Nätraån 10/9/11

Started by lord4163, September 10, 2011, 17:38:29

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

lord4163

Hallo,

Eindelijk een miniverslagje van lord4163. Het heeft hier veel geregend, de rivier stroomt erg hard en het water is erg troebel, toch eventjes vanmiddag de fiets, vliegen, en natuurlijk de vliegenhengel gepakt. Eerst begonnen met de droge vlieg, die zat er namelijk nog aan, dat was niet verstandig want geen aanbeten. Daarna een natte vlieg er aan geknoopt, ook niks, een streamer dan? Nee ook niks, nou nog even met een phaseant tail proberen dan, want mijn goudkop nymphen waren helaas op (had mijn ouders opdracht gegeven om er een paar mee te nemen dus ik heb weer nieuwe ;D] Wilde net gaan, dus vlieg binnen halen en gelukkig nog 1 aanbeet, die dag ook weer goed maakte.

Groet,
Fabian

EDIT, hebben jullie nog tips met dit troebele water?





hendri

toch nog een mooie vis gevangen ondanks het troebele water.

met troebelwater worden vaak de kantjes juist afgevist geloof ik.

maurice

::bbq:: ::proost:: ::proost::

Rossie69

yeb zware nimfen en tegen het kantje aanwerpen.

of loodje extra.
of een tungsten kraal op je leader erbij.

mooi Vlagzalm gefeliciteerd

johannes

lekker hoor.

maak eens wat goudkopnimfen met een fluor kont (roze groen of geel) dan twee onder een beetverklikkertje en de bodem op zoeken.

succes

tot wanneer zijn de rivieren open in zweden. ik moet op meerdaagse cursus in Gagnef en daar zal best een riviertje in de buurt zijn.



lord4163

De rivieren zijn lang open door de stroming, misschien december, ligt er aan. Maar helemaal dicht zijn de niet, er zitten grote gaten in. En ligt er aan hoe groot hij is, als hij groot is met heel weinig stroming zal hij eerder dicht zijn. Dalarna is iets zuidelijker, dus misschien duurt het daar langer. Wel een warm waadpak meenemen ;) En anders rij je hier heen, hier heb je heel veel mooie riviertjes en meren. ;D

Bedankt voor de tips, zijn er nog speciale vliegen die ik nu kan gebruiken in de herfst, doen mieren het goed op vlagzalm en forel?

johannes

bedoelde eigelijk kva vergunningen?

lord4163

Ohw, hele jaar neem ik aan?

johannes

zal eens effe onderzoeken
weet niet of ik tijd heb om te vissen of dat we van de mindere zweedse acijns op alcohol gaan porfiteren  ;D ;D

Jan Muisers


Johannes, de meeste Zweedse rivieren waar ik gevist heb, gaan 15 September dicht. Meestal helemaal, echter, zit er een gezonde populatie Vlagzalm kan de tijd voor vlagzalm enkele maanden door gaan tot het hele jaar geopend. Dit gebeurt echter niet vaak om de forel niet te storen.
Een voorbeeld is Ammarnas : 99,9 % van de vissers vist er op Grote forellen. De mooie grote vlagzalmen worden vaak als bij vangst gezien en er wordt bijna niet gericht op gevist. Daarom heeft Peter Schmitt (nee..nee..tis echt een Zweed..Goteborg) ervoor "gevochten" om het vlagzalm seizoen het hele jaar open te houden. Er blijven toch nog 50+ vlagzalmen over.

Rond het Siljan meer denk ik dat je na 15 September niet veel meer kunt vissen op forel en/of vlagzalm.

