijkend hebben we het best naar ons zin gehad. Het vissen was ditmaal leuk maar niet erg spectaculair. Gewoon een leuke vakantie met wat zon, wat regen en helaas door deze combinatie dit jaar wel redelijk veel muggen en knutjes, maar dat neem je allemaal voor lief omdat je er een waanzinnig mooie natuur voor terug krijgt.
Volgend jaar nieuwe poging met nieuwe kansen.
Volg je slechts de kudde, dan loop je altijd door de stront!

Twan

Leuk verslag marco. Al met al wel een leuke vakantie gehad toch?

HappyFisherman

Zulke verslagen mag je vaker tikken! Oh ja, en als iets niet doet eerst controleren of de stekker er in zit en anders ff uit en aan zetten 😜
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Marco B

Ah, je hebt even op FB gekeken. Was inderdaad geen slimme actie :) . Als luiheid niet al bestond, had ik het vast uitgevonden.
Volg je slechts de kudde, dan loop je altijd door de stront!

Bert J.

Mooi verslag Marco! Weer genoten, zo te zien.
The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

Zweden1963

Mooi verslag Marco👌.

Rein.

Gerrit59

Mooi verslag Marco en dank voor het plaatsen.

Gerrit

Sieger

Mooi stukje weer Marco.... Je zou er een blog mee kunnen vullen...  ;)


Bedankt voor het delen...  ::goodjob::


Sieger

Arie de Vries

Bedankt voor het plaatsen, mooi verslag Marco!
Groet, Arie

Steelhead

Bedankt voor het delen Marco.
En top dat je weer werk hebt! Wij hebben vorig jaar ook nog iemand van 59 aangenomen, best stoer, maar je weet dat zo'n persoon echt niet meer gaat job hoppen!!
Zelf vis ik niet meer vanuit de belly boat. Ik ben één van de drie 50-plussers die het aan z'n prostaat heeft en als je net lekker 50 meter uit de kant aan het vissen bent en je moet dan.....
Ik heb het vorig jaar over geslagen, maar ga dit jaar weer naar BC, uiteraard naar het noorden voor de wilde steelhead, maar nu ook een week op de grote regenbogen in het midden.
Dat is mijn verslaving 8)

greetzz, Bram
my best memories are not that old!