Wat doe ik fout? Ik krijg niet eens een aanbeet

Started by BartdeBakker, June 18, 2016, 16:30:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

BartdeBakker

Hallo,

Vandaag voor de 4de keer deze week gaan vissen op de lokale vijver. Tot nu toe heb ik niet eens een aanbeet gehad, vanalles al geprobeerd nimph, drijvend, half half maar helemaal niets.
Heeft er iemand tip and tricks.

Ik moet er wel bij vertellen dat er vorig jaar een aalgolver plaag is geweest die de kleine en grote vis hebben beschadigd, maar er zwemt nu weer duizenden kleine vis rond van 2 tot 3 cm.

Groeten Bart

Raymond

- Waar vis je op?
- Hoe vis je daar op?
- Welke vlieg gebruik je daarvoor?
- Wat is de lijnklasse van je hengel?
- Welke leader gebruik je?
- Welke dikte tippet gebruik je?
- Vis je droog?
- Vis je met een nimf?
- Strip je binnen of laat je de vlieg gewoon liggen?
- Enz???

Een beetje meer info graag anders kunnen we je moeilijk helpen... ;)
::wtf::

Gerrit59

In aanvulling op wat Raymond zegt:
Je moet de vis ook 'zoeken' Bart.
Als het hoofdzakelijk vis van 2 a 3 cm is: die kunnen een vlieg nog niet pakken.

Gerrit

wh82

Het is zeker als je begint erg makkelijk om op zicht te beginnen met vissen. Dus inderdaad de vis opzoeken en dan kijken wat ie doet en daar je vlieg op afstemmen. Als je t echt niet meer weet een universeel patroontje als een red tag nymph proberen. Langzaam, snel, met rukjes, laten drijven enz. Moet er natuurlijk wel vis zitten..

HappyFisherman

Even iemand in de buurt opzoeken die met je mee wil Bart. Misschien bij een club of hier op het forum, leer je zo ontzettend veel meer van dan 'uit de boekjes'.
Vliegvissen is bevlogen vissen...

henkverhaar

Ik heb het enigszins verdrongen ( ;) ), maar het eerste jaren dat ik met een vliegenhengel experimenteerde heb ik helemaal niks gevangen. Het kwartje moet gewoon een keer vallen. En als je het allemaal in je eentje probeert uit te vogelen (wat ik deed, met wat boekies achter de hand), dan kan dat wel even duren... Maar het komt goed (meestal).

Menno_siemensma

Veel vijvers zijn vaak ook kapotgevist waardoor vangen met de vlieg lastiger kan zijn. Maar het hangt erg af waarop je vist en daarmee hoe je daarop moet vissen. Brasem kan hoog zitten maar vang je ze heel vaak niet, ruisvoorn dan weer wel.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Plantje

Heel herkenbaar!
Jaren geleden begonnen met vliegvissen op de rivier in Duitsland. Eigenlijk bijna altijd met droge vlieg gevist. Vis zien stijgen was aanwerpen, vlieg over laten drijven en vooral NIET laten dreggen!

Na een pauze van enkele jaren in Nederland het vliegvissen weer opgepakt. Ineens las ik dingen als dat je een droge vlieg wel wat "leven" moest geven. Daarnaast had ik nimfen die zelfs in de snelste stroomversnellingen van de Lenne nog over de grond stuiterden zo zwaar... dat was voor de polderslootjes hier in Nederland waardeloos! Of ze zonken regelrecht de prut in, of ik stripte de boel zo snel binnen dat geen enkele vis er ooit interesse in zou hebben.

Op den duur ben ik met de droge vlieg ook wat binnen gaan strippen en dat werkte hier en daar wel. Ik heb er wat lichte nimfjes bij gebonden. Ik vis in principe enkel nog op plaatsen waar ik wat heb zien zwemmen of waar ik wat leven in het water zie. Ik heb ook erg veel geleerd van een licht nimfje rustig binnen strippen. Soms zie je vissen er achteraan komen, maar niet pakken. Dan ben je op de goede weg.

Al met al: veel zoeken (zoals al aangegeven), maar ik zou zeker eerst zeker stellen dat er vis zit en niet zomaar gaan staan werpen bij een bak water waarvan je denkt dat er wel wat zou kunnen zitten.