Jan.

johannes

hartelijk dank jan
kan ik rustig m'n hengel thuis laten

Jan Muisers


Johannes, nog even niet. Ik wou het toch zelf zeker weten en heb effe gegoogled.

even naar beneden scrollen.
http://www.gagneffiske.se/index.php/fiskekort/24-regler-foer-fiskekort-gagnef-mockfjard-fvo

Vlagzalmen kan weer vanaf 1 juni en forelletjes zijn taboe van 15 september tot 1 november. Helaas moet je van de  snoeken afblijven.
Maar wat zeg ik...jij kunt dit waarschijnlijk beter lezen dan ik. :-[

Ga ook eens naar "hem" .  Kun je de maat Baarsjes zien, die er schijnen te zitten.

Jan.


johannes

hele dikke baars ja en heb je die streamer in de bek van die vlagzalm gezien duidelijk een bijvangst die heel mooi op de foto staat.

zweeds is wel wat anders dan noors hoor maar ga morgen eens rustig doorlezen.

alles catch a release ook als de vis bloed moet je em doden en in de rivier mikken het is verboden om vis bij je te hebben nu snap ik waarom die zweden aan de glomma vuiniszakken vol vlagzalmen meenemen :( :(

dank je voor de info jan

johannes

Jan ben er geweest helaas zonder hengel was weinig tijd voor i.v.m vol programma.
Toch wel een hele hoop mooi viswater(meren) gezien en een hufterig grootte snoek aan een vistrap opening.

We hadden het vliegtuig hiervandaan naar oslo reden vanaf oslo naar borlange 380 km maar wat een saai stuk voor iemand die de fjorden gewend is.  ;D ;D
conclusie mooi viswater maar zal er niet snel meer heen gaan.

wel bedankt voor je info

lord4163

Quote from: johannes on October 06, 2011, 21:29:59
Jan ben er geweest helaas zonder hengel was weinig tijd voor i.v.m vol programma.
Toch wel een hele hoop mooi viswater(meren) gezien en een hufterig grootte snoek aan een vistrap opening.

We hadden het vliegtuig hiervandaan naar oslo reden vanaf oslo naar borlange 380 km maar wat een saai stuk voor iemand die de fjorden gewend is.  ;D ;D
conclusie mooi viswater maar zal er niet snel meer heen gaan.

wel bedankt voor je info

Stukje naar boven richting Kiruna, daar is het ook mooi  ;D

Jan Muisers

Quote from: johannes on October 06, 2011, 21:29:59
Jan ben er geweest helaas zonder hengel was weinig tijd voor i.v.m vol programma.
Toch wel een hele hoop mooi viswater(meren) gezien en een hufterig grootte snoek aan een vistrap opening.

Jammer dat de hengel thuis moest blijven, Johannes. Er is inderdaad genoeg vis water..echter niet mijn smaak, die meren. (het stroomt er niet hard genoeg  ;D )

Quote from: johannes on October 06, 2011, 21:29:59
conclusie ... zal er niet snel meer heen gaan.

Ik rijd er ook alleen maar snel doorheen...richting noorden.

Persoonlijk is er voor mij maar een dun stripje zweden mooi...het gedeelte langs de Noorse grens en eigenlijk pas vanaf Harjadalen. (Hoewel er in Noord Dalarna ook enkele mooie watertjes zijn, waar dikke forellen en behoorlijke vlagzalmen te vangen zijn).  Verder naar het zuiden is het gewoon plat, bijna zoals hier zuid in nederland  ???. En als je zo'n 100 km. van de grens bent weggereden, richting oosten, zijn de bergen ook verdwenen en wordt het weer plat.



johannes

QuoteVerder naar het zuiden is het gewoon plat, bijna zoals hier zuid in nederland  . En als je zo'n 100 km. van de grens bent weggereden, richting oosten, zijn de bergen ook verdwenen en wordt het weer plat.

precies mijn gedachte


harlin

Quote from: Jan Muisers on October 06, 2011, 23:04:48
als je zo'n 100 km. van de grens bent weggereden, richting oosten, zijn de bergen ook verdwenen en wordt het weer plat.
Maar de mensen niet,
die worden al dikker zo ver van de bergen af.
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

Jan Muisers


Tja, Harry...je vind hier dan ook weer beduidend meer Sibylla"s  ;D